سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع سایبر و جنگ های آینده

استاد حسن عباسی، كارشناس مسائل رسانه ای با حضور در سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی در غرفه مناظره در خصوص “سایبر و جنگ های آینده” گفت: مفهوم كلیدی و پایه ای كه امام و رهبری معظم تاكید داشتند، مسئله تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان اینكه دولتی ها و مجلسی ها از پیگیری این موضوع صرف نظر كردند، اذعان داشت: می دانیم كه جریان فرهنگی انقلاب اسلامی دغدغه تمدن نوین اسلامی را دارد اما مسئولین دولت و مجلس شورای اسلامی از تبیین مسئله تمدن نوین اسلامی دوری كردند.

این كارشناس مسائل رسانه ای، با تاكید بر لزوم اهتمام به تمدن نوین اسلامی، اظهار داشت: این موضوع كاملا روشن است كه با اتوبان سازی، سد سازی و پروژه های عمرانی، تمدن سازی در بین مردم شكل نخواهد گرفت.

عباسی در ادامه مباحث خود به موضوع تمدن سازی اشاره و خاطرنشان كرد: تمدن نوین اسلامی در سه زیرلایه صورت می گیرد. به عنوان اولین زیرلایه می توان به دولت سازی اشاره كرد. در مرحله ی دولت تمدن نوین اسلامی زیر لایه نظام سازی قرار دارد و در نهایت در بخش سوم زیر لایه های این موضوع بحث ملت سازی وجود دارد.

این كارشناس مسائل رسانه با تشریح این سه لایه و معضلاتی كه در این خصوص در كشور وجود دارد، بیان داشت: بحث نظام سازی را مقام معظم رهبری در شهریور سال 1390 مطرح كرده و ایشان به آغاز كننده این حركت عنوان می شوند.

وی افزود: در كشور ما حدود 140 زیر نظام وجود دارد كه این زیر نظام ها شامل مجموعه های مختلفی مثل آموزش و پرورش، سیستم كشاورزی، نیروی انتظامی ، دستگاه قضایی كشور و … می‌شود.

عباسی با اشاره به كم كاری های مسئولین در خصوص ایجاد نظام سازی اذعان داشت: با وجود آنكه از دوره ی نظام سازی كه رهبری به آن اشاره كردند، چهار سال و نیم می گذرد اما در این مقوله حتی در تبیین ادبیات مقدماتی هم موفق نبوده ایم.

این كارشناس مسائل رسانه ای با بیان اینكه این موضوع را مسئولین پیگیری نكردند، اظهار داشت: این موضوع چون دغدغه ی مسئولین نبوده است بنابراین پیشرفت خاصی در این موضوع احساس نمی شود.

وی با بیان اینكه در مرحله ملت سازی كه از 37 سال پیش آغاز شده، نتایج نسبتا خوبی حاصل شده، خاطر نشان كرد: در زیر لایه ی مردم سازی به نتایج خوبی رسیدیم و می توان گفت كه روند ملت سازی از مراحل میانی عبور كرده است.

عباسی با انتقاد از عدم وجود این دغدغه بین مسئولین گفت: غیر از شخص رهبر معظم انقلاب، شخص دیگری دغدغه ی این موضوع را نداشته است.

این كارشناس مسائل رسانه ای در خصوص پدیده ی تمدن نوین اسلامی تصریح كرد: پدیده ی تمدن نوین اسلامی كه در موارد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است نقش كلیدی در حوزه فضای مجازی، سایبری و رسانه های دیجیتال دارد.

وی با بیان اینكه ملت سازی مجازی در قالب های شبكه های اجتماعی دیده می شود، اظهار داشت: باید در این حوزه نگاهی ایجاد شود كه نظام سازی سایبری، دولت سازی سایبری و ملت سازی سایبری را مورد بررسی قرار دهد.

عباسی گفت: هنوز سواد اولیه تمدن نوین اسلامی در سطح دولت سازی و نظام سازی بین برخی از مسئولین وجود ندارد. شورای عالی مجازی نیز افرادی هستند كه سواد ملت سازی را مورد توجه قرار نمی دهند.

این كارشناس مسائل رسانه ای با تاكید بر این موضوع، اذعان داشت: در 4 سال گذشته فعالیت ها برای تبیین این موضوع در زمینه تمدن سازی انجام نشده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام كه می توانست قدم هایی بردارد به دلیل اینكه اراده و سواد تمدن سازی را نداشت، این مسئله را پیگیری نكرد.

وی در ادامه ی این نشست  به موضوعات سایبری و جنگ های آینده و همچنین به شرح مفصل این موضوع پرداخت.

منبع: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی

با حضور استاد حسن عباسی _رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال_ در محل برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی بخش رسانه های بر خط نشستی با موضوع فضای مجازی برگزار شد.

استاد حسن عباسی سخنان خود را با شرحی مختصر در رابطه با تمدن سازی و نظام سازی اسلامی با گریز به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) آغاز نمود و بیان داشت که این موضوع در جهان عینی و واقعی در کشور ما با انقلاب اسلامی آغاز شد و تا به حال علی رغم نواقصی که وجود دارد تا حدودی در این امر موفق بوده ایم. در دهه های اخیر با فراگیر شدن فضای مجازی و اینترنت (سایبر) دنیایی در موازات دنیای واقعی به وجود آمد که متاسفانه جدی گرفته نشد و در این زمینه ما در ابتدای راه و در حال یادگیری  الفبای این دنیای مجازی هستیم.

ایشان، شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی را به اقوام مختلف در دنیای واقعی تشبیه و به ملت سازی و تمدن سازی در دنیای مجازی اشاره نمود و لزوم توجه به تمام جوانب فضای مجازی را حائز اهمیت دانست.

همچنین وی از ساختار نهادهای مرتبط با فضای مجازی و واگذاری تصدی اینترنت به بخشهایی که در حد کاربر این فضا هستند انتقاد نموده و با استراتژیک دانستن اینترنت و فضای مجازی به تصدی اینترنت در کشورهای مختلف از جمله آمریکا ذیل سازمان امنیت ملی و وزارت دفاع این کشور اشاره نمود و هشدار داد که کشورهای استعمارگر به سمت استفاده از فضای مجازی،اینترنت و حتی دانش الکترونیک به عنوان سلاحی تمیز و پاکیزه که خونی در آن ریخته نمیشود ولی آثاری به مراتب وحشتناک تر وسهمگین تر دارد پیش میروند و ما باید با بالا بردن سواد خود در این زمینه و اهمیت دادن بیش از پیش به این فضا خود را آماده کنیم.

منبع: قسم

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

4 دیدگاه

  1. صوت این و بقیه رو که جدیدا اومدن نمیذاری؟…… نه؟

  2. سلام
    جناب یکتا،انتشار فایل صوتی سخنرانی کلا کنسل شده؟

    • معاونت پایگاه

      علیکم السلام
      خواهر یکتا وظیفه و تواناییشون جمع‌آوری اخبار از سراسر نت هست. اگر کم‌کاریی بوده به عهده ماست که نتونستیم فایل سخنرانی استاد رو گیر بیاریم.
      ان‌شاالله شبکه‌های ایجاد می‌کنیم و کار رو پیش میبریم.

  3. با سلام،خواهشمندیم صوت این سخنرانی رو منتشر کنید