سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع طلاب نخبه و تمدن‌سازی

استاد حسن عباسی روز شنبه – ۲۲ اردیبهشت ۹۷ – در همایش طلاب نخبه و تمدن‌سازی در موسسه امام خمینی(ره)، گفت: در قضیه تنباکو امتیازات ویژه همچون برجام به انگلیس داده شد، میرزای شیرازی از نجف فتوایی داد که حتی قلیان‌ها در منزل ناصرالدین شاه شکسته شد، چنین فتوایی استراتژیک بود، قرارداد تنباکو ناصرالدین شاه با انگلیس، یک قرارداد خطرناک بود، به همین دلیل میرزای شیرازی فتوا داد که مصرف تنباکو در حکم محاربه با امام زمان(عج) است.

رئیس اندیشکده یقین افزود: هفت تن از مراجع عظام تقلید در دو سال اخیر 110 بار اعلام کردند که سیستم بانکی کشور، یک سیستم ربوی است، نظام دانشکده‌های اقتصادی ضد بنیان‌های شرعی است و اساس چنین علمی برخلاف بنیان‌های دینی است.

عباسی با اشاره به سند اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این سند که در سال 88 تدوین شد، در هیچ جای آن به آیات قرآن و روایات و سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره نشده، در سند مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته شده است که الگوی توسعه ایران الگوی نئوکینزی است.

وی ادامه داد: فقه حکومتی یعنی فقهی که عملیاتی و استراتژیک باشد، اما این فقه هنوز جای نیفتاده است، در گذشته میرزای شیرازی با یک فتوا ساختار اجتماعی را در کشور تغییر داد، نیاز به فقیهی داریم که در حوزه دیپلماسی کلان، نظریات ارائه بدهد.

رئیس اندیشکده یقین افزود: از جمله قاعده‌های اسلامی، قاعده نفی سبیل است، کسانی باید بتوانند قدرت اجتهاد خود را در حوزه دیپلماسی کلان تعمیم بدهند، اکنون وزارت امور خارجه کشورمان، سکولار است.

عباسی تصمیم سازی حرفه ای را ضروری دانست و تصریح کرد: برای اینکه بزرگان جامعه مجبور به تصمیم گیری نشوند، باید تعدادی از تصمیم‌های خوب مطرح شود، به عنوان مثال امام خمینی(ره) در زمان قبول توافقنامه 598 گفتند که جام زهر نوشیدم، این حرف نشان از عدم رضایت امام راحل داشت.

وی ادامه داد: مدیران کشورمان معمولا به تصمیم سازی می‌رسند و تصمیم‌های خلق الساعه می‌گیرند، روزی گفتند که اروپا کاره ای نیست و باید با کدخدا ببندیم، در حالی که اکنون می‌گویند که آمریکا مزاحم است، در حالی که آن مزاحم با خروج از برجام راحت تر مزاحمت ایجاد می‌کند.

رئیس اندیشکده یقین افزود: مدیرانی که بر سر کار می‌آیند، 95 درصد به دنبال نفی مدیران سابق هستند و پنج درصد به ارائه نظریات و کار اجرایی می‌پردازند، در حالی که باید برای تمدن سازی، برنامه ریزی برای چند 10 سال آینده داشته باشیم.

عباسی با اشاره به وضعیت مراکز مطالعات در آمریکا اظهار کرد: حدود دو هزار و 600 مرکز مطالعات در این کشور است و حدود 800 فرد در آمریکا مدیر اصلی هستند، در آنجا برای هر تصمیم گیر، تعداد زیادی تصمیم ساز وجود دارد، در حالی که اندیشکده‌ی تصمیم ساز در کشورمان در حد انگشتان دست است.

تصمیم سازی برای رسیدن به تمدن اسلامی تنها از حوزه علمیه قم برمی‌آید

وی ادامه داد: ما باید تصمیم سازی کنیم تا مدیران تصمیم مناسب اتخاذ کنند و موفق بشویم، تصمیم سازی برای رسیدن تمدن اسلامی تنها از حوزه علمیه قم برمی‌آید و دانشگاه‌های کشورمان براساس نظریات غربی است.

رئیس اندیشکده یقین افزود: در طی پنج سال اخیر اعلام کردم که مذاکرات هسته ای به نتیجه نمی‌رسد، برجام تاثیر چندانی بر اقتصاد نداشت، حتی اگر نظام حکومتی در کشورمان تغییر کند و ایران با اسرائیل رابطه داشته باشد، باز هم تاثیر این اتفاق بر اقتصاد کشورمان پنج درصد است.

عباسی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در زمان مذاکرات تاکید کردند که مذاکره کنندگان به حرف منتقدین گوش بدهند، اما این مساله رخ نداد، پس از امضای برجام به دلیل عدم حذف یوترن یا چرخه دلار، امکان مراوده با دلار برای تجار کشورمان فراهم نشد.

وزارت خزانه داری آمریکا، اتاق جنگ علیه ایران است

وی ادامه داد: باید در زمان مذاکرات هسته ای وزرای اقتصاد و بانک مرکزی، مذاکره می‌کردند، اما این اتفاق نیفتاد، وزارت خزانه‌داری آمریکا اتاق جنگ علیه ایران است و این اتاق در طول 23 سال اخیر 200 هزار قرارداد اقتصادی شرکت‌های جهانی با ایران را منتفی کرد.

رئیس اندیشکده یقین افزود: از طرف دولت کسی مامور برداشتن تحریم‌ها در مذاکرات بود که اکنون به جرم جاسوسی در زندان است، این فرد اگر هم توان تصمیم گیری برای تحریم داشت، به دلیل جاسوسی چنین کاری را نمی‌کرد.

عباسی، عبرت‌گیری از برجام را ضروری دانست و تصریح کرد: باید راهبردی بیندیشیم تا تصمیم سازی کنیم و مدیران کشور تصمیم گیری کنند، در غیر این صورت حتی امام علی(ع) با مقام عصمت مجبور به پذیرش حکمیت در جنگ صفین شد.

وی ادامه داد: غالب افرادی که اکنون کار علمی می‌کنند، جزئی‌نگر هستند و کلی‌نگری ندارند، کلان نگری یک نوع از ورزش ذهنی است و یک استراتژیست در نخستین مرحله باید به تاریخ اشراف داشته باشد، عمده افراد استراتژیست همچون کیسینجر، فارغ التحصیل تاریخ هستند.

رئیس اندیشکده یقین افزود: حوزه باید با تمدن سازی بیشتر درگیر شود، کلان نگری در این زمینه اهمیت زیادی دارد و یک تمدن ساز، جامعه ساز است و زمانی که جامعه شکل گرفت، تمدن شکل می‌گیرد، بخشی نگری نباید داشته باشیم و باید هر تصمیمی برای یک بخش با نگاه به بخش‌های دیگر باشد.

عباسی با اشاره به لزوم داشتن نگاه کلان‌نگر اظهار کرد: داشتن چنین نگاهی به انسان قدرت آینده‌نگری را می‌دهد، از سند چشم انداز تنها هفت سال باقی مانده است، یعنی کشورمان تنها برای آینده تنها یک برنامه هفت ساله دارد که آن هم در واقع تنها چشم انداز است، سند چشم انداز در سال 1404 تمام می‌شود.

وی ادامه داد: جریان انقلابی برای چشم انداز منتظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نمانده و این جریان به دنبال تدوین سند 1414 و 1444 کشور است، برای چشم انداز 1444 باید کودکان از هفت سالگی درگیر آموزش‌ها شوند تا بتوانند در سال 1444 به مقام مدیریت برسند.

رئیس اندیشکده یقین افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که در خصوص اندیشه‌ها نباید تنها به نوشتن کتاب اکتفا شود و اندیشه‌ها باید به گفتمان عمومی تبدیل شود.

اغتشاشات دی‌ماه نگرش ایدئولوژیک نداشت

رئیس اندیشکده یقین هر قاعده فقهی را یک دکترین دانست و تصریح کرد: علم فقه متاثر از علم اصول فقه کار می‌کند، در تفکر استراتژیک از دل دکترین‌ها تصمیمات در حوزه‌های مختلف گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان امضای برجام می‌دانستیم که آمریکا نمی‌گذارد ما منفعتی از برجام داشته باشیم و این کشور با ما بازی کرد، اکنون هم آمریکا با خروج از برجام تبدیل به پلیس بد شده است و کشورهای اروپایی پلیس خوب هستند، از سال 1377 تاکنون بارها استراتژی‌های مختلف توسط آمریکا برای مقابله با ایران مطرح شد.

عباسی افزود: اغتشاشات دی‌ماه نگرش ایدلوژیک نداشت، دلیل اصلی آن نفرتی بود که در جامعه شکل گرفت و برخی از این نفرت سوء استفاده کردند.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به آینده برجام اظهار کرد: اروپا در آینده‌ی برجام، گرچه که سود از بازار ایران ببرد، اما اجازه نمی‌دهد که ایران منفعت ببرد، این سیاست بشقاب لک لک است، حتی ادامه سیاست برجام با تضمین‌های اروپا در چند سال آینده منفعتی برای کشورمان ندارد.

وی ادامه داد: افراد استراتژیست دنیا معمولا در سن بالای 50 سال به نتیجه می‌رسند، چون باید پختگی لازم را برای ارائه اندیشه داشته باشند، البته اکنون سن اشخاص استراتژیست در دنیا کاهش پیدا کرده است.

عباسی افزود: حوزه علمیه باید نیازهای جامعه و حکومت را پاسخ بدهد، این حوزه منابعی همچون قرآن و سنت را دارد، باید پاسخ‌های این نیازها در قالب تصمیم سازی داده شود.

رئیس اندیشکده یقین، ربا را یکی از مشکلات در جامعه دانست و تصریح کرد: وضعیت مطلوب، رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، باید روی‌کرد ابواب اصول فقه متحول شود، غربی‌ها به طرح ریزی‌ استراتژیک رسیدند. باید به جایی برسیم که برای یک حکم فقهی یک کتاب طرح استراتژی تدوین شود.

وی ادامه داد: نسلی در حوزه علمیه باید تربیت شود که منابع موجود برای نیازهای روز به صورت دارو تجویز کنند، نسل جوان طلبه باید وارد این میدان شوند و تمدن اسلامی در نسل پنجم انقلاب به وجود بیاید.

عباسی افزود: تمدن سازی از دل شرایط بحرانی بیرون می‌آید، اکنون که بخش‌های الهام بخش کشورمان در خارج از کشور همچون حزب‌الله و الحشد الشعبی و انصارالله یمن به وجود آمدند، برجام 3 مربوط به نفوذ منطقه‌ای است، در حالی که حزب‌الله لبنان در انتخابات اخیر توانست که به لحاظ سیاسی پیروز شود.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به ویژگی‌های تمدن سازی اظهار کرد: لایه‌های نخستین تمدن سازی شکل گرفته است، تا مادامی که اسلام و نظام جمهوری اسلامی قدرت انسان سازی دارد، موفق است، نهاد مترقی ولایت فقیه و سبک زندگی منتهی به شهادت از جمله ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی است.

ایران جزو 5 کشور امن جهان است

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات رخ داده در خصوص برجام تا 10 سال آینده دیگر کسی نمی‌تواند در کشورمان از مذاکره با آمریکا سخن بگوید، کشورمان یکی از پنج کشور امن به لحاظ داخلی در جهان است.

رئیس اندیشکده یقین افزود: جریان لیبرال در کشورمان به دلیل وقوع برجام بی اعتبار شده است و شکست برجام شکست نظام جمهوری اسلامی نیست، بلکه شکست جریان لیبرال است و بررسی اتفاقات در پنج سال اخیر امکان تدوین یک نظریه در حوزه ارتباطات بین الملل را می‌دهد.

عباسی با اشاره به وضعیت برجام اظهار کرد: در پنج سال اخیر خسارت‌هایی را از جانب برجام دیدیم، طرفداران جریان لیبرال در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی دچار افسردگی سیاسی شدند، ترامپ نمی‌داند که با خروج از برجام چه ضربه ای به لیبرال‌ها در ایران زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید انگاره‌ها را به محصول عملی تبدیل کنیم، مردم به دلیل احساس تبعیض، فقر و عدم برابری ناراحت هستند، باید قسط در جامعه برقرار شود، دهه پنجم را دهه قسط و دهه زدودن ظلم می‌دانیم تا مردم شیرینی اسلام را بچشند. به آینده کشورمان خوش بین هستم.

منبع: خبرگزاری فارس

استاد حسن عباسی در دوره آموزشی طلاب نخبه و تمدن ساز که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) در قم – ۲۲ اردیبهشت ۹۷ – برگزار شد، بابیان اینکه حوزه در انقلاب، اتاق فکر هیئت‌های اندیشه ورز است و باید پاسخ‌گوی نیاز روز باشد، گفت: اگر حوزه نتواند پاسخ گوی نیاز روز باشد، جامعه منتظر نمی ماند و نیاز خود را از خارج مرزها می گیرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک،با بیان اینکه علوم استراتژیک علوم خاص و علوم فقهی برای اداره جامعه است و در هر مکانی یافت نمی شود و بیشتر مردانه است اظهارداشت: اصلی ترین سازوکار این علوم، اقتدار آفرینی است.

وی بابیان اینکه نباید در مقابل علوم غربی وا داده شد و متأسفانه تا کنون چنین بوده، افزود: علوم فقه، همان استراتژیک و علوم استراتژیک همان فقه است، ولی این استراتژیک برگرفته از منبع وحیانی نیست، بلکه برگرفته از استراتژیک بشری است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با بیان اینکه علوم فقهی اساسا یا دارای منبع وحیانی یا غیر وحیانی است، عنوان کرد: ترس ما این است که علوم استراتژیک، جایگزین فقه علوم اهل بیتی(ع) شود و به جای دین و فقه برنامه دینی دهد.

وی با بیان اینکه در40 سال انقلاب، وزارت خارجه در دست افرادی بود که دکتر بودند و متخصص وزارتخانه نبودند، اظهارداشت: بنابراین اداره جهان با متفکرین استراتژیک یا فقهاء است و در این روزها شاهد فتوای تاریخی استراتژیک یعنی فتوای تنباکو هستیم. وقتی خود فتوا را می بینیم و متوجه می شویم که مصرف تنباکو، محاربه با امام زمان(ع) هست و یک معاهده بین المللی را در هم می ریزد. اما در این زمان، بارها  مراجع بر ربا بودن بانکها فتوا دادند؛ اما نفوذی در میان جامعه نداشت چون مردم می گویند این افراد که در امور بانکی فعالیت می کنند، اقتصاد دان هستند و ندانسته عمل نمی کنند. رفع این مشکل مهم به حوزه بر می گردد و باید بدانیم آنچه در دانشگاه هادر حوزه علوم انسانی ارائه می شود، مغایر با علوم فقهی برگرفته از منبع وحیانی است، این مسئله مهمی است که هنوز در درک و فهم آن مانده ایم.

این کارشناس مسائل استراتژیک، با بیان اینکه بنیان‌های علوم اقتصاد و انسانی غیر از منبع وحیانی است و این دسته دنبال این هستند که ربا را شیوع دهند، اظهار داشت: رهبر انقلاب دائما از تحول درحوزه و در ادامه تأکید بر تحول در فقه سخن می گویند که منظور این است نیازها را بسنجیم و براساس آنها حرکت کنیم.

وی بابیان اینکه در 40سالگی انقلاب، نیازمند به این هستیم که حوزه در عناوین فقه فردی، مملکتی و رؤسای قوا، تئوری و نظریه دهد، اظهارداشت: اما امروز این چنین فقیهی نداریم و همین نداشتن، مشکلاتی مانند برجام را ایجاد می کند. اگر می خواهیم رهبران به تصمیم نرسند، باید تصمیم سازی کرد و چون برنامه ارائه ندادیم، غالبا مدیران به تصمیم می رسند. از تصمیم گیری هایی که خالی از مطالعه است، مسئله برجام  بود که محقق شد.

این کارشناس مسائل سیاسی، راهبردی و استراتژیک کشور بابیان اینکه تمدن نوین اسلامی به سادگی به دست نمی آید و باید این طرح از حوزه علمیه استخراج شود، گفت: اگر در حوزه چنین فکری ارائه نشود، جای دیگر استخراج نخواهد شد.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کشور به دلیل عدم تصمیم سازی مدیران است و در بحث برجام، اصلا مسئله یوترن مالی، یعنی دوربرگردان مالی در نظرگرفته نشده است، افزود: براساس برآورد متفکران اتاق جنگ در وزارت خزانه داری آمریکا است که از 8 نفر یهودی و یک نفر مسیحی تشکیل شده است که متخصص حقوق و تروریسم هستند.

ایشان بابیان اینکه دلسوزان نظام، بارها به بحث عدم تصمیم سازی در سطح مدیران تذکر داده بودند، ولی مسئولین توجهی نکردند، گفت: مشکل فعلی کشور به دلیل عدم توجه جدی به موضوع تصمیم سازی است.

عباسی بابیان اینکه راهبردنگرها به صورت جزئی، کلانگر و همه جانبه نگری  تربیت می شوند، افزود: انسان تمدن ساز، جامعه ساز است. و وقتی فرد کلان‌نگر شد همه جانبه نگر می شود. ماهیت کلان‌نگری این است که فرد از جزئیات، فاصله می گیرد و همه جانبه نگر می شود و بر همه چیز مسلط می شود و افق نگاهش افزایش می یابد. برای آینده بهتر، باید بعد از کلان‌نگری، به همه‌جانبه‌نگری و به آینده‌نگری رسید. در اداره استراتژیک برای آینده بهتر، برای افق 1404 برنامه ریزی شده و سندچشم انداز در نظر گرفته شده، اما این مسئله مهم در تشخیص مصلحت نظام موردغفلت قرار گرفته است. برای راهبردنگاری، باید کلان‌نگری،همه جانبه نگری و آینده نگری اتفاق بیافتد تا فرد راهبردنگر و استراتژیک‌نگر شود. برای رسیدن به این مراحل و تربیت افراد راهبردنگر نیز نیازمند آشنایی با قواعد فقهی، آشنایی با دکترینولوژی دشمن یا همان آشنایی با قواعد اصول فقه، آشنایی با نشان و سنبل ها نیاز است.

این کارشناس مسائل سیاسی، راهبردی استراتژیک کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای شکل گیری جامعه سالم و  موفق و آینده نگر، باید توجه به تصمیم سازی جدی شود و این جا نقش حوزه بسیار ضرورت دارد.

منبع: حوزه‌نیوز

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.