حضور استاد حسن عباسی در غرفه حلقه وصل در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی

استاد حسن عباسی در پنجمین روز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی ضمن بازدید از سالن رسانه‌های برخط این نمایشگاه درغرفه حلقه وصل حضور یافت و به گفتگو با خبرنگاران این سایت خبری پرداخت.

وی در ابتدای گفتگوی خود با ابراز رضایت از عملکرد حلقه وصل گفت: در ساز و کار تشیکلاتی و معرفی مجموعه تشکیلاتی جبهه گفتمان انقلاب اسلامی، حلقه وصل عملکرد خوبی داشته است.

استاد حسن عباسی
حضور استاد حسن عباسی در غرفه حلقه وصل در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی

عباسی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که پاشنه آشیل جبهه رسانه‌ای انقلاب چیست، اظهار داشت: جبهه فرهنگی انقلاب نه در رسانه و نه در هیچ حوزه دیگر مشکلی ندارد؛ جبهه فرهنگی انقلاب اصلا جبهه نیست.

وی در این خصوص توضیح داد: جبهه خط، حد و حدود و آرایش دارد؛ ما آرایش نداریم. یعنی هرکسی به یک طرفی شلیک می‎کند؛ رسانه‌ها یک طرف، آثار هنری یک طرف و کارهای فکری و نظری هم یک طرف. جبهه زمانی جبهه است که هر چیزی سرجای خودش باشد؛ یک آرایشی وجود داشته باشد. تا آرایش رسانه‌ای، هنری، علمی و فکری نباشد، این چند هزار مجموعه موجود حالت جبهه ندارند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: بنابراین هنوز جبهه نیستیم که بخواهیم بگوییم پاشنه آشیل آن کجاست. هنوز زور کسی نرسیده که ما را جمع و به جبهه تبدیل کند.

وی با مقایسه‌ی وضعیت کنونی جبهه فرهنگی انقلاب با دوران دفاع مقدس افزود: وضعیت الان شبیه سال 59 است که هرکسی از شهر خود مسلح می‌شد و هرکجا که دلش می‌خواست می‌رفت و می‌جنگید. زمانی می‌توان گفت جبهه تشکیل شده که خاک ریز زده شود و قرارگاهی باشد که خطِ حد هرکسی را تعیین کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک راهکار ایجاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را کنار گذاشتن فعالیت فردی دانست و افزود: ما باید از حالت فرد خارج تا به جبهه تبدیل شویم؛ در جبهه باید یگان دست بالا و دست پایین خود را بشناسیم؛ بدانیم دشمن رو به رو کیست. هنوز  این اتفاق نیفتاده است.

 وی در ادامه این گفتگو با اشاره به نقاط قوت رسانه‌های انقلاب بیان داشت: یکی از نکات مهم فعالیت جبهه‌ای این است که بتوانیم به یکدیگر اطلاع رسانی کنیم. اینکه ما مخاطب خودمان باشیم خیلی مسئله مهمی است؛ باید در جریان فعالیت‌های خودمان باشیم. یکی از ضعف‌های جبهه‌های روشنفکری سکولار و غیر سکولار این بوده که خودشان در جریان مطالب تولیدی خودشان نبودند.

عباسی درخصوص جذب مخاطب بیرونی با ذکر چند مثال اظهار کرد: در حیطه مخاطب بیرونی خبرگزاری‌هایی داریم مانند تسنیم که مخاطب خاص خود را در حد بالایی دارد. یا در حوزه دیده بانی و رصد ضریب نفوذ رسانه‌هایی نظیر جام نیوز بسیار بالاست و نمونه‌ای هم حتی در جبهه مقابل ندارند. یا در حوزه بازی‌های رایانه‌ای عملکرد بچه‌ها خیلی خوب بوده است؛ اما هنوز در مقدمات راهند. ما از شرکتی که دو سه سال است بازی سازی را شروع کرده انتظار نداریم با کمپانی‌های آمریکایی رقابت کند.

وی در جمع بندی اظهارات خود گفت: در آرایش مجموعه رسانه‌های انقلاب اسلامی در حوزه دیجیتال اولا مهم این است که اعضا یکدیگر را پیدا کنند؛ دوم اینکه این اعضا در جریان کارهای یکدیگر قرار بگیرند. هرگاه ما در این موضوع که باید در جریان مطالب و تولیدات یکدیگر باشیم به کفایت مذاکرات رسیدیم، از همانجا گسست شروع می‌شود. این یک خطر است.

عباسی تاکید کرد: ما هنوز در مرحله اول هستیم؛ یعنی پیدا کردن همدیگر، کشف ظرفیت‌ها، پر کردن چاله‌ها و منطقة الفراغ‌ها که تا کنون برای آن خبرگزاری، وب سایت، شبکه اجتماعی و بازی رایانه‌ای نداشته ایم. مرحله اثبات خیلی از رده‌ها تمام شده و در حال تثبیت خود هستند. بعد از آن است که با یکدیگر دست داده و تشکیل شبکه می‌دهند و می‌توانند روی مخاطب بیرونی اثر گذار باشند.

وی در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد: مسئله اصلی الان درون و انسجام درونی باید باشد. پس از پیدا کردن همدیگر و ایجاد هم‌افزایی، باید روی مخاطب بیرونی تمرکز کنیم.

منبع: حلقه وصل

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.