سخنرانی استاد حسن عباسی در دومین همایش کودکان استراتژیست

رئیس اندیشکده یقین ضمن انتقاد از حافظه محور بودن سیستم آموزشی در کشور گفت: بایستی این روند را تغییر دهیم چراکه این سیستم خلأهایی دارد. ولی در مقابل طرح کودکان استراتژیست، قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی را به کودکان می‌بخشد.

به گزارش دیار آفتاب؛ پیرو تأکیدات مکرر رهبر انقلاب در چندین سال گذشته پیرامون «عادت دادن ذهن کودکان به فهمیدن و تفکر کردن»، «دور شدن از حافظه محوری» و «ضرورت تربیت نسل آینده»، طرح “حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان”، بعد از اجرایی شدن در تهران، با پیگیری‌های اندیشکده حکمت عهد، از سال ۱۳۹۳، در استان مرکزی نیز اجرایی شد.

مراسم اختتامیه دوره تابستانه «کودکان استراتژیست» همزمان با هفته ملی کودک عصر امروز با حضور دکتر حسن عباسی و جمعی از خانواده‌ها در مسجد آیت‌الله سلطان اراک، محل اندیشکده فطرت برگزار شد.

حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین عصر روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در مراسم اختتامیه دوره تابستانه «کودکان استراتژیست» که با حضور جمعی از مسئولان و خانواده‌ها در مسجد آیت‌الله سلطان برگزار شد از برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی این اندیشکده ویژه کودکان ابتدایی خبر داد و گفت: امسال برنامه‌های اندیشکده برای این مقطع از دوره تحصیلی به طور جامع برگزار می‌شود.

وی افزود: باتوجه به ظرفیت و توان مراکز استان‌ها می‌توان برنامه‌ها را جلو برد که در شهرستان اراک طرح «کودکان استراتژیست» به شکل پایلوت شروع شده است.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: براساس منویات و فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه “تا فلسفه برای کودکان را جدی نگیریم به جامعه فرهنگی دست نخواهیم یافت” این طرح را اجرایی کردیم.

سیستم آموزشی کشور حافظه محور است

عباسی ضمن انتقاد از حافظه محور بودن سیستم آموزشی در کشور گفت: بایستی این روند را تغییر دهیم چراکه این سیستم خلأهایی دارد. ولی در مقابل طرح کودکان استراتژیست، قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی را به کودکان می‌بخشد.

وی ادامه داد: این طرح در سال ۱۳۹۰ به طور آزمایسی در تعدادی از مدارس ماجرا شد که نتیجه حاصل از آن نیز مطلوب بود.

اجرای پروژه کودک استراتژیست در ۱۱ کشور دنیا

عباسی پروژه کودکان استراتژیست را محدود به ایران ندانست و گفت: این پروژه موضوعی جهانی است که در ۱۱ کشور عربی، شبه قاره هند، پاکستان و آمریکا در حال اجرا است و ما نیز برای تحقق اهداف اسلامی نیازمند به چهار مؤلفه حکمت، قدرت تصمیم سازی وتصمیم گیری، محتوای اسلامی(قرآنی) و سواد رسانه‌ای هستیم که از ابتدا باید به کودکان آموزش داده شود.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به مؤلفه حکمت گفت: حکمت اشاره بر تعالیم دینی دارد، در آیه ۲۰ سوره «ذاریات» اهل یقین مخاطب قرار گرفته‌اند باتوجه به این مهم مبحث حکمت باید از کودکی به فرد آموزش داده شود تا او چشمی آیت بین پیدا کند.

عباسی اظهار کرد: برای داشتن مولفه قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باید طوری کودک تربیت شود که در زندگی پیچیده امروزی دچار ضعف نشود؛ برای اینکه کودک تصمیم گیری خوبی داشته باشد با ابزاری از قبیل انیمیشن ها و وسایل بازی، کودک را برای حل معادلات زندگی آینده‌اش آموزش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه شیوه‌های همراه کردن کودکان با قرآن و تعالیم اسلامی باید به روش‌های گوناگونی باشد، گفت: این روش‌ها اگر صِرف بر روخوانی و روان‌خوانی باشد، پسندیده نیست.

رئیس اندیشکده یقین مولفه سواد رسانه‌ای را خلأ جامعه امروز دانست و افزود: اغلب مردم درگیر رسانه‌ها هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: در آمریکا نیز به پروژه کودکان استراتژیست براساس جریان فکری خود عمل می‌کنند، ۴۳۰ استاد فلسفه در حال جهت‌دهی به انیمیشن‌های ساخته شده برای کودکان هستند که این اساتید چند صد جلد کتاب در قالب برنامه های رسانه ای به رشته تحریر درآورده‌اند تا برنامه های انیمیشنی بامحتوای بسیار بالایی تولید و ارائه شود.

درباره حسین