سخنرانی استاد حسن عباسی در جمع طلاب حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان

استاد حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین – ۴ مهر ۹۵ – در جمع طلاب حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به سخنی از شهید مطهری اشاره کرد که در طول تاریخ عالم زیاد داشتیم اما مصلح اجتماعی کم داشتیم.

وی اظهارداشت: کار ما علم آموزی می باشد ، اما اگر مصلح اجتماعی نداشته باشیم مشکلات جامعه رفع نمی شود و مهمترین وظیفه مصلح اجتماعی ، اصلاح جامعه می باشد همانطور که در تعقیبات نماز می خوانیم از علمی که نفع نمیدهد به خدا پناه می برم، علمی که ما را مصلح نکند مناسب جامعه نیست.

وی اضافه کرد: اگر جهت گیری، اصلاحات اجتماعی باشد در عمل سختی هایی خواهد داشت اما  مطمئنا در نیت به هدف خود می رسیم.

عباسی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری  که مبنای علوم غرب غیر توحیدی است افزود: اساس نظریه و مکتب ها در غرب بر پایه تثلیث می باشد.

وی در ادامه با ذکر مثالی از علوم انحرافی و غیر توحیدی غرب عنوان کرد: زیست شناسی رشته ای است که اساس آن تثلیث(سه گانه) می باشد که متاسفانه فارغ التحصیلان این رشته هر چقدر هم که مذهبی باشند نمیتوانند جواب این انحراف فکری را بدهند.

عباسی در اشاره به رشته روانشناسی افزود: مشاوره گرفتن ، ظاهرا قشنگ می باشد اما در خود این علم انحراف وجود دارد. در مسیحیت قدیم اتاق تاریکی وجود داشته که گناهکار به آن اتاق می رفت و به گناهان خود توبه می کرد  بعدها فروید یهودی آمد و یک تخت یا کاناپه ای را در اتاقی گذاشت و به گناهکاران گفت که روی این تخت دراز بکشند و به گناهان خود اعتراف کنند که این روش بعدها روانکاوی نام گرفت.

عباسی گفت: مسیحیان و بزرگان کلیسا اکثرا یک کتاب اعتراف دارند که در آن به گناهان خود اعتراف می کنند که با عنوان (اعتراف) مشهور است که دانشجویان کلام و فلسفه به این کتابها رجوع می کنند. این اعتراف در مسیحیت برای این است که گناهکار بخشیده شود در حالیکه در اسلام به جز محکمه قضایی این اعتراف فقط برای خدا می باشد.

عباسی در ادامه گفت: بابت همین علم روانکاوی در تهران کلی هزینه پرداخت می کنند و می روند روی کاناپه به عنوان مشاوره به گناهان خود اعتراف می کنند و خیلی مشاهده شده که از جلسات صدا و تصویر ضبط شده و بعدا اخاذی کرده اند.

وی در ادامه افزود: برای علم معیشت رشته اقتصاد را تعریف کردند که جوهره اصلی آن ربا می باشد و مهمترین مکتب آن لیبرالیسم می باشد که تمام نهادهای جامعه حتی خانواده با بازار تعریف می شود که با اسلام متناقض است وبعد از آن آمدند مکتب اصالت فایده را تعریف کردند که می گوید هر چه که فایده دارد خوب است.

وی اظهار داشت: ” جرمی بنتام” پدر مکتب اصالت فایده تا جایی پیش می رود که عنوان می کند ربا خوب است اما این نظریه نمی تواند جامعه را اصلاح کند. در غرب صرفا منفعت و ضرر وجود دارد اما در قرآن نظریه حسابداری وجود دارد که به غیر از منفعت و ضرر ، خسارت هم وجود دارد. خسارت غالبا اخروی هست اما ضرر غالبا دنیوی ، فکر فاسد ، خسارت هست نه ضرر که نمی توان به این راحتی ها جبران کرد اما ضرر را می توان جبران کرد. در مقابل خسارت، فلاح هست که نمونه آن حادثه کربلاست. یاران شمر و ابن زیاد به ظاهر منفعت کردند ولی در اصل خسارت و امام حسین(ع) و یارانش در ظاهر ضرر کردند اما در اصل فلاح شدند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از فضای آموزشی کشور عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما مهندس و دکتری تربیت میشود که بنیاد معرفتش غیرتوحیدی است که خروجی آن عمل صالح نیست و عمل فاسد است. در آمار کنکور امسال 57 درصد قبولی خانمها هستند و بقیه آقایان ، حال این خانم درس می خواند و دیر ازدواج می کند و دیر بچه دار می شود و فقط هم یک بچه می خواهد این مادر مصلح اجتماعی نیست. جامعه انذار دهنده می خواهد که فساد و مصادیق آن را بشناسد و جامعه را به خداوند دعوت کند.

وی در ادامه توضیح داد که برای انذار باید به سراغ امر به معروف و نهی از منکر برویم. عباسی گفت: برای امر به معروف و نهی از منکر اول باید حق و باطل را بشناسیم. سپس باید باطل را در جامعه به قدری رد کنیم که تبدیل به منکر شود و معروف را به قدری در جامعه تایید کنیم که تبدیل به معروف شود. بعد از این دو مرحله که بسیار سخت می باشد می توانیم به سراغ امر به معروف و نهی از منکر برویم.

وی در آخر اشاره کرد: در حیطه تبلیغ دینی به ابزار جدید باید آگاه باشیم از جمله : انیمیشن ، بازی کامپیوتر و فیلم و در نظام ارتباطات باید سراغ نسل پنجم یعنی شبکه های اجتماعی برویم.

منبع: سازمان بسیج دانشجویی

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. سلام من فقط میگم مرگ بر امریکا اسرائیل انگلیس و……..ومنافق داخلی