سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع جایگاه نماز در سبک زندگی و نظام جمهوری اسلامی ایران

استاد حسن عباسی روز دوشنبه –  ۴ بهمن ۹۵ – با دعوت واحد آموزش مرکز تخصصی نماز، در جمع اساتید و مبلغان مرکز حضور پیدا کرد. ایشان با اشاره به آیه إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ بیان کرد: وجود فحشاء و منکر در جامعه نشانه عدم اقامه نماز در جامعه است و یا اگر نمازی هم هست درست اقامه نمی شود.

وی با تبیین معنای تفرد individuation)) و اشاعه آن توسط رسانه های جهان توضیح داد : این تفرد یک بیماری اجتماعی عظیمی است که جوهر تربیت است و شخص خود را محور همه تحولات اطراف قلمداد می کند.

استاد عباسی با اشاره به سهم خواهی افراد متفرد از محیط خود ادامه داد: تعداد زیادی کتاب و مقاله درباره این موضوع در غرب نوشته شده است ولی در کشور ما هیچ نشست و یا همایشی در این موضوع نداشته ایم.

 رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: جامعه ما دارد دچار این تفرد می شود و دارد به جامعه ما ساخت می دهد. آمار طلاق بالاست خانواده ها یک بچه بیشتر نمی آورند؛ درمان این درد در سطح جهانی سرالصلوه امام خمینی است که کلید واژه امام نیز در این کتاب بحث ادب حضور است.

وی افزود: دوستان در این مرکز تخصصی فراتر از وجوه فردی نماز، مساله ای را باید در پژوهش ها و کارهای تحقیقاتی  متمرکز شوند و آن وجه تمدنی نماز است که امام خمینی قبلا به آن پرداخته است.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به این که عصر امروز عصر توئیت  است بیان کرد: مردم فرصت خواندن کتاب را ندارند و باید به صورت ساندویچی مفاهیم را به مردم منتقل کنیم.

وی به بیان رهبری در غیر توحیدی خواندن علوم انسانی غرب ادامه داد: علوم انسانی موجود در جامعه تثلیثی و غیرتوحیدی است و بسیاری از نظریه های آنها گاهی  به اعتراف خودشان از تثلیث مسیحیت گرفته شده است.

استاد عباسی افزود: وقتی معرفت، معرفت توحیدی شد نماز معنی پیدا می کند و آن نماز مقوم این معرفت است و این معرفت حلاوت بخش نماز است.

وی با بیان  این که ما در مرحله ای از نوزایی تفکر دینی و فرائض دینی هستیم که از سطح فردی به سطح مناسبات تمدنی ارتقا بدهیم و فرهنگ سازی کنیم ادامه داد: ما در مرحله تمدن نوین اسلامی نیاز به این داریم سازو کاری که تا دیروز در حیطه فردی در ساز و کار اسلامی ارزیابی می شد اینها را جهانی، ملی و یا تمدنی کنیم وقتی همین ساز و کارها را گسترش دادیم، با همان‌ها می‌شود تمدن ساخت.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: یک راهپیمایی اربعین داریم، نقش این را در تمدن سازی ببینید چیست؟ در ظاهر و به نظر ساده می آید ولی در حقیقت چنین تجمعی در روی کره زمین صورت نمی گیرد؛ کدام تمدن است که بتواند هر ساله چنین تجمعی را با عشق و علاقه به میدان بیاورد؛ هرچند این فرد است که عاشق ابی عبدالله است و مسیر را پیاده می رود. روزه و حج و نماز ما  هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

منبع: قنوت

استاد حسن عباسی در مراسم سخنرانی که در مرکز تخصصی نماز برگزار شد، با اشاره به اینکه در کشور باید انسان تراز انقلاب اسلامی ایران تربیت شود، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر تربیت انسان تراز تأکید داشته و از آموزش‌وپرورش نیز تربیت این نیرو را خواستار هستند.

وی بابیان اینکه انسان تراز کسی است که در محضر خدا معصیت نمی‌کند، افزود: منظور از انسان تراز کسی است که در محضر خدا معصیت نکند و درک حضور داشته باشد نه آن‌کسی که در المپیادهای علمی شرکت کند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با تأکید بر اینکه وظیفه سپاه حفظ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: بر اساس فرموده آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی پاسداری از اسلام، حفظ حدود الهی است، حفظ مبانی اسلام نیز بر عهده حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم یک زیرلایه تمدن سازی است، افزود: 4 میلیون و 600 هزار دانشجو در کشورمان در حال تحصیل هستند، در این راستا رهبر معظم انقلاب به اسلامی کردن مباحث علوم انسانی  تأیید داشته و فرموده‌اند که مبانی علوم انسانی غربی، مبانی غیر الهی و غیرتوحیدی است.

عباسی با اشاره به تدریس مبانی غیر الهی در رشته‌های علوم انسانی، اظهار داشت: امام خمینی(ره) همواره درباره التقاطی فکر کردن هشدار می‌دادند، در واقع اینکه متدولوژی را از یک علم دیگر گرفته و به سراغ مبانی اسلامی برویم، التقاط است.

وی با اشاره به تزریق نگاه تثلیثی به دانشجویان، ادامه داد: مبانی علوم انسانی غربی، مبانی تثلیثی است، و برخی به‌ظاهر موحد هستند، درحالی‌که ذهنشان درگیر مباحث شرک‌آلودی چون تثلیث است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با تأکید بر اینکه همواره حق در مقابل باطل قرار دارد، عنوان کرد: همواره در زندگی بر سر دوراهی حق و باطل هستیم، و لازم است در برابر باطل ایستادگی کنیم.

وی دلیل دین‌گریزی برخی جوانان را ذهن غیرتوحیدی آن‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: باید در جوانان معرفت توحیدی ایجاد کرد چراکه در این صورت به حلاوت دین و نماز می‌رسند، و اگر به‌صورت مداوم انیمیشن‌های غربی تماشا کنند معرفت غیرتوحیدی و غربی در آن‌ها شکل می‌گیرد.

عباسی مباحث تمدن سازی در تفکر استراتژیک را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این مباحث، کارهای فردی را جوهر تمدن‌سازی کرده و بحث‌های فردی را به مباحث تمدن‌سازی ارتقا می‌دهیم، در حال حاضر نیز در مرحله نوزایی تفکر دینی قرار داشته و این تفکر را از سطح فردی به سطح تمدن سازی منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از نماز به‌عنوان یک مقوله فردی یاد می‌شود، درحالی‌که این مقوله دیگر فردی نیست و می‌تواند عاملی برای رسیدن به تمدن اسلامی باشد، چراکه انسان خودش یک تمدن کوچک است و چیزی که انسان را می‌سازد، تمدن را نیز می‌سازد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با بیان اینکه سازوکارهای فردی راه رسیدن به تمدن اسلامی است، اظهار داشت: لازمه رسیدن به تمدن سازی اسلامی، ایجاد سازوکارهای فردی است، تهاجم فرهنگی نیز این است که بحث فردگرایی در جامعه رواج پیداکرده است، درمان این مساله استفاده از کتاب سر الصلاة امام خمینی(ره) است.

وی با تأکید بر ضرورت تبدیل ادبیات عرفانی امام راحل به ادبیات تمدن ساز، تصریح کرد: با توجه به اینکه علوم انسانی موجود در جامعه تثلیثی و غیرتوحیدی است، باید جامعه را به‌سوی معرفت توحیدی سوق داد، مراکز تخصصی دینی نیز باید به مباحث تمدن ساز توجه کنند.

عباسی اندیشه تثلیثی را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: این اندیشه که در زمان فراعنه شکل‌گرفته است، اساس معرفت یونانیان را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که فلسفه یونان از یک ریشه شرک آلود گرفته‌شده است و تثلیث بر تاروپود انسان غربی دمیده شده است.

وی بالا بردن سواد رسانه‌ای را راه مقابله با اندیشه تثلیثی برشمرد و بیان داشت: اگر می‌دانستند که دیدن انیمیشن‌ به توحید کودکان لطمه می‌زند، بیشتر مراقب بودند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به حکومت مطلوب ائمه معصومین(ع)، اظهار داشت: این نظام حکومتی اندام واره است که 12 قوه دارد و ولی‌فقیه ساقه مغز این اندام واره به شمار می‌رود، این نظام هرگز به حکومت دیکتاتوری مبدل نمی‌شود.

وی تفکر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را موردتوجه قرار داد و افزود: با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان کشور لیبرال هستند، اصولگرایان نیز ازلحاظ فکری به لیبرال‌ها نزدیک‌اند، بنابراین اکنون تنها دو جریان لیبرال و انقلابی درصحنه سیاسی ایران حضور دارند، که ثبات سیاسی کنونی کشور نیز دستاورد انقلاب و تفکر انقلابی بوده است.

عباسی با اشاره به اینکه در انیمیشن‌ها و فیلم‌های غربی‌، ایمان نوجوانان و جوانان هدف گرفته‌شده است، تصریح کرد: دشمنان ایمان به ملائکه، انبیاء و غیب را مورد هدف قرار داده‌اند که لازم است برای مقابله با آن‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

استاد حسن عباسی در جلسه سخنرانی در مرکز تخصصی نماز با اشاره به انسان تراز انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از وزارت آموزش و پرورش خواستند که انسان تراز را معرفی کنند، انسان تراز البته آن کسی نیست که در المپیادهای علمی شرکت کند و مدال بگیرد، انسان تراز موردنظر کسی است که درک حضور داشته باشد و در محضر خدا معصیت نکند.

وی ادامه داد: وظیفه سپاه حفظ انقلاب اسلامی است، مرحوم آیت‌الله طاهری خرم آبادی در سال 61 گفته بود که پاسداری از اسلام، حفظ حدود الهی است، البته حفظ مبانی اسلام، بر عهده حوزه علمیه است، به عنوان مثال پلیس قانون گذار نیست و به عنوان ضابط قضایی فعالیت می‌کند، انقلاب یک حدودی را در جامعه پیاده کرده که نباید این حدود درنوردیده شود.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: وزارت علوم یک زیرلایه تمدن سازی است و 4 میلیون و 600 هزار دانشجو در کشورمان در حال تحصیل هستند. دو سال پیش یکی از مقام‌های دولتی به نحوه اسلامی کردن علوم انسانی اعتراض کرده بود، اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که مبانی علوم انسانی غربی، مبانی غیرالهی و غیرتوحیدی است.

عباسی با اشاره به تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: اکنون اساتید علوم انسانی، علومی را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند‌ که مبانی آن غیرالهی است، همچنین اینکه متدولوژی را از یک علم دیگر بگیریم و به سراغ مبانی اسلامی برویم، التقاط است و امام خمینی(ره) در خصوص التقاطی فکرکردن هشدار داده بودند.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های کشورمان نگاه تثلیثی به دانشجویان تزریق می‌شود چرا که مبانی علوم انسانی غربی، مبانی تثلیثی است. برخی در ظاهر موحد هستند، اما در ذهنشان بسیاری از مباحث شرک آلود همچون تثلیث به خاطر علوم انسانی غربی شکل گرفته است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: در زندگی با دوتایی هایی مواجه هستیم که یکی حق و دیگری باطل است، وقتی حق و باطل وجود دارد، باید باطل را بزنیم، بین دو تایی حق و باطل حد وسط وجود ندارد و باید باطل زده شود.

عباسی با اشاره به راه اقامه نماز در جامعه اظهار کرد: وقتی معرفت توحیدی شد، نماز معنا پیدا می‌کند و آن معرفت، حلاوت بخش نماز است. مبانی علوم غیرعلوم انسانی هم در غرب، غیرتوحیدی است، کودکی که مدام انیمیشن‌های غربی ببیند، ذهنش دیگر توحیدی نخواهد شد و دلیل دین گریزی برخی از جوانان این است که ذهن آن‌ها غیرتوحیدی است.

وی ادامه داد: در مباحث تمدن سازی در تفکر استراتژیک ، کارهای فردی را جوهر تمدن سازی می‌کنیم و بحث‌های فردی را به مباحث تمدن سازی ارتقا می‌دهیم، اکنون در مرحله نوزایی تفکر دینی قرار داریم که این تفکر را از سطح فردی به سطح تمدن سازی منتقل کنیم.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: نماز را یک مقوله فردی می‌دانیم، اما همین مقوله دیگر فردی نیست و می‌تواند عاملی برای رسیدن به تمدن اسلامی باشد، همین چیزی که انسان را می‌سازد، تمدن را خواهد ساخت و انسان خودش یک تمدن کوچک است.

عباسی با اشاره به راه رسیدن به تمدن اسلامی اظهار کرد: در بحث تمدن سازی اسلامی، باید سازوکارهای فردی را برای رسیدن به این تمدن ایجاد کنیم و تهاجم فرهنگی این است که بحث فردگرایی در جامعه رواج پیدا کند، درمان این مساله استفاده از کتاب سر الصلاة امام خمینی(ره) است.

وی ادامه داد: باید ادبیات عرفانی امام راحل را به ادبیات تمدن ساز تبدیل کنیم، چنین ادبیاتی می‌تواند تمدن ساز باشد، همچنین علوم انسانی موجود در جامعه تثلیثی و غیرتوحیدی است و باید جامعه را به سوی معرفت توحیدی سوق بدهیم تا نماز مردم در آن جامعه اثر اجتماعی داشته باشد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: مراکز تخصصی دینی در عین حال که تجربه معرفتی در حوزه فردی به دست می‌آورند‌، باید نیم نگاهی هم به مباحث تمدن ساز داشته باشند.

عباسی با اشاره به تاریخچه اندیشه تثلیثی اظهار کرد: این اندیشه در زمان فراعنه شکل گرفت و اساس معرفت یونان را معرفت تثلیثی شکل داد، این تفکر از یونان وارد امپراطوری روم شد و در زمان حضرت مسیح، اوج تفکر تثلیثی در این امپراطوری بود و اساس مسیحیت تحریف شده را تفکر تثلیثی شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: فلسفه یونان از یک ریشه شرک آلود گرفته شده است و تثلیث بر تاروپود انسان غربی دمیده شده است، البته نباید به تثلیث مسیحیت منحصر شویم و حتی اندیشمندانی غربی که به مسیحیت اعتقاد ندارند، به گونه ای از تثلیث باور دارند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: باید مباحث تمدن سازی را آنقدر بیان کنیم که به گفتمان تبدیل شود، البته گفتمان سازی بازه زمانی دارد، اگر خانواده‌های کشورمان بدانند که دیدن انیمیشن‌ها توسط کودکان، به توحید آن‌ها لطمه می‌زند، مراقب خواهند بود. با بالابردن سواد رسانه ای مردم می‌توانیم آن‌ها را در برابر اندیشه تثلیثی واکسینه کنیم.

عباسی با اشاره به نظام حکومتی مطلوب ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: نظام حکومتی مطلوب امام صادق(ع) و امام خمینی(ره)، نظام اندام واره است و در این نظام 12 قوه وجود دارد و نظام ولایت فقیه به دیکتاتوری نمی‌انجامد. در نظام اندام واره، ولی فقیه ساقه مغز است، مبانی تئوری این نظام تبیین شده است و باید به سراغ تولید علم در این زمینه برویم.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال افزود: اکنون دیگر اصلاح طلب و اصولگرا در کشور نداریم، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان گذشته اکنون به صراحت می‌گویند که لیبرال هستند و راه توسعه را در پیروی از لیبرالیسم می‌بینند، عده ای هم خود را اصولگرا می‌نامند، اما در واقع از لحاظ فکری به لیبرال‌ها نزدیک هستند.

عباسی با اشاره به صحنه سیاسی امروز ایران گفت: اکنون با از بین رفتن تفکرات اصلاح طلبانه و اصولگرایانه در کشور، دو جریان لیبرال و انقلابی در صحنه سیاسی ایران حضور دارند، رهبر معظم انقلاب فرمودند هر کجا که انقلابی عمل کردیم، موفق شدیم و امنیت و ثبات سیاسی کنونی کشورمان دستاورد انقلابی بودن است.

وی با بیان اینکه باید برای تمدن سازی گفتمان سازی کنیم، ادامه داد: در عرصه کنونی مردم فرصت خواندن کتاب را ندارند و باید به صورت ساندویچی مفاهیم را به مردم منتقل کنیم و انگاره‌ها به سرعت به گفتمان تبدیل شوند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال در پایان خاطرنشان کرد: در انیمیشن‌ها و فیلم‌های غربی‌ ایمان به ملائکه، ایمان به انبیاء و ایمان به غیب مورد هدف قرار گرفته است و برای مقابله با این مساله باید یک کار عمیق را در این زمینه انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.