دانلود سخنرانی دکتر عباسی با عنوان آژاکس ۲

آژاکس ۲، بررسی کودتای توئیتری ژوئن ۲۰۰۹

روند به وجود آمدن و شکل‌گیری وقایع پس‌از انتخابات دهم ریاست جمهوری، با توجه به شواهد موجود و بررسی نمونه‌های قبلی این نوع رفتار سیاسی، در کشورهایی مانند اوکراین، گرجستان و… مشخص کرد، حوادثی که از ساعات پایانی شب ۲۲ خرداد ۸۸ آغاز و در حدود دو ماه تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور را در برگرفت، یک پروسه از پیش طراحی شده [چند ماه پیش‌ از انتخابات] و یا به عبارت دیگر، حرکت خزنده‌ای برای براندازی جمهوری اسلامی ایران از درون، با استفاده از تکنیک‌هایعملیات‌روانی و شگردهای جنگ نرم بود، حرکتی که در بین تحلیل‌گران و محققان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به کودتای مخملین مشهور است. به نوعی می‌توان گفت، تعداد بسیار زیادی از افرادی که به نوعی در حوادث پس از انتخابات، با شگردهای گوناگون تبلیغاتی و رسانه‌ای وارد فاز نافرمانی مدنی شدند، در حقیقت مهره‌های یک صحنه بازی از پیش طراحی شده بودند و خود از آن اطلاعی نداشتند.

دکتر حسن عباسی در تاریخ ۸۸/۵/۱۰ در سخنرانی با عنوان “آژاکس ۲، بررسی کودتای توئیتری ژوئن ۲۰۰۹” به تبیین آن‌چه توسط رسانه‌هایی مانند سایت وزارت خارجه اسرائیل، BBC Persian (بی‌بی‌سی فارسی)، VOA (صدای آمریکا) و همچنین شبکه‌های اجتماعی و مینی‌بلاگ‌هایی مانند Facebook.com (فیس بوک) و Twitter.com (توئیتر) در مهندسی اجتماعی و به مدیریت آشوب، مدیریت محتوایی و اطلاع‌رسانی و دامن‌زدن به اغتشاشات انجامید اشاراتی مستند می‌کند. در ادامه به آنچه که تحت عنوان پروژه آژاکس ۲ در خصوص انتخابات ۸۸ در ایران توسط جریان های خارجی ترسیم شد، پرداخته می شود. راهبردی که توسط دموکرات‌ها به “استراتژی توئیتری اوباما” مشهور است.

مدت زمان: ۱ ساعت 30 دقیقه

تاریخ : ۱۰ مرداد ماه ۱۳۸۸

مکان برگزاری: فرهنگسرای رسانه / مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی اصفهان

کاری از : مؤسسه اندیشکده یقین

موضوع : آژاکس ۲

فرمت: mp4 , mp3

کیفیت: عالی

دانلود فایل صوتی:

 دانلود – Direct Download Link (کیفیت بالا)

حجم:41 مگابایت

 دانلود – Direct Download Link (کیفیت پایین)

حجم:10 مگابایت

دانلود فایل تصویری:

 دانلود به صورت پارت های ۱۰۰ مگابایتی:

دانلود پارت ۱ :   Direct Link

دانلود پارت ۲:    Direct Link

دانلود پارت ۳:    Direct Link

دانلود پارت ۴:   Direct Link

دانلود پارت ۵:   Direct Link

 حجم:492 مگابایت

 منبع : مبین مدیا

 

ژوزف نای” در اواخر دهه ۸۰ میلادی مفهوم قدرت نرم را وارد ادبیات سیاسی نمود. او در تعریف قدرت نرم در کتاب خود “قدرت و وابستگی متقابل در عصر اطلاعات” می‌گوید:

قدرت نرم، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشورهدف، از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی یک کشور به قدرت نرم دست می‌یابد که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونه‌ای ترسیم کند که از آنها امتیاز بگیرد.”

به تعبیر ساده‌تر، قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب، از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است.

نکته قابل توجه این‌که ابزار اصلی در اعمال قدرت نرم [جنگ نرم] رسانه‌های همه‌گانی، در اشکال و کاربردهای گوناگون هستند، زیرا مهندسی افکار عمومی در جوامع امروزی توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد. امروزه نیز اینترنت به عنوان گسترده‌ترین و سریع‌ترین شبکه اطلاع‌رسانی بین‌المللی، نقش ویژه‌ای را در عملیاتی کردن طراح‌های رسانه‌ای دارد، نقشی که نمونه عینی آن در حوادث و اغتشاشات پس‌از انتخابات ایران به وضوح آشکار شد. راهبردی که توسط دموکرات‌ها به “استراتژی توئیتری اوباما” مشهور است.

 

در این سخنرانی نوع نگاه دموکرات‌ها به ایران [اوباما] و هم چنین دستور العمل Brookings Institution (موسسه بروکینگز)، به عنوان یکی از مشهورترین مؤسسات استراتژیک و تصمیم‌ساز متمایل به دموکرات‌ها، در رویارویی با ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرید.

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

2 دیدگاه

  1. سلام
    سخنرانی دکتر عباسی با عنوان آژاکس ۲ کامل هست یا نه

  2. سلام
    ممنون که زحمت میکشید و فایل ها رو میزارید.
    یه سخنرانی دارن دکتر پیرامون ایران 1414
    صوتیش همه جا پیدا میشه. تصویریشو ندارین بزارین؟