استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار قسم در سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی

استاد حسن عباسی با حضور در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و در مصاحبه با خبرنگار قسم درباره کلیات انتخابات با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: یکی از نکات کلیدی انتخابات اخیر ساز و کارها و شاخص‌هایی است که مقام معظم رهبری مشخص نموده و تاکید داشته که افراد رو با چه ویژگی‌هایی انتخاب کنید. شجاعت یکی از خصوصیاتی است که ایشان تاکید داشتند.

استاد حسن عباسی
استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار قسم

 وی ادامه داد: ما دو نکته اصلی در دو مجلس پیش رو داریم. مجلس خبرگان رهبری در دوره ای شکل میگیرد که چهار سال و نیم از طرح موضوع فقه حکومتی توسط حضرت آقا می گذرد. ایشان در تاریخ 90/6/17 دردیدار با خبرگان رهبری موضوع نظام سازی را مبنا قرار دادند و فرمودند حوزه علمیه باید فقه حکومتی را دنبال کند .

وی افزود: بعضی از افرادی که در مجلس خبرگان قبل حضور داشتند اعتقاد به فقه حکومتی ندارند. زیرا مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند بروید کرسی های آزاد اندیشی فقهی در سطح فقه حکومتی بگذارید، مشکلات و مسایل نو به نو مطرح شونده در نظام رو تبیین کنید پاسخ دهید ولی عملا انجام ندادند. بعضی ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام و جاهای دیگر امکانات و ید بیضاء داشتند اما خواسته امام مسلمین را در بحث نظام سازی دنبال نکردند. نظام سازی در جمهوری اسلامی توسط حضرت آقا شروع شد، حدود 140زیر نظام دارد اگر برای هر کدام از این زیر نظام ها یک کرسی آزاد اندیشی فقهی برگزار می کردند 140 کرسی بر پا شده بود این برنامه اجرا نشد و فقط بعضی از بزرگان کرسی فقه حکومتی را در قم برپا کردند .

 عباسی ادامه داد: یکی از شاخص گذاری‌ها در خبرگان رهبری کسانی هستند که بتوانند به فقه حکومتی مجهز باشند سواد فقه حکومتی داشته باشند نه سواد فقه فردی، تا بتوانند امام مسلمین را پشتیبانی کنند و مشکلات نظام رو تبیین کنند و سخنان رهبر را به گوش جان شنیده و عملیاتی کرده باشند .

وی خاطر نشان کرد: در مجلس شورای اسلامی موضوع متفاوت است . انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ای را در بر میگیرد که به آن پسابرجام می گویند. برای تعریف دقیق پسا برجام باید به این نکته اشاره کرد که دولت به سمت سیاست درهای باز می رود. مدل آقای دنگ شیاءپینگ در 38 سال پیش در چین . او درهای چین را به سوی غرب باز کرد و چین را تبدیل کرد به یک وارد کننده بزرگ و یک کپی کننده کالای غربی. اتفاقی که افتاد چینی ها  دست از تفکر و صدور انقلاب خود برداشتند و وارد کننده تکنولوژی و سرمایه های غربی شدند و کالاهای کپی شده را به کشورهای دیگر فروختند و یک سیستم دست دوم مدل غربی شدند و از خودشان فکر و فرهنگ و سیاستی نداشتند. پوسته حکومتشان کمونیستی است و مغزش لیبرالیست و این سیاست درهای باز در ایران به زودی اجرا میشود و فعالیت ها به سرعت به این سمت می رود .

عباسی گفت: مجلس آینده باید مشخص کند چه میزان سیاست های درهای باز را باید بپذیریم، تا کجا درهای کشور را باز کنیم، چه میزان این درهای باز در اقتصاد، فرهنگ، سیاست ضروری است. در سیاست های کلی نظام که آیا کشور باید به سمت سیاست های درهای باز برود یا نه، مبحثی تحت عنوان نفوذ مطرح شده که بستر نفوذ همین سیاست درهای باز است. پس ببینید کشور ما از آمریکایی ها برای مدل براندازی نظام از مدل گورباچف و شوروی فاصله گرفتند و رفتند به سمت مدل استحاله چین.

وی بیان کرد: در واقع مهمترین چالش مجلس آینده در قانون گذاری و نظارت، تبیین و تشخیص این نکته است که این سیاست درهای باز که دولت پیاده کرده است چه میزان مشروعیت دارد و چون سیاست استراتژیک است باید در مجمع تشخیص مصلحت تبیین می‌کرد و خدمت شخص مقام معظم رهبری می بردند تا ایشان تصویب می‌کرد. مجلس آینده باید بداند که سیاست استراتژیک که بدون تصویب رهبری انجام می‌شود چنین مجلسی باید بتواند محدود کند و چهارچوبش را ببندد. امید داریم مردم با تأسی به بیانات مقام معظم رهبری انتخابات با شکوهی را رقم بزنند.

عباسی همچنین درباره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی این چنین گفت: الحمدلله گفتمان انقلاب اسلامی در حیطه مباحث سایبر، رسانه و مولتی مدیا به گفتمان منسجمی تبدیل می‌شود. آنچه که مسئله و دغدغه رهبر معظم انقلاب است، تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی یک وجهی خواهد داشت به عنوان وجه فضای سایبر و فضای مجازی. گفتمان نیروهای انقلاب اسلامی در تبیین اینکه وجه فضای سایبر و مجازی تمدن نوین اسلامی چه ابعادی داشته باشد این گزاره نمایی خودش را به مرور نشان میدهد و بخشی از این ظرفیت را در این نمایشگاه دیدیم. امید داریم در دوره چهارم،مؤلفه‌های عمیق تری از ساز و کارهای تمدن نوین اسلامی داشته باشیم. 

منبع: قسم

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.