گفت و گو با استاد حسن عباسی با عنوان دونقطه | نفوذ چینی!

استاد حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین، میهمان بیست و هشتمین قسمت از سری جدید ویدئوی سه‌دقیقه‌ای «دونقطه» با موضوع «نفوذ» شد. وی در این قسمت با عنوان «نفوذ چینی» ضمن اشاره به مدلهای مختلف نفوذ، از نقش دستگاه‌های داخلی از جمله مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پرونده نفوذ سخن می‌گوید.

استاد حسن عباسی

دریافت ویدیو

موضوع ساز و کار نفوذ در ایران از سه – چهار الگو تبعیت میکند.

مدل اول مدلی است که در شوروی پیاده شد علیه ساختاری که در شوروی صورت گرفته بود. مرحله ای که الان در ایران دنبال میشود مرحله خروشچوفیسم است، تعاملاتی که خروشچوف در دهه‌ی 1960 با جان اف کندی، رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده شروع کردن و موضوع معروف همزیستی مسالمت آمیز بین شوروی و آمریکا آغاز شد. الان تلاشی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها میکنند و بعضی جریانات غرب‌گرا در داخل، مرحله‌ی خورشچوف در مناسبات شوروی هست یعنی مرحله‌ی خورشچوف و همزیستی مسالمت آمیز.

الگوی دومی که مشخصا در مرکز بررسی تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه شهید بهشتی تئوریزه شده و در اجلاس داووس و جاهای دیگه هم مسائلش مطرح شده و دنبال میشه، موضوع مدل چین هست، که نفوذ در ایران و تغییر ساختار در ایران، سازکارهای مربوطه اش مبتنی بر نگاه چین است.

روی شخصیتی تاکید میشود توسط مشاوران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دپارتمان مربوطه در دانشگاه شهید بهشتی، به نام چوئن‌لای . نقشی که چوئن‌لای در کشور چین در عصر مائو و پسا مائو ایفا کرد نقش بسیار مهمی است.

در مورد شوروی کل ایدئولوژی سوسیالیسم و مارکسیسم متحول شد و کنار گذاشته شد. اما در مورد چین به ساختار کمونیسم و مائوئیسم دست زده نشد. یعنی پوسته‌ی کمونیسم در چین باقی ماند نهادهای کمونیستی باقی ماندند همه چیز سر جای خودش حسب ظاهر باقی ماند اما استحاله از درون صورت گرفت.

چین به سرعت به سمت درب‌های باز اقتصادی رفت بعدا که هنگ کنگ به چین متصل شد در 1997، به عنوان یک منطقه آزاد تجاری عظیم زمینه را برای تعاملات چین ایجاد کرد. چین از درون لیبرالیزه شد بدون اینکه مارکسیسم و مائوئیسم را کنار بگذارد. این استحاله از درون را شخصیتی به نام چوئن لای رقم زد. امروز به شکل بومی شده نفوذی که در جمهوری اسلامی صورت گرفته، این نفوذی که در نهاد های دولتی ما، در حیطه ی لیبرالیسم، تلاش میکنند که مدل چوئن لای را در درون دولت جمهوری اسلامی، در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نهاد هایی مثل دانشگاه شهید بهشتی، ساز و کارش را رقم بزنند، تئوریزه کنند و دنبال کنند. پس الان یک وجه نفوذ در ایران برای استحاله‌ی درونی، مدل خروشچوفیسم و یک وجه هم مدل چوئن‌لای در کشور چین هست. که بیشتر الان جریان غرب‌گرا و لیبرال در دولت جمهوری اسلامی تلاش میکند مدل چوئن‌لای را در ایران پیاده کند. اگر به نوشته‌های اینها در فضای سایبر مراجعه کنید می‌بینید.

گفت و گو با استاد حسن عباسی با عنوان دونقطه | نفوذ بومی!

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

4 دیدگاه

  1. سلام و عرض خسته نباشید .
    ببخشید اگه لطف کنید و ویدیوی کامل این گفتگو درباره نفوذ رو برامون بذارید واقعا ممنون میشم.بی صبرانه منتظر دریافت این ویدیو هستم.

  2. سلام وخسته نباشید*متن سخنرانی دکترچرانیست؟اگه امکانش هست متن سخنرانی های ایشون هم بذارید*موفق باشید*خدانگهدار*

    • یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

      سلام
      اگر توجه کرده باشید متن سخنرانی‌ها بر روی سایت قرار گرفته.