پویش فراگیر شکایت از رئیس جمهور حسن روحانی
سه شنبه , ۹ خرداد ۱۳۹۶
خانه » کلبه کرامت » شرح و نمودارهای جلسات کلبه کرامت » شرح جلسه ۳۲۵ کلبه کرامت / درآمدی بر دکترین سینما ۴

شرح جلسه ۳۲۵ کلبه کرامت / درآمدی بر دکترین سینما ۴

شرح جلسه ۳۲۵ کلبه کرامت / درآمدی بر دکترین سینما ۴

نظام رسانه ای  در آینده شناسی؛ سه شناسه گوینده، گیرنده و خود پیام دارد. در دوره ای که پست مدرنیست ها مرگ مؤلف را مطرح کردند و معنای آن شد حذف گوینده ازمیان سه مولفه نظام رسانه ای؛ این نظریه طبق خطبه ۱۴۷ نهج‌البلاغه منطقی و معقول نیست زیرا در این خطبه میخوانیم «» طبق این خطبه تجلی قدرت خدا در قرآن صورت گرفته است، این خطبه اتحاد بین گوینده و پیام را نشان میدهد یعنی گوینده در پیام متجلی است و امکان گرفتن آن وجود ندارد مثل گرفتن خدا از قرآن به ابن معنی نیست که خدا با قرآن یکی است بلکه تجلی دارد به این ترتیب طبق آموزه های دینی مرگ مؤلف نفی میشود!


در روند تطور رسانه جدید؛ ادعای ادغام پیام با مخاطب به مثابه یک استخر یا رودخانه که که فرد به درون آن شیرجه میزند مطرح است.
در قرآن هم دو کلمه تبلیغ و دعوت وجود دارد که قرآن اشاره دارد در مورد هر پیامی دعوت صورت میگیرد چه دعوت به حق چه دعوت به خود.

از نظر امام صادق (ع) در حدیث «کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم» اتحاد مؤلف و پیام مطرح است. که بر این اساس اگر قرار شد فرد دعوت کننده به حق دعوت کند و آنچه به آن دعوت میکند هم حق باشد بهتر است به آن عمل کند. به این ترتیب اتحاد بین گوینده و ملاط تبلیغ اتفاق می‌افتد پس در را از رفتار او میگیریم.

در نظام رسانه ای امروز یک جمپینگ اتفاق افتاده به این صورت که مخاطب به درون پیام شیرجه میزند و در نتیجه با پیام یکی می‌شود و به این ترتیب یک اتحاد هم بین مخاطب و پیام اتفاق می‌افتد.
در یک ارزیابی چند وجهی لازم است همزمان بدانیم گوینده کیست؟ پیام چیست؟ ابزار ارسال پیام چگونه است؟ و گیرنده چه ظرفیتی برای دریافت پیام دارد.
یکی از مشکلات امروز این است که فقط به گزاره سوم یعنی ابزار انتقال توجه می‌شود آنهم به صورت ترس از این ابزارها مثل ماهواره، بازی و … و از بقیه غفلت میشود. لذا از آنجایی که ابزار رسانه خیلی جلوتر از بقیه وجوه است باید این وجوه را در سطح ابزار ارتقا دهیم. یعنی پیام حق را بوسیله گوینده عامل به گیرنده با ظرفیت برسانیم.
ایشان سپس به تشریح نتایج تحقیقی در این مورد پرداختند. در این تحقیق سه مورد تطور رسانه، انسان و جامعه سازی ذکر شده.
این تحقیق که نگاه داروینی به انسان ابزار ارتباطی او را در هشت مرحله زیر مورد بررسی قرار میدهد:
جامعه کهن با آواهای اولیه
جامعه شکار با سنگ نوشته‌ها
جامعه متمدن با کاغذ و حروف چاپی
جامعه صنعتی با روزنامه، تبلیغات، پست و عکس
جامعه اطلاعاتی با اینترنت، رادیو، تلویزیون و ایمیل
جامعه دانشی با Web ۲.۰ ، پادکست، وبلاگ، ویکی
جامعه مجازی با واقعیت مجازی، کنسول ها،‌Gaming ، وب معنایی
جامعه الحاقی با اجتماع دیرپا، وب اشیاء ، کاشت ها، فضای متصل

منظور از جامعه الحاقی، الحاق پیام و گیرنده مثل سیستمهای سایبورگ این جوامع رفته‌رفته انسان را از حقیقت دور کرده و به مجاز میبرد.

ما امروز در جامعه اطلاعاتی هستیم و مخاطب در حال شیرجه به فضای پیام است در مرحله بعد که یک جامعه مجازی تشکیل شود مخاطب passive خواهد بود و بعد از اینکه Active شود انسان سایبورگ محقق میشود.
امروزه پیام انبوه شده و بر خلاف گذشته که حالت بطری و لیوان داشت امروزه حالت اقیانوس دارد؛ با این وضعیت مخاطب دیگر یک لیوان پیام دریافت نمیکند بلکه با یک اقیانوس مواجه است که باید به داخل آن شیرجه بزند و این تمایز کار است.
همچنین در مساله تطور رسانه بسط وب به عنوان دامنه ای که داخل آن شیرجه میزنیم مطرح است که در سه لایه سرگرمی، ارتباطات، کسب و کار و در پنج موج محتوا، ارتباط، زمینه، اشیاء و افکار بررسی شد.

برای ترسیم فضای رسانه ای آینده باید مشخص کرد با این اوضاع گوینده باید بتواند پیام حق خود را در این اقیانوس تشکیل شده از پیامهای لجن به گیرنده برساند که کار سختی است.برای جامعه سازی هم باید به گوینده، پیام، ابزار و گیرنده که در حال دگردیسی اند توجه کرد.
ما به این موضوع حساسیت داریم چرا که جامعه پیشنهادی جامعه اطلاعاتی است و نقد ما از لحاظ کاستی‌های این کلبه دیجیتالی است چون معنا ندارد و برای معنا دار کردن آن باید کلبه کرامت را به آن سوار کنیم.

منبع : هفته نامه فرهنگی سایبری رویکرد

درباره‌ امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

۵ نظر

  1. سلام ،لتفاً منبع و متن اصلی مرکز ترند وان مرکز تحقیقات استراتژیک اروپا که استاد در این جلسه به آن در جامعه سازی و آینده (عاقبت) آتیه را درس میدهد قرار دهید
    به فوریت به ان نیاز دارم خدا نگهدار

    در دوره شما ۸ نفر از استادان ارشد ترند وان (مرکز تحقیقات استراتژیک اروپا) اعلام کردند که ۸ نوع جامعه شکل می گیرد. الآن جامعه informational society جامعه اطلاعاتی، دوم می شود جامعه دانش بنیان و سوم می شود virtual society جامعه مجازی، چهارم می شود جامعه الحاقی

  2. چرا جدیدا لینک دانلود نمیزاری ؟
    در ضمن این صفحه تروجان داره

    nod32 نشون میده

  3. ohohohoho pesar site abassi trojan dare havaset hast??

  4. اقا امیر فروشگاه سایت روح الله رو دیدی؟
    خیلی باحاله , جلسات کلبه کرامت رو گذاشته…
    میگم حداقل یه لینک از فروشگاه روح الله توی سایتتون بزارین تا ملتی! که نمیتونن دانلود کنن برن دنبال خرید…
    یا حق…

  5. سلام جیگر طلا
    منبع رو اشتباه می زنی
    درستش اینه:
    http://rooikard.ir/

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید