سخنرانی استاد حسن عباسی در کنگره شهدای هنرمند استان مرکزی

استاد حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین و مرکز بررسی های دکترینال، امروز  29 آذر در اولین یادواره شهدای هنرمند استان، گفت: 28 صفر روز رحلت رسول گرامی اسلام غم جانکاهی را برای مسلمین و به ویژه شیعیان به همراه دارد.

سخنرانی استاد حسن عباسی در کنگره شهدای هنرمند استان مرکزی
سخنرانی استاد حسن عباسی در کنگره شهدای هنرمند استان مرکزی

وی اظهار کرد: در عصرحاضر و مقطع کنونی که مقطعی شرک‌آلود است بیش از هر زمان دیگری پرداختن به سیره و سنت نبوی برای بشر ضروری است.

عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه دمیدن روح تعهد در انسانها هنر است، افزود: هنرمند کسی نیست که فقط بر پرده سینما نقش آفرینی می کند و در قالب معماری، مجسمه‌سازی، تولید آثار حجمی و … هنرنمایی می کند؛ بلکه در زبان فارسی هنر از قداست خاصی برخوردار بوده و به معنای خیر فعال است.

وی با بیان اینکه هنر امروز خیر فعال نیست و شرّ فعال است و به تعبیر مقام معظم رهبری «معماری تهران در 50 سال اخیر وحشی رشد کرده است»، بیان کرد: در ادبیات انگلیسی هنر، خیر فعال نیست و در جهت اغوا و اغفال بشریت است.

عباسی با اشاره به اینکه هنر اسلامی به معنای دمیدن روح در انسان‌هاست و هنر واقعی هنری است که انسان را از ساحت‌های مادی خارج کند ، عنوان کرد: هنر غربی انسان را اسیر شهوات و غفلت می کند؛ لذا نوع معماری، موسیقی، سینما، تئاتر و ادبیات برای رشد و کمال بشریت نیست.

وی اضافه کرد: اهل غوایت کارشان از اهل غفلت خطرناکتر است و با صورت به جهنم می روند چراکه انسان هایی که کارشان اغواگری است برنامه ها و آثاری ارائه می دهند که مخاطبان پس از مدتی متوجه می شوند که عمرشان به بیهوده تلف شده و کار خاصی انجام نداده اند و مطلب خاصی نیاموخته اند.

عباسی با تأکید بر اینکه هنرمندی که غفلت نزداید؛ بلکه بیفزاید هنرمند نیست، مطرح کرد: نظام رسانه ای امروز ابزار گسترده ای برای رساندن اخبار هنری ایجاد کرده است؛ ولی سؤال اینجاست که آیا انعکاس این اخبار فکر ها را ارشاد می کند یا به اغوا می‌کشاند و صدها اندیشمند و منتقد سینما و تلویزیون مجموعه فیلم ها، بازی های کامپیوتری و سریال های تلویزیونی را تحلیل کرده اند و به این نتیجه رسیده‌اند این آثار مملو از تفکرات غربی هستند.

وی با بیان اینکه این قبیل برنامه‌ها فقط جنبه سرگرمی نداشته و هدف اصلی القاء اندیشه و افکار به مخاطبان است، اظهار کرد: متأسفانه هنرمندان ایرانی در بخش های مختلف اعم از فیلم، معماری، شعر، دکوراسیون و موسیقی گمان می کنند که فقط هنر غربی اصالت هنر است و از استاندارهای لازم برخوردارست؛ لیکن مطابق با آن برنامه ریزی و ارائه اثر می کنند.

عباسی با اشاره به اینکه یک هنرمند باید برای خدا کار کرده و هنرآفرینی کند، گفت: هنرمند واقعی صرفاً به دنبال ارائه مظاهر دنیوی، بیان پلشتی ها، فقر، مشکلات، جنگ‌ها، تصاویر زیبا، انسان های برهنه نیست؛ بلکه هنرخود را معطوف به این امر می کند که چهره خدا را ارائه دهد و معرفت‌افزایی کند.

وی با بیان اینکه انسان ها یک هنر بیشتر ندارند و آن هنر خودفروشی است، بیان کرد: خودفروشی انسان ها سه نوع است؛ لیکن برخی از انسان ها خودشان را به خودشان، برخی خودشان را به دیگران و برخی خودشان را خدا می فروشند.
عباسی با اشاره به اینکه آیه 11 سوره توبه«إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ،در حقیقت‏ خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اینکه بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا می‌جنگند و می‌‏کشند و کشته می‌‏شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‌‏اى که با او کرده‏‌اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است» مصداق هنر انسان هایی است که هنرشان و خودشان را به خدا می‌فروشند و در این آیه خداوند خریدار هنر این انسان‌ها بیان شده است.

وی با بیان اینکه پاداش هنر خودفروشی به خدا بهشت است و بر طبق آیه مذکور فقط انسان‌های مؤمن به چنین  مقامی دست می‌یابند و شهدا نیز در زمره این افراد بودند، عنوان کرد: هنری که مبتنی بر اندیشه غربی باشد نتیجه اش انباشت اموال و غارت بشریت است و پاداشی جز جهنم ندارد.

عباسی بیان کرد: انواع تبلیغات تلویزیونی در زمره هنرهای اغوا گر است که فقط خواهش و مصرف بیشتر را به مخاطب می‌آموزد؛ لیکن مطابق با انگیزه های شهید و شهادت نیست.

وی ادامه داد: شهدا جان و مال خود را برای خدا فروختند و از آنجایی که انسان‌های پاک و مؤمنی بودند خداوند نیز خریدار جان آنها شد چراکه از نطفه پاک به‌وجود آمده بودند و رزقشان شیر پاک و غذای حلال بوده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه مؤمن 7 نشانه دارد و این نشانه‌ها شامل ایمان به غیب، ملائکه، کتاب خدا(قرآن، تورات و انجیل)، رسالت انبیاء، خدا، آخرت و نشانی‌های خداست، یادآور شد: هنرمندان باید از شهدا الگو بگیرند و خلق آثار هنری از سوی آنها جز برای رضای خدا نباشد.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

11 دیدگاه

  1. سلام ما كه در اين سايت نتوانستيم سخنراني حاج آقا را به صورت صوتي دانلود كنيم تبريز علي931006

  2. با سلام و خداقوت و عرض سپاس و تشکر از استاد عباسی، امید است بتوانیم بیشتر از محضر ایشان بهره مند شویم .

    • معاونت پایگاه

      آقا جواد عزیز، ما توی چندجای پایگاه نوشتیم که این پایگاه رو استاد نمی‌خونن و توسط دانشجویان اداره میشه. حرمت پاسخ به سلام که مشخصه. ما چطور سلام شما رو منتقل کنیم؟!
      لطفا از وهن شعائر اسلامی بپرهیزید. 🙂

  3. سلام علیکم مدیریت محترم این سخنرانی استاد توسط یکی از آشنایان ضبط شده و برای بنده فرستاده شده است لینک دانلود را قرار میدهم تا شما هم لینک دانلود را در سایت بارزشتان قرار دهید تا دوستداران سخنرانی های استاد دانلود کنند و گوش فرا دهند .
    http://bayanbox.ir/info/9030835861736319732/SR-20141220104751-2

  4. با سلام و خدا قوت

    در این مملکت فقط باید حکیم عباسی و یکی دو نفر دیگر بیدار باشند و روشنگری کنند و پیام خدا و قرآن را بگوش مردم برسانند ؟

    بقیه ی آقایان و خانم های مدعی کجایند ؟

    خداوند همه ی ما را از خواب غفلت بیدار فرماید انشاء ا. . .

    فعلا” یا علی تا بعد .

  5. نمی دونم چرا صحبت های استاد رو باید شنید در قالب متن زیبا در نمی آد