سخنرانی استاد عباسی با موضوع چالش های پیش روی دکترین اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،حسن عباسی  ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان در تالار حکمت با اشاره به اینکه تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود باید توسط علم اقتصاد پاسخ داده شود اظهار کرد:کسانی که امروز مسئولیت اقتصادی در کشور را برعهده دارند باید راهکار اعما ل کنند.

وی پیش بینی گردنه های اقتصادی را مورد تاکید قرارداد و افزود:امروز باید اقتصاد را مانند ساختمانی که دربرابر زلزله مقام می شود مقام سازیم.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه مقاوم سازی اقتصاد ملی با چالش جهانی مواجه است ،گفت:اقتصاد دنیا امروز با دو معضل کلیدی مواجه است.

عباسی با اشاره به معضل مبانی اقتصاد نظری علم اقتصاد خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از اقتصادانان دنیا اعلام کردند که ما از آنچه تا به امروز به دانشجویان آموزش دادیم توبه کرده ایم.

وی با اشاره به وب سایت توابین توسط اقتصادانان مطرح دنیا تصریح کرد: شوک اقتصادی که از سال 2007 میلادی در جهان ایجاد شد هر چه جلوتر می رویم عمیق تر می‌شود.

رئیس اندیشکده یقین، با بیان اینکه جوزف استیگلیتز قائم مقام بانک جهانی و برنده دوبار جایزه نوبل و مولف کتاب سقوط آزادامروز اقتصاد جهانی را سقوط کرده می داند تصریح کرد: پروفسور کورتن در کتاب سرمایه داری فردا می گوید خلق پول خلق ثروت نیست.

عباسی با تاکید بر اینکه خلق اسکناس بدون پشتوانه خلق بدهی است،افزود: این عمل متقلبانه کار دولت ها ی امروز است.

رئیس اندیشکده یقین با تصریح بر اینکه این نکته کلیدی و اساسی آینده تمدن بشری را به چالش می کشاند،بیان کرد: امروز آمریکا پول بدوم پشتوانه چاپ می کند و بقیه دولت ها برای اینکه از غافله عقب نماند این کار را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه اقتصادانان جهان امروز مبانی علماقتصاد را زیر سوال می برند گفت: اما امروز در دانشگاه های ما خاک مرده پاشیده شده است  و انگار بشر راه نجات دیگری جز لیبرال ندارد.

رئیس اندیشکده یقین تاکید کرد: چرا اقتصاددانان کشور ما سکوت کرده اند و به مردم نگفتند که مشکلات ما ناشی از تحریم ها نیست بلکه معلول ضعف مدیریتو سوء مدیریت است.

عباسی با اشاره به اینکه دیترویت شهر صنعتی امریکا امروز سقوط کرده است،گفت: اگر قرار است اقتصاد امریکا کسی را نجات دهد اول خودش را نجات دهد.

وی با تصریح بر اینکه این موضوع امروز توسط اقتصاددانان دانشگاه ها اعلام نمی شود ،بیان کرد: به نقل از صندوق جهانی و بانک بین الملی پول بدهی جهان 52 تریلیون دلار است.

رئیس دکترینال امنیت بدون مرز ایران با تاکید بر اینکه غول های اقتصادی جهان امروز با چالش اقتصادی مواجه هستند، تصریح کرد: شیب بدهی کره زمین از سال 2003 تا 2013 ،30 تریلیون دلار افزایش یافته است.

عباسی با اشاره به وب سایت دیون و بدهکاری های ایالات متحده افزود: در این وب سایت بدهی های داخلی و خارجی و سرانه بدهی امریکا مشخص است.

رئیس اندیشکده یقین،  ژاپن را دومین کشور بدهکار دنیا عنوان کرد وگفت:سومین کشور یونان است.

عباسی با بیان اینکه اقتصاد چین امروز سقوط کرده است ،گفت: امید برزیل این است که با کمک جام جهانی اقتصادش را رشد دهد.

وی با تاکید بر اینکه بدهی،پیری،اضطراب ،بیماری ،افسردگی ،زندگی دیجیتال و شهر نشینی فرد جهان را تهدید می‌کنند، تصریح کرد: در این یک راه حل در خط قرمز اقتصاد به عنوان راه حل وجود دارد و آن اقتصاد مقاومتی است.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اراده ملی برای قطع ارتباط ریال با دلار افزود: دولت با روسیه مراوداتی  را انجام داده که دلار در مبادلات نباشد همین روال اگر با سایر کشورها انجام شود آنچه که حاصل می شود ارزش افزوده کشور ماست که اثر خود را در زندگی مردم می‌گذارد.

عباسی با تصریح بر اینکه ما با سه نوع ربا مواجه هستیم گفت: نخستین ربا جهانی است که دلار مبنای آن است که ابرقدرتی مثل آمریکا ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ربای دوم سایر دولت ها هستند که به دنبال تامین  اختلاف پول ملی خود با دلار هستند خاطرنشان کرد: ربای سوم ربای بانک ها است.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه در دنیا از لحاظ دریافت وام اول هستیم اظهار کرد: در تهران یک ساندویجی یک بانک ،یک اداره مدل خیابان‌های شهر است.

وی زیباترین ساختمان ها را متعلق به بانک‌ها در کشور عنوان کرد و گفت: این انفال و صدقه و زکات است که اقتصاد را رشد می دهد.

عباسی با بیان اینکه بزرگترین مسئولان سیاسی ما وقتی می‌خواهند مسخره کنند می‌گویند اقتصاد صدقه ای گفت: این شوخی با قرآن است چراکه اقتصاد صدقه ای در قرآن دارای ساختاری 8 گانه است که با پول داخل صندوق صدقات متفاوت است.

وی تصریح کرد: امروز در اقتصاد قطع ارتباط با مکتب پول به ویژه دلار آمریکا معنای ویژه ای دارد.

منبع : خبرگزاری تسنیم

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: در حالی که اساتید بزرگ اقتصادی جهان از علم اقتصادی قدیمی خود کنار کشیده‌اند، اساتید اقتصادی کشور همچنان به آن علم شکست خورده پایبندند.

 

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، حسن عباسی امروز در همایش «چالش های پیشروی دکترین اقتصاد مقاومتی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: این درست است که مبانی نظری، تولید و اشتغال را باید مقاوم سازی کرد؛ اما این نکته مورد توجه است که نمودارهای ما باید براساس نمودارهای جهانی مقاوم شود تا اقتصاد کاملی داشته باشیم.

 

وی همچنین با ارائه این تعریف از اقتصاد امروز جهان بیان داشت: اقتصاد جهان امروز معضل های کلیدی دارد که یکی از آنها نظریه علمی اقتصاد است.

 

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به سایت توابین اقتصاد که توسط راس اِشکار و بسیاری دیگر از اساتید اقتصادی جوامع غربی راه اندازی شد و آنها در این سال از علم اقتصاد و آموزش آن ابراز پشیمانی کرده اند، گفت: امروزه بزرگترین اساتید اقتصادی جهان بر این باور هستند که علم اقتصاد نمی تواند مشکلات بشر را حل کند و این اقتصاد جهان نیست که صعود کرده؛ بلکه این علم اقتصاد است که دچار سقوط شده است.

 

عباسی با بیان اینکه خلق پول، خلق ثروت نیست؛ بلکه خلق بدهی است، افزود: امروزه در بسیاری از دولت های جهان، اسکناس بدون پشتوانه چاپ می شود که مفهوم کاملی از ربا و البته برخلاف معیارهای علم اقتصادی است و این امر باعث شده که سقوط نظام اقتصادی را شاهد باشیم و این برای آینده نسل جوان ما خطرآفرین است.

 

وی با اشاره به نظریه ای که توسط مرکز سیاست دوحزبی امریکا در سال 87 منتشر شد و در آن مبنای ارز خرید و فروش نفت را دلار اعلام کرد، گفت: این مدل شکست خورده نظام اقتصادی برپایه لیبرالیسم است و اساتید اقتصاد در جهان از این سیستم اعلام برائت کرده اند؛ در حالی که اساتید اقتصاد ما سکوت اختیار کرده اند و همچنان همین دو مدل اقتصادی شکست خورده یعنی نظام لیبرالی و دموکرات را کشتی نجات اقتصاد می دانند.

 

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به توافقات اخیر ایران و آمریکا گفت: اگر تمام خواسته های آمریکا را اجرایی کنیم و حتی از انقلاب کوتاه بیاییم، باز هم تاثیر آن بر اقتصاد ما بیشتر از پنج درصد نیست؛ زیرا این اقتصاد جهانی است که فروپاشیده شده است.

 

عباسی میزان بدهی کل کشورهای جهان در طول دهه سال گذشته یعنی بعد از حمله امریکا به عراق را بالای 30 تریلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: 18 تریلیون آن بدهی آمریکاست و رتبه های بعدی مربوط به ژاپن، یونان و کشورهای غربی است.

 

وی همچنین با اعلام نتایج تحقیقات درباره بحران های سال 2050 که بدهی، پیری، اضطراب، افسردگی، وابستگی به تکنولوژی و شهرنشینی مفرط از جمله آن است، گفت: بخش عمده ای از این بحران ها به اقتصاد مربوط است و تمام بزرگان اقتصادی جهان بر این باورند که تا سال 2050 هیچ چیز نمی تواند اقتصاد جهان را نجات دهد مگر اقتصاد اسلامی که این حرف در کشور اسلامی خودمان هرگز زده نشده است.

 

عباسی گفت: اگر اراده ملی در کشور به وجود بیاید که مبنای مراودات ملی ما براساس ریال باشد نه دلار، می توانیم به آینده اقتصادی کشور امیدوار باشیم و گرنه کشوری که مراودات ملی را براساس دلار پایه ریزی کند، محکوم به شکست اقتصادی است.

 

وی با اشاره به آیات قرآن در باب اقتصاد و اهمیت صدقه برای هشت گروه در جامعه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: معنای کلمه صدقه که در قرآن آمده است، مقدار اندک پولی که در صندوق کمیته امداد می اندازم، نیست و بزرگان دولت ما هنوز این آموزه قرآن را به درستی نمی دانند و در سخنرانی های خود فعالیت های اقتصادی نادرست کشور را اقتصاد طبقه ای می نامند.

 

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی اعتقاد داشت که پول نباید کارکند؛ در حالی که امروزه می بینیم بورس و بانک پول را دستمایه فعالیت های نادرست قرار داده است.

 

عباسی گفت: نظر 191 نفر از بزرگان حوزوی و دانشگاهی بر ربا بودن فعالیت بانک و غمار بودن فعالیت بورس است.

 

وی افزود: آنچه که در دولت قبل برقرار شد، مدل اقتصادی شیکاگو بود که چندین بار شکست خورده بود و امروزه هم روحانی معتقد است که مکتب نهادگرایان با الگوی کشور منطبق تر است؛ در حالی که این سیستم هم قبلاً شکست خورده است.

 

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: از نظر اقتصادی تفکرات دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب یکی است و هر دو لیبرالیسم اقتصادی را دنبال می کند.

 

عباسی همچنین مدل درست اقتصاد مقاومتی را تبیین کرد و گفت: مکتب اقتصاد پولی باید کنار گذاشته شود بنیان های نظری باید منطبق بر آموزه های قران باشد و باید دلار پایه از مراودات ملی کنار گذاشته شود.

 

وی در پایان گفت: خوشبختانه در مجامع مختلف در داخل کشور مدل های اقتصادی خوبی ارائه شده است؛ اما ما هنوز نمی توانیم یکی از آن مدل ها را اجرایی کنیم و باید توجه داشت که در بحران امروزه تنها نظام اقتصادی اسلامی می تواند اقتصاد جهان را نجات دهد و این مستلزم مقاومت اقتصادی در اکثر کشورهای جهان است.

منبع : خبرگزاری دانشجو

به گزارش پیک دانشجو، تالار حکمت دانشگاه گیلان میزبان همایشی با عنوان چالش های پیش روی  دکترین اقتصاد مقاومتی با حضور دکتر حسن عباسی بود.

عباسی در این همایش با اشاره به مقاوم سازی اقتصاد ملی، گفت: فرمول اقتصاد مقاومتی بر این است که اقتصاد را مقاومتی کنیم ،مثلا برای مقاوم کردن یک سازه چه تدابیری می بینیم این پاسخی است که چگونه بنا را مقاوم سازی کنیم ،تدبیری است که باید در اقتصاد مقاومتی بکار ببندیم.

اساس استراتژی آن است که اقتصاد ملی را مقاوم نماییم ،تولید،اشتغال و.. را مقاوم سازی کنیم، دو چالش جهانی و اساسی است که باید حل شود که در آینده شما  را دچار مشکل خواهد کرد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز تأ کید کرد: اولین معضل مبانی کلیدی علم اقتصاد است،امروز بزرگان علم اقتصاد از علم خود توبه کرده اند و اظهار می کنند آنچه را که ما به عنوان علم اقتصاد می دانیم علم نیست، از این دست افراد می توان به ژوزف استکلیس برنده دو جایزه نوبل که جدیدا کتابی با عنوان سقوط آزاد از نظریات خود در مورد علم کنونی اقتصاد پاسخگو نمی باشد، می توان نام برد. ایشان می گویند که خلق پول، خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است، فرض کنید شما شیت شیت کاغذ را تبدیل به تراول چک می کنید و وارد باز می شوید و هرچه می خواهید می خرید ،آن فرد اولی که پول خلق کرده است شیاد است و بدهی به وجود آورده است، امروز بیش از ۱۵ کشور در دنیا دست به این کار زده اند که در حقیقت بدهی تولید کرده اند و جهان را دچار معضل کرده اند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز اظهار کرد: روزی بود که دلار با طلا ارتباط داشت و طلا عیار بود که با سیاست ها ی آمریکا دلار عیار شد حال نگاه کنید که آمریکا دلار بی پشتوانه می سازد، چه مشکلی پیش خواهد آمد، بعد از آمریکا ژاپن نیز دست به چنین کاری زده است و اقتصاد دنیا را دچار مشکل کرده اند، انگار دانشکده های اقتصادی ما را خاکستر مرگ فرا گرفته است که هیچ کس حرف نمی زند، هیچکس فریاد نمی زند، استادان خارجی اساتیدهای ما درحال داد زدن هستند که علم اقتصاد ما پاسخگو نیست اما اساتید ما ساکت نشسته اند و از سخنان گذشته ی آنها دم می زنند.

این مشکل، مشکل اساسی دنیا هست، مگر FORD در شهر صنعتی Detroit که مرکز تولید خودرو و چهارمین شهر اقتصادی امریکا است، مگر به آمریکا وصل نیست چرا ورشکسته شد،اگر قرار باشد اقتصاد کشوری را نجات دهد اول باید اقتصاد کشور خودش باشد، حال اگر ما تمام خواسته های امریکا را در ژنو برآورده کنیم ۵ درصد هم در اقتصاد ما تاثیر نخواهد داشت.

وی افزود بانک مجری ربا در جامعه است: با صد میلیارد بانک ایجاد کنید تا هزار میلیارد وام  بدهید، مدل اسلامی بانک صندوق قرض الحسنه هست که  پول های خرد مردم رو بر اساس شرع جمع کند، اگر این  سرمایه ها به جای بازار سرمایه به بازار صنعت وارد شود، چه می شود؟

اما امروز پول جمع می شود تا کار کند، بانک و بورس غربی است امید نبندید که درست می شود تا این دو کنار نروند اقتصاد درست نخواهد شد، کار شما دانشجویان مطالبه گری است، بانک  کارشناس ندارد ، پول هدایت می شود تا کار کند، بانک ها بازار را تشخیص می دهند و در آن وارد می شوند و پول برای آنها کار می کند در صورتی که در جامعه اسلامی باید پول هدایت شود تا با آن کاری انجام گیرد.

عباسی با نشان دادن پلاک دور گردن خود گفت: من پلاکم هنوز به گردنم هست، شما با دنیای خیلی ها دارید در می افتید، ما در برابر دنیای خیلی ها ایستاده ایم که شما فقط نام چند نفر از مفسدان اقتصادی را شنیده اید ،باید این اقتصاد لیبرالی را به آتش کشید، باید دکترای اقتصادی ما کفن بپوشند،از حضرت عیسی یک خشونت نوشته شده می بینیم که آنهم آنجاست که وارد یک معبد می شود و می بیند که روحانیون یهودی معبد بر روی میزی به نام بانک در حال محاسبه ربا می باشند، که با دست به زیر بانک می زند و آن میز را برهم می زند و از اینجا بود که حکم به صلیب کشیدن فرستاده خداوند  را صادر می کنند.

حضرت عیسی در مقابل دنیای آنها ایستاده بود،الان موقع آن است که ایران و ایرانیان مدل طراحی کنند و ربا را جدی بگیرند ،آنها به آخر خط رسیده اند، فیلم حمله به وال استریت را نگاه کنید یا سریال کره ای جنگ پول را نگاه کنید ،دیگر علم اقتصادی آنها پاسخ گوی امروز نیست، این سریال را صد ها بار کپی زده ام و به مسئولان داده ام.

عقبه هر اقتصادی به دلار وصل باشد آن کشور نابود خواهد شد، خوشبختانه یکی از کارهای مثبت دولت معامله با واحد پول کشور مقصد و بلعکس است که این عمل را در معامله با روسیه دیدیم که این یعنی  حذف دلار در مبادلات.

گزارش تصویری: (برای مشاهد تصاویر روی لینک های زیر کلیک نمایید  )

Gilan_(1).jpg

Gilan_(2).jpg

Gilan_(3).jpg

Gilan_(4).jpg

Gilan_(5).jpg

Gilan_(6).jpg

Gilan_(7).jpg

Gilan_(8).jpg

Gilan_(9).jpg

منبع : پیک دانشجو

 

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

یک دیدگاه

  1. قادر داورپناه

    با سلام جناب اقای عباسی تا زمانی که مردم نخواهند کشور درست نمیشه کی زکات میده .من دانشجوی دانشگاه صنعتی ارومیه هستم هم اتاقی هایی که تو بحث اقتصادر بودند دو دسته بودند اونایی که فقیر بودند مغزشون فقیر بود می گفتند ما فردا به جایی برسیم حال یه عده رو بگیریم و در عظش پول و قدرت بودند اونایی که وضع مالیشون بالا بود می گفتند به ما ربطی نداره فوقش از کشور میریم.
    شنیدم تو کشور های اروپایی چین استور ها قسمتی برای ادم های فقیر دارند و فرهنگ شده که قشر متوس به بالا ا اونجا چیزی نمی خرند در صورتی که همون کالا با همون کیفیت به این نمی گن زکات؟اما تو ایران یارانه چقدر انصراف دادند 45 هزار تومن چیه نمیشه اون مدینه فاضله رویاست. ا/ر تو این جامعه همون حرف امام هرکسی به وظیفه اش عمل کند شاید کشور به جایی بره