استاد حسن عباسی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل

استاد حسن عباسی کارشناس مسائل استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، ضمن اشاره به این مطلب که موضوع فقه حکومتی خلأ استراتژیک نظام و انقلاب اسلامی است؛ ابراز داشت: استحاله انقلاب و جمهوری اسلامی از زمانی شروع می شود که به جای آن که مبنای طرح ریزی حکومت فقه باشد، دانش استراتژی مبنای طرح ریزی قرار بگیرد.

استاد حسن عباسی
استاد حسن عباسی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل

وی با اشاره به این که راهبرد نویسی در دستگاه های حکومتی مرسوم شده است؛ اظهار داشت: دستگاه های حکومتی بجای آنکه مبنای خود را از فقه بگیرند، راهبرد را مبنای کار خود قرار می دهند.

حسن عباسی ضمن اشاره به این مطلب که در بعضی اوقات راهبردها از دنیای غرب اخذ می شود، ادامه داد: دانش استراتژی نویسی رقیب فقه است.

وی خاطر نشان کرد: رابطه منطقی دانش استراتژیک با دانش فقه مانع الجمع است و در صورتی که یکی در عرصه میدان باشد جایی برای دیگری باقی نمی ماند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ضمن اشاره به تأکیدات رهبری در دیدار خبرگان رهبری به موضوع فقه حکومتی در تاریخ 17شهریور 1390؛ تاکید کرد: متاسفانه خیلی از افراد خبرگان رهبری اساسا به دنبال فقه حکومتی نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: جایگاه اصلی فقه حکومتی آن است که اول در حوزه های علمیه کار علمی روی آن صورت بگیرد و بعد از آن در مجمع تشحیص مصلحت نظام  موضوعات بسط پیدا کند.

حسن عباسی افزود: متاسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع را منتفی کرده و اصلا دنبال مسائل فقهی نیست و لیبرالیسم را بجای فقه حکومتی پیاده می کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به این که دامنه فقه الان محدود به چند مورد زیر نظام مخصوص بیشتر نیست، ابراز داشت: حاکمیت دارای 140 زیر نظام است که فقه باید در تمام این ها جوابگوی مباحث علمی باشد.

وی با اشاره به این که مفهوم استراتژی غربی ها همان فتوا است، خاطر نشان ساخت: مفهوم دیگر مطرح در غرب، طرح ریزی استراتژیک است که این مفهوم در حوزه های علمیه به صورت طرح ریزی استراتژیک وجود ندارد و این خلأ هر چه زود تر باید پر شود.

حسن عباسی در پایان با قدر دانی از زحمات پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، ابراز داشت: گفتمان سازی و بالا بردن ضریب نفوذ مباحث علما و اساتید، کاری مهم و بسیار با ارزش است و هم دعا گوی عزیزان زحمت کش در این پایگاه اطلاع رسانی هستیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.