نظمِ تمدن‌ساز

? نیمه‌ی هر روز، درست زمانی‌ست که خورشید به وسط آسمان می‌رسد؛ در هر افقی که در این پهنه‌ی زمین باشیم. امروز موقع اذان ظهر به افق #مکه، خورشید درست به بالای خانه‌ی کعبه قرار می‌گیرد؛ یعنی همان نقطه‌ی کانونی که اول بار زمین از همین جا گسترش پیدا کرد و مهیای #حیات موجودات زنده شد. در این تلاقی زیبا، هر کجا که باشیم اگر رو به خورشید بایستیم، جهت اصلی #قبله در آن مکان با جهت سایه‌ی ما بر روی زمین معلوم می‌شود.
«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ» سپاس خدایی را که آسمان‌ها و زمین را #خلق کرده و نور و ظلمات را #جعل.

✳️ تاریکی و روشنایی زمین، حاصل نوری‌ست که از گردش کره زمین به دور خورشید و به دور خود بدست می‌آید. نقطه‌ای کانونی به نام خورشید و زمینی که چون مداد پرگار به دور این سوزن می‌چرخد، هر دو #خلق شده‌اند و در امتداد این خلق، نور و ظلمات بر پیکره‌ی زمین #جعل می‌شود. این نظمِ شگفت‌آور حول محور کانونی خورشید، بر روی زمین جای خود را به خانه‌ی کعبه می‌دهد. کعبه، جهتِ جسمِ عبادت ماست و خدا، جهت روحِ عبادت‌مان؛ میراث بزرگ ابراهیم(ص) یعنی خانه‌ای که به امر خدا بنا کرد و تا امروز که چهار هزار سال از آن می‌گذرد، هر نمازگزاری در هر محراب و مسجد به آن سو پیشانی بندگی خود به خاک می‌ساید و در پیشگاه حی مطلق، به سجده می‌افتد. این انضباط پولادین که حول خانه‌ی کعبه در وقت اقامه‌ی نماز پدید می‌آید و خدامحوری را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد، نظمی #تمدن_ساز است.

? کعبه، مرکز عالم است و دوایر متحدالمرکزی که در هر روز پنج بار به تناسب افق هر منطقه، پیرامون این نقطه‌ی کانونی شکل می‌گیرد، عظیم‌ترین نظم جهانی را پدید آورده است. نظمی که به عبادت هم محدود نشده و حتی در جهت دفن میت در قبرستان، جهت خواب یک مؤمن، جهتِ سرویس بهداشتی هر خانه نیز اثرگذار بوده است. هیچ نحله یا مکتب بشری چنین آرایش جغرافیایی عظیمی ندارد.

✅ عالم، محضر خداست و عبودیت که هدف خلقت انسان بوده و هست «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»، به زمان و مکان محدود نمی‌شود؛ اما امروز که سایه‌ی جعل شده از نور خورشیدی که از بالای خانه‌ی کعبه به سوی ما می‌تابد، در وقت ۱۳:۴۸ ظهر، جهتِ جسمِ عبادت ما را معلوم می‌کند؛ به روحِ عبادت که احساس #حضور در محضر خداست، بیندیشیم و به جامعه و #تمدنی که در ماده و معنا عالم را #محضر_خدا می‌بیند و لذا در محضر او، معصیت نمی‌کند.

? برگرفته از روی‌کرد #مسجد_مدار از روی‌کردهای #کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت:

? kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/210

کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.