سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع جوان، جهان معنا

استاد حسن عباسی ظهر روز شنبه – ۸ اردیبهشت ۹۷ – در همایش گرامیداشت روز جوان با موضوع جوان، جهان معنا، ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه اظهار کرد: دوره جوانی یکی از بهترین مراحل زندگی هر انسان  به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در مطالعات خانواده مشکلاتی کلیدی را می‌بینم که باید به آنها پرداخته شود، افزود: اگر عمر هر انسان به طور میانگین 60 سال باشد قریب به 30 سال آن به تحصیل و علم پرداخته می‌شود و امروز می‌بینیم در همه جای دنیا سن ازدواج بالا می‌رود و نشان می‌دهد که جوان‌ها فرصت مناسبی برای زندگی پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه زندگی انسان از دوره کودکی آغاز و به دوره میانسالی و کهنسالی ختم می‌شود و در نتیجه کوتاه شدن هر یک از این دوره‌ها انسان پختگی لازم را به دست نمی‌آورد، یادآور شد: هر نسلی باید مشکلات خود را حل کند چراکه در بطن مسائل پیرامون خود قرار دارد.

عباسی با بیان اینکه برای شکل‌گیری یک تمدن 250 سال زمان لازم بود و ممکن بود تا 2 هزار سال دوام داشته باشد، افزود: تقریبا پنج نسل 50 ساله لازم بود تا یک تمدن شکل بگیرد و این به صورت آرام بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در زمانی زندگی می‌کنیم که در یک دوره 25 ساله پنج نوع نظام تمدنی و نظام اجتماعی بر انسان می‌گذرد، عنوان کرد: امروز هر فردی که زندگی اجتماعی دارد همزمان پنج لایه زندگی عصری و نسلی بر او می‌گذرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در چنین حالتی شرایطی به وجود می‌آید که متخصصین علوم اجتماعی نمی‌دانند که باید با آن چه کنند، افزود: مسائل تربیتی و مناسبات اجتماعی چنین فردی چه می‌شود!

وی گفت: زندگی دیجیتالی و سایبری به ما پنج نوع تمدن همزمان می‌دهد که نمی‌دانیم چه زمانی از یک مرحله به مرحله دیگر شیفت شده‌ایم و به جلو حرکت کرده‌ایم.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعریف «جهان معنا»، افزود: هر زمان که ما دویدیم و نرسیدیم معنا گم می‌شود و هر زمان که چنین شد افق زندگی برایمان تیره و تار می‌شود‌.

وی با بیان اینکه امروز با نسلی قبل از نسل جدید جا مانده از زندگی هستند، تصریح کرد: کسانی هستند که با تحصیلات بالا هنوز ازدواج نکرده و سن آنها به 35 سال رسیده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه در پنج ماه گذشته در انگلستان وزارتی به نام “وزارت تنهایی” شکل گرفته است، افزود: در گذشته وزارت خانواده شکل می‌گرفت و اکنون وزارت تنهایی!!

وی با بیان اینکه از جمعیت 66 میلیون نفره بریتانیا حدود 9.5 میلیون نفر در تنهایی زندگی می‌کنند، افزود: اگر وضعیت بشر به همین شکل باشد و فکری برای آن نشود در 15 سال آینده ما نیز باید وزارت تنهایی راه‌اندازی کنیم.

عباسی با بیان اینکه باید مسائل در حوزه استراتژیک تبیین شود، تصریح کرد: در زمان گذشته که دانشگاه به این شکل رواج نداشت و فضای سایبری حاکم نبود 70 درصد جامعه را کشاورزی و تعداد بی‌شماری از افراد بی‌سواد بودند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه تا جایی بی‌سوادی جدی بود که نهضت سوادآموزی شکل گرفت و امروز می بینیم که کف تحصیلات در جامعه لیسانس است، افزود: امروز در کشور قریب به 4 میلیون و 300 هزار دانشجو داریم که 65 درصد از دانشجویان را دختران شکل می‌دهند و ما نخستین کشوری هستیم که دارای بیشترین دانشجوی دختر است.

* برای خرید یک جهیزیه از 40 تا 120 قلم کالا در نظر گرفته می‌شود

عباسی با بیان اینکه امروز برای خرید یک جهیزیه از 40 تا 120 قلم کالا در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: در زمان‌های گذشته این گونه نبود و جوانان با حداقل امکانات زندگی خود را آغاز می‌کردند و این گونه بود که در کنار سختی‌ها آرامش بیشتر حکم‌فرما بود.

وی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که برای خرید کالاهای جهیزیه آرامش از افراد گرفته شده است، عنوان کرد: این حالت زندگی را به تعلیق در می‌آورد.

وی با بیان اینکه فردی که به حالت تعلیق درآید فکر می‌کند که باید شغل و تحصیل داشته باشد تا بتواند آرامش داشته باشد، تصریح کرد: در چند سال گذشته با یک شیب تند از زندگی قرار گرفتیم که فراهم کردن چنین شرایطی نه برای دولت و نه برای تک تک افراد ممکن است و همین باعث می‌شود که معنا را در زندگی افراد تحت تأثیر خود قرار دهد.

عباسی با بیان اینکه در زندگی، معرفت، کپسولی و توئیتی است، گفت: اگر امروز به مسائل و مشکلات نپردازیم قطعاً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. یکی از مشکلاتی که در آینده کشور و جهان با آن مواجه خواهند بود بالا رفتن سن جامعه و گسترش پیری در جوامع است.

این کارشناس مسائل استراتژیک یکی دیگر از مشکلات را بروز اضطراب در نسل حاضر برشمرد و تصریح کرد: همین حالا اضطراب در شما دیده می‌شود در حالی که در گذشته اینگونه نبود و این را می‌توانیم از چهره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بخوانیم. اضطراب به اندازه مولفه‌های دیگر می‌تواند در آینده مسئله ایجاد کند. من در بین دانشجویان خود اضطراب را در آنها می‌بینم که این خود باعث می‌شود از تحولات پرشتاب باز بمانند.

عباسی با بیان اینکه یک وجه تحولات پرشتاب اضطراب است، گفت: در فضای سایبری به هر زبانی که بخواهیم می‌توانیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم. باید برای جامعه اطلاعاتی برنامه‌ریزی شود و قانون و آموزش‌ها در این زمینه ارائه شود. روس‌ها در مقابل تلگرام ایستادند و به دنبال مدیریت آن هستند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه تحولات پرشتاب به طرز ویرانگری در حال رشد است و به نوعی درد زایمان تمدنی را شکل می‌دهد، افزود: در چند سال آینده دیگر؛ رادیو و تلویزیون را نخواهیم دید و همه درگیر دنیای دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای می‌شوند.

*غفلت مهمترین عامل فاصله گرفتن از معناست

وی با اشاره به اینکه در جایی که فرصت تأمل و تعامل نداشته باشیم از معنا فاصله می‌گیریم، خاطرنشان کرد: غفلت مهمترین عامل فاصله گرفتن از معناست و امروز این غفلت در زندگی ما بیشتر شده است.

عباسی با بیان اینکه در زندگی حیوانی و شهوانی؛ انسان از عالم معنا فاصله می‌گیرد و به تعبیر قرآن از حیوان نیز پست‌تر و بدتر می‌شود، افزود: اگر انسان می‌خواهد اشرف مخلوقات باشد باید معنا داشته باشد.

‌وی با بیان اینکه اولین مولفه معناداری تمایز جعل از خلق است، بیان کرد: «معنا» در عالم قرآن جعل است و این مفهوم بسیار عمیق است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در غرب عالم معنا تثلیث است، افزود: اسکلت معرفت یونانی و رمی تثلیت (پدر، پسر، روح‌القدس) بود و امروز تمام علوم از فلسفه هگلی تا زیست‌شناسی و فیزیک و… نیز بر این اصل استوار است.

وی با بیان اینکه حق از آن خداست و باطل کار انسان است، ادامه داد: توحید یعنی یکتاپرستی که عمده انسان‌ها موحد هستند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به تعریف معنا در زندگی شهید حججی کرد و گفت: چرا یک جوان به سرزمینی می‌رود که سرش بریده شود؟ مگر چنین فردی مهر و محبت به خود و خانواده ندارد؟ معلوم است که این انسان غرق در محبت است اما راه خود را یافته است.

وی با اشاره به اینکه در آن طرف‌تر معنا برای سوپرکماندوی آمریکایی زمانی که دستگیر می‌شود و زار زار گریه می‌کند در حالی که می‌داند که کشته نمی‌شود چه چیزی تعبیر می‌شود؟ تصریح کرد: به راستی معنا برای هر کس چگونه تعریف می‌شود؟

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به اینکه امروز می‌بینیم فردی در کشور خود را شبیه به مسی ستاره فوتبال می‌کند و عده‌ای با او عکس سلفی می‌گیرند، ادامه داد: این فرد بعد از مدتی برای خود پاسپورت می‌گیرد و زمانی که با مسی آن را می‌بینند به او دیگر اعتنایی نمی‌شود، حال «معنا» برای این فرد چه معنی دارد؟

وی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند که شما با همه چیز مخالفید، اما من می‌گویم ما با غفلت و بی‌معنایی مخالفیم، افزود: چگونه می‌شود که فردی شبیه به امام حسین(ع) سرش را می‌برند؟ این یعنی الگوی آن فرد؛ امام حسین(ع) است.

عباسی با بیان اینکه خیلی از افراد که درگیر گناه می‌شوند می‌گویند ما دیگر راه برگشت نداریم، تصریح کرد: این در حالی است که خداوند در توبه خود را به سوی بندگان باز گذاشته است.

 وی با بیان اینکه از دل معنا امید و رجا خارج می‌شود، افزود: کشور آمریکا همه جوره عملیات علیه ایران به کار برده است اما پیروز میدان؛ ایران است چرا که در زندگی ما «معنا» وجود دارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه در زندگی بسیاری از سالمندان و بزرگان معنا وجود دارد که عنصر حلال‌زادگی را می‌توان یکی از مهمترین عوامل برشمرد، عنوان کرد: خیلی از پدرها و مادران روی نطفه پاک حساس هستند هر چند که ممکن است برخی از جوان‌ها به ظاهرشان نخورد ولی اعتقادات محکمی دارند.

وی گفت: ما پدران و مادرانی داشتیم که روی حلال‌زادگی فرزندان حساس بودند، اما در غرب این طور نیست.

* فساد جنسیتی بر جامعه وارد شود نسل، بی‌هویت خواهد شد

عباسی با بیان اینکه امروز جوان‌های ما همان غیرتمندی پدران خود را دارند، ادامه داد: دغدغه در جوان ما معناست و معنا همانند قطعه گمشده‌ای است که همواره به دنبال یافتن آن هستند.

وی با اشاره به تعبیر قرآن کریم که می‌فرماید در قومی تغییر ایجاد نمی‌شود مگر آنکه خود تغییر ایجاد کنند، افزود: تغییر انفس در معناداری است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه اگر فساد جنسیتی بر جامعه وارد شود نسلی که به وجود می‌آید بی‌هویت خواهد شد، خاطرنشان کرد: در جهان توحیدی، بستر «امید» است و این امید یعنی مهدویت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به مذاکرات هسته‌ای و برجام کرد و گفت: بعد از 2.5 سال مذاکره قرار بر آن شد تا تحریم‌ها برداشته شود اما آمریکا زیر همه چیز می‌زند.

عباسی با اشاره به اینکه چهار خواسته در این زمینه مطرح شده است، عنوان کرد: آمریکا با آن همه موشکی که دارد از چهار موشک‌ بالستیک ما می‌ترسد!

وی با اشاره به اینکه روز 22 اردیبهشت برای ما روز حساسی است چرا که به گفته ترامپ یا برجام را پاره می‌کند و آن را تمدید می‌کند، افزود: در این شرایط دو سناریو وجود دارد که یا ترامپ از برجام خارج می‌شود و یا در اروپا در این شرایط پادرمیانی می‌کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در دیداری؛ اتحادیه اروپا (ماکرون و مرکل) آمریکا را متقاعد به این می‌کنند که ما ایران را تحریم جدید می‌کنیم تا آمریکا در برجام بماند، اظهار کرد: آنها می‌دانند 50 درصد سرمایه‌گذاری آنها در ایران به نتیجه نمی‌رسد و این ساختار معناداری آنهاست!

وی با بیان اینکه آمریکا به عنوان نظام باطل این گونه زیر حرف خود می‌زند، ادامه داد: در حوزه معنا فرصت برای تعمق و تأمل کم پیدا می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه ماه گذشته حدود 700 هزار جوان در مساجد سراسر کشور اعتکاف کردند که در دنیا چنین رفتاری بی‌نظیر است، گفت: باید معنا را در جوانی تعریف کرد و راه‌های حفظ آن را آموخت.

* وقتی می‌شود موشک تولید کرد یعنی می‌توانیم خودروی باکیفیت تولید کنیم

وی با بیان اینکه برای از بین بردن اضطراب باید راه حل‌هایی تبیین شود تا جوان‌ها به معنا برسند، افزود: باید بین جوان و معناداری حاصل جمع کرد تا بتواند با سرفصل‌های فلسفی و حکمت آشنا شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه نباید جوان‌های ما وزارت تنهایی تشکیل دهند، گفت: برای یک فرد ایرانی که همیشه در جمع بوده و خانواده برای او اولویت دارد تنهایی یک درد است.

وی با خطاب به جوان‌های حاضر اظهار کرد: جوانی شما در برهه حساسی قرار دارد و این حساسیت در زمان‌های گذشته نبود که این شاید به خاطر اطلاعات و امکانات بیشتر است.

عباسی با بیان اینکه ما به مهدویت امید داریم و معتقدیم که بین ما کسی هست که تغییر انفسی ایجاد کند، افزود: متأسفانه در 24 کشور پیشرفته دنیا در چند سال گذشته همجنس‌گرایی به عنوان قانون در آمده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که حضرت مهدی(عج) پس از ظهور با آن مبارزه می‌کند مبارزه با همجنس‌گرایی و رباست، تصریح کرد: اگر حضرت مهدی(عج) ظهور کند انسان‌های همراه بسیاری دارد.

این کارشناس مسائل استراتژیک اشاره‌ای به پیمان ناتوی اسلامی کرد و گفت: نمونه این سربازان را می‌توانیم در جنگ سوریه و در قالب گروه‌های مختلف از جمله فاطمیون و… مشاهده کنیم که برای یک هدف مشترک به میدان آمده بودند.

وی با بیان اینکه یکی از مسوولان اذعان داشت که چندصد هزار نفر برای اعزام به سوریه ثبت‌نام کرده بودند در حالی که فراخوانی برای آن داده نشده بود و هرگز نوبت به آنها نرسید، خاطرنشان کرد: این امید واقعی است و بستر آن بر صدق است نه کذب.

منبع: خبرگزاری فارس

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. خیلی اتقاقی متوجه شدم والبته توفیق پیداکردم در این همایش شرکت کنم و دکتر رو از نزدیک دیدم