سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی

سخنرانی استاد حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین با عنوان از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی ـ ۱۳ بهمن 94 ـ توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در تالار شهید فتوحی این دانشگاه برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست در خصوص ویژگی های جامعه آرمانی تراز، افزود: رسیدن به تمدن اسلامی تراز شامل دو مبحثی  است که رهبری معظم و امام خمینی (ره) به آن اشاره کردند و نکاتی چند در رابطه با آن ایراد فرموده اند و بر این اساس اگر در یک کشور افراد ماموریت و چشم انداز مشترکی داشته باشند رسیدن به این دو مهم تسهیل می شود.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: اگر بخواهیم بگوییم در کل چه تمدن هایی در طول تاریخ شکل گرفته اند، به پنج تمدن کلی می توان اشاره کرد که شامل جامعه مدینای یهود (با ایجاد انحراف و فروکاست در ملک سلیمان (ع))، تمدن ایران که در مفهوم شهر متجلی بوده، تمدن یونانی، تمدن روم، و تمدن بورژوایی آلمانی-فرانسوی است.

عباسی بیان داشت: از ۲۰۰ سال گذشته تا کنون بیشتر تمدن پنجم(بورژوایی) بر جهان سایه انداخته و آمریکایی ها از آن به عنوان سبک زندگی آمریکایی نام می برند.

وی با اشاره به اینکه شاکله تمدن شاخص امروز، حاصل حدود ۲۰۰ انقلاب است، بیان داشت: برای مثال در خصوص هر چیزی که اکنون تحت عنوان یک نهاد یا سازمان نظیر بانک و بیمه می شناسیم، انقلاب های مالی رخ داده است.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه تمدن بورژوایی در حال حاضر بر دنیا سیطره دارد، افزود: این تمدن به بن بست هایی رسیده و اندیشمندان به دنبال راهی برای خروج از این بن بست ها هستند.

عباسی ادامه داد: این بن بست ها مواردی نظیر رکود اقتصاد دنیا است که در واقع بدهکاری دنیا، مازاد بر کل درآمد سالیانه اش است و دنیا گرفتار بدهکاری و رکودی است که ریچارد واتسن راه خلاصی از آن را اقتصاد اسلامی می داند.

وی در خصوص بیماری هایی که در حال حاضر در تمدن بورژوایی وجود دارد، بیان داشت: این بیماری ها شامل فردگرایی، پیری، استرس و اضطراب است.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه در گذشته، مثلا ۴۰ سال پیش، فرد هیچ وقت واژه ای به نام خلوت نداشته است، تصریح کرد: در آن زمان رشد شخصیت اجتماعی افراد در خانواده های پرجمعیت شکل می گرفت.

عباسی در ادامه سخنان خود در خصوص تمدن سازی گفت: تمدن سازی وجوهی دارد و با تکیه بر قرآن کریم به جای استفاده از واژه‌های عبری، فارسی، یونانی و .. درباره تمدن، واژه هجر را استفاده می کنیم. این واژه ریشه حبشی دارد و به معنای هجرت از خود در عین سکونت داشتن در یک مکان است.

وی افزود: ششمین تمدنی که ما معرفی می کنیم، تمدن هجری یا همان تمدن اسلامی است و جامعه هجری جامعه ای است که از اولش با معنا شروع می شود.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه وقتی درباره یک جامعه سخن می گوییم باید درنظر داشته باشیم یا ارگانیکی است یا بیولوژیکی، تصریح کرد: ساختار ارگانیکی یک ساختار هرم گونه است که دارای چهار بخش حکومت در راس هرم، نظام ها و سیستم‌های جامعه در بخش میانی، مردم در قاعده هرم و زمین به عنوان بستر هرم در لایه چهارم است.

عباسی با بیان اینکه در کشور ما تا حد زیادی پروژه حکومت سازی و شکل گیری امت پیش رفته، بیان داشت: اما حلقه مرتبط کننده این‌ها که در واقع همان سیستم‌ها یا به قولی دولت است شکل نگرفته و در کشورمان بحران سیستمی‌ و بحران نظام سازی داریم.

وی با اشاره به تمدن کشورهای منطقه گفت: در کشورهایی مانند سوریه و عراق در واقع دولت به منزله یک شرکت سهامی است که قسمت های چهار گانه را بین قشرها و احزاب مختلف تقسیم می کنند.

رئیس اندیشکده یقین در ادامه سخنان خود در خصوص پروژه نظام سازی در کشور ایران، بیان داشت: این پروژه در شهریور ۱۳۹۰ توسط رهبری با خبرگان رهبری مطرح شده است و در حال حاضر برای تکمیل ساختار ارگانیک در کشور ۲۵ سال یا بیشتر وقت نیاز داریم.

عباسی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: در طول نظام اسلامی یک بار شورای نگهبان در انتخابات مجلس ششم مورد تضعیف قرار گرفت و مجلس ششم بیشترین مشکلات برای خود و نظام به وجود آورد.

وی افزود: ما شاهد هستیم در حال حاضر تعدادی از نمایندگان مجلس ششم در رسانه های غربی حضور دارند.

رئیس اندیشکده یقین در خصوص انتقاداتی که این روزها در خصوص تأیید صلاحیت ها به شورای نگهبان وارد می شود، تصریح کرد: هر مقدار رسانه های غربی برای فشار تائید افراد صلاحیت شده اصرار کنند این تصور وجود دارد که این افراد با هدف نفوذ وارد عرصه انتخابات شده اند.

عباسی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از ایرانیان در مسئولیت های مختلف آمریکا مشغول به فعالیت هستند، بیان داشت: این افراد اجازه ورود برای نامزدی کنگره آمریکا را ندارند؛ اما آمریکا انتظار دارد نظام ما قواعد و قوانین داخلی خود را کنار بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع مخاطرات امنیتی علیه نظام ما بالاست. آمریکا به دنبال روی کار آمدن مجلسی است که با خودش همراه باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

استاد حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین در حاشیه نشست دانشگاه صنعتی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص وضعیت اقتصادی کشور با اشاره به اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی مانع لطمات و صدمات اقتصاد جهانی به کشور ما خواهد شد، گفت: ما برای اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه کامل و بومی که تابع رشد و پیشرفت اقتصاد اسلامی است، هستیم .

وی با بیان اینکه در کشور ما الگوی اسلامی- ایرانی اقتصادی وجود ندارد، افزود: آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد برگرفته از الگوهای غربی است و در حال حاضر توسط دولت یازدهم نظریه های نئوکینزی اجرا می شود .

رئیس اندیشکده یقین با تاکید براینکه نیاز داریم مبانی نظری اقتصادی را مقاوم سازی کنیم، تصریح کرد: نهادهای اقتصادی نظام ما نیاز به اصلاح دارند؛ تمام نهادهای مالی جهانی غربی و غیر اسلامی شامل بانک، بیمه، بورس، اوراق قرضه، تامین اجتماعی، بازار مشتقه وارد ایران شده است .

عباسی با اشاره به اینکه ما نیاز داریم نهادی اقتصادی مبتنی بر اقتصاد اسلامی ایران را فعال سازی کنیم، بیان داشت: مقاوم سازی نهادهای اقتصاد غربی برای ما اثرگذار نیست زیرا نهادی مالی غربی در غرب زیر سوال رفته اند .

وی با تاکید براینکه نهادهای مالی غربی در کشورهای غرب به صورت جدی زیر سوال و خدشه می باشند، افزود: عرضه و تقاضای بومی سازی شده مبتنی بر نظریه های غربی باعث دامن زدن به تقاضا می شود تا عرضه زیاد شود .

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: در دین اسلام اسراف گرایی نهی شده است و نمی توانیم پیرو نظریه ای رفتار کنیم که به اسراف گرایی دامن می‌زند .

وی بیان داشت: مقام سازی اقتصاد به معنی قناعت و زهد و کاهش مصرف و مصرف بهینه می باشد. مقام معظم رهبری به صورت رسمی از اقتصاد آدام اسمیتی نام برده اند، ما نمی توانیم عرضه و تقاضا را به اسم تحرک اقتصادی تلقی و مصرف گرایی را تقویت کنیم.

عباسی تاکید کرد: ما نیاز داریم شاخص‌های اقتصادی قرآن کریم در اقتصاد ملی را لحاظ کنیم، ربا زدائی، قمار زدائی از بورس، اجرای مولفه های قرآنی، انفاق، صدقه، زکات، قرض الحسنه باید تقویت شود .

وی با بیان اینکه اگر مولفه اقتصاد اسلامی تقویت نشود، اقتصاد مقاومتی موفق نمی شود، گفت: ماهیت اقتصاد مقامتی باید ماهیت درون‌زا داشته باشد. نگرانی که وجود دارد این است که دولت یازدهم با سیاست درهای باز حرکت می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

2 دیدگاه

  1. سلام چرا گزارش تصویری این جلسه را نمیگذارید؟