سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع استراتژی صنعتی برای مقاومت اقتصادی

استاد حسن عباسی عصر امروز ـ 13 اردیبهشت 95 ـ در دانشگاه صنعتی همدان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری با بیان اینکه علم باید به اصلاح جامعه بیانجامد، اظهار کرد: در تاریخ تعداد عالمان، دانشمندان و فیلسوفان زیاد است، اما متأسفانه تعداد مصلحان اجتماعی کم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه درصد کمی از کسانی که عالم بودند، مصلح هم بودند، بیان کرد: وجه تمایز دانشمندان و فیلسوفان با انبیای الهی نیز همین است که انبیای الهی علاوه بر اینکه عالم بودند، مصلح‌ اجتماعی نیز بودند.

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال در ادامه سالروز شهادت شهید مطهری را نکوداشت روز مصلحان اجتماعی دانست و گفت: دانشجویان نیز باید به خاطر داشته باشند که خواندن و مدارج عالی را طی کردن، اگر به اصلاح جامعه نیانجامد، موثر نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: از سال 2008 به بعد رکود اقتصادی که در غرب شروع شد، سراسر جهان را نیز فرا گرفت.

عباسی بیان کرد: در هشت سال گذشته مسائلی چون خشکسالی و روند اقتصادی مشکلات کمرشکنی را برای همه کشورها ایجاد کرد و راه علاجی از سوی اقتصاددانان جهانی متصور نیست.

* ادعای حل مشکلات بعد از مذاکره به سردی گراییده است

وی گفت: در آغاز مذاکرات و در سال 92 یک ذهنیت عمومی این بود که با انجام مذاکرات، ضمن بهبود اوضاع، اشتغال و درآمدزایی افزایش می‏‎یابد که این موضوع معلول نشناختن صحنه بین‌المللی بود.

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال بیان کرد: در تیرماه سال 1392 مهمترین شهر صنعتی در ایالت متحده ورشکست شد و شهردار این شهر در برابر دوربین‌ها قرار گرفت و ورشکستگی شهر دیترویت را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این شهر با سه کمپانی عظیم اتومبیل‌سازی و 2 میلیون نیروی کار ورشکست شد، اظهار کرد: بر این اساس یک‎میلیون و 300 هزار نفر از نیروهای این شرکت‌ها این شهر را ترک کردند و شهر حالت متروکه به خود گرفت.

عباسی یادآور شد: اگر قرار بود مذاکراتی رخ دهد و چندی بعد شرایط اقتصادی ما بهبود یابد، خود آن جوامع که در مذاکرات بودند، باید شرایط بهتری داشتند!

وی ادامه داد: تب روانی این نکته که جامعه ما 35 سال تحریم بوده و از نظر اقتصادی عقب مانده است، منجر به ایجاد فضای مذاکره با امید به برداشتن تحریم‌ها شد!

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال تأکید کرد: بعد از گذشت سه سال جامعه متوجه شد اتفاق خاصی نخواهد افتاد و آن شور و ادعا که کف جامعه را در بر گرفته بود به سردی گراییده است.

وی با بیان اینکه باید بدانیم اقتصاد جامعه دچار مشکلات کلیدی است، گفت: اقتصاد جهانی در برخی کشورها در آستانه فروپاشی است و بدهی جهانی به 60 تریلیون دلار نزدیک شده است.

عباسی در ادامه با اشاره به خودشیرینی مفرط ناشی از مذاکرات در جامعه مبنی بر اینکه مشکل صنعت، بیکاری و اشتغال حل خواهد شد، گفت: این مسئله امروز به دلایل مختلف دچار ناامیدی و یأس شده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: این نامگذاری این نکته را گوشزد می‌کند که باید در مبانی نظری و رویکرد اجتماعی به مردم و مسائل اقتصادی تجدید نظر کنیم.

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال با بیان اینکه آینده یک جامعه در تفکرات استراتژیک است، ادامه داد: بنا به اظهارات اتحادیه اروپا، بازار ایران 55 میلیارد دلار کشش دارد که هر یک میلیارد دلار کالایی که صادر کنیم برای ما 100 هزار شغل ایجاد می‌کند.

وی با انتقاد از خرید هواپیمای ایرباس از فرانسه، آن هم در شرایطی که فقط 2.5 درصد جامعه از آن استفاده می‌کنند، گفت: سالی یک میلیارد دلار با این شرکت هواپیمایی قرارداد داریم و سالانه 100 هزار شغل برای شرکت ایرباس ایجاد می‌شود.

* در درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی باید جامعه را از پایه ساخت

عباسی ادامه داد: آلمانی‌ها قبل از عید اعلام کردند که اگر مذاکرات با ایران حتی روی کاغذ محقق شود، 90 هزار شغل تضمین شده خواهیم داشت، با این شرایط نه تنها ایران صنعتی نمی‌شود بلکه مصرف‌کننده نیز خواهیم شد.

وی با تأکید بر اینکه درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی این است که باید سختی را تحمل کرده و جامعه را از پایه ساخت، بیان کرد: باید به سمت کشاورزی و یا سایر مباحث اقتصادی رفته و از این طریق کشور را صنعتی کنیم.

عباسی بیان کرد: یک دولت می‌گوید پول نفت داریم و مصرف می‌کنیم! ولی دولت دیگری عنوان می‌کند که نفت نداریم و مراوده اقتصادی با کشورهای دیگر ایجاد می‌کنیم تا مشکل حل شود! در صورتی که هر دو مدل شکست خورده است.

وی به کاهش قیمت نفت از سوی عربستان اشاره کرد و گفت: این کاهش قیمت برای نابودی اقتصاد ایران و روسیه بود که در مرحله نخست ایران 13 میلیارد دلار و روسیه 250 میلیارد دلار ضرر کردند.

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال با تأکید بر اینکه امروز تکلیف ما مشخص نیست و جزیره‌ای عمل می‌کنیم، اظهار کرد: امروز همه می‌خواهند کشور را در همه حوزه‌ها صنعتی کنند، در صورتی که وقت لازم را نداریم و هم اینکه تکنولوژی زود کهنه شده و رقیب جدید آن را می‌سازد.

*سیستم بانکی ما با کپی‎برداری از غرب دچار انحطاط شده است

وی با بیان اینکه باید برای صنعتی شدن تمرکز روی حوزه خاصی باشد، افزود: با توجه به اینکه مزیت نسبی ایران در انرژی است، پیشنهاد شده وقت را در این حوزه بگذاریم و چون در بخش‎های دیگر قدرت رقابت پایین است، واردات را مد نظر قرار داده و از توان غربی‌ها بهره‌مند شویم.

عباسی با تأکید بر اینکه مسائل ملی توسعه صنعتی دارای اولویت‌بندی است، خاطرنشان کرد: برای موشکی شدن در صنعت دفاعی و تسخیر فضا، با بودجه حداقلی در صنعت موشکی به صورت عام و در صنعت فضایی به شکل خاص گام‌های خوبی برداشتیم.

وی یادآور شد: اگر کسی عرق ملی را مد نظر داشته باشد نبود امکانات مسئله نیست و می‌توان با منابع عادی کار را پیش برد.

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال در خصوص ترور دانشمندان کشورمان توسط دشمنان نیز گفت: اگر این حق برای آمریکا محفوظ است که با کمک سرویس اطلاعاتی انگلیس و رژیم صهیونیستی دانشمندان ما را ترور کند این حق باید برای ما نیز محفوظ باشد که با ایجاد اختلال مانع رشد صنعتی آنها شویم.

وی با تأکید بر اینکه طبق فتوای علمای دینی و مقام معظم رهبری، داشتن سلاح کشتار جمعی حرام است، گفت: جان مردم آن قدر برای ما اهمیت دارد که در دوران دفاع مقدس وقتی «شهید عباس دوران» بغداد را بمباران می‌کرد، اتوبوسی از روی پل در حال حرکت بود که این شهید برای زنده ماندن مردم بیگناه بارها دور زد و پس از عبور اتوبوس، آن پل را منهدم کرد.

عباسی در ادامه در خصوص نظام بانکی نیز به ارائه مباحثی پرداخت و گفت: اوضاع نظام مالی ما خوب نیست، چراکه سیستم بانکی ما با کپی‎برداری از سیستم غربی دچار انحطاط شده است.

* فقهای قم بارها اعلام کردند که سیستم بانکی ربوی است

وی با اشاره به اینکه امروز از اسلامی بودن بانک‌ها سخنان زیادی گفته می‌شود، خطاب به مدعیان اظهار کرد: چگونه قمار بورس را اسلامی می‌دانید؟ چگونه سیستم بانکی ربوی را اسلامی شده می‌پندارید؟ سیستم «بانک» ربایی است و فقهای قم نیز بارها اعلام کردند که سیستم آن ربوی است، اما مسئولان آن زیر بار نمی‌روند.

رئیس مرکز بررسی‎های دکترینال یکی از دلایل بی‌برکت شدن زندگی را وجود ربا دانست و افزود: امروزه مردمی هم که نمی‌خواهند ربا کنند، به گونه‌ای در این سیستم دخیل هستند و آثاری چون بی‌برکتی، افزایش آمار طلاق، افزایش سن ازدواج و بیماری‌ها نیز ناشی از آن است.

وی ضمن توصیه به جوانان مبنی بر اینکه تا جای ممکن دنبال وام نروند، گفت: زندگی ساده داشته باشید و از گرفتن وام‌های شبهه‌ناک دوری کنید.

عباسی با تأکید بر اینکه مردم نباید درگیر سیستم بورس شوند و بازاریابی شبکه‌ای نیز حرام است، بیان کرد: امروزه با راه‌اندازی صندوق‌های خانگی بسیاری از مشکلات برطرف شده و با این مهم می‌توان کمتر وابسته ساختارهای مالی و بانکی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

2 دیدگاه

  1. سیستم های نتورکینگ شدیدا داره رشد میکند و قراره جای بازارهارو بگیرم. خیلی جدیناراحت. لطفا استاد پیچ و مهره این سیستم رو توضیح بدن.ممنون

  2. بابا تورو خدا صوت بذارین،تعداد کمی اینارو میخونن بخدا