نظر حقوقی وکلای استاد حسن عباسی درباره‌ی بازداشت وی در ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

نظر حقوقی وکلای استاد حسن عباسی

درباره‌ی بازداشت وی در ۱۳ مرداد ۱۳۹۵

بسم الله الرحمن الرحیم

در خصوص پرونده کیفری علیه آقای حسن عباسی که بر اساس اعلام دادستان محترم نظامی تهران به اتهام نشر اکاذیب و فراهم کردن جو بدبینی نسبت به نیروهای مسلح تشکیل گردیده، اگرچه با توجه به عدم اطلاع دقیق از نحوه و چگونگی امر تحقیقات و آیین دادرسی اتخاذی توسط دادسرای مربوطه ابهاماتی وجود داشته و این موارد مسجل نیست، لیکن صرف‌نظر از عدم صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح در رسیدگی به این اتهام و آنچه در جریان این تحقیقات صورت گرفته، طرح نکاتی چند پیرامون آیین دادرسی کیفری لازم به نظر می‌رسد و شایسته است که آن سازمان محترم و خاصه دادسرای تحت امر آن با رعایت اصول دادرسی و حقوق شهروندی، در پاسخگویی به افکار عمومی و اجرای دقیق وظایف محوله سربلند باشند:

در ابتدا لازم به توضیح است، همان‌گونه که موکل آقای حسن عباسی در اظهارات اخیرشان مراتب ارادت خویش را نسبت به ارتش جمهوری اسلامی – که به تعبیر مقام معظم رهبری سرمایه و اندوخته برای یک ملت است – اعلام نموده و از سوء تفاهمات ایجادشده توسط خنّاسان تبری جسته است، دفاع و پاسخگویی از اتهام مطروحه را نه به‌عنوان تقابل با این نهاد متدین و انقلابی، بلکه به‌منظور افشای نقشه تدارک دیده‌شده توسط دشمن و تفرقه‌افکنان و اجرای صحیح قانون، وظیفه خود می‌داند.

۱) علاوه بر مواد ۱۶۸ الی ۲۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری، به‌موجب مواد ۶۱۵ الی ۶۱۷ همین قانون، نحوه احضار متهمان نظامی به‌صورت دقیق مشخص‌شده و با عنایت به تقنین این مواد و دقت قانون‌گذار نسبت به این موضوع، به نظر می‌رسد امر احضار متهم و چگونگی آن به‌عنوان گام اول در شروع تحقیقات مقدماتی و تشکیل پرونده کیفری ذاتاً و مستقلاً موضوعیت داشته و عدم رعایت آن اعتبار این تحقیقات و تصمیمات مأخوذه را زیر سؤال می‌برد؛ و جای پرسش مطرح می‌گردد که آیا در این پرونده با رعایت تشریفات امر احضار از قبیل ذکر نوع اتهام و حق همراه داشتن وکیل و دیگر مفاد مزبور، مشتکی‌عنه به‌صورت کتبی احضار گردیده است؟

۲) ازآنجاکه قانون‌گذار در مقام بیان مرور زمان جرائم نیروهای مسلح، صرفاً موارد خاصی را بیان نموده، لذا با عنایت به ماده ۶۴۸ این قانون، موارد دیگر مرور زمان تابع مقررات عمومی آیین دادرسی کیفری بوده؛ علی‌هذا در تعقیب و رسیدگی و اخذ تصمیم در سایر موارد، من‌جمله موضوع ما نحن فیه، رعایت ماده ۱۳ قانون مزبور و مفاد ذیل مبحث چهارم از بخش دوم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، بایستی مدنظر قرار گیرد. لذا در صورت عدم رعایت و اجرای این مهم، قطعاً هرگونه اخذ تأمین و تحمیل امری به متهم در ادامه دادرسی، تعدی به حقوق شهروندی و قانونی ایشان قلمداد می‌گردد.

 اما در خصوص سخنرانی مربوط به سال ۱۳۸۹ که توسط موکل در جمع دانشجویان در دانشگاه تهران در فضای علمی ایراد گردیده و حال به‌واسطه عده‌ای سودجو که با تقطیع قسمت‌هایی از آن و به‌منظور تفرقه‌افکنی در فضای مجازی منتشر گشته، آیا مقامات محترم تعقیب و تحقیق، صرف‌نظر از وقوع یا عدم وقوع جرم، در بدو امر و پیش از احضار متهم و یا صدور قرار وثیقه، به موضوع مرور زمان توجه داشته‌اند؟

۳) بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس پرونده پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم در صورت وجود دلایل کافی، به‌منظور دسترسی به متهم و حضور به‌موقع وی و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او، یکی از قرارهای تأمین را صادر می‌نماید و بدیهی است با توجه به اصول و مقررات حاکم و رویه جاری، خاصه لزوم تناسب بین تأمین و موضوع اتهام، می‌بایست تعیین نوع و میزان قرار مزبور و شدّت و حدّت آن، بر اساس اتهام موضوع پرونده و مجازات قانونی مقرر صورت پذیرد و بدیهی است عدم توجه به این موارد اسباب تضییع حقوق متهم و ایجاد ابهام در نحوه اجرای عدالت قضایی و نتایج حاصل از آن است؛ لذا در موضوع پیش رو این سؤال به ذهن متبادر می‌گردد، درجایی که موکل شخصاً در دادسرا حاضر گشته و نیز با عنایت به میزان مجازات مقرر قانونی برای این اتهامات، صدور قرار تأمین، آن‌هم قرار وثیقه! به میزانی که موکل عاجز از تودیع آن بوده، صحیح و منصفانه است؟

به امید اجرای صحیح قانون و اهتمام لازم در پاسداری از حقوق شهروندی

مهدی جعفری‌نژاد و علی مهرآرا
وکلای دادگستری

منبع: پایگاه اندیشکده یقین

درباره ?????? ??????

یکی از اندیشه‌جویان اندیشکده یقین؛ که افتخار همکاری در این پایگاه را دارد.

21 دیدگاه

  1. به عنوان یک حقوقدان که 10 سال سابقه کار هم دارم میگم اولاً اگه حتی استاد هم نظامی باشند که بنده اطلاع دقیقی ندارم مگر هر نظامی رو به خاطر هر مسأله ای دادگاه نظامی می برند ولو فرض بگیریم که حرکت و کلام علمی و محققانه استاد هم جرم باشه ربطی به دادسرای نظام نداره دادسرای نظام برای افراد نظامی زمانیکه مرتکب تخلف انتظامی و سوء استفاده از لباس خودشون بشند درست شده نه اینکه به خاطر هر مسأله ای اون ها رو ببرن دادسرای نظام آیا میشه یه نظامی رو به خاطر تصادف یا حتی دشنام دادن در زمانیکه مأمور نیست به دادگاه نظام برد؟؟؟!!! ایشون توی یک فضای علمی یک مسأله علمی رو مطرح کردن فارغ از اینکه ایشون نظامی هستند پس قطعاً ربطی به دادسرای نظام نداره من از زمان بازداشت استاد این رو برا هر کی که تعریف می کنم میخاد شاخ در بیاره

    • معاونت پایگاه

      پس اون سرگرد که با لباس نظامی بوده رو باید دردادگاه نظامی احضار کرد درسته؟

  2. با عرض سلام به نظر من دکتر از اون قاضی به دادگاه انتظامی قضات شکایت کنند چون خلاف قانون و شرع عمل کرده و اصلا قضیه مشمول مرور زمان بوده است
    یک وکیل

  3. یعنی واقعا زندان بوده؟ بابا الکی شایعه درست نکنید کدوم زندان؟ خوب جو میدینا.

  4. سلام .استاد اینا فقط میخواستن از رسانه ها خبر دستگیری شما پخش بشه تا شاید جوانان نسبت به شخصیت شما دچار بدبینی بشوند اما غافل از این که رابطه استاد عباسی و هزاران هزار شاگرد سر کلاس نیمده با این پس لرزه ها از هم پاشیدنی نیست.پایدار باشید استاد گرانقدر ما

  5. یعنی جوی ایجاد کردن یه سری …. که مردم از ارتش و نظام سرد بشن
    ارتش نباید اینکارو میکرد

  6. بازداشت استاد هم مصداق بیان شان است در مورد ارتش هرچند مقصودشان خیر بوده اما شاید ارتش کمی خود بیاید و زیاد خواب زده نشود …
    چندید سخنرانی که بطور کامل اقدام علیه امنیت ملی و مغایر با قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی است را از چهره ای شاخص اصلاح طلب لیبرال من جمله صادق زیبا کلام شنیده و می شنوم اما ابدا نه دستیگر میشود نه تذکری داده میشود و نه خاموش میشود!
    مسلم است که دولت روحانی پشت چه کسی و دشمن چه کسی و حال این رویه برابر اصل نظام قرار دهید ببینید به چه نتیجه ای میرسید!!
    علنا روحانی و کابینه اش اعلان جنگ با نظام داده اند اما کسی نمی بیند و نمی فهمد و حتی احساس هم نمی کند ولی یک انقلابی مسلمان بی گناه و جانباز ولایی را با یک نقشه شوم از پیش ساخته عوامل فتنه و لیبرال تا مسلخ میشکانند!!
    خدایا!
    خودت حافظ استاد عباسی ها و نظام و اسلام و ولایت و ملت شریف و سربازان و سرداران شجاع مان باش.

  7. سریع یک سخنرانی اکی کنین تا نبینم رو سایت اعصابم راحت نمیشه

  8. سلام
    نمی دوانم تا حالا توی دادگاهها پایتان باز شده یا نه!!
    اصلا حقوق شما را بهتون متذکر نمیشوند ..و خیلی ها به خاطر عدم داشتن وکیل و عدم اگاهی از قوانین بهشون ظلم میشه

    متاسفانه هر کس هم انتقاد کنه ..فورا برچسب نشر اکاذیب ..تهمت ..و افترا می چسباند بر پیشانی طرف ..و می فرستند اب خنک بخوره
    اخیرا انتقاد اقای ناطق نوری از دستگاه قضا را شنیدید که با واکنش تند ریس محترم قوه قضایی روبرو شد!!!!

  9. نظامی بودن مانع دخالت در امور سیاسی است ولی ایشان نه با مدرک نظامی بلکه با دکترای غیر نظامی در حال تدریس یا سخنرانی می باشند . ایا ایشان با کلت کمری و لباس و مرتبه نظامی در دانشگاه ها حاضر می شدند ؟ مسلما خیر هر فرد نظامی نیز خارج از ساعات وظیفه می تواند مانند هر شهروند عادی در امور کشور مشارکت بکند که سخنرانی های ایشان مصداق بارز مشارکت می باشد نه دخالت است . ضمنا اصلا محتوی سخنرانی های ایشان به هیچ عنوان به یک جلسه رسمی دولتی مربوط نبوده است و محل وقوع ان نیز یک جلسه رسمی دولتی یا حزبی نبوده است . اصلا مگر نظامی بودن جرم است منظور امام و قانون از عدم دخالت نظامی ها کودتا و دستگیری مستقیم و فشار به حکومت قانونی است وگرنه اکثر افراد نظام که نظامی هستند به نظر من هم کار بدی نیست کشور ما هنوز در حال جنگ تمام عیار است . باز تاکید می کنم منظور امام قطعا کودتا و امثالهم است نه اینکه یک نظامی را از مشارکت در امورات کشور محروم بکند اگر به این است که اصلا نظامی ها رای ندهند . والله فعلا که کشور ما بیشتر از از این ذخایر اقتصاد دان و مذاکره کنندگان حقوق دان می کشد تا نظامی ها =)

    • اقای عزیز عباسی تو انتخابات ۹۲ تو دانشگاه فعالیت داشتن و مناظر میکردن طبق قانون این فعالیت مصداق فعالیت سیاسی و برای نظامیان طبق خود قانون نظامیان منع شده .حالا کاری با حرف امام نداریم که من یا شما چه برداشتی داریم این خود قانون نظامی هست اگه حرفمو قبول ندارین می تونین یه تحقیق ساده تو قوانین نظامی بکنین پیداش میکنین ۱۱ مورد هست.

    • در ضمن نظامی به لباسشو کلتش نیست .آیا ایشون حقوق نمیگیرن از نظام؟؟به عنوان یه نظامی حقون نمیگیرن؟؟؟

    • بسیار موافقم برادر.

  10. خدا را شکر که استاد عزیزم آزاد شد

  11. چه عجب آخر قبول کردین این آقا نظامی هست.پس حالا باید بگین چرا این نظامی تو سیاست دخالت میکنه که درست ضد سخنان امام خمینی هست.و البته نقض قانون نظامی .

    • خب دیگه از این به بعد هیچ کس تو هیچ کاری دخالت نمیکنن تا آقایون آش رو با جاش ببرن

    • دوست عزیز ارتش یک سیستم و ارتشی یا نظامی یک فرد در یک سیستم است منظور از اینکه نباید ارتش در سیسات دخالت کند این است که کل سیستم ارتش در مواضع جریانی و جهت دار سیاسی قرار نگیرد و گرنه ارتش و سپاه و هر سیستم نظامی دیگری در کشور پیرو سیاست کلان کشور می باشد. اما در خصوص اشخاص بعنوان نمونه سناتور جان مک کین افسر و اسیر جنگ ویتنام بوده ، همینطور جان کری افسر نیروی دریایی و در جنگ ویتنام حاضر بوده و … لذا اینکه شخصی به علت سابقه نظامی از عملکرد سیاسی دور بشه عقلانی نیست.

    • تو سیاست دخالت کردن رو توضیح بدید لطفا…

    • تو انگار کلاً تو باغ نیستی!!! چند سالته عزیز دلم؟

  12. مملکت رو اب برره ارتش رو خواب برده خب اینم نمونش بعد از شیش سال جناب تازه یادش افتاده !!!

    • باسلام اولا ایشون نظامی نیست متاسفانه دادستان نظامی ایشون رو به دادگاه نظامی ها بردن و اونجا بازداشت شدن یکی از موارد اعتراض وکیل همین بوده که دادگاه نظامی صلاحت و حق دادگاهی کردن یک شهروند رو نداره دوما همون هم خوب اجرا نشده منظور از نیروهای مسلح یعنی سپاه ارتش و نیروی انتظامی نه نفرات داخل یک یگان باز داستان درست نکنین اینا فقط توطئه دولتی هاست تاشده سخنرانان مطرح و بصیرت افزار و خانه نشین کنن به هرشکلی نمونش دکتر رائفی که اصلا بحث سیاسی نمیکنن ولی طرفدار زیاد دارن بالاخره در چند سخنرانی تیکه هایی انداختن که به آقایون بر خورده قبلا روزی حداقل یک سخنرانی از ایشون میدیدیم ولی الان هفته هاست سخنرانی نکردن از ابتدای دولت روند نزولی داشت تا بالاخره قطع شد شاید ایشون مشغول باشند که صددرصد بیکار نمیشینن ولی در خلوت خودشان حاج احمد پناهیان علیرضا پناهیان هم سخنرانی هاشون خنثی شد آقای نبویان دکتر زیبا کلام (سعید)فواد ایزدی جبراییلی برنامه ثریا حیدری در پایش و…هزاران مثال دیگه از ابتدای دولت بالخص از سال گذشته و اجرای برجام که خیال دولت راحت شده چسبیده به زدن نیروهای انقلابی تعویض مشاور حقوقی و صحبتهایی مبنی بر شکایت رییس جمهور از سیاسیون و توهین کننده گان و … به ریاست و اون انصاری که در نفاقش هیچ شکی نیست وگرنه سخنرانی 89 بعد از فتنه چه ربطی به الان داره با هیچ شکایتی نتونستن دکتر رو ساکت کنن وننگ شکایت هم برپیشانیشان میماند متاسفانه از داخل یکی از ارگانهای انقلابی وارد شدن بلایی که همیشه انقلابیون دچارشن چون جریان مقابل از هر حیله و ترفندی برای زمین زدن ما استفاده میکنه حالا اگر ما به ارتش و دادگاه نظامی فحش بدیم جریان میشه دوسر باخت که مدنظر دولت نیز میباشد به گفته استاد رائفی پور زدن یک نیروی حزب الهی از زدن پشه بروی گردن هم راحتتر پس مثل همیشه صبوری میکنیم هرچند صبوری بکنیم چند صباحی غیرت شمشیریست حاشا بزند زنگ یاعلی