سخنرانی استاد حسن عباسی در آیین آغاز اکران‌ ششمین جشنواره مردمی عمار

استاد حسن عباسی، در آیین افتتاح ششمین جشنواره مردمی عمار در کاشان اظهار کرد: فرهنگ، سنگر فتح نشده انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی فرهنگ مورد نظرش را هنوز پیاده نکرده است، اما آهسته آهسته در آیین‌هایی مانند راهپیمایی اربعین و اعتکاف دانشجویی و تشییع شهدای مدافع حرم به هدف‌های نظام فرهنگی دست پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل (ره) افزود: حجاب فقط پوشش نیست بلکه فراتر از پوشش ظاهری، عفاف را نیز دربرمی‌گیرد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال خاطرنشان کرد: در جشنواره عمار پیوند مردمی در مفهوم حجاب برقرار شد، و سنگر فتح نشده فرهنگ توسط انقلاب اسلامی فتح شد.

وی در ادامه به تشریح فلسفه هنر از دیدگاه ارسطو پرداخت و گفت: در این فلسفه دو قطب خیر و شر و یا بدی و یا خوبی مطرح است که در این نبرد با شکست یکی بر دیگری تراژدی روی می‌دهد و بر اساس این تئوری اصل تصفیه در انسان روی می‌دهد.

عباسی با بیان اینکه آنچه از هنر امروز می‌شناسیم دستاورد تفکرات نیچه در 120 سال پیش است، تصریح کرد: هنر امروز هنر نیچه‌ای است و ثمره آن را در سینمای هالیوود و برخی از آثار سینمایی ایران مشاهده می‌کنیم که نتیجه آن جز اضطراب و تشویش و عشق‌های ظاهری و سرگرمی چیزی نیست.

به گفته وی، مهم‌ترین ویژگی هنر، قصه و قصه‌گویی است و در قرآن احسن القصص به زیباترین شکل بیان شده است .

عباسی تأکید کرد: در جشنواره فیلم عمار ارتباط ارگانیک هنر با مردم ایجاد شده است و در پنج سال گذشته مبانی نظری در این امر تثبیت شد.
وی با اشاره به جهت‌گیری مستندسازان، انیمیشن و یا بازی فکری گفتمان‌سازی در جشنواره عمار بر اساس هنر تصریح کرد: در این جشنواره، پیام انقلاب از طریق این گفتمان منتقل می‌شود و غالب شکست‌ها در اثر خلاء عمارها روی داده است و جهت‌گیری سینماگران و مستندسازان و فیلم‌نامه‌نویسان در انگاره‌های گفتمان ناب انقلاب اسلامی متبلور می‌شود.

عباسی یادآور شد: امیدواریم خیزش نسل هنرمند و نسل جوان فیلمساز جشنواره عمار در سال‌های آینده منشأ خیر و برکت برای نظام انقلاب اسلامی باشد.

وی ادامه داد: انقلاب رهایی جنسی از سال 1950 در آمریکا آغاز شد و موج بزرگ انقلاب جنسی را به مدت 20 سال در آمریکا حاکم کرد و در قلب فمینیستی آمریکا پروژه حیازدایی برای تحقق انقلاب جنسی آغاز شد و این انقلاب که بیش از 60 سال پیش شروع شد اروپا را در هم نوردید و سپس به شرق آسیا رفت و غیر از ویرانی خانواده‌ها و سقوط اخلاقی دستاوردی نداشت.

عباسی خاطرنشان کرد: بنا بر آمار منتشر شده در سال گذشته 25 میلیون وب‌سایت و 450 هزار پیج مستهجن در آمریکا فعال است و بیش از 89 درصد مصرف‌کنندگان این سایت‌ها مردم آمریکا هستند.

وی با طرح این سئوال که در جامعه‌ای که همه در معرض امواج برهنگی هستند چگونه می‌شود چشمان حریص مردان آن جامعه را از خطا دور نگه داشت، بیان کرد: سال‌ها پیش در قرآن کریم به این سئوالات به درستی پاسخ داده شده است و در حال حاضر که همه اساتید و پزشکان آمریکا از پاسخ به این سئوال ناامید شده‌اند، به دستورات دین اسلام بازگشت کرده و اعلام کرده‌اند تنها راه نجات انسان، تقوا است.
به گفته وی، کاهش تولد، متلاشی شدن خانواده‌ها، افزایش آمار طلاق راهی است که غربی‌ها به سایر کشورها آموخته‌اند و حال که خود غربی‌ها و آمریکائی‌ها به معضلاتی که این طرز فکر ایجاد کرده، پی برده‌اند به آموزه‌های اسلامی برگشته‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

استاد حسن عباسی عصر یکشنبه در آیین اکران ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در کاشان اظهار داشت: انقلاب اسلامی با شاکله، عناصر و اجزایش نظام منحوس را واژگون و نظام اسلامی را جایگزین کرد، اما به لحاظ فرهنگی بخشی از این نظام را نتوانسته ایم پیاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت عظیم میلیونی راهپیمایی اربعین امام حسین (ع)، افزایش حضور دانشجویان در آیین اعتکاف و حضور مردم در آیین های تشییع، تدفین و قدردانی از شهدای مدافع حرم بخشی از ساز و کار و مظاهر فرهنگی مورد نظر است.

رئیس اندیشکده یقین تاکید کرد: در جشنواره مردمی عمار، فیلم ها باید با جهت گیری های قرآنی، دفاع مقدس، بیداری اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت و اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

عباسی افزود: اساس هنر در سینما و تئاتر قصه است که مهمترین شاخص قصه گویی قرآن کریم است.

وی هنر را یکی از ساز وکارها بیان کرد و افزود: امام راحل در اوایل انقلاب فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم، بلکه با فحشا و فساد مخالف هستیم.

به گفته وی هدف ما از حجاب پوشش نیست بلکه مساله ای فراتر از حجاب یعنی عفت، عفاف و حجاب است.

وی با بیان اینکه پنج انقلاب در آمریکا بوجود آمد، افزود: انقلابی با عنوان انقلاب جنسی در سال 1950 میلادی برای رهایی زنان رقم خورد که پس از آن مساله حیا زدایی را برای تحقق انقلاب جنسی مطرح کردند. این انقلاب جنسی بعدها به فروپاشی اروپا منجر شد و پس از آن نیز شرق آسیا را ویران کرد و تقریبا جامعه ای از گزند آن در امان نماند. انقلاب جنسی سقوط عظیم اخلاق را رقم زد، به گونه ای که در چهار سال 25 میلیون وب سایت مستهجن و 450 میلیون صفحه اینترنتی یعنی برای جامعه 300 میلیونی آمریکا به ازای هر 15 نفر یک وب سایت راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: 89 درصد مصرف کنندگان این فرآورده ها و محصولات مستهجن خود آمریکایی ها و 11 درصد بقیه مردم جهان هستند.

عباسی یادآور شد: بسیاری از افراد محیط روشنفکر جامعه نسبت به مساله حجاب شبهاتی مطرح می کنند که چون زنان پوشیده هستند، چشمان مردان حریص می شود و برای اینکه بشر تشنگی جنسی نداشته باشد باید حجاب زدوده شود. این درحالی است که برهنگی در غرب عادی است و چگونه است که چشمان مردان انگلیس، غرب و آمریکا هنوز حریص است؟

وی تاکید کرد: قرآن کریم داشتن زهد و تقوا را تنها راه نجات از فحشا و فساد برای مردم بیان فرموده است.

وی پاشیدن خانواده ها، افزایش آمار طلاق و کاهش زاد و ولد را نیز ادامه راه غربی – آمریکایی بیان کرد.

به گفته وی انقلاب جنسی آمریکا همان پروژه مرکز فمنیست ها و هدف آن حیا زدایی و صدور آن به دیگر کشورها بود.

عباسی همچنین تصریح کرد: امروز هنر در جامعه، یک سینمای نیچه ای است یعنی قرار نیست در مخاطب با خواندن داستان، کتاب و یا دیدن فیلم، تئاتر، بازی و انیمیشن تصفیه ای ایجاد شود. در هنر نیچه ای ایجاد اضطراب و نشان دادن چهره منفی بیشتر است.

وی یادآور شد: اینکه برخی استادان دانشگاه هنر، سینماگران و منتتقدان در برنامه های تلویزیونی می گویند که سینما هیچ وظیفه ای جز سرگرمی ندارد درست نیست، چون تمام مؤسسات هنری در غرب با این عنوان که «مـوسسه سرگرمی … تقدیم می کند» ، فیلم های خود را به نمایش می گذارند. درحالی که این دروغ است چون استادان فلسفه غربی با این فیلم ها، باورهایشان را به مردم القا می کنند.

عباسی گفت: به تعبیر اهل فن ، فرهنگ سنگر فتح نشده انقلاب اسلامی است و هنوز انقلاب، فرهنگ مورد نظرش را پیاده نکرده است.

در جشنواره مردمی عمار فیلم «یک خانم محترم» که سرگذشت شهیده کاشانی حجاب «سیده محترم بانوی قاضی» یکی از زنان با عفت و پاکدامن کاشانی در نهضت مقاومت فرهنگی را به تصویر کشیده است، اکران شد.
این شهیده آن سالها به همراه خانواده خود به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) رفته بود اما در آنجا به ضرب و زور شدید ماموران رژیم وقت گرفتار شده بود و خشونت بی اندازه قزاق ها، زیارت این بانو را ناتمام می گذارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

2 دیدگاه

  1. سلام
    میخواستم بدونم آیا استاد در مورد ساختار قصص قرآنی یا الگوی قصص قرآنی سخنرانی داشتند؟
    اگر جوابتون مثبته میشه راهنمایی کنید کدوم سخنرانی؟
    اگر پیرامون داستان پردازی قرآنی و ویژگیهای داستان پردازی قرآنی و یا تفاوت داستان در قصص قرآنی با داستان در نظریۀ ارسطو و دیگران هم سخنرانی موجود باشه بسیار مشعوف میشم اگر راهنماییم کنید.
    سپاسگزارم از رسیدگیتون

    • معاونت پایگاه

      علیکم‌السلام
      بله، با کلیدواژه دیرین‌گونه در بخش سینمای استراتژیک دنبال کنید. ایشان به طور مفصل به قصص قرانی به عنوان الگوی قصه‌نویسی برای هنرهای مختلف پرداخته‌اند.