شکست سیاست درهای باز چین

شکست سیاست درهای باز چین

سال ۱۳۸۱ آقایان هاشمی و روحانی با مشاوره محمود سریع‌القلم در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، طرحی به نام «چین‌نو» (بهره‌گیری از الگوی چین در سیاست درهای باز) را شروع کردند. سال ۹۲ با رأی آوردن آقای روحانی این طرح رسماً کلید خورد. دولت یازدهم بر آن شد تا ما نیز همچون چین دست از تفکر ایدئولوژیک خود برداشته و درهای کشور را به روی غرب باز کنیم. تمام آن‌چه که در مذاکرات هسته‌ای سال ۹۲ به این سو انجام شد، تنها مقدمه‌ای برای سیاست درهای باز بود.

اصلاحات مدلی چینی، نظام را از درون متلاشی می‌کند. چنانچه در چین انجام شد؛ سرمایه‌های خارجی وارد چین شده، با صنعت کُپی‌سازی میزان تولید این کشور افزایش یافت؛ آنگاه «یوان» واحد پول خود را پایین نگاه داشت تا صادراتش مضاعف بشود. این رویه، چین را به شدت وابسته کرد؛ تا آنکه طی یک جنگ ارزی، شکست سختی را از آمریکا متحمل شد. زیرا توسعه‌ی چین، بسیار پفکی بود؛ رشد اقتصادی چین، دانش‌بنیان نبود که صنعت بومی داشته باشد.

نخستین فاجعه‌‌ی سیاست درهای باز اینجاست که دیگر ابداع و ابتکاری نداریم؛ صرفاً بازار مصرفی برای انواع کالاهای خارجی شده‌ایم! گویی از ابتدا هم قرار نبود از مذاکرات، آبی برای مردم ما گرم شود؛ برجام، مقدمه‌ای برای باز کردن درهای کشور بود تا از ۱۱ کشور مربا به ایران وارد شود؛ از سنگ پا تا بوئینگ و ایرباس وارد کشور می‌شود، اما خودمان حق تولید نداریم! دولت ایران در حالی سیاست درهای باز را اجرا کرد که سه کشور چین، انگلیس و آمریکا سیاست درهای بسته را آغاز کردند:

· کشور چین رویکرد خود را از توسعه تجارت بین‌المللی به تجارت داخلی تغییر داد یعنی، طی سال‌های آینده، تولیدات بخش صنعتی این کشور، نیازهای یک میلیارد نفر جمعیت روستایی چین را تأمین خواهند کرد.

· انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد تا شغل انگلیسی‌ها بماند؛ چرا که با واردات کالاهای مشابه با کیفیت‌تر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا، اشتغال در این کشور وارد بحران شده بود.

· ترامپ با شعار «شغل برای آمریکایی» روی کار می‌آید و علاوه بر اعمال محدودیت جدی برای ۷ کشور صادر کننده‌ی نیروی متخصص به آمریکا، دستور می‌دهد دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک که از زمان جرج بوش آغاز بکار شده بود با سرعت به پایان برسد.

اقتصاد جهان دچار رکود است و تمامی کشورها برای نجات خود ناچار هستند دور خود دیوار بکشند. ۸۰ میلیون نفر ایرانی هم می‌توانند تمامی نیازها را خودشان تأمین نمایند. اما به بهانه آن‌که وضع کشور خوب بشود، درها را به سمت بیرون باز کردیم تا اشتغال فعلی‌مان نیز از دست برود.

درهای کشور تا کجا باید باز بماند؟

هر خانه‌ای درب و پنجره‌هایی دارد؛ درها و پنجره‌های خانه را تا چه زمانی باز می‌گذاریم؟ ممکن است در طول روز درب خانه را نیمه باز گذاشته، پرده را کنار زده و پنجره‌ها را نیز باز بگذاریم، اما شب هنگام، نه تنها پرده را می‌کشیم بلکه درب خانه را هم قفل می‌کنیم. حتی در داخل خانه، مابین محل خواب والدین و فرزندان، حریم وجود دارد. جامعه نیز حریم دارد. زمانی که یک جامعه درهای اقتصاد، فرهنگ و سیاست خود را باز گذارد، بلایی بر سر او خواهد آمد که بر سر چین آمد. مسأله اساسی سیاست درهای باز، استحاله از درون است؛ به این صورت که پوسته‌ی چین کمونیستی ماند، اما مغزش از درون لیبرالیستی شد. چین، باید دست از شعارهای مائوئیستی خود برمی‌داشت تا درهای کشورش را به روی غرب باز کند! امام خامنه‌ای از سال ۹۲ به این سو بارها درخصوص مدل چینی کردن جمهوری اسلامی و استحاله کردن انقلاب اسلامی از درون هشدار دادند:

· بیستم مهر ماه ۹۴، در دیدار با کارکنان صداوسیما فرمودند: «دشمن با اینکه یک عمامه به‌سر بالای کشور باشد، مشکلی ندارد…»

· اول فروردین ۹۵ نیز در مشهد فرمودند: «با صورت جمهوری اسلامی کاری ندارند؛ با سیرت جمهوری اسلامی کار دارند.»

رهبری حتی فرمودند که ما با بسته شدن درهای کشور مخالفیم؛ اما درهای کشور تا به کجا باید باز بماند؟

آمریکا که قائل به استقلال صنعتی و تکنولوژیک ایران نبود، دست دولت یازدهم را در سیاست درهای باز به بهانه‌ی مذاکرات هسته‌ای خوانده بود، یک بازی آغاز کرد به این صورت که ابتدا توان هسته‌ای ما را ساقط کند و بعد از توافق، اجازه‌ی ورود سرمایه خارجی و تکنولوژی فنی به ایران را ندهد. همان‌طور که با شوروی و چین انجام داد. به این صورت، آمریکا این طرح را درهم مالید.

⭕️ تحلیل شکست «سیاست درهای باز چین» مهمترین طرح استراتژیک دولت و جناح #لیبرال در کشور

?استاد حسن عباسی-۲۱دی۹۶

https://t.me/hasanabbasi_students/3782

? پرطمطراق‌ترین طرح استراتژیک لیبرال‌ها در « #سیاست_درهای_باز» چنان درهم شکسته شد که صدای خرد شدن استخوان‌هایش هنوز شنیده می‌شود…

? ۱۹ فوریه، سال‌مرگ #دنگ_شیائوپینگ رهبر اصلاحات جدید چین (از ۴۵ سال قبل) در سیاست درهای باز است. طرحی که چین کمونیست را از درون استحاله و به مرور لیبرالیزه کرد.

?اطلاعات بیشتر در وب‌سایت باشگاه استراتژیست‌های جوان:

ystc.ir/open-door-policy-in-iran

#تبخیر_امید
#امان_از_لیبرالها
#سیاست_درهای_باز_چین

#اختصاصی
کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
? @hasanabbasi_students

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.