کاغذ ديواری / جلسه 23 اتاق کودک کلبه ی کرامت

[nbox type=”warning”] ‌‌توجه: پیش از مطالعه‌ی طرح درس، فیلم جلسه‌ی تدریس حتماً ملاحظه شود. [/nbox]

طرح درس

مت، در یک سینی، قطعه‌‌ای نان و یک قوطی کنسرو را که در فر اجاق گاز گرم کرده است در یک سینی قرار می‌دهد.

سپس در کشو میز آشپزخانه، دنبال قاشق و چنگال می‌گردد. کشو بسیار شلوغ است و در آن هر نوع ابزاری دیده می‌شود.

او، سینی را به اتاق آورده و روی میز قرار می‌دهد. با استفاده از چنگال، سعی می‌کند در قوطی کنسرو را باز کند. چند ضربه می‌زند، اما همه‌ی شاخه‌های چنگال کج می‌شوند. ناچار می‌رود و تعدادی ابزار مانند پیچ‌گوشتی بلند، چکش، و قلم فلزبری می‌آورد. قلم فلزبری را روی قوطی کنسرو قرار داده و با چکش به آن ضربه می‌زند. شدت ضربه، موجب فوران و پاشیدن محتوای قوطی کنسرو به دیوارهای اتاق می‌شود.

 

کاغذ ديواری / جلسه 23 اتاق کودک کلبه ی کرامت

 

مت، سراسیمه به آشپزخانه رفته و یک سطل آب و تکه‌ای پارچه می‌آورد. پارچه را خیس کرده و بدون مواد شوینده، تلاش می‌کند لکه‌ها را از روی دیوار پاک کند. اما آب پارچه، لکه‌ها را بر روی دیوار پخش می‌کند و چهره‌ی دیوار بدتر می‌شود.

به آشپزخانه رفته و از کمد زیر ظرف‌شویی، یک فنر ورزشی در آورده و کمی ورزش می‌کند تا قوی شود. سپس آن را به درون کمد ظرف‌شویی پرت کرده و با لگد در کمد را می‌بندد و وارد اتاق می‌شود. اکنون که خود را قوی می‌بیند، همه‌ی وسایل خانه از کمد و میز تا صندلی و قاب عکس را بیرون از اتاق می‌برد. پرده را کشیده و آن را می‌کند به گونه‌ای که گیره‌ی پرده نیز کنده می‌شود. بعد از آن که وسایل خانه را به آشپزخانه برد، از زیر آن‌ها می‌خزد و می‌رود تا به وسایل نصب کاغذ دیواری برسد. یک جاروی بلند، یک سطل چسب، یک رول کاغذ دیواری، قلم‌موی چسب، قیچی، تیغ، و خط‌کش را می‌آورد و در کف اتاق می‌ریزد. با دسته‌ی بلند جارو، دیوار را اندازه گرفته و آن را روی کاغذ قرار داده و به اندازه‌ی دسته‌ی جارو، کاغذها را با قیچی می‌برد. سپس با قلم‌موی مخصوص، چسب را بر روی دیوار می‌مالد. قطعه‌های کاغذ را که بریده است، به دیوار می‌چسباند. قطعه‌های کاغذ کوتاه بریده شده و فقط، تا نصف دیوار را می‌پوشاند. اما همان قطعه کاغذ که نصف دیوار را پوشانده نیز از دیوار جدا شده و می‌افتد.

او روش دیگری را به کار می‌گیرد. دیوار را چسب می‌زند و کاغذ را روی آن می‌کشد و با جارو، آن را می‌چسباند. اما کاغذ دیواری کنده می‌شود و به دور مت که جارو را در دست دارد پیچیده شده و بهم می‌چسبد.

مت نمی‌تواند خود را نجات دهد و به ناچار با دسته‌ی جارو به کف اتاق کوبیده و علامت مورس می‌دهد. پت در طبقه‌ی پایین، علامت را گرفته و فوراً خود را به بالا می‌رساند. از وضعیت پیش آمده متعجب می‌شود و لبه‌ی کاغذ دیواری به دور مت پیچیده شده را می‌گیرد و یکباره می‌کشد. کاغذ از دور مت جدا شده و سبب می‌گردد که مت هم‌چون فرفره بر پایه‌ی دسته‌ی جارو، شروع به چرخش کند.

پت، چسب را آزمایش کرده و متوجه می‌شود که چسبندگی آن ضعیف است. تخم مرغی را از جیب در آورده و در سطل چسب می‌شکند، اما کافی نیست. به ناچار یک شانه‌ی تخم مرغ آورده و همه را در سطل چسب می‌ریزد. در نتیجه چسبندگی آن کامل می‌شود.

سپس پت، متر تاشو را در روی زمین قرار می‌دهد و اندازه می‌زند، اما ساطور را در یک سوی محل اندازه قرار می‌دهد، و سوی دیگر آن، مشخص نیست. کاغذ را کشیده و بدون اندازه‌گیری، از محل قرار گرفتن ساطور، آن را با چاقو قطع می‌کند. قطعات کاغذ یک اندازه نیستند. آن‌ها را با متر تاشو اندازه می‌گیرد، اما بسیاری از کاغذها کوتاه بریده شده‌اند.

مت، چسب را به دیوارمالیده و قطعات کاغذ را از پت گرفته و به دیوار می‌چسباند. کاغذها، کج و نامناسب به دیوار چسبیده می‌شود. پت و مت با دست‌های کثیف و چسبی، به روی کاغذها در روی دیوار می‌کشند و در نتیجه کاغذها کثیف می‌شود. قلم‌موی چسب، به دست پت می‌چسبد. مت کمک می‌کند تا قلم‌مو از دست پت جدا شود اما به دست خودش می‌چسبد. پت به کمک مت می‌آید. اما هر دو که از جدا کردن قلم‌مو ناتوانند، به آشپزخانه می‌روند و با شست و شو، خود را از چسب‌ها نجات می‌دهند. به اتاق برمی‌گردند و نگاهی به کاغذهای کج و کثیفی که بر روی دیوار است می‌اندازند.

کاغذ ديواری / جلسه 23 اتاق کودک کلبه ی کرامت

 

 

سپس یکی جلو رفته و دیوار را چسب می‌زند، و دیگری، کاغذ را به روی آن می‌کشد. با این کار، دور تا دور اتاق کاغذکشی می‌شود. اما همه چیز زیر کاغذ می‌ماند، هم پنجره، هم در ورودی. مت با یک چاقو، در محل پنجره، کاغذ دیواری را دور تا دور می‌برد. اما پنجره را نیز بریده و به پایین می‌اندازد. او محل در ورودی را نیز پیدا کرده و کاغذ دیواری را در آن‌جا می‌برد.

پت و مت، وسایل خانه را به درون اتاق آورده و میز و صندلی و کمد را می‌چینند. در آخر نیز سفره‌ی میز را چیده و سینی حاوی نان و کنسرو را آورده و روی میز قرار می‌دهند. خوشحال و خرسند از فعالیت خود، و راضی از کار خود، باز هم مت قلم‌فلزبر را روی قوطی کنسرو گذاشته و با چکش روی آن می‌کوبد. و دوباره کنسرو فوران کرده و محتوای آن به در و دیوار می‌پاشد.

 

تصمیم‌گیری پت و مت

1. جست‌وجوی قاشق و چنگال در کشو میز آشپزخانه. روش غلط نگه‌داری ابزار و وسایل گوناگون در کشو میز آشپزخانه.

2. مت، قاشق و چنگال نشسته را در سینی قرار داد.

3. قوطی کنسرو را باید در آشپزخانه باز می‌کرد نه در اتاق.

4. از چنگال برای باز کردن قوطی کنسرو استفاده کرد. قوطی کنسرو، در باز کن مخصوص دارد.

5. مت، از قلم و چکش برای باز کردن قوطی کنسرو استفاده کرد.

6. برای پاک کردن دیوار، از آب و پارچه استفاده کرد. ماده‌ی پاک کننده و مواد شوینده مورد نیاز بود.

7. پرده را از گیره در نیاورد، بلکه آن را با گیره‌ها از جا درآورد.

8. می‌توانست دیوار را رنگ کند، اما تلاش کرد دیوار را با کاغذ دیواری بپوشاند.

9. لباس کار نپوشید.

10. ابتدا وسایل خانه را به آشپزخانه برد، سپس برای آوردن وسایل نصب کاغذدیواری، به زیر آن وسایل خزید. در واقع اول باید وسایل کار را خارج می‌کرد، سپس وسایل خانه را به آشپزخانه منتقل می‌کرد.

11. با دسته‌ی جارو، کاغذها را اندازه‌گیری کرد و برید. در نتیجه کاغذها کوتاه در آمد.

12. (پت هم که وارد شد) می‌توانست با تیغ یا قیچی کاغذ را از دور مت جدا کند. اما کاغذ را کشید و مت فرفره شد.

13. پت هم لباس کار نپوشید.

14. با تخم مرغ چسب را غلیظ و چسبناک کرد.

15. پت نیز کاغذها را غلط اندازه‌گیری کرد. در محل اندازه‌گیری، دو سر محل را اندازه نزد، فقط یک سر آن را با ساطور علامت گذاشت.

16. کاغذها پس از نصب کثیف شدند، چون با دست آلوده به چسب، روی آن‌ها دست کشیدند.

17. روش غلط جدا کردن قلم‌موی چسب، از دست پت و سپس مت. باید با مایع شوینده آن را جدا می‌کردند.

18. روی دیوارها، قطعات کج و کثیف کاغذ نصب شده بود و آن‌ها روی همان کاغذها، دور جدید کاغذهای دیواری را نصب کردند.

*19. مت، هنگام بریدن کاغذ، کل پنجره را در آورد و آن را بیرون انداخت و شکست.

*20. دست‌ها را نشسته، پای میز غذا نشستند.

*21. با تکرار اشتباه قبلی، کنسرو را با قلم و چکش جوری باز کردند که دیوارها دوباره کثیف شد.

 

درس

الف – یک کار غلط، این همه دردسر زا است.

ب – کار پت و مت، بسیار پرهزینه است. [اگر مت برای خوردن کنسرو به رستوران رفته بود فقط پنج هزار تومان پرداخت می‌کرد، اما با این خراب‌کاری، یک میلیون تومان هزینه ایجاد کرد. در واقع خوردن یک کنسرو برای مت، یک میلیون تومان هزینه داشت.]

ج – این که دوباره قوطی کنسرو را با قلم و چکش باز کردند، حکم این مثال را دارد: آزموده را دوباره آزمودن خطاست.

د – قبل از تصمیم گرفتن، باید تصمیم‌سازی کرد. و الا به پت و مت تبدیل می‌شویم.

[nbox type=”success”] عنوان درس: تصمیم‌گیری          شماره‌ی جلسه: 23          تاريخ: 8 مهر 1391 ‌[/nbox]
دانلوددانلود 
 حجم:212 مگابایت
دانلود ابزار کمک آموزشی

 منبع : دکتر عباسی

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.