جریان‌شناسی فرافکنی‌های اخیر علیه استاد عباسی

بخشی از سخنان صریح و تند دکتر عباسی در مورد برخی شیوه­های مداحی که در سال 85 در دانشگاه همدان مطرح شد، چند روزی است که دست­مایه برخوردها و انتقادهای تند و بی­پرده از وی گردیده است.

منتقدین با نامناسب خواندن لحن دکتر عباسی در مورد برخی مداحان که به دور از بصيرت بخشي لازم، صرفا خود را دیوانه فرزندان و منسوبین گرانقدر حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) می­خوانند، سیل اهانت­های بی­سابقه­ای را نثار وی نموده و او را با القابی چون: عبیدالله زیاد، شمر، خاندان عباسی و … نواخته­اند!!

اگرچه نگارنده لحن دکتر عباسی را به خصوص در هنگام اشاره به نام مطهر حضرت رقیه(س) مناسب نمی­داند، اما به دلیل ارادت خالصانه ایشان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام که در تمامی آثار و سخنرانی­های وی موج می­زند، آن را به چیزی جز “سهوالکلام” حمل نمی­کند.

بدون شک ایشان اگر صلاح بداند در روشنگری­هایی که به واسطه این انتقادات به عمل خواهد آورد، به نحو مقتضی از ارادت و دلبستگی­های خود به این ذوات مقدس یاد خواهد کرد.

اما به واسطه این رویداد نکاتی چند را قابل بحث و بررسی می­دانم:

نخست آنکه انتقاد از برخی شیوه­های مداحی و مداحان خاص، آن هم در حوالی سال­های نزدیک به سخنرانی ایشان و حتی پس از آن چیز غریبی نبوده و نه تنها از سوی دکتر عباسی، بلکه بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری و مراجع عظام مطرح شده و اکثر قریب به اتفاق مداحان عزیز نیز سعی در تطبیق لحن و اشعار خود با نظرات این بزرگان داشته­اند.

بدیهی است که برخی از این شیوه­ها چون: سگ خواندن خود و صدای عوعو در آوردن و … این قبیل مداحان که برای بازار گرمی و پر کردن جیب و نه از روی ارادت و بصیرت صورت می­گرفت، نه تنها وهن ائمه معصومین(ع) و خاندان مطهر ایشان، بلکه وهن دین و مذهب و دست­آويزي براي جسارت دشمن و وهابيت پليد به حساب می­آید که خوشبختانه با هدایت علمای اعلام و دلسوزان و علاقه­مندان روشن­نگر، به مقیاس بسیار عظیمی از حجم این انحرافات کاسته شده است.

دوم آنکه در هجمه­ای که بدین واسطه به دکتر عباسی می­شود، ردپای چند گروه، با انگیزه­های متفاوت قابل رصد می­باشد:

1-     انتقام­جویان از مواضع سیاسی دکتر عباسی قبل و بعد از فتنه 88 که سخنرانی­های وی به خصوص در سطح دانشگاه­های سراسر کشور موجب روشنگری­های موثر و افشای چهره نفاق و ماهیت اشرافی وابستگان فتنه و فرزندان مجرم و متخلف ایشان گردید.

بدیهی است که این دسته از زخم خوردگان فتنه از پای نخواهند نشست و با زیر زره­بین بردن آثار و مواضع سال­هاي دور و نزديك امثال عباسی­ها در صدد انتقام­­جویی از این شخصیت­ها برخواهند آمد.

ردپای این قشر از منتقدین در ماجرای  کهنه انتقاد از چند مداح خاص به روشنی هویداست.

2-    گروهی از خادمان و مداحان مخلص که خدمات و ارادت آنان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بر کسی پوشیده نیست، اما بدون شناخت کافی از عملکرد امثال دکتر عباسی و در اثر موج تبليغاتي و سازماندهي شده دسته اول، دچار سوء تفاهم گرديده و بعضا به موضع­گیری­های تند علیه وی کشیده شده­اند.

بی تردید این دسته از مداحان و علاقمندان به آنها با کسب اطلاع دقيق و آشنايي با خدمات علمي بی­نظیر و یا کم­نظیر دکتر عباسی در بين اقشار مختلف جامعه به خصوص در دانشگاه­ها و ضربات خرد کننده­ای که در بین اقشار جوان و مستعد کشور به نگرش­های غربی سکولارها، لیبرال­ها و اذناب آنها وارد کرده است، این سوء تفاهم را جز سهوالکلام نخواهند يافت.

اگرچه در بين اين گروه، افراد بي بصيرتي نيز يافت مي­شوند كه زود تحت تاثير قرار گرفته و در مورد چيزي كه به طور كامل گوش فرا نداده‌اند، دست به قضاوت ناروا مي‌زنند. بديهي است كه از اين گروه از مداحان انتظار بي‌بصيرتي نبايد داشت، آنهم لحن‌هاي تند نسبت به افرادي كه آبرو و سرمايه زندگي خود را وقف اسلام و نظام كرده‌اند. دليل بي‌بصيرتي اين افراد بازي‌ كردن در زمين دشمن است والا كدام فرد منصف و مطلعي است كه نداند دكتر عباسي با ده­ها ساعت دروس «سنت حسنه» خود، چگونگی نقش جامعه‌سازانه‌ی ائمه اطهار(ع) در ادامه نهضت انبیاء را تبیین کرده است. به علاوه، با سلسله دروس «غرب‌شناسي» خود چه آتشي بر پيكر غربي‌ها و شيفتگان و وابستگان داخلي آنها نشانده است. كدام فرد منصف و مطلعي است كه نداند كه دكتر عباسي با ساعت­ها دروس غني و پرمايه خود تحت عناوين كلبه كرامت، چگونه سحر استراتژيست­­هاي غربي را باطل كرده است. چه كسي است كه نداند دكتر عباسي با مناظره‌هاي موثر و روشنگر خود چگونه افكار مسموم منافقين و فتنه‌گران را در سطح دانشگاههاي سراسر كشور افشا و برملا كرده است.

آيا اين دسته از مداحان بي­بصيرت با این شیوه­های قابل انتقادي که در گذشته داشته­اند، قادر به كسب يك­صدم توفیقات كسب شده توسط امثال دکتر عباسی در سطح دانشگاه­ها را داشته و يا خواهند داشت.

3-    گروهی از منتقدین که نان به نرخ روز می­خورند و برای­شان مهم نیست که انتقاد بر سَبیل حق می­کنند و یا به ناحق جفا روا می­دارند. برای این دسته و گروه چیزی جز جنجال آفرینی و مطرح شدن در صدر  تنش آفرینان مطرح نیست. به همین دلیل در نقش آتش بیاران معرکه مرتکب جرایم رسانه­ای شده و با انتساب القاب مجرمانه به دکتر عباسی خود را در ورطه پيگردهاي قضایی قرار داده می­دهند.

حاصل كلام آن که همگان به خصوص علاقمندان به اسلام و نظام مراقب باشند. نیروهای خود را در جهت خنثی کردن توانایی­های خود و همراهان ثابت قدم خود بکار نگیرند که بی­تردید صدمات جبران ناپذیری از سوي دشمن دريافت خواهد شد.

جواد حمیدی

درباره حسین