خانه » مطالب ویژه » سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع رسانه و نفوذ

سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع رسانه و نفوذ

استاد حسن عباسی در نشست نفوذ و رسانه که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد گفت: واژه نفوذ همیشه بد نیست و در مسائل سیاست بین الملل منفی تلقی نمی شود بلکه نفوذ، هنر عملیاتی هر کشوری است که بتواند در جاهای دیگر ضریب نفوذ داشته باشد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال افزود: یکی از چارچوب هایی که در سیاست خارجی و نظام امنیت ملی هر کشوری دنبال می شود مسئله ضریب نفوذ است و دستگاه های دیپلماسی هر کشوری اصرار جدی دارند تا دامنه نفوذ آن کشور را در حیطه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی نظامی در کشورهای هدف بسط دهند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که کشوری که مورد طمع و نفوذ واقع می شود بتواند منفذهایش را ببندد و اجازه ندهد این نفوذ به صورت مخربی شکل بگیرد و منافع ملی را در لایه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی به چالش بکشد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با تاکید بر اینکه مسئله اصلی رسانه است گفت: قوه عاقله رسانه کارش این است که دروازه بانی و فیلتر کند، به این معنا که تشخیص بدهد کدام انگاره ها را منتقل کند و کدام را منتقل نکند.

عباسی گفت: در دوره استعمار مستقیم، انگلیسی ها سرزمینی مثل هند را می گرفتند و خودشان مدیریت می کردند، در استعمار نو برای کشورهایی مثل کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس دست نشانده ای را می گذارند تا برایشان حکومت کند یا فردی مثل شاه ایران را می گماردند تا هر چه آن ها می خواهند از طریق گماشته‌شان انجام دهند.

وی افزود: در نفوذهای عصر فرانو یعنی از ۲۵ سال پیش تا کنون نفوذ دیگر توسط یک عنصر بیرونی انجام نمی شود بلکه فکرها و ایده های مدیران و آحاد جامعه را تغییر می دهد؛ مهمترین کارکردی که نفوذ در کشور ما دنبال می کند تغییر باور مسئولین است.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال با تاکید بر اینکه در مسیر نفوذ، رسانه به واسطه انتقال باورها مهمترین کارکرد را دارد گفت: رهبر معظم انقلاب چندین بار در مورد مبانی علوم انسانی غربی تذکر داده اند که فراتر از مسائل نفوذ سیاسی شناخته شده است؛ مساله معرفت توحیدی مورد نظر است چرا که با هر بار پرداختن به این منابع در جامعه، باورهای توحیدی زیر سئوال می روند و وقتی توحید زده شود اساس دین از بین می رود.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکایی ها می گویند ما باید در ایران حکومتی لیبرال به وجود بیاوریم تا لیبرال ها در ایران کار را در دست بگیرند، در این حالت جامعه بورژوا و مصرف گرا می شود اما به دلیل اینکه آن فرد لیبرال به دلیل شرایطی که در ساختار حکومت ایران است نمی تواند مصادر قدرت را بگیرد، دستگاه تبلیغاتی ضریب نفوذ را از پایین به سمت بالا می آورد و جامعه را مصرف گرا و بورژوا بار می آورد تا این جامعه آدم خودش را برای پست های مدیریتی انتخاب کند.

عباسی تاکید کرد: سیستم حکومتی ایران قدرتی دارد که جلوی همه نفوذها را می گیرد اما آن نفوذی که نمی توان جلویش را گرفت نفوذ رسانه ای است مگر با افشا کردن قضیه از حیث محتویات آن و در اینجا قوه عاقله رسانه که وظیفه‌اش دروازه بانی است باید این کار را جلو ببرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سال ۱۳۷۶ دولتی در ایران سرکار می آید که مبنای خودش را مدل گورباچف در اصلاحات ایران می گذارد، گورباچف دو شعار اصلی داشت فضای باز سیاسی و فضای باز اقتصادی که این مدل شوروی در دولت دوم خرداد موسوم به اصلاحات در ایران آغاز شد،‌ تا جایی که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود می گوید مدل گورباچف در ایران پیاده نمی شود، ایران را با جایی دیگر اشتباه گرفتید و نهایتا این سیستم متلاشی شد.

حسن عباسی با تاکید بر اینکه سیستم نسبت به نفوذهای اینچنینی بی تحمل است گفت: هیچ دوره ای پیامبر دینی اینقدر دوام نیاورده دلیل اینکه جمهوری اسلامی ۳۸ سال است باقی مانده این است که نظام منفذهای نفوذ را می شناسد و در این فضاهای روشنفکری با کسی تعارف ندارد.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: آمریکا دنبال جنگ ارزی با ایران، ‌روسیه و چین است، ما اکنون درگیر جنگ نرم یا جنگ سخت نیستیم، ما در حال جنگ نیمه سختی با عنوان جنگ ارزی هستیم. جنگ ارزی در قوت ایالت متحده در استفاده از ساز وکار دلارش صورت می گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

استاد حسن عباسی، رئیس اندیشکده یقین صبح امروز  ـ ۱۴ اردیبهشت ۹۵ ـ در نشست رسانه و نفوذ که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، ضمن اشاره به این موضوع که نفوذ همیشه بد نیست و در چارچوب های دیپلماسی خاص و عمومی مسئله خوبی نیز هست، تصریح کرد: ذات هر دستگاه سیاست خارجی این است که نسبت به کشور هدفش، زمینه نفوذ را برنامه ریزی و طراحی کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه کشوری که مورد طمع و نفوذ واقع می شود نباید اجازه دهد تا آن نفوذ باعث تخریب شود، بیان داشت: وظیفه رسانه دروازه بانی است.

عباسی ادامه داد: در انگاره وحیانی تبدیل وحی به عقل، کار عقلا و دانشمندان است و تبدیل عقل به حسب وظیفه هنرمندان است و انتقال حس به غیر، کار رسانه است. رسانه فی ذاته وظیفه تولید کار عقلی را ندارد، بلکه وظیفه اش انتقال عقل و حس است. غربی ها به این کار نظام دروازه بانی می گویند؛ خود رسانه مبدل فکر و عقیده نیست.

رئیس اندیشکده یقین ضمن تاکید بر اینکه نفوذ این نیست که فقط فردی بیاید و پست و مقام بگیرد، اظهار داشت: در نفوذ شیوه استعمار نو، فردی را به مسئولیت می گمارند، اما در نفوذ عصر فرانو، فکر ها را تغییر می دهند. نفوذ توسط ایده ها و باورها صورت می گیرد و ایده ها و باورهای مسئولان را تغییر می دهد که در این مسیر مهمترین کارکرد را رسانه ها دارند.

عباسی در مورد نفوذ کلیدی خاطرنشان کرد: تاکید رهبر انقلاب این بوده است که مبانی علوم انسانی غرب غیرتوحیدی است. هرگاه به بسط مبانی علوم انسانی غربی در جامعه بپردازیم، باورهای توحیدی در آن جامعه زیر سوال می رود. وقتی نظام اجتماعی فکری و معرفتی را غیرتوحیدی کردیم خروجی اش نتیجه توحیدی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: وقتی رسانه، علوم سلسله ای را در شاخه های مختلف نشر داد، آرام آرام در جامعه شاهد تغییر خواهیم بود و نفوذ فکری در جامعه ای رخ می دهد که باورهای توحیدی صدمه خورده است.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه کودکی که از طریق رسانه انیمیشن پاندای کونگ‌فو کار را می بیند، به حرفه ای ترین شکل عقاید توحیدی اش تخریب می شود، تصدیق کرد: برخی آثار مستند، باورها را از بین می برند. وقتی این موارد به وجود آمد، می بینیم باورهای سیاسی جامعه هم تغییر کرده است؛ حال در این بین جامعه کسی را بالای سر خود می آورد که همین تفکر را دارا است.

عباسی با تاکید بر اینکه وقتی کسی تبلیغات را مدیریت می کند، ظاهرسازی نیز می کند، بیان داشت: کسی که پول و تبلیغات را کنترل کند، عرضه و تقاضا را نیز مدیریت می کند. آمریکایی ها به دنبال این هستند تا در ایران، جامعه لیبرال را بسازند؛ وقتی جامعه لیبرال شد، مردم بورژوازی و در عین حال تبدیل به جامعه ای مصرف گرا می شوند.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه جامعه ای که آحادش سوداگرا و مصرف گرا شدند، آدم خود را بالای سر جامعه می آورد، اظهار داشت: انبیا بر دو دسته هستند؛ برخی از آنها شاهان را دعوت به حق می کردند و برخی از آنها قوم ها را دعوت به حق می کردند. اگر پیامبری می توانست از این سطح گذر کند، حکومت دینی ایجاد می شد.

وی با اشاره به این سخن امام که اگر در بانک های جمهوری اسلامی ربا باقی بماند، آن جمهوری اسلامی دیگر اسلامی نمی شود، تاکید کرد: امام در بخشی از سخنان خود می فرمایند که پول در بانک ها نباید کار کند؛ با توجه به این سخنان امام اگر خود را جای افسران سی آی ای بگذاریم، تنها به دنبال کار کردن پول در شبکه بانکی و تبدیل آن به ربا می رویم. چند مرجع در قم سیستم بانکی را ربوی می دانند؛ آن وقت رسانه می رود همین سیستم بانکی را تبلیغ می کند. رسانه اساسا با اقتصاد کاری ندارد، اما دارد ربا را تبلیغ می کند.

عباسی ادامه داد: مکتب فکری لیبرالیسم با انگاره جرمی بنتام میدان دهی دین را تنگ می کند. نفوذ اینجا، نفوذ اندیشه جرمی بنتام است؛ مردم در آمریکا قصد از بین بردن وال استریت را دارند، آن وقت ما در برنامه های تلویزیون تبلیغ بورس می کنیم؛ مردم در جنبش وال استریت حرص را زیر سوال می برند، در حالی که ما در انگاره های اسلامی علیه حرص و طمع، مطلب داریم.

رئیس اندیشکده یقین افزود: دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی از نفوذ اطلاعاتی و امنیتی و نظامی جلوگیری می کنند، اما آنچه که نمی توان جلوی آن را گرفت، نفوذ رسانه است. حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن سه مفهوم اصلی در قرآن هستند؛ اگر انگاره دعوت از مردم برای جلوگیری از نفوذ، جدال احسن باشد، خود رسانه از نفوذ جلوگیری می کند.

وی در مورد رسالت فردی رسانه خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مدیریت در فتنه است؛ فتنه زمانی به وجود می آید که حق و باطل واقعا قاطی شوند. جامعه مدعی ایمان هم با فتنه ها امتحان می شود. رسانه باید اولا حق را از باطل جدا کند و ثانیا حق را معروف و باطل را منکر معرفی کند؛ آن گاه امر به معروف و نهی از منکر کرده است.

عباسی نقش رسانه در مقابل نفوذ را مهم دانست و تصریح کرد: نقش کارکرد اصلی رسانه، هدایت و مدیریت جامعه در فتنه است؛ برای زدودن فتنه ها باید حق و باطل را به شدت جدا کنند؛ اگر این اتفاقات افتاد، خود به خود امر به معروف شکل می گیرد. نقش رسانه تسهیل کننده نفوذ است و معتقدم نقش این نفوذ بسیار خطرناک است.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه رسانه باید قوه اجتهاد که کلید عاقله است، داشته باشد، بیان داشت: رسانه باید در رسالت خود عقلانیت را بسط دهد و اجتهادش این است که خودش جلوی مشکلات بایستد. چرا باید در نهادهایی مثل آموزش و پرورش، رسانه و هنر دستش جلوی مردم دراز باشد. این نقیصه به سیاست های کلی در سطح حاکمیت برمی گردد. حکومت باید خالص ترین منابع مالی را در حیطه علم و رسانه خرج کند.

وی با تاکید بر اینکه عمده رسانه هایی که نفوذ را قبول ندارند، دوستان VOA و بی بی سی هستند، خاطرنشان کرد: آنها می گفتند ما در جمهوری اسلامی هستیم و ادعای اسلام را داشتند، اما بعد از رفتن از ایران، زنانشان بی حجاب شدند و مردان شان ریش های خود را تراشیدند. مثلا روزنامه آفتاب یزد سال ها به مدیر مسئولی و سردبیری واحدی اداره می شد، اما امروز واحدی در بی بی سی تحلیل می کند و در سال های اول خروج خود از ایران نیز، از راه دور این روزنامه را سرپرستی می کرد. اینجا رسانه هایی هستند که نیمه پنهان دارند و بخشی از آن در داخل کشور و بخشی از آن در خارج از کشور است.

عباسی در پایان تصریح کرد: حسین باستانی در روزنامه های یاس نو و شرق تحلیل می کرد؛ مطمئن باشید آنها از سیا و MI6 حقوق می گیرند. کسی که بخواهد در بی بی سی فارسی اجازه نشستن بگیرد باید از فیلتر MI6 رد شده باشد. ما اصراری نباید داشته باشیم که کسانی که دارای بنیان فکری لیبرال هستند و اعتقاد به جامعه بورژوازی دارند، بین خودشان و انگلیس فرق بگذارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره‌ی یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

۲ نظر

  1. با سلام و آرزوی موفقیت روزافزون برای شما .

  2. سلام برقرار باشید.خداایشون و امثال این آدمهایی دلسوزی برآمدن تا دولت مولا سالم نگه داره.از زحمات شمام سباس