یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم…

??پنجم اسفند، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی است؛ یک عالم دینی، که بزرگداشت او به روز مهندس شناخته می‌شود؛ و عجیب‌تر اینکه حتی دانشگاهی صنعتی در کشورمان به نام اوست.

✳️ #خواجه_نصیرالدین_طوسی، عالم برجسته دینی‌ست که علاوه بر فلسفه، علم کلام، منطق و اخلاق در سیاست و ریاضیات و نجوم نیز سرآمد عصر خود بوده است.

✅ تخصص و اشراف حیرت ‌انگیز یک عالم دینی بر علوم ریاضیات و نجوم، حاصل چه چیزی جز درجه‌ی اعلی #حکمت او می‌تواند باشد؟

❇️ امام علی(ع) حکمت را گمشده‌ای می‌دانند که #مؤمن در پی آن است: «الحكمة ضالة المؤمن»

?حکمت برای غیرمؤمن، محال است!
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی..

? گام نخست در نیل به حکمت، تزکیه است. «ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة» حکیم انسانِ مؤمنی‌ست که تزکیه شده و با علمِ معطوف به ادب، پرورانده شده است. او به عالی‌ترین سطح معرفت دست پیدا کرده جایی‌ که #فؤاد انسان بیدار می‌شود…

?حکیم، با علم معطوف به ادب -نه علم معطوف به بی‌ادبی- پروردانده می‌شود. انسانِ مؤمنِ حکیم، هرچه در علم خود بیشتر پیشرفت می‌کند، به خوف او از خدا افزوده می‌شود؛ خودش را بیشتر در محضر خدا می‌بیند و معصیت نمی‌کند که: «رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ» آیا با دانشی که انسان غربی به آن دست یافته، خوف او از خدا بیشتر شده؟ یا بالعکس، هر روز به طغیان او از خدا بیشتر افزوده شد؟ گرچه بشریت با نظریه نسبیت متعالی و سعادت‌مند نشد، اما با بمب اتم، ظلم و جور بیشتری بر او رفت. چراکه آن‌قدر بی‌مهابا به فکر خود جولان داد تا عاملی برای بدبختی بشر بوجود آورده و آن را به زنگی مست بسپارد. در تعقیبات نماز عصر، از چنین علمی‌ست که به خدا پناه می‌بریم: «اعوذُ بک من علمٍ لاینفعُ»

?برای داشتن خواجه نصیرالدین طوسی‌ها، ابن سیناها، شیخ بهایی‌ها، ملاصدراها و… باید حکیم پروراند.

شناخت تراز

l1l.ir/40fc
#کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت
#نظریه_معرفت_تراز استاد حسن عباسی

❇️ دست‌یابی به حکمت، از گذرِ رشد، اعتدال، یقین، حضور، انصاف و قسط میسر است که در جلسه ۵۴۱ کلبه کرامت (آبان ماه ۹۳) با عنوان « #معرفت_تراز» پرداخته شده است و می‌توانید آن را از لینک زیر ملاحظه نمایید:

 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/238
t.me/kolbeh_keramat/2368

مطلب اختصاصی
کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
? @hasanabbasi_students

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.