سخنرانی استاد حسن عباسی در مراسم رونمایی از مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل»

مراسم رونمایی از مستند “نیمه شب 24آوریل” (بازخوانی تسخیر لانه جاسوسی و حمله آمریکا به طبس) که به ابعاد جدیدی از ماجرای تسخیر لانه جاسوی، نحوه افشای اسناد، نقش موسوی خوئینی‌ها و بنی صدر در این رویداد پرداخته است، شنبه شب – ۱۵ آبان ۹۵ – با سخنرانی سردار سعید قاسمی، استاد حسن عباسی و حسین شیخ الاسلام در سالن  سوره حوزه هنری برگزار شد.

استاد حسن عباسی در مراسم رونمایی از مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل» که در حوزه‌هنری برگزار شد، به ایراد سخنانی پیرامون تسخیر لانه جاسوسی پرداخت.

رئیس اندیشکده یقین در رابطه با ریشه لفظی استکبار گفت: استکبار در لغت به معنای طلب مقام کبریایی کردن است و وقتی می گویید «الله‌اکبر» ؛یعنی در جهان فقط یک نفر دارای کبر است و هر که در جهان کبر می‌طلبد؛ مشرک است. مبارزه با استکبار جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ما دارد و به خاطر همین هم امام پس از تسخیر سفارت آمریکا از آن با عنوان انقلاب دوم یاد می‌کنند.

وی افزود: بنده در مراسم رونمایی از مستند «قصه فیل و الاغ» که در مورد دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است شرکت کردم. خوشبختانه این مستند «قصه فیل و الاغ» و مستند «شب‌نامه» که شکل جدیدی از نفوذ در قالبی جدید و پیچیده‌ای را بیان می‌کند و همچنین فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» که نمایشگر خباثت انگلستان است و هم نماهنگ «ما ایستاده ایم ۲»، نشان‌دهنده این است که جوانان انقلابی و حزب‌اللهی ما از عصر قلم عبور کرده‌اند و به دوره دوربین رسیده‌اند و در آن جوانان ما می‌توانند فیلم و مستند بسازند.

عباسی گفت: اسناد ماجرای طبس که در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹ میلادی) از طبقه بندی محرمانه آمریکا خارج شد و منتشر شد، ما به نکات مهمی در مورد مساله نفوذ رسیدیم.

وی در ادامه افزود: در قواعد حکومت‌داریِ خوب هر اتفاقی می‌افتد باید ثبت شود ولی در حکومت ما ثبت نمی‌شود. ما در ماجرای طبس هیچ برآورد مکتوب و مدون و مشخصی نداریم. این چیزی که ما به صورت رسمی از عملیات دلتا در دست داریم؛ اشکالاتی دارد و به خاطر همین می‌گوییم مدارک ما در این زمینه ناقص است؛ برای مثال هشت هلیکوپتر بزرگ اگر بخواهند به صورت همزمان در ورزشگاه شیرودی فرود بیایند و هم زمان پرواز کنند؛ امکان نداشته و اگر هم می‌خواستند که با فاصله این کار را انجام دهند؛ عملیات با مشکل روبه‌رو می‌شده است.

عباسی در مورد جریان نفوذ در ایران گفت: همان خلبانی که بنی‌صدر را از کشور به بیرون برد همان خلبانی بود که شاه را از کشور خارج کرد.

وی خاطرنشان کرد: آن اسنادی که از هلیکوپترها به دست آمده بیانگر این است که تاسیسات ما بعد از عملیات طبس باید در خارک، آبادان، اصفهان و چند نقطه دیگر در تهران بمباران می‌شده است؛ چون‌که آنها می‌خواستند که به قول خودشان پاسخی درخور به ایرانیان بدهند که از این به بعد دیگر کسی از این رفتارها با آمریکا نداشته باشد.

رئیس اندیشکده یقین در مورد عملیات دلتا گفت: این عملیات قبل از اینکه با کاخ سفید تماس گرفته شود؛ کاملا منتفی شده بود چون از هشت هلیکوپتری که قرار بود عملیات کنند؛ یکی در نزدیکی کرمان دچار مشکل می‌شود و برمی‌گردد؛ یکی دیگر در نزدیکی کرمان خراب و زمین‌گیر می‌شود و یکی دیگرهم در طبس وقتی روی زمین می‌نشیند، دیگر نمی‌تواند تکان بخورد. در همان جا کارتر می‌گوید که با پنج تا هلیکوپتر نمی‌شود عملیات کرد و برگشت و اینجا بود که عملیات لغو می‌شود.

حسن عباسی در مورد حادثه طبس اظهار داشت: ماجرای طبس هم اینگونه است که یکی از هلیکوپترها بلند می‌شود که بیاید کنار کانتینر سوخت و سوخت‌گیری کند که در اینجا اشتباهی صورت می‌گیرد و برخوردی بین این دو صورت می‌گیرد و آتش‌سوزی می‌شود. بقیه افراد با مشاهده این صحنه خون‌سردی خود را از دست می‌دهند، می‌ترسند و می‌آیند که سوار یکی‌دیگر از هواپیما شوند که بروند.

وی در مورد یکی از علت‌های شکست این عملیات افزود: هلیکوپترهای آمریکا برای عملیات خیلی فرسوده بودند. هشت هلیکوپتر آمریکایی قصد عملیات در ایران برای انتقال گروگان‌ها به خارج را داشتند. در این شب پروژکتورهای ورزشگاه شیرودی روشن بوده و قرار بوده گروگانها از اینجا به فرودگاه منظریه قم منتقل داده شوند و از آنجا با هلیکوپتر دیگری به خارج برده شوند. در برنامه عملیات طبس قرار بر این بوده که هلیکوپترهایی که در قم می‌نشستند را بمباران کنند و سرنشینان آن را با هواپیمای ۳۴۱ به خارج منتقل کنند. فرمانده نیروی هوایی آمریکا که می‌دانسته قرار است هلیکوپترها بمباران شوند؛ فرسوده‌ترین هلیکوپترهای خود را برای مرحله اول عملیات که از طبس تا گرمسار و تهران و قم بوده؛ به‌کار می‌گیرد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اسناد موجود در هواپیماهای به جا مانده از آمریکا گفت: با از بین رفتن اسناد از طریق بمباران هواپیماهای ایرانی؛ جریان کسانی که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کردند محفوظ ماند و لو نرفت.

عباسی در مورد نقش نفوذی‌های آن زمان و این دوره گفت: نقش‌قربانی چه بوده؟ او در ماجرای مک‌فارلین نقش واسط داشته و او بوده که گروهی آمریکایی اسرائیلی را با کیک، کلید، کلت و انجیل به ایران می‌آورد. امسال وارد سی‌وسومین سالگرد ماجرای مک‌فارلین می‌شویم؛ یعنی آن سالی که امام دستور داد کسی با آنها مذاکره نکند.

وی در ادامه در مورد این موضوع گفت: در آمریکا پس از گذشت ۳۵ سال از حوادث؛ آنها از حالت طبقه‌بندی و محرمانه بودن خارج می‌شوند ولی ما این وضعیت را در ایران نداریم. در مملکت ما خاطره گفته می‌شود و اسناد مکتوب نمی‌شوند.

عباسی افزود: آمریکایی ها تا به حال برای یک نشست و برخاست (جریان مک‌فارلین) ۴۱ هزار صفحه سند منتشر کرده‌اند. یعنی آن‌ها از آن روزی که در آن هتل کذایی می‌روند و با مک‌فارلین صحبت می‌کنند؛ دشمنان از همان‌جا صدای ایرانی‌ها را ضبط می‌کنند و از این اسنادی که اخیرا منتشر شده نزدیک به ۲۷ صفحه‌اش فقط مربوط به صحبت یکی از افراد با یکی از مسئولین کشور است و این درحالی است که برخی از مسئولین آن زمان که هنوز هم هستند؛ ماجرای حرف زدن خود با مک‌فارلین را تکذیب می‌کنند این درحالی است که مک‌فارلین خودش اعلام می‌کند من شخصا با اینها صحبت کردم ولی خود آنها تکذیب می‌کنند.

در ادامه رئیس اندیشکده یقین گفت: از این اسناد سه کانال تا به حال شناسایی شده‌اند: قربانی‌فر که عامل ساواک در قبل از انقلاب بوده. اینکه ما می‌گوییم در سینما باید فیلن «اشعث‌بن‌قیس» ساخته شود؛ به‌خاطر این است که اگر کسی که پیروزی صفین را به شکست تبدیل کرد، دخترش امام حسن (ع) را کشت و پسرش هم در یک‌طرف کربلا نقش داشت؛ را بشناسید؛ خیلی ها را امروزه می‌شناسید.

وی افزود: در همه این اسناد؛ از نفوذی‌ها از کلمه Moderate یعنی اعتدال‌گرا استفاده شده. می‌گویند در عملیات بعدی قرار بود بصره را بگیریم. آنجا یعنی عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ است. به عبارت‌دیگر چه‌کسی عملیات کربلای ۴ و ۵ را لو داده بود؟

عباسی گفت: اینها موضوعاتی است که باید رویشان کار شود، فیلم مستند ساخته شود. اگر امروز به نفوذی می‌گوییم سیامک نمازی که در شب‌نامه به آن اشاره شده است؛ دیروز به آن می‌گفتیم قربانی.

او در ادامه در مورد جایگاه شناخت اشعث‌بن‌قیس گفت: اگر اشعث‌بن‌قیس را بخواهیم بشناسیم؛ باید سیامک نمازی را بشناسیم که با همه ارتباط داشته.

عباسی افزود: اگر می‌خواهید آدم‌های نفوذی را ببنید؛ بیایید فلان آدم حزب مشارکت که می‌آید مصاحبه‌اش را العربیه‌فارسی (که وابسته به وهابیت سعودی است) پخش می‌کنند؛ ببینید.

وی افزود: مشاور امنیت نخست‌وزیر وقت ایران؛ الان در آلمان زندگی می‌کند و پارسال وقتی این موضوع مطرح شد این جریان دوان دوان رفت این آقا را از آلمان آورد و روزنامه شرق چند تا مصاحبه با او گرفت. جالب است که هرچه بیشتر می‌گذرد ضدونقیض‌های اینها بیشتر می‌شود. بنده پارسال یک بار این ضدونقیض‌ها را جمع کرده و به دادگاه رفتم.

رئیس اندیشکده یقین گفت: در واقع شبکه‌های نفوذ قبل از انقلاب باقی مانده‌اند.

عباسی افزود: مباحثی که در علوم‌سیاسی می‌خوانید کشک است. در رفتار اینها نه سازمان مللی مطرح است و نه ملت‌های مستقلی و نه چیز دیگری؛ بلکه یک گروهی در سازمان‌های جاسوسی وجود دارد که از پشت در حال مدیریت صحنه است.

عباسی در مورد اسناد برجام که در آینده منتشر می‌شود گفت: در ایران نه تنها در ماجرای مذاکره ۴۴۴ روز کسی را نیاوردند که چه چیزی گفتید و چه شد؛ بلکه هیچ برگ سند رسمی هم در این زمینه نداریم. در حالی که در یک قضیه مک فارلین از آمریکا فقط ۴۱ هزار صفحه سند منتشر شده است. شیوه حکومت‌داری ما در این زمینه درست نیست چون ردپای نفوذ پاک می‌شود. این موضوع باید در جامعه مطالبه شود.

رئیس اندیشکده یقین در مورد اسناد منتشر شده مک‌فارلین گفت: وقتی یک نشست مک‌فارلین ۴۱ هزار صفحه سند دارد؛ دو سال‌ونیم مذاکره هسته‌ای برجام؛ که سی سال بعد منتشر خواهد شد؛ نزدیک به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار صفحه سند منتشر شده خواهد داشت.

عباسی افزود: این در حالی است که آنها می‌گویند مذاکرات محرمانه است.

وی این نکته را اضافه کرد که: مسئولین کشور در این سی تا چهل سال انقلاب؛ عادت کرده‌اند که مسائل در حافظه خودشان بماند و بعد هم آنرا خاطره کنند. بنده الان می‌گویم که اینها نشان می‌دهد هرموقع خواستید با جماعت خارجی صحبت کنید؛‌ اولا باید حرف‌هایتان ضبط شود و بعدش هم مجلس و سایر نهادهای مربوطه باید بیاییند ببینند که وقتی شما به مذاکره رفتی؛ چه چیزی گفتی و چه قرارهایی گذاشتی؟ و بعد از آن‌هم ثبت کند. اسناد باید اینگونه بماند.

عباسی گفت: این ۴۱ هزار صفحه توسط یک تیم پانزده شانزده نفری پیگیری شد و من مشروحش را برای سران نظام فرستاده‌ام. این اسناد قبلا در فضای سایبر بود ولی الان که می‌گردیم نیست؛ این یعنی اینکه آمریکایی ها فهمیده‌اند که ما خوانش اسناد را شروع کرده‌ایم و برای اینکه بعضی از عناصرشان در داخل کشور لو نرود؛ اینها را دارند جمع می‌کنند. البته ما اگر نیاز شد با هک کردن سایت آنها، این اسناد را به طور کامل به دست می‌آوریم.

وی در مورد شهدای مدافع حرم گفت: شهیدان مدافع حرم مورد بغض یک جریان خاص داخلی قرار دارند. وجه‌مشترک شهدای مدافع‌حرم این بوده که یا با تکفیری‌ها و داعشی‌های خارجی می‌جنگیدند یا با فتنه‌های داخلی. این وجه اشتراک از سردار همدانی تا تک‌تک بقیه‌ها قابل مشاهده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. نفوذ را کمر شکنیم ای مردان مرد . اجرک الله