سخنرانی استاد حسن عباسی در اختتامیه نخستین جشنواره تولیدات محتوامحور «سدید»

نخستین جشنواره تولیدات محتوا محور «سدید» با برگزاری آیین اختتامیه در روز سه‌شنبه اول دی در سالن سوره حوزه هنری به كار خود پایان داد.

در آیین اختتامیه، استاد حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال، اشاره كرد: جشنواره تولیدات محتوامحور سدید، فارغ از دعوای فرم و پیام، مسئله سومی به نام محتوا را مطرح كرد. این كه گفته می شود آینده از آن محتواست، ادعای بزرگی است كه باید برای رسیدن به آن گام برداشت و امیدواریم این جشنواره در آینده در مسیر تولید محتوای اسلامی موفقیت های بزرگی كسب كند.

استاد حسن عباسی

وی با بیان اینكه تفاوت هنر لیبرال و هنر اسلامی در محتواست، تاكید كرد: خوشبختانه در حال حاضر دیگر گفته نمی‌شود كه نمی‌توان هنر دینی و اسلامی داشت؛ بنابراین جای خوشحالی دارد كه حوزه هنری چنین فضایی را فراهم كرده كه جریان اصلی هنر اسلامی به رود اصلی خودش وارد شده و چشمه های جوشانی كه وجود دارد، در یك جریان خروشان علیه هنر نفسانی هالیوودی قرار بگیرد.

عباسی ضمن اشاره به اینكه لازم است بین تفكر و تخیل تمایز قائل شویم، گفت: تفكر برای هنرمند، كوچك و كم است و در هنر، جایی ندارد بلكه باید هنرمندان ما تخیلشان را به كار بگیرند. اگر كسی تعاریف و فرمول‌ها و اصطلاحات زیادی را بداند، متفكر محسوب می شود اما با دانستن همه این‌ها، هنرمند نیست.

وی ادامه داد: هنرمند مسلمان می تواند آنچه را امروز جامعه بشری ندارد، به او بدهد. چرا اینقدر استرس و اضطراب در جهان امروز حكمفرماست؟ زیرا غربی ها با مفهوم «الا بذكرالله تطمئن القلوب» آشنا نیستند و دل‌هایشان آرام و قرار نمی گیرد. هنر نفسانی هالیوودی تنها حزن و شادی در مخاطب ایجاد می كند و شامل شهوت و هوس است؛ در حالی كه لایه های دیگری در انسان هست از جمله قلب و فؤاد كه می تواند حق را از باطل تشخیص دهد كه غایت حكمت هنر انسانی آنجاست و رسالت هنرمند مسلمان این است كه چنین حقایقی را به مخاطبان عرضه كند.

عباسی همچنین افزود: خداوند در قرآن، سرگذشت انبیا را به صورت قصه بیان می كند كه نه تنها در حافظه و یاد، بلكه در قلب و فواد مخاطب تثبیت شود. هنرمند امروز هم اگر می خواهد هنرمند قرآنی باشد، لازم است قصه هایی بگوید كه در دل مخاطب تثبیت شود، از دل این فرآیند تصفیه اتفاق بیفتد و در این صورت است كه به الفبای هنر قرآنی دست پیدا كرده ایم.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

2 دیدگاه

  1. کانال تلگرام چی شد؟؟

    • یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

      آدرس کانال اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی در تلگرام
      Telegram.me/hasanabbasi_students