سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع چند گام تا تمدن اسلامی؟!

استاد حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین و مرکز بررسی‌های دکترینال، در همایش چند گام تا تمدن اسلامی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته بسیج به قاطبه مردم ایران، به تبیین ضرورت ایجاد تمدن جدید در عصر حاضر پرداخت.

حسن عباسی با اشاره به بدهی 57 تریلیون دلاری جهانی در مقابل درآمد 45 تریلیون دلاری گفت: امروز تمدن غرب به بن بست رسیده است چرا که نبض هر تمدن را شاخص های اقتصادی تشکیل می دهد که با نگاهی به عملکرد کشورهای توسعه یافته متوجه می شویم که اقتصاد آن ها رو به افول است و این افول شاخص‌های اقتصادی به خاطر چاپ بی‌پشتوانه پول رخ داده است. به عقیده پروفسور کورتن خلق پول، خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است که برای نسل های بعدی ایجاد می شود.

وی با اشاره به نامه 4 وزیر به رئیس جمهور در مورد افت شاخص بورس در چند ماهه اخیر که 180 هزار میلیارد تومان از ثروت مردم را از بین برده است، افزود: ناکارآمدی نظام اقتصادی غرب را که اقتصاد ایران نیز از آن الگو گرفته است و پارادایم ذهن مردم که فکر می کنند مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست های حزبی است را نادرست دانست. مشکلات کنونی نظام بانکی ناشی از الگوی اقتصادی غربی است و هیچ ربطی به نظام اسلامی ندارد. وی یکی دیگر از مشکلات غرب را فروپاشی نظام خانواده و آمار فزاینده زنا در این کشورها دانست که تاکنون راه حل مناسبی برای آن نداشته اند.

حسن عباسی با بیان این نکته که لیبرالیسم در عضر حاضر پاسخ گوی نیازهای زمانه نیست و تمدن هژمون رو به افول است، خاطر نشان کرد: خواستگاه اصلی تمدن سازی در کشور امن ایران است و بسیاری از اندیشمندان غربی بر این نکته تاکید دارند. با نگاه اجمالی به روند تکاملی تمدن سازی در جهان امروز، تمدن بورژوازی که به انسان های مرکانیلیسم و ربا خوار اصالت می دهند که متاسفانه تمدن بورژوازی دامن گیر جامعه ایران نیز شده که نمونه بارز آن فوتبالیست ها در کشور هستند.

وی در ادامه تشریح کرد: ظهور پدیده هایی همچون بابک زنجانی و شهرام جزایری ها محصول تمدن غرب و بورژوای غربی هستند و نباید آنها را به حکومت اسلامی، ولایت فقیه، بسیج و.. منصوب کرد.

رئیس اندیشکده یقین جامعه آرمانی و مطلوب را به فرموده قرآن کریم «هجر» دانست. هجر به معنی شهر و منظور از محیط هجری آماده هجرت از خود به سمت خدایی شدن. جامعه ای که در آن انسان ها طبق آیه 111سوره توبه مال و نفس شان را با خدا معامله می کنند و کارکرد اساسی دین در آن، اقامه قسط (به معنی سهم هر کس هر آنچه که هست داده باشند) باشد. در تمدن مطلوب مردم باید شیرینی دین را بچشند و به فرموده امام خمینی (ره) جامعه ای که پابرهنه ها ولی نعمت کشور باشند.

رئیس اندیشکده یقین مراحل تمدن سازی را در 4 مرحله اصلی خلاصه کرد: تشکیل دولت اسلامی، نظام سازی و باز تعریف نهادها، ملت سازی و امت سازی و مرحله چهارم مساله مناسبات ملک و آمایش سرزمین ها که تنها کشور که پتانسیل ساخت چنین تمدنی دارد، کشور ایران است.

حسن عباسی نقش ولایت فقیه در حل مسائل اختلافی بین قوا و فصل الخطاب بودن وی را یکی از  قدرت های نظام ایران دانست و گفت: بسیاری از کشورها در حال الگو برداری از این سیستم هستند. وی همچنین مساله تغذیه را یکی از 140 شاخه اصلی تمدن سازی دانست و نقش بخش کشاورزی را بسیار مهم ارزیابی کرد چرا که به فرموده امام خمینی(ره) استقلال اقتصادی کشور منوط به استقلال بخش کشاورزی است .

وی در پایان سخنانش با اشاره به نقش دانشجویان در تولید علم و گفتمان سازی ، وظیفه نسل حاضر را به دلیل همزمانی با این تحولات بسیار مهم ارزیابی کرد.

منبع: شبکه خبر دانشجویان البرز

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

6 دیدگاه

  1. سلام فایل صوتی و تصویری سخنرانی دکتر عباسی در دانشگاه شهرکرد روی سایتتان قرار دهید با تشکر فراوان از تلاش شما عزیران

  2. سلام علیکم بنده صوت جلسه رو دارم و از استاد هم اجازه گرفتم که پخشش کنم ولی فضا ندارم (حتی صوت اجازه گرفتنو هم دارم) میتونم به شما بفرستم پخشش کنید؟؟؟ به کجا بفرستم؟

  3. سلام خسته نباشین…
    ببخشید چرا دوباره چند وقت هست فایل های صوتی سخنرانی هارو قرار نمیدین؟!
    من هر روز سایتتون رو چک میکنم شاید سخنرانی جدید اپلود کرده باشین ولی فقط یا گزارش سخنرانی هست یا اطلاع رسانی سخنرانی ها…
    اگه میشه فایل صوتی چند سخنرانی اخرو هم قرار بدین ممنون میشم
    بازم مرسی برای سایت خوبتون

    • یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

      سلام ممنون
      صوت سخنرانی‌های اخیر به دست‌مان نرسیده است.