جلوه‌ای از علوم اقتدارآفرین در تاکتولوژی

پدر علم تاکتیک ایران

از اولین علومی که به تبع دفاع مقدس و پس از آن بومی و تئوریزه شد، علم تاکتیک بود و شهید‌ احمد‌ مایلی و شهید‌ محمد‌ ناظری دو عالم مجتهد فقه تاکتیک و پدر علم تاکتیک ایران هستند. انسان‌هایی رشید با قلب‌هایی قوی، مملو از ایمان، اعتقادات راسخ و عدم دنیاگرایی که معلمان حریت و آزادگی بودند.

هر ملتی در طول تاریخ خود یک چهره‌ی تاکتیکی برجسته داشته است. اگر امروز در عرصه‌ی سیاست بین‌الملل مفهومی به‌نام قاسم‌ سلیمانی می‌درخشد، به این دلیل است که سوای آن تعهد و تقوایی که پایه‌ی اصلی کار است، دانشی را نیز فراگرفتند که امثال آقای ناظری در آموزش بنیان نهادند.

به طور کلی در ساختار اداری جامعه، سه سطحِ تخصص داریم:

سطح تکنیکی. کسانی در حوزه‌های گوناگون دانش فنی متخصص شده و محصول کارشان تأثیر عظیمی در زندگی مردم دارد، پس از این نظر بسیار ارزشمند است. امروز در حوزه‌ی تکنیکی، موشک کروز و موشک بالستیک می‌سازیم ؛ ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم؛ اما در سطح جامعه، هنوز ماشین ایرانی نداریم. غالباً لایه‌ی تکنیکی در بین مردم بیشتر لمس می‌شود.

سطح استراتژیکی. سطح استراتژیک و مباحث کلان، بویژه در سال‌های اخیر که به عموم جامعه ارائه گردید، کم و بیش در میان مردم شناخته شده است.

سطح تاکتیکی. که بین دو لایه‌ی بالا جای دارد، کماکان ناشناخته باقی مانده است؛ امروز اصلی‌ترین مشکلات جامعه در سطح تاکتیک است. مسائل کلان استراتژیک به‌خوبی توسط مردم و مسؤولین در قانون بیان می‌شود؛ اما اجرای آن از سطح استراتژیک به سطح تکنیک، نیازمند عبور از لایه‌ی سواد تاکتیکی است؛ که در سیاست و فرهنگ و اقتصاد ما بسیار ضعیف است.

شبکه خرد و اندیشه کاربردی مبتنی بر دکترین
شبکه خرد و اندیشه کاربردی مبتنی بر دکترین

آن‌چه که سبب شد مدت ۶۵ ماه به اراده‌ی الهی کارهایی صورت پذیرد تا جامعه‌ی سوریه متلاشی نشود و یمن –که بیش از ۲۰ ماه بدون حکومت مرکزی اداره می‌شود- مقاومت نماید، فهم تاکتیکی است. اگر متخصصین همه‌ی حوزه‌ها، عالم به سواد تاکتیکی باشند، بسیاری از نابسامانی‌های اجتماعی امروز کشور مرتفع می‌شود.

جلوه‌ای از علوم اقتدارآفرین در تاکتولوژی

اگر جامعه امروز ما به توان موشکی در قدرت دفاعی کشور به خود می‌بالد، جلوه‌ای دیگر از این قدرت، دانش تخصصی بارریزی هوایی در نوعی متفاوت و پیچیده است که تجربه‌ی آن پیش‌تر در نیروهای مسلح ما نبود؛ و این را مدیون شهید‌ حاج‌ احمد‌ مایلی و همرزمان ایشان هستیم.این‌گونه بارریزی هوایی یک برگ برنده در تاکتیک نظامی است:

  1.  در ارتفاع ۱۸۰۰۰ پا، که ارتفاع بسیار زیادی برای این کار است.
  2.  خطای فرود بار از این ارتفاع، تنها بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ متر با نقطه هدف است.
  3. چترها تولید داخل هستند.
  4. هزینه‌ی این بارریزی کمتر از یک پنجم هزینه‌ی بارریزی استاندارد است.

http://dl-abbasi.ir/yekta/1396/Image/Matn/dR6qI.jpg

در شهرهای فوعه، کفریا، درعا، نبل و الزهرا، دیرالزور و دیگر مناطق تحت محاصره در سوریه و عراق، برابر چشم آمریکایی‌ها و در مقابل تهدید جنگنده‌های آمریکایی و ترکیه‌ای و رژیم صهیونیستی، با هواپیماهای آنتونوف و ایلیوشین، صدها تن غذا، آب، دارو، سوخت، مهمات و دیگر ملزومات به مردم مظلوم این مناطق رسانده می‌شد.

مدیران و انسان‌هایی بی‌ادعا -که تا به شهادت نمی‌رسند، شناخته نمی‌شوند- از سی سال قبل به این سو در دستیابی ایران به این دانش تخصصی و پیچیده‌ی نظامی تلاش نمودند و امروز دردی از مسلمین را التیام می‌بخشد.

برای مطالعه بیشتر به « رویکرد‌ روش‌ مدار» از روی‌کردهای کلبه‌ کرامت مراجعه کنید:
 yon.ir/NI2Gi
 yon.ir/KPTw9

برگرفته از سخنرانی استاد حسن عباسی در گرامیداشت شهیدان احمد‌مایلی و محمد‌ناظری

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.