حضور استاد حسن عباسی در جمع اندیشه‌جویان استان مرکزی

اندیشکده حکمت عهد،شامگاه یکشنبه – ۶ فروردین ۹۶ – میزبان استاد حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین بود.

در شروع جلسه،آقای کاظمی ریاست اندیشکده حکمت عهد،ضمن عرض خیرمقدم به استاد حسن عباسی، به توضیح اجمالی در مورد روند کار اندیشکده در سالی که گذشت پرداختند. ایشان با اشاره به کمی وقت و استفاده بیشتر از حضور و بیانات استاد، در این رابطه عرضه داشتند که:«برای سال آینده انشالله اندیشکده در پی پوشش مسئولین به خصوص ائمه جمعه، در رابطه با مباحث تولید شده در حوزه سواد سایبری و سواد اقتصادی می باشد. در همین راستا ما قرارگاه فرهنگی اقتصاد مقاومتی را تشکیل دادیم و در آن بحث جنبش ضدربا را شروع کردیم و باز هم نیاز هست، آن بخش مردمی کار حفظ شود».

در ادامه رئیس اندیشکده حکمت عهد به بحث “استراتژی برای کودکان و نوجوانان” در سطح شهر اراک و سایر شهرستان های استان مرکزی اشاره ای داشتند و گفتند: «همانطور که مستحضر هستید دوستان مسئول در سطح آموزش و پرورش به کار “استراتژی برای کودکان” در مدارس آسیب زدند اما همچنان کار “استراتژی برای کودکان” ادامه دارد اما به شکل مردمی و تمامی مساجد شهر، هدف ما هستند و دراین میان در بسیاری از مساجد کار پوشش داده شده است».

آقای کاظمی در پایان سخنان خود به این نکته اشاره داشتند که چون طرح استراتژیک استان را استارت زدیم و پیش مقدمه کار در مورد تبیین وضع موجود می باشدو مبتنی بر ترندگذاری ۱۴۱۴،قصد داریم شکل بومی شده ی آن را برای استان مکتوب نماییم، انشاالله موضوع برنامه در مورد ترندگذاری استان خواهد بود و سؤالاتی که دوستان در روند کار برایشان به وجود آمده از خدمتتان خواهند پرسید.

استاد حسن عباسی ضمن عرض سلام و تبریک سال جدید، عرضه داشتند که:«ترندگذاری که ائمه ما فرمودند این است که عید روزی است که معصیت خدا در آن نشود.

ما هفت میلیارد جمعیت کره زمین اگر روزی یک معصیت انجام دهیم، هفت میلیارد معصیت باری تعالی را انجام داده ایم و ۸۰ میلیون ایرانی اگر روزی یک معصیت انجام دهیم، روزی ۸۰ میلیون معصیت حضرت حق انجام می گیرد و طبیعی است که که هر جور بلایای طبیعی و غیرطبیعی بر ما نازل شود.

بنابراین ترندگذاری اصلی در نوروز هر سال برای ما این است که، خودمان و جامعه مان را تبدیل کنیم به بندگان و مخلوقاتی که معصیت باری تعالی ازما سر نزند، عید اصلی ما آن روز است…»

رئیس اندیشکده یقین بیان نمودند:«زحمتی که دوستان در بحث ترندها کشیدن زحمت مهمی است، چون ترندها باید برای استان ها بومی شود و طرح های ۲۵ ساله استان ها که تهیه می شود باید ناظر بر وضع موجود و وضع مطلوب باشد و شکافی که بین وضع موجود و وضع مطلوب هست، ترسیم شود و مشکلات برای رفعشان با ذهن های جوان چاره جویی شود و تصمیم سازان به صورت بومی تربیت شوند».

وی افزود:«مهم ترین مسئله ترندگذاری سالانه ما مباحث حضرت آقا می باشد و همانطور که مستحضر هستید در شعار سال متبلور شد که مسئله تولید و اشتغال باز در استمرار فصول چند سال گذشته اقتصاد مقاومتی مطرح گردید و چند نکته بسیار مهم هم ایشان در مشهد فرمودند که در یکی از فرازهای اصلی، مسئله حرام اعلام کردن کالاهایی بود که در داخل تولید می شود و قرار است از بیرون به صورت دلالی و واسطه گری بیاید و جایگزین کالاهای تولید داخل شود و این هدف گذاری، هدف گذاری مهمی است که در محیط های اندیشکده ای باید فکر جدی در مورد آن صورت بگیرد».

استاد عباسی با بیان مراحل چند گانه فرآیند اقدام اقتصادی عرضه داشتند که:«در مراحل اقدام اقتصادی، دو یا سه گام آخر، بحث تجاری مطرح می گردد؛ یعنی ماده اولیه یک جایی هست، آن را فرآوری می کنیم و در کارخانه، آن را به کالا تبدیل می کنیم. حالا این کالا آماده شده را در بازار می آوریم، این جاست که تجارت معنی پیدا می کند. اما در کشور ما وارونگی به وجود آمده، تاجر یا دلال در مرحله اول هستند».

ایشان در ادامه بیان می دارند:«اگر جامعه اقتصادی رتبه اولش تاجر بود، آن جامعه از نظر اقتصادی فاسد است. یعنی تاجر می آید و به جای تولید کننده می ایستد و به جای این که اجازه دهد تولید صورت بگیرد و می گوید اگر فلان چیز را می خواهید، از خارج می آورم؛ و نمی گذارد تولید انجام پذیرد…»

استاد عباسی در ادامه افزود: «ما یک جنگ بسیار سنگین فکری- فرهنگی امسال داریم تا این که تاجران را سر جای خودشان بنشانیم. چون وقتی عنوان گردد حرام است _وقتی این بطری آب در داخل تولید می شود بروی از خارج بیاوری_ اولین کسی که روبه روی این حکم می ایستد، آن تاجر و آن کسی است که می رود و بطری آب را از بیرون می آورد و روبه روی این ایستادن مانند روی به روی آن بانکی هاست که می گفتیم ربا است یا رو به روی آن استادهای دانشگاهی است که می گفتیم علومشان تثلیثی است و بهشان بر می خورد…»

ایشان تصریح کردند:«باید مراقب باشیم چون حکم حکومتی فقهی صادر شده یعنی شرعاً حرام است. اگر بعد از یک سال، دوباره همین کالا داخل کشور بیاید، دشمن به ما خواهد خندید و می گوید حکم هم دادید و زمین گذاشته شد.»

رئیس اندیشکده یقین خاطر نشان می کند: «این که حرف حضرت آقا را تیتر کنیم، بگذاریم روی دیوار، کفاف نمی دهد، کار انگیزشی در مورد تصمیم ساخته شده مهمترین وظیفه اندیشکده هاست. اندیشکده ها با تکرار، یک تصمیم ساخته شده توسط رهبران نظام را به مسئله مردم تبدیل می کنند.»

استاد عباسی در ادامه افزود: « ما اگر این ۳۶۵ روز سال را تلاش کنیم شعار سال را به علاوه آن محتوایی که در بیانات حضرت آقا در روز عید در مشهد مقدس مطرح شد را بسط بدهیم و انگیزش ایجاد کنیم یکی از ترندگذاری های اصلی صورت گرفته است.»

ایشان با بیان این که چه کالایی ما به ازای داخلی دارد و از خارج کشور وارد می شود باید با اسم و مشخصات معرفی کنیم چون شرعاً مصرف آن حرام است و این یک کار کف صحنه ای و میدانی در حمایت از تولید داخلی نیاز دارد، خاطرنشان کردند:«در اراک که یکی از استان های صنعتی اصلی ماست، تولیدات صنعتی اش، آنهایی که نیمه کار یا فعال نیستند را معرفی کنیم که آنها می توانند کالا تولید کنند و ما به ازای آن نباید وارد شود و چه چیزی وارد می شود که استان مرکزی می تواند ما به ازای آن را بسط دهد.»

استاد عباسی با توجه به سخنان رهبری تصریح کردند:«این یک تمرین عملیاتی برای کسانی که ادعا ولایت مداری می کنند، می باشد؛ برای این که نشان بدهند که حکم امام مسلمین زمین نمی ماند و اینکه باید از خودمان شروع کنیم و  اینکه هر چیزی که ابزار دست ماست و می خواهیم تهیه کنیم ما به ازای بومی دارد و ما برویم ما به ازای بیرونی اش را بگیریم نمی توانیم در ابلاغ حکم حضرت آقا در جامعه مؤثر واقع شویم.»

ایشان عنوان نمودند:«اولین کار انگیزشی در یک اندیشکده ولایی این است که ما همیشه آماده انذاردادن باشیم، اول به خودمان، بعد هم به دیگر افراد جامعه. مشکل جامعه کمبود منذر است. پس ما امسال یک کار آزمایشی میدانی داریم. امسال در سراسر کشور همه دانشجویان و طلاب ولایی باید آماده شوند که حکم حضرت آقا را عملیاتی کنند.»

در ادامه جلسه استاد حسن عباسی به سؤالات دوستان حاضر پاسخ دادند…

منبع: اندیشکده حکمت عهد

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.