اربعین، جلوه‌ای از شکوه نهضت اسلامی

اعتقاد به وحدانیت خداوند، موحدین را برآن می‌دارد تا برای تحقق «کَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا» با خدای خود عهد ‌بندند. که: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» از این رو همه بر سر یک عهد هستیم. کشمکش میان انبیا(ص) با شیطان در عرصه‌ی عهد چنین بوده که بشر را از چنگال شیطان، هوای نفس، انانیت و منیت او رهایی بخشند. بازیگران این عرصه، انبیا(ص)، ائمه(ع) و زعما هستند. نهضت اسلامی بر سر تحقق عهد، دارای دو گام اساسی است:

  • از آدم(ص) در عصر آفرینش تا خاتم(ص)
  • بعد از غدیر، از علی(ع) تا ظهور و استمرار آن تا پس از ظهور

روند تاریخ و عهد در اندیشه‌ی شیعی

نهضت، یک غایت و هدف بلند و عمیق و دوری‌ست که با آدم(ع) در اولِ ‌زمان شروع شد و سپس با سایر انبیا(ص)  که یکی‌یکی برای ادامه نهضت آمدند استمرار یافت. نظام یا انقلاب، جزء کوچکی از نهضت است؛ اگر پیامبری چون ابراهیم(ص) و امامانی چون علی(ع) و حسین(ع) در مقطعی انقلاب کردند، هریک دانه‌های تسبیح و قطعات کوچکی از کلیت پازل حرکت این نهضت هستند. نهضت، یعنی دیدن انتهای کاری که می‌خواهد انجام بشود. نگارش و تدوین کتاب زندگی بشریت (که رقم زننده‌ی رستگاری او باشد) در طول مسیر باید قطعه‌قطعه تثبیت شود تا همه‌ی این کتاب، یکباره از دست نرود. نظام، همان مرحله‌ی تثبیت است. نهضتی که از آدم(ص) آغاز شد تا خاتم(ص)، و از علی(ع) تا آخرالزمان استمرار دارد، یک مقطعی دچار مشکل جدی شده بود و باید کسی می‌آمد و آن را تثبیت می‌کرد تا نهضت به عقب بازنگردد. انقلاب حسین(ع) در کربلا، تثبیت این مسأله بود. سپس کسی می‌باید خیز بعدی نهضت را برمی‌داشت. حسینی بودن، یعنی نظام و انقلاب؛ و زینبی بودن، یعنی استمرار نهضت. انقلاب اسلامی، در راستای نهضت اسلامی و استمرار سه حرکت عظیم است:

  1. نهضت انبیا(ص) از آدم تا خاتم(ص)
  2. نهضت ائمه(ع) از غدیر تا عصر غیبت.
  3. جریان وُلات شیعه از عصر غیبت تا عصر ظهور (۶۱ زعیم شیعه که ما امروز در زعامت نفر شصت و یکم هستیم)

راهپیمایی اربعین، تداعی کننده‌ی حرکت انبیا(ص) در نهضت اسلامی است. غرش توده‌ی عظیم ۳۰ میلیونی از ۸۰ کشور جهان که این حجم از حضور مردمی در هیچ کجای جهان سابقه ندارد. این حرکت، گامی مهم در جهت تحقق ظهور خواهد بود.

مسیری که مکان عهد است

در محدوده‌ی کربلا و نجف، پنجاه هزار نبی عظیم‌الشأن دفن شده است که در همین محدوده رسالت خود را به انجام رساندند؛ امام علی(ع) و امام حسین(ع) نیز در همین منطقه به شهادت رسیدند؛ امام حسین(ع) در زیارت وارث، میراث‌دار تمامی پیامبران(ص) بیان می‌شود و از این روز راهپیمایی اربعین تنها به شیعیان اختصاص ندارد، اهل سنت و پیروان ادیان مسیحی و یهودی نیز در این اجتماع حضور می‌یابند.

برای مطالعه بیشتر جلسه ۹۵ کلبه کرامت با موضوع «جامعه‌ی نهضتی» (در ۸۶/۱۱/۱۸) را ملاحظه نمایید.

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.