فلسفه‌ی باب اسفنجی، آری یا خیر؛ مسأله این است.

امروز قهرمانان واقعی همچون شهید محسن حججی در مقابل چشمان ما هستند ولی ما در شناساندن قهرمانان ملی خود به جامعه ناتوان بوده‌ایم. درحالی که غربی‌ها موفق شده‌اند قهرمانان کاذب پوشالی برای ما بتراشند.

یکی از این قهرمانان پوشالی، سوپرمن است. تاکنون 113 فیلم سینمایی، سریال و انیمیشن برای سوپرمن ساخته شده است. یک خاخام یهودی در جشن 75 سالگی سوپرمن اذعان کرد که نام سوپرمن که در فیلم «کال‌ایل» خوانده می‌شود، (هم وزن اسرائیل – میکائیل – جبرائیل) در عبری به معنای کلیم‌الله است. کاراکتر سوپرمن، چشمان آبی و پوستی سفید دارد که از جمله‌ی ویژگی‌های نژاد اصیل یهودی است؛ همانند حضرت موسی که به کوه طور رفته و با خدا صحبت می‌کرد؛ شخصیت سوپرمن نیز به فضا می‌رفت و با خورشید صحبت می‌کند. غربی‌ها در طول دوره‌ای هفتاد ساله، بیش از 200 “Super Heroes” یا ابَر قهرمان را تعریف کردند که برای نسل‌های قبلی به شکل کمیک استریپ و کتاب کار شد و دروه‌ی جدید در قالب فیلم، انیمیشن و بازی ارائه می‌شود.

محصولات فرهنگی، دارای یک پروسه‌ی سه وجهی هستند یعنی صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی دارند. ابتدا تفکری تولید شده و مبنای تولید فیلمنامه قرار می‌گیرد؛ بعد از تهیه فیلم یا انیمیشن، جهت نهادینه سازی شخصیت‌های فیلم، صنایع پایین دستی استفاده می‌شوند؛ مواردی هم‌چون لوازم التحریر، کیف، کفش، اسباب بازی و دکوراسیون و لوازم خانگی اتاق کودک، حتی نقشِ کیک تولد و شیرینی و شکلات و… از فیلم‌ها و انیمیشن‌ها تغذیه می‌شوند. فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز خود از یک تفکر در سطح بالاتر (صنایع بالادستی) تغذیه می‌شوند. در این سطح، اندیشمندان و متفکرین هستند که مبانی انیمیشن یا فیلم تعریف می‌کنند. در یک نمونه، هفت گناه مسیحیت را مبنا گرفته و بر اساس آن فیلم‌ها و انیمیشن‌های متعددی ساخته می‌شود؛ که یکی از آن ها، انیمیشن باب اسفنجی است. این انیمیشن دو مؤلفه‌ به عنوان مبنا دیده شده است:

  • اشاعه‌ی لیبرالیسم. سه سال پیش کتاب فلسفه‌ی انیمیشن باب اسفنجی “SpongeBobSquarePants and Philosophy” منتشر شد. در این کتاب قید شده که این انیمیشن به دنبال لیبرالیزه کردن زندگی کودکان است.
  • هفت گناه مسیحیت. در اسلام، سلسله‌ی بلندی از گناهان کبیره داریم که تعدادی از آن را مرحوم دستغیب در کتاب «گناهان کبیره» جمع آوری نموده‌اند. اما فرهنگ مسحیت تنها 7 گناه را می‌شناسد: هوس، طمع، تنبلی، تکبر، خشم، شکم‌پرستی و حسادت. اخیراً اساتید فلسفه‌ی آمریکایی مجموعه‌ پوستری را در تبیین کاراکترهای انیمیشنی منتشر کرده‌اند که یکی از آن‌ها مجموعه‌ی باب اسفنجی با هفت کاراکتر اصلی این انیمیشن است؛ به گفته‌ی این اساتید، هفت شخصیت باب اسفنجی همان هفت گناه مسیحیت است. همچنین انیمیشن سیمسون‌ها و شیرشاه نیز که دارای هفت شخصیت اصلی بودند به گفته‌ی اساتید فلسفه آمریکا، هر یک نماد یکی از هفت گناه مسیحیت هستند. انیمیشن‌هایی که از ابتدای ساخت، با نیت هفت گناه ترتیب دیده شده است، روی ناخودآگاه کودک اثر می‌گذارد؛ در نتیجه او تنها همین 7 گناه را بد می‌داند و دیگر نمی‌تواند بفهمد که زنا، ربا و هم‌جنس‌بازی و… نیز گناه کبیره هستند. زیرا گناهانی که در اسلام برشمرده شده‌اند، در سیستم عامل مسیحیت گناه محسوب نمی‌شوند.

بخشی از سخنان استاد حسن عباسی
افتتاحیه نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی – ۹۶/۶/۶

مشاهده کامل مطلب:  dr-abbasi.ir/15019

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.