بعثت نبی مکرم اسلام (ص) بر تمامی مسلمانان و اندیشه‌جویان عزیز تبریک و تهنیت باد

مبعث

? بعثت نبی مکرم اسلام (ص) بر تمامی مسلمانان و اندیشه‌جویان عزیز تبریک و تهنیت باد.

? #بعثت، برانگیختگی‌ست و #انگیختگی، عامل قیام و خیزش است. از نشانه‌های زنده بودن انسان برانگیختگی اوست. آن‌چه که اراده‌ی انسان را به حرکت درآورده و به او می‌گوید عمر خویش در چه راهی صرف کند، #انگیزه است.

?پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) فرمود: «انی بُعثت لاُتمم مَکارم الاخلاق» او که با مبعوث شدن خود، مردم را برانگیخت و از آنان اینگونه #امتی پدید آورد، خود فرمود برانگیخته نشده و به حرکت درنیامدم مگر برای تتمیم مکارم اخلاق.

?انگیزه‌ی پیروان چنین پیامبر و اسوه‌ی حسنه‌ای که برای خود انگیزه و سرلوحه داشته است، چیست؟

? انگیزه، اراده‌ی انسان را غلیان می‌دهد؛ و اراده او را به حرکت وامی‌دارد. زمانی که موتور محرک انسان، #شهوت باشد، دیگر رضایت خدا برایش مطرح نیست. انگیزه‌های ورزشی و هنری او، شهوتِ شُهرت است؛ انگیزه‌ی تحصیلی‌اش، شهوتِ علم می‌شود؛ انگیزه‌ی عاطفی‌اش، شهوت جنسی؛ انگیزه‌های مادی او، شهوت تکاثر ثروت می‌شود؛ و انگیزه‌های سیاسی‌اش، شهوت تسخیر قدرت به هر قیمت است.

✅ آری حاصل عمر، حاصل اراده‌هاست؛ و اراده، حاصل جهت‌دهی انگیزه‌هاست. برای روزی که از ما خواهند پرسید: «عمرت را در چه راهی صرف کردی!» انگیزه‌های خود را سامان دهیم تا نخست خودمان و آن گاه پیامبرگونه جامعه‌ی خود را از یک یک انگیزه‌های مذموم به انگیزه‌های ممدوح جهت دهیم. #مهندسی_فرهنگی یعنی هجرت دادن جامعه از انگیزه‌های غلط به انگیزه‌های ممدوح.

?عبور از هر انگیزه به انگیزه‌ی دیگر، #هجرت است؛ و جامعه‌ای‌ #مهاجر است که افراد آن به انگیزه‌های ممدوح هدایت شده و مهاجرت داده می‌شوند.

❇️ جلسه ۵۱۴ #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت با موضوع «برانگیختن» (خرداد۹۳) را ببینید:

 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/171

#اختصاصی
کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
? @hasanabbasi_students

———-

✅ #تاریخ_طرح_ریزی_استراتژیک ادیان ابراهیمی و خصوصاً اسلام عزیز ناظر به این روند است که نخست می‌باید تغییر انفسی در اقوام بوجود آید؛ اما کسی که می‌خواهد به عنوان ولی، قومی را یاری کند تا در خود تغییر انفسی بوجود آورده و به #امت تبدیل شوند، او خود می‌بایست فرآیند تزکیه را در خودش صورت داده باشد. اگر می‌خواهیم ولیِ اطرافیان خود بشویم، این مهم صرفاً با حرف‌های آکادمیک دانشگاهی یا خواندن قرآن مقدور نیست بلکه باید اسوه‌ی حسنه باشیم همان‌گونه قرآن می‌فرماید وجود نازنین پیامبر عظیم‌‎الشأن اسلام(ص) ابتدا تزکیه و تصفیه شده آن‌گاه #برانگیخته شد.

?به تعبیر مرحوم شریعتی، «خدای متعال کسی چون #پیامبر اکرم(ص) که به فرموده‌ی قرآن امی و بی‌سواد بوده را در یک برهوت فکری – فرهنگی هم‌چون عربستان می‌پروراند و آماده می‌سازد تا بعدها کسی نتواند مدعی بشود آن‌چه او می‌داند متأثر از کسی بوده است سپس به او علم لدنی می‌بخشد.»

?پیامبر اسلام(ص) فرمود: «اَدَبَنی ربی فاحسن تأدیبی» رب من مرا به نیکوترین شکل تأدیب کرد. او قرار است به عنوان رسول‌الله، روند ولایتِ الله را به عنوان اسوه‌ی حسنه به‌گونه‌ای جهت‌دهی نماید که بشریت نیز همین مسیر را طی کند. چنین فردی، خود باید مظهر #تغییر_انفسی باشد؛ لذا سخن او در بعثتش چنین است که: «انی بُعثت لِاُتمم مکارم الاخلاق» #مبعوث نشدم مگر برای تتمیم مکارم اخلاق. با هدایت او، مردم می‌باید آماده بشوند تا در اثر تغییر انفسی در خود، خداوند تغییر کلی در حال‌شان بوجود آورد.

? #استاد_حسن_عباسی
جلسه‌ی ۴۰۶ #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت با موضوع «جامعه‌شناسی تغییر» (بهمن ۹۱) و جلسه ۵۱۴ با موضوع «برانگیختن» (خرداد۹۳) :

kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/529
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/171

#اختصاصی
کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @dr_abbasi

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.