بيانيه مرکز بررسي‌هاي دکترينال در پاسخ به ادعاي مرکز تحقيقات استراتژيک

هوالحکيم

بيانيه مرکز بررسي‌هاي دکترينال در پاسخ به ادعاي مرکز تحقيقات استراتژيک حامي ميرحسين موسوي

بسم الله الرحمن الرحيم
در پي واکنش شتاب‌زده و دور از نزاکت مورد انتظار از يک مرکز تحقيقات استراتژيک، به طرح موضوع تعليق ده ساله‌ي برنامه‌ي هسته‌اي ايران، براي تنوير افکار عمومي، ذکر چند نکته ضروري است.

1- آنچه از سوي رئيس مرکز بررسي‌هاي دکترينال در خصوص طرح تعليق ده ساله‌ي برنامه‌ي هسته‌اي ايران در مصاحبه با روزنامه‌ي وطن امروز مطرح شد، به نقل از روزنامه‌ي شرق در سال 1384 آمد که آن نيز برگرفته از مصاحبه‌ي جک استراو وزير وقت امور خارجه‌ي انگليس با شبکه BBC بود که هنوز در بخش وب‌سايت BBC فارسي متن مصاحبه‌ي مزبور موجود است. لذا اگر ادعاي آقاي جک استراو مبني بر طرح تعليق ده ساله فاقد وجاهت قانوني بوده است، ضروري بود که همان زمان، مرکز تحقيقات استراتژيک، بيانيه داده و اعلام موضع مي‌نمود، نه اين‌که در يک فرافکني آشکار، اين موضوع را به فضاي تبليغات انتخابات پيش رو مرتبط کند.

2- اکنون که رئيس محترم مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت، نسبت به مسايل دوره‌ي مسئوليت خود در پرونده‌ي هسته‌اي، واکنش نشان داده و برمي‌آشوبد، مناسب است نسبت به مديريت فعلي ايشان بر مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص، پاسخگوي چند نکته‌ي اساسي باشند، تا قدرت و کيفيت و سلامت مديريت ايشان براي افکار عمومي روشن شود:
الف- مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص به عنوان عالي‌ترين مرجع تصميم‌سازي دولتي در ايران، بايستي پاسخ‌گوي تهيه‌ي طرح‌هاي استراتژيک کشور باشد، حال آن‌که در جغرافياي نظام تصميم‌سازي جمهوري اسلامي، مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع، فاقد وجاهت علمي و عملي است و علي‌رغم بودجه و تأسيسات عظيم در شمال شهر، بازدهي قابل توجه و مشهودي، به غير از انتشار يک فصل‌نامه ندارد. مناسب است براي روشن شدن افکار عمومي و به ويژه نخبگان دانشگاهي و مديريتي نظام، مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع پاسخ دهد که از ميان 14 مکتب طرح‌ريزي استراتژيک، از کدام روي‌کرد در تحقيقات و طرح‌ريزي استراتژيک استفاده مي‌کند؟!
ب- طرح‌هاي استراتژيک مختلف هر کشور، مانند طرح استراتژيک اقتصاد، طرح استراتژيک سياست، طرح استراتژيک فرهنگ و … فاقد طبقه‌بندي امنيتي هستند، و لزوماً بايد در اختيار نخبگان و هم‌چنين افکار عمومي قرار گيرند تا عموم جامعه در جريان طرح‌ها و تصميم‌ها قرار گيرند.
ضروري است مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع، در راستاي اصل شفاف‌سازي مورد ادعاي کانديداي مورد حمايت خود، طرح‌هاي استراتژيک مختلف کشور را که بايد توسط آن مرکز تهيه و به جامعه و به مسئولين ارائه شده باشد را بر روي خروجي وب‌سايت مرکز مزبور قرار داده و افکار عمومي را از توان‌مندي طرح‌ريزي استراتژيک و تصميم-سازي جناب آقاي روحاني و همکارانش در طول 17 سال سيطره بر اين مرکز آگاه سازند.

ج- مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص، که از نظر سطوح مراکز مطالعاتي تصميم‌سازي، بالاترين جايگاه را در سطح نهادهاي دولتي اشغال کرده است، چرا از برآوردن ديدگاه‌هاي استراتژيک رهبري نظام عاجز است و مقام معظم رهبري به ناچار، طرح‌هاي استراتژيک تحول را رأساً از دستگاه‌هاي مجري درخواست نموده و مباحثي چون نقشه‌ي جامع پيشرفت کشور را در محافل دانشگاهي، با دانشجويان دانشگاه‌هايي چون فردوسي مشهد، سمنان، شيراز، يا سنندج مطرح مي‌کنند؟!
آيا اين به دليل ناکارآمدي و عدم توانايي مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع در برآوردن منويات رهبري، در راستاي وظايف قانوني آن مرکز نيست؟!
د- اگر مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع، قادر به تهيه‌ي طرح‌هاي استراتژيک نظام و دکترين‌هاي گوناگون کشور نيست، مناسب است مسئولين اين مرکز وابسته به احزاب ليبرال- البته با بودجه‌ي دولتي- پاسخ دهند پس چنين مرکزي به چه دردي مي‌خورد، وقتي قادر نيست، فلسفه‌ي وجودي خود را محقق سازد؟!

درخاتمه يادآور مي‌شود که مرکز بررسي دکترينال، به عنوان يک نهاد خصوصي، بررسي کارنامه‌ي مراکز تحقيقات استراتژيک دولتي کشور، به ويژه مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص، براي شفاف‌سازي و ارزيابي عمل‌کرد، توانمندي و هم‌چنين ناکارآمدي چنين مراکزي را در دستور کار خود دارد.

روابط عمومي انديشکده يقين
مرکز بررسي‌هاي دکترينال

تاریخ : 1388/3/4

طرح موضوع تعليق ده ساله ي برنامه ي هسته اي ايران

طرح موضوع تعليق ده ساله ي برنامه ي هسته اي ايران

منبع : اندیشکده یقین

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

7 دیدگاه

  1. خاک بر سر این مملکت که مرکز تحقیقات استراتژی اون باید زیر دست رفسنجانی کار کنه.

  2. ممنون از روشنگری تون نمیدونم میشه این مطلب رو به سایتهای اجتماعی داخلی منتقل کرد با نه
    منتظر جواب میمونم

  3. سلام
    کسی که داستان کاخ سعدآباد یادش رفته فکر نکنم این حرف و حرفهایی از این قبیل یادش بیاد.
    مطوئنم کسی که خودش رو به خواب می زنه رو نمی تونین حتی با یک شکلات بیدار کنید.
    یا حق

  4. با سلام و خداقوت

    امریکا و اتحادیه اروپا نوکر و مستعمره رژیم صهیونیستی هستند و عرضه ندارند بدون اجازه ارباب شان

    آب بخورند , خیال خام است اگر تصور کنیم که در مذاکرات ژنو چیزی دست جمهوری اسلامی را خواهد گرفت

    آنها به کمتر از نابودی کل بساط هسته ای ما رضایت نخواهند داد , باز هم گلی به جمال دولت آقای دکتر احمدی نژاد

    با همه نقدهایی که به دولت ایشان وارد است اما جلوی کفار و گرگ ها و سگ های دست پرورده اسرائیل

    خوب می ایستاد .

    ما در این ماجرای هسته ای باید ببینیم اگر زمان پیامبر اکرم ( ص ) یا مولی علی ( ع ) و یا ائمه ( ع ) این مسائل

    دامن اسلام را می گرفت معصومین ما چکار می کردند ما هم باید همان روش و رویه را امروز اعمال کنیم راه دیگری

    متصور نیست .

    به امید پیروزی و نصرت حق بر باطل .

    یا علی .

  5. میگم موضوع رو بازتر کنید بهتر نیست؟

  6. به نام خدا
    سلام
    1. تاریخ نشر این مقاله مهم نبود که درج نشده؟!
    2. با همه ی روشنگری های جناب عباسی که از سال 83، مشتاقانه دنبال میکردم و تقریبا یقین به صدق در گفتار و نیاتشون دارم، آقای روحانی باز رییس جمهور شد…
    چه بگویم که والله فضای پیش رو چنان متناقض نما و تار است که در سلامت عقلم دچار تردیدم چه برسر دیگر امور حیاتی ام آمده بماند…
    منون میشم جوابی در خور بدهید.
    السلام

    • امیر ( مدیر سایت )

      سلام علیکم
      تاریخ نشر مهم بوده ولی خب در لینک منبع که میرفتید تاریخ نشر زده شده بود که با تذکر شما در سایت قرار داده شد.
      اما چرا این مطلب را این موقع در سایت قرار دادم به این دلیل بود که الان صحبت از توافقات هسته ای و تعلیق انرژی هسته ای است ، و باید این رو بدانیم که آقای روحانی به جک استراو قول تعلیق 10 ساله داده بود که اگر این تعلیق که از سال 83 انجام شده بود و جلوی تعلیق توسط دولت اصولگرایان گرفته نشده بود الان تا سال 93 این تعلیق ادامه داشت و بدون اینکه یک سانتریفیوژ زیاد بشه
      بدون هیچ امتیازی که به ایران در سال 83 بدهند
      و تازه مهم این است که از آقای جک استراو سوال میشود که بعد از 10 سال تعلیق شما چیکار می کنید ؟
      میگوید اون رو بعد از 10 سال تصمیم میگیریم
      و آقای روحانی بدون اینکه هیچ امتیازی از دشمن بگیرد سال 83 قول تعلیق 10 ساله رو داده بود و بعد از روی کار آمدن دولت جدید ، این تعلیق را قبول نمیکنن و همه ی نیروگاهها فک پلمپ میشوند و تا الان 19000 سانتریفیوژ فعال شده است.
      و اگر به سیاست های نرمش و ذلت در برابر دشمنان بود تازه ما باید سال 93 از دشمن اجازه میگرفتیم که انرژی هسته ای داشته باشیم یا نه ؟ در نیروگاهها رو باز بکنیم یا نه ؟
      انشاالله که مردم ایران به این نتیجه برسند که نرمش در مقابل مستکبران مشکلی را حل نمیکند و باید عزتمندانه پیش رفت و با قدرت ایمان مشکلات را از پیش روی برداشت.
      یا علی.