سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع از چوئن‌لای تا سیاست درهای باز

استاد حسن عباسی در همایش “از چوئن‌لای تا سیاست درهای باز، بررسی تطبیقی استراتژی ملی چین و ایران” که سه‌شنبه _ 20 بهمن 94 _ در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که الگویی در کشور مبتنی بر الگوی چینی در حال شکل گرفتن است، اظهار کرد: سیاست درهای باز از چهار دهه پیش در چین در حال اجراست و این سیاست، چین را از یک کشور کمونیست به نیمه‌لیبرال تبدیل کرده است.

وی افزود: آمریکا در خصوص کشورهای کوبا، شوروی و چین روش‌های متفاوتی اتخاذ کرده است. در مورد کوبا از روش ترور استفاده کرد تا از این طریق بتواند انقلاب کوبا را شکست دهد که البته این روش آن‌ها موفق نشد. در مورد شوروی نیز روش براندازی را در پیش گرفتند که در آخر نیز به فروپاشی شوروی انجامید، اما در مورد چین از سیاست تقابل به سیاست تعامل روی آوردند و آمریکا با این روش چین را از حالت انقلابی به شبه‌لیبرال تبدیل کرد.

رییس اندیشکده یقین با بیان این که هر سه این روش در مورد ایران نیز استفاده شد، تصریح کرد: آمریکا از ابتدای انقلاب از روش ترور و براندازی استفاده کرد اما موفق نشد. اکنون می‌خواهد از الگوی چین استفاده کند؛ چین سیاست باز را در فرهنگ و اقتصاد اجرا کرد. اکنون برخی می‌خواهند که الگوی کشور چین را در کشور خودمان نیز پیاده‌سازی کنند‌ و این الگو به‌عبارتی جذب سرمایه‌گذار، جذب تکنولوژی و بومی‌سازی آن و ورود به بازار جهانی است.

عباسی ادامه داد: چین در اولین اقدام پس از اجرای سیاست درهای باز از انقلابی‌بودن خود کناره‌گیری کرد و جهت‌گیری به سمت تولید ثروت را در پیش گرفت. سیاست‌های درهای باز در چین رو به داخل است و به معنای دیگر هر چه که در بیرون است را به کشور خود وارد می‌کند.

وی با بیان این‌که اکنون پوسته چین کمونیست اما مغز آن لیبرالیست است، عنوان کرد: در ایران نیز می‌خواهند پوسته جمهوری اسلامی اما مغز آن لیبرالی باشد و یا پوسته‌ی جامعه، دینی اما مغز جامعه بتخانه باشد و این با فرهنگ مردم در تعارض است.

رییس اندیشکده یقین با اشاره به وضع اقتصاد جهانی، اظهار کرد: اکنون اقتصاد جهانی 57.5 تریلیون دلار بدهی دارد و عملأ اقتصاد جهانی فروپاشیده است؛ همچنین علم اقتصاد غرب نیز سقوط کرده و نمی‌تواند نیازهای جهان را پاسخ دهد اما این موضوع در نگاه جامعه ما انعکاس پیدا نکرده، بلکه این مسأله منعکس شده که شرایط اقتصادی یک کشور ناشی از تحریم‌ها است.

عباسی ادامه داد: کشور چین نیز که به سمت سیاست‌های باز حرکت کرد نه‌تنها خود بلکه حتی کشورهای الگوی آن که درهای خود را به سمت آن‌ها باز کرده، دچار شرایط سخت اقتصادی شده‌اند.

وی عنوان کرد: اکنون جمهوری اسلامی پذیرفته است که به سمت درهای باز حرکت کند و دیدگاه‌ها و تفکر لیبرالی در کشور وجود دارد اما آیا مبانی دیدگاهی ما با لیبرال سازگار است. لیبرال آزادی‌گری نیست بلکه اباحه‌گری است. سیاست درهای باز و اقتصاد لیبرال با اسلام در تعارض است.

ایشان اضافه کرد: پیش از انقلاب نیز سیاست درهای باز وجود داشت و سرمایه‌گذاری‌ها و امکانات بسیاری در اختیار کشور قرار داده بودند؛ تأسیسات اتمی و کارخانجات ماشین‌سازی به ما داده بودند. محدودیتی در دوران پیش از انقلاب نداشتیم اما مردم مبانی و اعتقاداتی داشتند که با این سیاست‌ها در تعارض بود و به همین دلیل جامعه به سمت انقلاب پیش رفت.

عباسی با اشاره به خرید اخیر هواپیما از فرانسه توسط دولت، ادامه داد: اکنون نمی‌شود پس از گذشت سال‌های بسیار از انقلاب گفت که هواپیما به ما دادند؛ ما در تحریم نیز موشک بالستیک ساختیم. اگر این هواپیماهای ایرباس که در اختیار ما قرار دادند خوب باشد، دیگر هیچ‌وقت به سمت ساخت هواپیما نخواهیم رفت اما اگر همین هزینه‌ها را که به فرانسه پرداخت شد در اختیار صنایع هواپیمایی کشور قرار می‌دادیم صنایع هواپیمایی ارتقا پیدا می‌کرد و در سال‌های آینده می‌توانستیم هواپیما بسازیم.

وی گفت: اندیشه و تفکر چین برای غرب خطرناک نبود اما اندیشه اسلام برای غرب خطرناک است؛ اکنون علم اقتصاد در جهان از هم پاشیده شده است و خلق پول به معنای خلق بدهی است. چاپ پول بدون پشتوانه یکی از عوامل سقوط است و یکی از مشکلات مهم در آینده بدهی خواهد بود. محققان غربی برای حل مشکل بدهی و اقتصاد خود مدل اقتصاد اسلامی را معرفی می‌کنند، موضوعی که در دانشگاه‌های ما اصلأ به آن توجه نمی‌شود و مورد تدریس قرار نمی‌گیرد.

عباسی ادامه داد: اساس بانک‌‌ها در جهان بر پایه ربا تأسیس شد و اکنون نمی‌توان هیچ کاری برای اصلاح سیستم آن انجام داد. در کشور 27 برابر میانگین جهانی شعبه‌های بانکی تأسیس شده است. تنها از میدان آزادی تا انقلاب در تهران 107 شعبه بانک وجود دارد. اغلب مراجع معتقدند که سیستم بانکی ما ربوی است؛ همچنین اساس بورس بر قمار است.

وی با انتقاد از استفاده از الگوهای غربی در اقتصاد کشور، عنوان کرد: دموکراسی تملک املاک یکی از الگوهای غربی است که در تمام کشورهایی که در آن اجرا شد موفق نبود با این حال ما هشتمین کشوری بودیم که این الگو را در قالب مسکن مهر اجرا کردیم و با این کار ضربه‌هایی به اقتصاد کشور وارد شد.

رییس اندیشکده یقین بیان کرد: چین برای سیاست درهای باز نمی‌توانست جایگزینی پیدا کند اما در ایران این ظرفیت وجود دارد و می‌توان جایگزین پیدا کرد. سیاست‌ درهای باز در کشور چین باتوجه به مبانی تفکر و فرهنگ آن، با دیدگاه لیبرال تعارضی نداشت اما در جمهوری اسلامی فرهنگ ملی و دینی با لیبرال و فرهنگ غربی تعارض ذاتی دارد.

منبع: ایسنا

 

استاد حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع دانشجویان حاضر و به سیاست درهای باز اشاره و تصریح کرد: برای اولین بار در چین این سیاست با دیپلماسی پینگ پونگ و با یک رابطه ورزشی شروع شد.

عباسی افزود: چوئن‌ لای نخست وزیر چین دست از کمونیست برداشت و لیبرالیسم اولیه را در چین وارد کرد؛ اما همچنان پوسته حفظ و درها بسته شده بود. سیاست درهای باز از چهار دهه پیش در چین در حال اجراست و این سیاست که در فرهنگ و به ویژه اقتصاد بود چین را از یک کشور کمونیست به ‌لیبرال تبدیل کرده است. چینی ها در ابتدا سعی کردند بازار سرمایه جذب کنند بعد تکنولوژی را از خارج وارد و در داخل کشورشان بومی و کپی سازی کنند و سپس بازار بین المللی را با سازوکاری بدست بگیرند. امروز بعضی از مسئولان ما تلاش می کنند تا این الگو را در کشور ما پیاده کنند.

عباسی تصریح کرد: اولین کاری که چینی ها با اجرای سیاست درهای باز انجام دادند، این بود که از روحیه انقلابی دست برداشتند و دوم به سمت تولید ثروت حرکت کردند و این جهت گیری ها نیاز به باز شدن درها یا سیاست درهای باز داشت. سیاست درهای باز در چین سیاستی بود که درها به سمت داخل باز شد که به آن سیاست درهای باز منفعل می گویند که پوسته چین را کمونیست و مغز آن را لیبرالیسم کرد.

رییس اندیشکده یقین در ادامه با اشاره به وضع اقتصاد جهانی، تصریح کرد: اکنون اقتصاد جهانی 57.5 تریلیون دلار بدهی دارد که عملأ فروپاشیده است؛ همچنین اساتید جهان می گویند که علم اقتصاد غرب نیز سقوط کرده و نمی ‌تواند نیازهای بشر را پاسخ دهد اما این موضوع در نگاه مسئولین و استادان ما انعکاس پیدا نکرده است.

عباسی با اشاره به اینکه آمریکا 19 تریلیون دلار بدهکار است و ژاپن، یونان، ایتالیا و فرانسه در رتبه بعدی بدهکارهای جهان هستند، تاکید کرد: کشور چین نیز که به سمت سیاست ‌درهای باز حرکت کرد؛ نه ‌تنها خود بلکه کشورهای الگوی آن مثل آمریکا و اروپا هم دچار بدترین شرایط اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه لیبرال آزادی ‌گری نیست بلکه اباحه‌ گری است گفت : اکنون جمهوری اسلامی پذیرفته است که به سمت درهای باز حرکت کند و دیدگاه ‌ها و تفکر لیبرالی در کشور وجود دارد؛ اما آیا مبانی دیدگاهی ما با لیبرال سازگار است. سیاست درهای باز و اقتصاد لیبرال با اسلام در تعارض ماهوی و ذاتی است.

ایشان یادآور شد: قبل از انقلاب سیاست درهای باز در ایران پیاده شده بود که تاسیسات اتمی در بوشهر و بهترین هواپیماها نه فقط ایرباس بلکه انواع بوئینگ ها را در اختیار کشور قرار داده بودند؛ حتی کارخانجات ماشین‌سازی به ما داده بودند. ما محدودیتی در دوران پیش از انقلاب با اجرای سیاست درهای باز نداشتیم اما مردم مبانی و اعتقاداتی داشتند که با این سیاست‌ ها در تعارض بود؛چراکه مثلا کارمندان آمریکایی در فیش حقوقی شان حق توحش می گرفتند لذا به همین دلیل جامعه به سمت انقلاب پیش رفت.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به خرید اخیر هواپیما از فرانسه توسط دولت، تصریح کرد: اکنون نمی‌ شود پس از گذشت سال‌ های بسیار از انقلاب گفت که هواپیما به ما دادند؛ ما در تحریم نیز موشک بالستیک ساختیم لذا ساخت هواپیما مشکل تر از ساخت موشک که نیست.

وی با بیان اینکه هواپیمای ایرباس که وارد کشور شود؛ اما تکنولوژی آن وارد کشور نمی شود و تنها جنس ساخته شده وارد می شود، افزود: اگر این هواپیماهای ایرباس که در اختیار ما قرار دادند خوب باشد، دیگر هیچ ‌وقت به سمت ساخت هواپیمای جدید نخواهیم رفت؛ اما اگر همین هزینه‌ ها را که به فرانسه پرداخت شد در اختیار صنایع هواپیمایی کشور قرار می ‌دادیم صنایع هواپیمایی ارتقا پیدا می‌کرد و در سال‌ های آینده می‌توانستیم هواپیما بسازیم.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه اندیشه و تفکر چین برای غرب خطرناک نبود؛ اما اندیشه اسلام برای غرب خطرناک است و جایگزین است، خاطرنشان کرد: اکنون علم اقتصاد در جهان از هم پاشیده شده است و چاپ پول بدون پشتوانه یکی از عوامل سقوط است و یکی از مشکلات مهم در آینده بدهی خواهد بود. محققان غربی برای حل مشکل بدهی و اقتصاد خود مدل اقتصاد اسلامی را معرفی می‌کنند، موضوعی که در دانشگاه‌های ما اصلأ به آن توجه نمی‌شود و مورد تدریس قرار نمی‌گیرد.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: چین برای سیاست درهای باز نمی‌توانست جایگزینی پیدا کند؛ اما در ایران این ظرفیت وجود دارد و می‌توان جایگزین پیدا کرد.

عباسی با اشاره به اینکه یکی از انقلاب هایی که با سیاست درهای باز چین وارد کرد بانک بود که ما هم این انقلاب نظام مالی غربی را وارد کردیم، گفت: اساس بانک‌‌ها در جهان بر پایه ربا تأسیس شد و اکنون نمی‌توان هیچ کاری برای اصلاح سیستم آن انجام داد.

وی با انتقاد از استفاده از الگوهای غربی در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: در کشور 27 برابر استاندارد دنیا شعبه‌ های بانکی تأسیس شده است. تنها از میدان آزادی تا انقلاب در تهران 107 شعبه بانک وجود دارد. اغلب بزرگان در قم معتقدند که سیستم بانکی ما ربوی است.

عباسی با بیان اینکه بازار ایران 5.5 میلیون شغل برای بازار جهان تولید می‌کند، عنوان کرد: به گفته یک اقتصاددان بزرگ، بدهی که اقتصاد دنیا را ویران کرده فقط با اقتصاد اسلامی حل می‌شود در حالی که این مسئله در دانشگاه‌های ما بازگو نمی‌شود. غربی‌ها متوجه شده‌اند که مشکلات اقتصادیشان به دلیل وجود سیستم اقتصادی ربوی است. اقتصاد اروپا و آمریکا سقوط نکرده بلکه اقتصاد دنیا سقوط کرده و تنها راه‌حل این مشکل جایگزینی اقتصاد اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه نسل بشر نابود می‌شود اگر پول بدون پشتوانه چاپ شود که این امر در همه جا حتی ایران انجام می‌شود، افزود: نسل جوان بدانند وقتی حرف از ورود انقلاب می‌زنیم مبحثی براساس صدور انقلاب نیز مطرح می‌شود. ایران در فلسطین، سوریه، لبنان، عراق و بسیاری از دیگر کشورها صدور انقلاب داشته است. باید در آینده مستشار به دیگر کشورها صادر کنیم، همانند الان که در کشور سوریه فرمانده با هدف آموزش نحوه جنگیدن فرستاده می‌شود در آینده برای مدل‌های اقتصادی نیز فرماندهانی صادر کنیم. وقتی که بدون حضورمان 114 روز با اسرائیل جنگیدیم و جنگی نیابتی داشتیم این نشان دهنده این است که ما توان مدل بودن را داریم.

عباسی با بیان اینکه استراتژی درهای باز در ایران و چین متفاوت است ، عنوان کرد: باید نرمش قهرمانانه داشته باشیم یعنی درها را تا جایی بازکنیم که هر فردی یا هر چیزی نتواند وارد شود و در این امر دانشجویان نیز باید مراقب باشند.

وی افزود: کشور ایران امتیازهای زیادی دارد از جمله وجود دانشجویان و اساتید برجسته؛ بنابراین نباید خودمان را دست کم بگیریم چرا که بزرگترین ضربه‌ای که یک کشور می‌تواند به خودش بزند ایجاد یأس و ناامیدی است. ما اسرائیل را 4 مرتبه شکست دادیم، ناتو را در پشت درهای عراق نگه‌داشتیم، بیش از نصف دانشجویانمان خانم‌ها هستند این‌ها همه ارزش هستند.

ایشان در پاسخ به این سؤال دانشجویان که نظر شما درباره مشاوران دولت یازدهم چیست، بیان داشت: یکی از مشاوران اصلی و استراتژیک دولت یازدهم جناب سریع القلم است. سریع القلم اعتقادی به ما می توانیم ندارد و همیشه ایرانی و توانایی ایرانی را تحقیر می کند و در اجلاس داووس که حاضر می شود با اینکه استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران است با افتخار خود را استاد دانشگاه ملی ایران معرفی می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

6 دیدگاه

  1. سلام
    خدا قوت
    خواهش میکنم فایل صوتی یا تصویری این سخنرانی را در سایت قرار دهید .
    ممنون و سپاس

    • یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

      سلام
      متاسفانه صوت یا فیلم این سخنرانی به دستمان نرسیده است

  2. سلام علیکم

    مشکل بورس و بانک را از صحبت‌های تفصیلی آقای حسن عباسی فهمیدم
    اما مشکل بیمه را هر چند ایشان مدام تکرار می‌کنند، اما بصورت تفصیلی اصلا ندیدم بررسی کنند و من نمی‌فهمم

    اگر جلسه ای یا متنی از ایشان به این مهم پرداخته بفرمایید (البته نه آن جلساتی که یک طلبه اهل قم صحبت می‌کنند!)
    راستی چرا همه مراجع -جز آیت الله صادقی تهرانی که ابراز عقیده خاص نکرده اند یا هر کس دیگر که نمی‌دانم- بیمه را شرعی می‌دانند ولی آقای عباسی نمی‌داند؟
    متشکر

    • معاونت پایگاه

      علیکم السلام
      اینکه بیمه جایگزین توکل شده شکی نیست اما متن موجودی را بنده نمی‌شناسم که خدمتتون معرفی کنم. از پایگاه کدآمایی بپرسید: kadamaei.ir

  3. صوتشو بذار مسلمان.یا فیلمشو.

    • با سلام و ضمن تشکر، لطفا فایل صوتی سخنرانی را برای ما پیدا کنید. تشکر