سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع ایرانی که می‌تواند بگوید نه!

استاد حسن عباسی؛ رئیس اندیشکده یقین در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان ـ 12 بهمن 94 ـ با اشاره به اینکه حکومت ها دولت، ملت و سرزمین دارند، گفت: انتخاب شما ایدئولوژی شماست، همه کشورها و ملت ها می توانند نظام بسازند ولی چگونگی و مدل ساخت این نظام مهم است.

 وی با اشاره به اینکه مردم ما در تشکیل حکومت، اسلام را مبنا قرار دادند، افزود: اگر مردم بخواهند مدل جدیدی تعریف کنند، باید مبانی ایدئولوژیک آن را تعریف کنند.

 رئیس اندیشکده یقین در ادامه تصریح کرد: مدل های جدیدی برای تشکیل حکومت در منطقه شکل گرفت که خواستند اسلام را مبنا قرار دهند؛ در لیبی، تونس، مصر و یمن شاهد این مدل ها بودیم؛ انقلاب مصر در التحریر به پیروزی رسید ولی یک سال بعد شکست خورد. انقلاب لیبی هم بعد از سقوط قذافی شکست خورد. کار کشور تونس نیز به افراط گرایی کشیده شد و حزب اسلامی النهضة نتوانستند کشور را اسلامی اداره کنند. بیش از ۵-۶ هزار داعشی از تونس در سوریه هست و خیلی از سران داعش تونسی هستند.

 عباسی بیان داشت: شهید مطهری بحثی را به نام «اسلام و مقتضیات زمان» مطرح کردند که اسلام چطور می تواند خودش را با مقتضیات زمان منطبق کند و چطور زمان را با خودش منطبق کند.

 وی ادامه داد: در مدل های مختلف اسلام اگر بخواهید جامعه اسلامی تشکیل دهید، قدرت انطباق با زمان مهم است؛ وقتی تمدن می خواهد شکل بگیرد نیاز به قاعده دارد.

 رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه مردم متدین بودند که انقلاب را ایجاد کردند، افزود: مادامی که مردم علقه دینی خودشان را دارند، حکومت خاص خودشان را نیز تعریف می کنند و این مسئله برخلاف نظری است که جریان روشنفکری دارد.

 عباسی با اشاره به اینکه ۳۷ سال از عمر انقلاب می گذرد، تصریح کرد: عملاً می توان گفت اسلام خاصی که ایرانیان دنبال کردند، به نتیجه رسید، البته کمتر از ۴ درصد اسلام تا الآن پیاده شده است.

 وی با اشاره به اینکه کارکرد دین طبق گفته مفسرین «قسط» است، بیان داشت: قسط بالاتر از عدل است و به معنای این است که سهم هرکسی هرچه می شود به وی پرداخته شود و نقطه مقابل قسط، ظلم می شود.

 رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: بر اساس گفته مفسران، در قرآن «لیقوم الناس بالقسط» به معنای این است که هرکسی در هرجایی هست باید به اطرافیانش سهمشان را ادا کند که این مسئله در مورد عوام است و در توده مردم رگه های قسط را می بینیم.

 عباسی با اشاره به اینکه در سطح خواص «کونوا قوامین لله شهداء بالقسط» داریم، افزود: مشکل ما با خواص است و خواص، یا قوام به قسط نیستند یا کمتر از عوام، قوام به قسط هستند؛ غالباً بسیاری از مسئولان ما قوام به قسط نیستند اما درصد محدودی تلاش می کنند قوام به قسط باشند که این کار مشکلی است.

 وی با تاکید بر اینکه حکومت برخاسته از مردم است، تصریح کرد: حکومت منتی بر سر مردم ندارد، مردم بر سر حکومت منت دارند چراکه مردم می توانند حکومت دینی بیاورند و مهم تر از رهبران ما، انبیا و ائمه بودند که چون مردم همراهی نبود نتوانستند حکومت دینی را تشکیل دهند.

 رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه در قرآن امت و امامت در کنار هم هستند، بیان داشت: اهمیت امت در انقلاب ما بسیار بالا بوده است و دلیل اصلی که تا کنون انقلاب ما خوب پیش رفته است، رکن اصلیش به خاطر در صحنه بودن مردم است.

 عباسی در ادامه اضافه کرد: این که می گوییم تا الآن جمهوری اسلامی۳ یا ۴ درصد بیشتر ماهیت اسلامی ندارد، به این دلیل است که قسط به معنی اخص کلمه  قرآنی اش در جامعه پیاده نشده است.

 وی تصریح گرد: اگر قسط به معنای واقعی در جامعه پیاده شود، ظلمی وجود نخواهد داشت و وقتی ظلم نباشد، دین وجود دارد.

 رئیس اندیشکده یقین بیان داشت: اگر جامعه در ظاهرش خیلی اسلامی بود ولی در لایه های پنهانیش هرکجا نگاه می کنید فقدان قسط بود، عملاً دین در جامعه پیاده نشده است.

 عباسی ادامه داد: سپری شدن ۳۷ سال از زمان انقلاب به معنای این است که یک ایرانی داریم که توانست به مدل های دیگر نه بگوید؛ ۳۶ سال پیش یا باید زیر کلید شوروی می رفتیم یا کمونیست می شدیم یا زیر بلیط آمریکا می رفتید و لیبرال می شدیم و ۳۶ سال پیش مردم بین این دو قطبی، قطب سومی تعریف کردند و گفتند «نه شرقی، نه غربی» و به سمت اسلام رفتند.

 وی با بیان اینکه دوره نظام سازی در کشور ما تازه شروع شده است، تصریح کرد: ساده ترین انقلاب، انقلاب سیاسی است و ما آن را انجام دادیم، غربی ها یک سری انقلاب صنعتی، علمی و فرهنگی داشتند.

 رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه قراردادهای خرید هواپیما و اتومبیل باعث ایجاد فرصت های شغلی زیادی در کشورهای اروپایی شده است، بیان داشت: جوانان متخصص ما امکانات و هزینه در اختیار ندارند که هواپیما تولید کنند و در این زمینه رشد کنند. چراکه غربی ها نیز فعالیت خود را با ساخت هواپیماهای ابتدایی شروع کردند.

 عباسی با اشاره به اینکه با غرب، اسرائیل و آمریکا در خارج از مرزها در حال جنگ هستیم، افزود: ما به فرمایش امام علی (ع) در نهج البلاغه عمل می کنیم که فرمودند «ذلیل و خوار نشد مگر ملتی که در خانه اش با دشمن جنگید.»

 وی خاطر نشان کرد: غربی ها به این رسیده اند که سیستم بیمار اقتصادی آن ها را فقط «نظام مالی اسلامی» می تواند از این نکبت خارج کند.

 رئیس اندیشکده یقین خطاب به دانشجویان گفت: شما جوان ها به عنوان مدیران و آینده سازان این جامعه باید به این برسید که نقش جامعه، شهر، دانشگاه، و خود شما در پیشبرد این نظام اسلامی چیست؟

 وی ادامه داد: طبق اذعان اندیشمندان غربی در آینده نه چندان دور ایران نرم افزار اداره جهان را ارائه می دهد.

 عباسی تصریح کرد: به جای صدور نفت، باید صدور مستشار در همه زمینه ها از جمله علمی، فرهنگی، اقتصادی و… داشته باشیم، همینطور که الان در کشورهای لبنان، فلسطین، عراق، یمن، سوریه و … حضور مستشاری داریم و اقتصاد ما قاسم سلیمانی کم دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

استاد حسن عباسی در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در بحث تشکیل حکومت اسلامی باید مقتضیات محیطی را درنظر گرفت، اظهار داشت: حکومت جمهوری اسلامی ایران را مردم متدین ایجاد کردند و نباید گفت این جمهوری اسلامی بود که مردم را متدین کرد.

وی با بیان اینکه «قسط» کارکرد دین است که بالاتر از عدل قرار دارد، افزود: قسط به این معنی است که هرکس هرچه سهم دارد از حکومت دریافت کند که این کارکرد دین در مقابل ظلم قرار دارد.

رئیس اندیشکده یقین به این نکته اشاره کرد که رگه‌های قسط در توده مردم و عوام دیده می‌شود و این در حالی است که خواص کمتر از عوام به این اصل متوجه هستند و دلیل تشکیل حکومت دینی توسط توده مردم نیز همین موضوع است.

عباسی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سال گذشته به صراحت اعلام کردند که مبنای غرب در علوم انسانی غیرتوحیدی است، گفت: علوم انسانی ما در حکومت اسلامی باید از نگاه حیوانی غرب به انسان فاصله بگیرد و در صورت تقلید از این نوع علوم غربی نمی‌توان علوم انسانی را در جامعه اسلامی رشد داد.

این کارشناس مسائل استراتژیک اظهار داشت: در سیستم بانکی و بورس ما بهره‌کشی مطرح است که خلاف فرامین خداوند در قرآن است، بنابراین لازم است علاوه بر انقلاب سیاسی که همان انقلاب 57 بود انقلاب اقتصادی نیز داشته باشیم.

وی افزود: تنها راه زدودن رِبا از اقتصاد پیاده سازی نظام بانکداری اسلامی است، امروز دانشمندان اقتصادی برجسته اروپا به این امر اذعان کرده‌اند در حالی‌که در ایران افرادی هستند که معتقدند با واردات و آسودگی خاطر باید زندگی کرد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به تاکتیک‌هایی که دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی پیاده کرده است، بیان کرد: از سال 80 که آمریکا ایران را به عنوان محور شرارت مطرح کرد بیش از 10 استراتژی را علیه نظام جمهوری اسلامی اجرا کردند که ما موفق به خنثی کردن آنها شدیم.

عباسی با بیان اینکه ایران همواره توانسته‌ است تاکتیک‌های دشمن را خنثی کند گفت: نفوذ اقتصادی یکی از تهدیدهای بزرگ است که برای مقابله با آن باید هوشیار بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.