نوزدهم اسفند، سال‌روز بزرگداشت مرحوم جمال الدین اسدآبادی

نوزدهم اسفند، سال‌روز بزرگداشت یک #مصلح_اجتماعی، مرحوم جمال الدین اسدآبادی است.

? از نگاه شهید مطهری در طول تاریخ اسلام، عالمان دین پرشمار بودند؛ در حالی که مصلحان اجتماعی بسیار کم! مصلح اجتماعی در کلام امام خامنه‌ای، به «انقلابی» شناخته می‌شود؛ مسلمانی که انقلابی نباشد، اسلامش تهی و بی‌خاصیت خواهد بود. مصلح اجتماعی کسی است که همواره بر افساد می‌شورد و شورش او، شورشی علیه طواغیت است.

? انبیاء(ص) و ائمه اطهار (ع) مصلح اجتماعی بودند؛ خداوند متعال به رسول‌الله (ص) حکم می‌کند که برای انذار مردم قیام کند.

? آیت‌الله جوادی آملی هدف از تشكيل حوزه‌هاي علميه را #انذار و ترساندن مردم از زشتي‌هاي گناهان می‌دانند. به این معنا که هر فرد و هر رسانه باید برای انذار، قیام کند. «فقيه، مفسّر و حكيم شدن نيمي از راه است. نيم ديگر آن نيل به مقام انذار است، به گونه‌اي كه شأنيّت ترساندن از دوزخ در سيره و سنّت عالمان صالح ظهور كند.»

✅ در طول تاریخ و در جامعه‌ی کنونی، عالمان و دانشمندان بسیاری داشته‌ایم؛ اما نیاز اساسی جامعه‌ی ما حضور مصلحین و منذرین است. با علم صرف جامعه و فرد اصلاح نخواهند شد. اگر عمر خود را تنها صرف علم‌آموزی کنیم اما در پی اصلاح خود و جامعه نباشیم، مشکلات جامعه به نحو اولی برطرف نخواهند شد.

❇️ #جمال_الدین_اسدآبادی، استراتژیست ایرانی که نگرشی جهانی داشت.

https://t.me/dr_abbasi/3729

?استاد حسن عباسی – جلسه ۴۱۸ کلبه کرامت (اسفند ۹۱)
 l1l.ir/4rm4

❇️ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، محصول تلاش سال‌های متمادیِ دلسوزان دنیای اسلام است.

❇️ تلاش متفکّرانِ روشنفکرِ دلسوزِ مبارزِ مسلمان در همه‌ی نقاط اسلامی و در کشورهای اسلامی در طول مدت صدوپنجاه سال ادامه پیدا کرد. همه‌ی این تلاش‌ها برای این بود که اسلام از انزوای مساجد و کنج خانه‌ها و اعماق دل‌ها به صحنه‌ی جامعه بیاید؛ اسلام حکومت تشکیل دهد و طبق قوانین قرآنی، خطوط اصلی زندگی انسان‌ها را معین کند. تلاش « #سید_جمال_الدین» یا شاگردان او در کشورهای عربی و هند و ایران برای همین بود. درست نقطه‌ی مقابلِ حرکتی بود که استعمارگران و طرّاحان فکری و سیاسی آن‌ها در دنیای اسلام شروع کرده بودند. آن‌ها برای این‌که بر منابع اسلامی و کشورهای اسلامی تسلّط پیدا کنند، می‌خواستند کوه مستحکمی مثل قوانین اسلامی سر راهشان نباشد؛ لذا این فکر را تقویت و ترویج کردند که اسلام کاری به سیاست ندارد، کاری به امور جامعه ندارد، کاری به اداره‌ی حکومت ندارد؛ اسلام فقط عبادت کردن است، یا حدّاکثر احکام ازدواج و طلاق و جمع کردن مرده و از این قبیل را دارد! اما متفکّران مسلمان در همه‌ی نقاط اسلامی، عکس این سخن را – که لبّ سخن اسلام و قرآن است – به صدای بلند بیان کردند و گفتند: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ»

?امام خامنه‌ای – ۹ شهریور ۸۷

اختصاصی
کانال رسمی استاد حسن عباسی

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.