سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع زندگی دوم، جامعه دوم

? محورهای سخنرانی استاد حسن عباسی در کرمان با موضوع زندگی دوم، جامعه دوم

? تنها مردمی که پیام انبیا(ص) و ائمه را چهل سال روی دست نگاه داشتند و جنگ‌های گوناگون متحمل شدند اما زانو نزدند، مردم ایران اسلامی هستند. این ارزش‌ها محصول زحمت امام عصر(عج) در طول بیش از هزار سال غیبت ایشان است. منظور از انتظار این نیست که بمانیم تا بیاید. بلکه او بین ماست. و ما منتظر ظهوریم نه منتظر آمدن.

? آنچه را که در دوره انبیا و ائمه رخ نداد را او خودشان از طریق زعمای خود محقق کرد. یعنی همچون یک نخ تسبیح، نهضت را هدایت کرد تا به امروز و زعامت امام خامنه‌ای رسیدیم.

? جان بولتون گفته بود جمهوری اسلامی چهلمین سال پیروزی خود را نخواهد دید و نوید تابستان داغی را دادند. اما مردم مشکلات مالی را تحمل کردند و نگذاشتند ضدانقلاب سوءاستفاده کند. مشکلات را تحمل کردند اما پیوند خود با مبانی اعتقادی‌شان را حفظ کردند.

? ابلیس مردم را با آلودگی‌های معیشتی مالی گرفت.. در زمان سلیمان نبی، مردمی بسیار خوب و مؤمنی با حاکمی که نبی بود، زیست می‌کردند؛ اما این سیستم دوام نیافت چون مردم آلوده به ربا شدند.

? رهبر انقلاب از سال 90 تا امروز معتقدند شرایط ما شرایط جنگ احزاب است. در این شرایط، مشرکان و کفار که دیدند امکان شکست مؤمنین از بیرون شهر مدینه نیست، بنابراین به داخل مدینه حمله بردند.

? در جنگ احزاب سه جبهه در مقابل حضرت رسول (ص) صف‌آرایی کرد:

  1. جبهه محاصره و تهاجم نظامی
  2. جبهه محاصره اقتصادی
  3. جبهه فتنه‌گران داخلی

? به قدری در آن روزها فشار بر مسلمین سنگین بود که قرآن وصف حال‌شان را چنین توصیف می‌کند: جان‌ها به لب رسیده بود.

?حضرت رسول در بکارگیری فردی به نام نعیم‌بن مسعود که حتی معلوم نبود مسلمان شده یا خیر، دیپلماسی حرفه‌ای را به پیش برد. و نتیجه آنکه بین نیروهای محاصره اقتصادی تفرقه ایجاد شد.

? علی(ع) نیز در جبهه نظامی حضور داشت و تعدادی نیز در داخل فتنه‌گران را رصد و مراقبت می‌کردند. این سه جبهه به مرور خنثی شد و فتح مکه بعد از آن بدون جنگ حاصل مسلمین شد.

? امروز جمهوری اسلامی در شرایط #جنگ_احزاب است؛ با سه جبهه:

1️⃣ مشکلات سیاسی فرهنگی نظامی خارجی
2️⃣ محاصره اقتصادی
3️⃣ ناکارآمدی‌های داخلی

? شمر، سرباز امام علی(ع) بود و جانباز شد. در زمان امام حسن(ع) یکی از فرماندهان ایشان بود که در کربلا قاتل امام حسین(ع) بود که روی سینه نوه‌ی پیامبر اسلام نشست و سرش را ذبح کرد..

? در زمانه‌ی علی(ع) 5 شخصیت مهم و اثرگذار حضور داشت:

  1. مالک اشتر – فرمانده سپاه امیر – هم‌چون قاسم سلیمانی
  2. عمار – فعالیت فکری فرهنگی کرده و صحنه را آماده می‌کند که بعد از شهادت او امام(ع) فریاد زد «این عمار؟!»
  3. ابوذر – در زمانی که حضرت نمی‌توانست موضع گرفته و حرفی بزند، هر روز با گردنکشان درگیر می‌شد و کتک می‌خورد. روزی هم که تبعیدش کردند، قرار شد کسی بدرقه‌اش نرود.. ولی امام (ع) او را بدرقه کرد..
  4. میثم تمار – نماد افراد کف جامعه – خرمافروشی ساده که پیرو امام بود.
  5. سلمان فارسی- شخصیت بزرگی که مدیر بود.

و شخصیت عظیم حضرت زهرا(س) که تنها بانوی معصومی‌ست که همسر معصوم داشت.

? نقش امروز ما در همراهی با امام جامعه در کدام یک از این چند نقش تعریف شده است؟

? به تعبیر مرحوم شریعتی: «علی(ع) حقیقتی بر گونه‌ی اساطیر»
برخی همچون امام حسین(ع) سرشان به زیر تیغ دشمن می‌رود و از تن جدا می‌شود و کسی دیگر نقش او را بازی می‌کند. اولی حقیقت و دومی اسطوره است.

? ترسیم زندگی دوم و شادخواری با آن
وقتی به اینجا یعنی اسطوره پردازی و بازی کردن نقشِ حقیقت‌ها رسیدیم، در زندگی واقعی خود و در ذهن خود زندگی دوم تشکیل می‌دهیم. تخیل می‌کنیم و روندهایی را در فکر خود می‌پرورانیم.. شکاف بین عالم واقع و عالم دوم در ذهن‌مان هر روز بیشتر می‌شود در نتیجه دچار افسردگی می‌شویم.

? غربی‌ها با عمومی کردن آواتار چنین القا کردند که منتظر مسیح یا منجی شیعیان و هر منجی نباشید، خود شما تک تک‌تان چنین شخصیتی هستید.

? نسل جوان باید مراقب باشد. اتفاقی که امروز افتاده در تاریخ بی‌سابقه است. امروز بیشتر از تمام تاریخ مابین حقیقت و واقعیت فاصله افتاده است. هرکسی در ذهن خود شخصیتی می‌پروراند و زندگی دوم و در نهایت جامعه‌ی دوم را می‌سازد؛ یک زندگی اجتماعی جدا در داخل فضای مجازی و بازی‌های مجازی و.. می‌سازد.

? نسل قبل که آدم‌های زندگی دوم نیستند نمی‌توانند به جای افراد نسل امروز فکر کنند و برایشان تصمیم بگیرند. نسل جوان باید دو موضوع را همچون دو ریل موازی ببیند:
زندگی اول و زندگی دوم
جامعه اول و جامعه دوم

? نفاق انسان‌ها امروز زمینه ظهور و بروز یافته و در فضای سایبر تبلور یافته است. زندگی دوم و جامعه دوم شاه‌بیت مشکلات اجتماعی امروز است.

? راه درمان این مسأله، تاثیر سبک زندگی و سیره انبیا و ائمه است که حقیقت‌هایی بر گونه‌ی اساطیر هستند. هرچقدر به این حقیقت‌ها نزدیک می‌شویم، پس سبک زندگی ما از زندگی اسطوره‌ای دورتر می‌شود.

? جوانان عزیز از حضور در فضای سایبر و جامعه دوم و زندگی دوم، منع نمی‌کنم. اما هنر این است که آنچه در جامعه واقعی هستیم، در فضای مجازی نیز همان باشیم.

? نظام اجتماعی امروز از طریق تکنولوژی فضای سایبر، زندگی دوم را به جوان بشری در همه جهان حقنه می‌کند، راه درمان آن پرداختِ شخصیت حقیقی است.

? ترکیب زندگی حقیقی، زندگی اسطوره‌ای و زندگی آواتاری است. یعنی هضم کردن دو تای دومی و سومی در اولی.

?سه مقطع حساس پیش رو داریم:

1️⃣ 13 آبان – که چون ظرفیت تحریم‌های ما پر شده، اساساً تاثیر خاصی ندارد. تنها تأثیر روانی دارد.

2️⃣ از 13 آبان تا نهم دی که سالگرد آشوب‌های سال گذشته است.

3️⃣ از نهم دی تا 22 بهمن ماه

? 95درصد مشکلات اقتصادی ما ارتباطی به آمریکا و تحریم و FATF و.. ندارد، بلکه:

1️⃣ مدل اقتصادی ما غلط است.
2️⃣ ضعف مبانی نظری داریم
3️⃣ زیرساخت‌های اقتصادی ما ناقص و نامطلوب است.

? کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من…

? پیام نوع انتخاب‌هایی که مقام معظم رهبری طی ماه‌های اخیر انجام داد این است که نظام باید به سمت نسل زیر 40 ساله‌ها برود. گردش نخبگان را باید جدی بگیریم. که پروژه قرن جدید انقلاب اسلامی این نکته را لحاظ دارد.

? اگر روزی سروش بنیان‌های فکر دینی را می‌زند و جریان موسوم به روشنفکری دینی نشر داد، جریان جدید لیبرالی که امروز در ایران کار می‌کند، #جواد_طباطبایی است. جریان لیبرالیسم ایرانی که پروژه‌ای به نام پروژه ایران‌شهری دارد. او تئوریسین اصلی امروز احزاب لیبرال حاکم در کشور است. و جایگزین سروش شده است.

? جواد طباطبایی یک نظریه دارد بر این اساس که ما باید هویت ایرانی داشته باشیم و نه اسلامی. زمانی که خبرنگار فرانسوی در این باره از او پرسید، وی پاسخ داد: اسلام مرده است.

? این نظریه اسلام را مرده می‌پندارد و معتقد است ما باید مؤلفه‌های ایرانی را برجسته کنیم. این جریان، مجله‌ی سیاست‌نامه را برای پیش‌برد نظریه خود ترتیب دید. و همچنین برخی سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی این جریان را شارژ می‌کنند

? نظریه ایران‌شهری به طور خلاصه یعنی: ترکیب ایرانی‌گری با لیبرالیسم فرانسوی. مکتب نیاوران حول مکتب ایران‌شهری می‌گردد.

? امروز جریان لیبرال برای اینکه نگذارد انقلاب اسلامی در چهلمین سال حرکت خود را پیش ببرد، پس نهایت تلاش‌شان این است که ایرانی‌گرایی با نرم‌افزار لیبرالیسم را جلو ببرد و امروز این نظریه در کشور دارد تئوریزه می‌شود.

? پروژه‌ی قرن جدید انقلاب اسلامی که در 14 سال گذشته مطالعاتش را انجام دادیم، نیروهایش را تربیت کرده و امروز در مرحله‌ی گفتمان سازی آن هستیم.

? دشمن شاکی‌ست و مسیر انقلاب السلامی را دچار خدشه میکند. اما برای ما استیصال معنا ندارد.

? مادامی که جمهوری اسلامی می‌تواند انسانی تربیت کند که سرش به زیر تیغ دشمن می‌رود، اسلام شکست نخورده و شما در پروژه‌ی ایران‌گرایی شکست خورده‌اید.

? حماسه تمدن ساز راهپیمایی اربعین، سیزدهم آبان ماه و روز نهم دی و روز 22 بهمن را در پیش داریم. بدانید که جریان انقلابی تمام 140 زیرنظام کشور را طراحی کرده و نیروهای آن را نیز تربیت کرده است.

مرجع نشر سخنرانی‌های استاد حسن عباسی
? @Dr_abbasi

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.