سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع رسانه، سینما و تجزیه‌طلبی

نشست تخصصی «رسانه، سینما و تجزیه‌‌طلبی» با حضور استاد حسن عباسی، رییس اندیشکده یقین در سالن آمفی تئاتر موسسه هنری-رسانه‌ای اوج در تاریخ – ۱۶ آبان ۹۶ – برگزار شد. عباسی در این نشست به مسأله تجزیه‌ طلبی و انعکاس آن در رسانه و سینما پرداخت.

وی در ابتدا به این نکته اشاره کرد که مسأله تجزیه‌‌طلبی و انعکاس آن در رسانه و سینما، زمانی مطرح شد که در کشور عراق طرح تجزیه کردستان به رفراندوم گذاشته شد و رای آورد. در ادامه دولت مرکزی عراق به این اقدام اعتراض کرد و ایران و ترکیه، کردستان را تهدید و تحریم کردند. همزمان با این  اتفاقات در کشور اسپانیا در کاتالونیا رفراندومی برگزار شد. هم در عراق و هم در کشور اسپانیا با این جریان برخورد شد. اما در ماجرای کردستان عراق، صحنه گردان آن رژیم صهیونیستی بود که رسما این موضوع را اعلام کرد.

عباسی تصریح کرد : «جیمز بلک ول» در کتاب «صاعقه صحرا» از طرح لی‌لی‌پوتیزه کردن منطقه می‌گوید . طرح لی‌لی‌پوتیزه کردن منطقه در علوم استراتژیک اصطلاحی است که از داستان «گالیور» گرفته شده است. بر مبنای این داستان کشورهای منطقه تجزیه می‌شوند. گالیور همان رژیم صهیونیستی است و لی لی پوت‌ها کشورهای منطقه که در کف دستان گالیور جای می‌گیرند.

مواجه ایران با واقعه تجزیه‌‌طلبی کردستان عراق، مواجه استراتژیک است.

رییس اندیشکده یقین ادامه داد: سینمای غرب، انگلیس، فرانسه و هالیوود، تجزیه‌‌طلبی را درون تفکر و در حیطه منافع غرب تحت عنوان تروریسم معرفی و نکوهش می‌کنند، ولی تجزیه‌‌طلبی در بیرون سرزمین‌های غربی را نه تنها نکوهش نمی‌کنند بلکه شخصیت‌های این جریان را به عنوان قهرمان ملی معرفی می‌کنند.

عباسی در ادامه به نقل از «ریچارد هاس» دیپلمات آمریکایی از وقوع جنگ مذهبی ۳۰ ساله خبر می‌دهد. این جنگ در گذشته میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در گرفت و در حال حاضر این جنگ بین سنی‌ها و شیعه‌ها درگرفته است، و به نفرت مذهبی و به انزوا رفتن اسلام می‌انجامد.

وی با بیان این که وضعیت موزاییکی جامعه اروپا آماده تجزیه شدن، همچون منطقه بالکان و روند بالکانیزاسیون است گفت: در قاعده دومینو اگر اجازه دهید یک کشور تجزیه شود بقیه هم تجزیه می‌شوند. در آمریکا هم با جدایی یک ایالت، ایالت‌های دیگر به دنبال تجزیه‌ طلبی خواهند رفت.

این استراتژیست در ادامه افزود: سیاست و استراتژی که سینمای هالیوود، انگلیس و اروپا دنبال می‌کنند این است که انقلاب بی‌فایده است و انقلاب‌ها فرزندان خودشان را می‌خورند. این سیاست از کتاب مزرعه حیوانات جرج اورول می‌آید. در این داستان شوروی، مزرعه حیوانات است. حیوانات در این داستان شورش می‌کنند و خوک‌ها حکومت را به دست می‌گیرند و طبقه اصلی جامعه می‌شوند و دیگر حیوانات را استثمار می‌کنند. حیوانات در پایان داستان دوباره شورش می‌کنند.

اورول می‌گوید که انقلاب‌ها در پایان به دست افراد خوک صفت می‌افتد، نظام اجتماعی را فاسد می‌کنند و به همین علت انقلابی‌گری بی فایده است.

وی گفت: در فیلم شاخص، پرسر و صدا و خوش ساخت «لورنس عربستان» شخصیت لورنس نفوذی MI6 در منطقه عربستان است.  کمتر کسی می‌دانست که آقای لورنس معاون زنی به نام «گرترود بل» بوده است. این خانم در ایران، عراق، مصر و فلسطین به‌عنوان جاسوس یا همان شرق شناس، ۲۷ سال بر گرده شتر زندگی بسیار سنگینی داشت. این خانم نقش بسیار استراتژیک و کلیدی در تاریخ ۱۰۰ سال گذشته انگلیس و فروپاشی امپراطوری عثمانی ایفا می‌کند. فیلم ملکه صحرا در سال ۲۰۱۵ با بازی «نیکول کیدمن» به شخصیت این خانم در صد امین سالگرد فروپاشی امپراطوری عثمانی می‌پردازد.

نقشه تجزیه آمریکا و اروپا را تهیه کنیم همان‌طور که آنها نقشه تجزیه منطقه ما را طراحی می‌کنند.

ایشان افزودند: یکی از کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که به استراتژی دشمن با آثار خودشان در جدال احسن حمله کنیم. امروز کار فرهنگی با جدال احسن جواب می‌دهد. فیلم ملکه صحرا را در دانشگاه‌ها نمایش دهید و همراه با این فیلم پکیجی از اطلاعات ارائه دهید. امروز شما نباید بگذارید مخاطب از دست شما در برود. اما کجاست آن شخصیت فرهنگی که با امکاناتی که در دست دارد، این جریان رسانه‌ای را به نمایش بگذارد فقدان شعور فرهنگی مانع شکل‌گیری این امر می‌شود.

وی خطاب به مدیران رسانه‌ای و فرهنگی جامعه گفت: امروز در جامعه ما جا نیفتاده که در نمایش سریال‌ها، گیم‌ها و آثار سینمایی، مسئله سرگرمی و اینترتیمنت صرف مد نظر نباشد. امروزه در غرب مفهوم اجوتیمنت edutainment تربیت تفریحی و تفریح تربیتی در غالب انیمشن‌ها و بازی‌ها ارائه می‌دهند. این فراست هنوز در مدیران فرهنگی ما وجود ندارد لذا دوستان جلسه آتش به اختیاری می‌گذارند و سینمای تجزیه‌ طلبی را طرح می‌کنند.

عباسی در ادامه افزود: همزمان با حمله داعش تا پشت بغداد «ریچارد هاس» جنگ مذهبی جدید ۳۰ ساله را مطرح کرد. در بحبوحه جام جهانی برزیل چشم افکار عمومی و رسانه‌ها به آن سو دوخته شده بود. در این بازه زمانی مذاکرات دور بعدی در تهران، حملات ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی به غزه و همزمان حمله داعش تا پشت بغداد به وقوع پیوست. هر زمان مسابقات جام جهانی است هیچ اخبار ورزشی را نشنوید. از فضای غفلت افکار عمومی سه چهار کار را همیشه به انجام رساندند.

رئیس اندیشکده یقین افزود: در ده سال گذشته در فضای سایبر طرح تجزیه منطقه مطرح شد؛ چرا تلویزیون ما یک بار هم که شده این تصویر را به نمایش نگذاشته است؟ در تلویزیون ما فیلم‌های بی ارتباط به زمین و زمان و باری به هر جهت نمایش می‌دهند. ما در سینمای تجزیه‌ طلبی حداقل ۱۰۰ فیلم شاخص داریم.

سیستم هوشمند رسانه‌ای در پخش فیلم‌های رسانه ملی نداریم.

در عصر شبکه‌های اجتماعی به جای تاک‌شوی تلویزیونی و طرح سناریوهایی که حوصله مخاطب را سر می‌برد با پخش فیلم‌های سینمایی می‌توان به مخاطب قدرت تحلیل و قرینه سازی را داد. مدیر فرهنگی باید هوشمندی داشته باشد.

در پایان این نشست عباسی گفت به تعداد مسائلی که هر روز در رسانه‌ها مطرح می‌شود ما مصداق آثار سینمایی داریم و مطالب در این حوزه‌ها آماده است و تنها آتش به اختیارانی برای طرح و نمایش این مسائل نیاز داریم.

منبع: رسانه انقلاب

?در کتاب صاعقه در صحرا نوشته جیمز بلک‌ول از طرح لی‌لی‌پوتیزه کردن منطقه موسوم به خاورمیانه سخن میگوید و قریب به ۱۰ سال پیش رابین رایت با حمایت ویژه کاخ سفید، نقشه جدید تجزیه منطقه را منتشر کرد.

? سینمای غرب، در فضای گفتمانی خود تجزیه‌طلبی در حیطه منافع غرب را تروریسم خوانده و نکوهش می‌کند، و از تجزیه‌طلبی‌ها در مناطق دیگر علی‌الخصوص در سرزمین‌های اسلامی کاملا حمایت می‌کنند.

?سه طرح در حال انجام است: ۱- اگر در منطقه اسلامی بخشی غیرمسلمان بود آن را جدا می‌کنند. ۲- با دست بردن به خشونت باعث فراری شدن مسلمانان و در نتیجه کاهش جمعیت مسلمانان در یک سرزمین می‌شوند. ۳- در مناطق مسلمان‌نشین با دمیدن به اختلافات در پی وقوع جنگ مذهبی بین آن‌ها هستند.

? فیلم “عملیات اوگرا” یکی از آثاری است که به تجزیه‌طلبان باسک می‌پردازد.

?اروپا با حدود ۱۲۰ قومیت، آماده تجزیه و بالکانیزاسیون هستند. تجزیه مثل دومینو است. اگر یکی جدا شود همینطور پی‌درپی بقیه مناطق نیست تجزیه می‌شوند.

? شرایط تجزیه در اروپا، آمریکا و کانادا بسیار بالاست اما برخلاف کشورهای آفریقایی نیروی حامی بیرونی برای آن وجود ندارد.

? ایرا، ارتش جمهوری خواه ایرلند، سه دسته آثار سینمایی برای آن ساخته است. یکی نشان می‌دهد که چگونه ایرلندی‌ها توانستند ایرلند جنوبی را مستقل کنند. دسته دوم به عملیات‌های جنبش جمهوری‌خواه ایرلند می‌پرداخت و فضای اقدامات تروریستی در خاک لندن. دسته سوم به خود حوادث و تبعات اقدامات و شخصیت‌ها می‌پردازد. در این دسته ناجی‌ باز از درون حکومت انگلیس فضا و شرایط را برای احقاق حق ایرلندی‌ها فراهم می‌کند.

?سیاست انگلیس و آمریکا برگرفته از مزرعه حیوانات اورول، این است که القا کند «انقلاب بی‌فایده است». فیلم سینمایی «باد علف‌زارها را تکان می‌دهد» با همین ایده نشان می‌دهد که هر انقلاب بعدا شکست می‌خورد و انقلاب، فرزندان و سربازان خود را ذبح می‌کند. این نگاه غربی نسبت به انقلاب‌هایی است که به ضرر منافعش است. حرکت انقلابی اساسا بی‌فایده است و از چاله‌به‌چاه رفتن است. فیلم «به نام پدر» نیز درنهایت همین پیام را مطرح می‌کند.

?هم جریان سینمای فرانسه و اسپانیا و هم جریان سینمای هالیوود مخاطب را با گروه جدایی‌طلب همراه نمی‌کنند و انقلاب کردن و جمهوری‌خواهی را زیر سوال می‌برند.

?در همان سال‌های حوادث ایرلند، در این سوی زمین، شخصیتی به نام لارنس عربستان که معاون گرترود بل، زن جاسوس انگلیسی و طراح فروپاشی عثمانی بود، با یکدیگر در این راستا عمل می‌کنند. دو فیلم «ملکه صحرا» که در یک‌صدمین سالگرد او بود، که در دو سال پیش ساخته شد، و هم فیلم مشهور «لارنس عربستان» به این موضوع می‌پردازند. هر دو فیلم فرآیند نفوذ و تجزیه‌طلبی را ستایش می‌کند و جاسوسان خود را قهرمان نشان می‌دهند.

? آیا می‌توانیم مثل کاری که آمریکایی‌ها کردند، نقشه تجزیه آمریکا را منتشر کنیم؟ آیا می‌توانیم از تجزیه‌طلبان این‌چنینی به عنوان افرادی آزادی‌خواه فیلم بسازیم آنها را قهرمان بنماییم؟

? یکی از کارهایی که جوانان باید انجام بدهند این است که با فرمول جدال احسن، از همین فیلم‌هایی که خودشان ساخته‌اند استفاده کنند و مردم را آگاه کنند.

? از آنجایی که نهادهای فرهنگی ما تعطیل هستند، هیچ‌کدام نتوانستند با تیزهوشی، شجاعت و شعور فرهنگی، در موقعیت تجزیه‌طلبی های اخیر، دست به پخش فیلم‌های مربوط به بالکانیزه کردن و جدایی طلبان‌زده و روی آن‌ها بحث کارشناسی کنند.

? همین ضعف در مدیران، در استادان فلسفه در ایران وجود دارد که نگاه‌شان نسبت به رمان، فیلم و بازی ویدیویی صرفا سرگرمی است و غافل هستند از اینکه بیش ۵۰۰ استاد فلسفه در غرب به مفاهیم فلسفی در این آثار پرداخته‌اند.

? در عصر اصالت ایمیج به جای اصالت کانسپت باید با اجوتینمت در مدرسه و ساینتینمنت در دانشگاه، شیوه آموزش و تربیت را تغییر داد و از ظرفیت تصویر استفاده کرد. امروز پیچیده‌ترین مفاهیم فلسفی، به سادگی از طریق فیلم و انیمیشن و بازی به مخاطب القا و منتقل می‌شوند.

? تعطیلی مسئولان و مدیران فرهنگی خودش را در مسئله جنگ مذهبی سی ساله جدید میان مسلمانان نیز نشان می‌دهد. جایی که امثال کیسینجر، ریچارد هاس، برژینسکی، جان کری و دیگران از جنگ مذهبی سی ساله گفتند، هیچ یک از فیلم‌های مربوط به این موضوع بازپخش نشد، هیچ کدام از رمان‌های آن دوباره معرفی نشد و همین وضعیت برای کتاب‌های کارشناسی و تابلوهای نقاشی آن متاسفانه وجود دارد.

? امروز لایه‌های تحلیل در عصر بین‌الملل بسیار پیچیده شده است. یکی از مهم‌ترین راه‌های آگاهی بخشی به مردم پخش هدفمند آثار هنری مرتبط با موضوعات روز به شکل هدفمند در عرصه رسانه‌ای کشور است.

? سه سال پشت سرهم، درست در شب شکست تاریخی کراسوس توسط سپهبد سورنا، تلویزیون فیلم ژولیوس سزار را پخش کرد!!!

? هرسال ۲۰ شهریور سالگرد ۱۱ سپتامبر است. آقای آرت اولیویر که از مقامات آمریکایی است و مسئولیت‌های مختلفی داشته، فیلم سینمای «عملیات ترور» را ساخته و نشان داده که خود آمریکایی‌ها مسبب یازده سپتامبر بوده‌اند. هم اکنون ۴ سال است که دوبله این فیلم را تلویزیون پخش نکرده است. همین غفلت‌ها باعث می‌شود دشمن جلوتر رود و این اواخر ادعا کرد که ایران و القاعده با یکدیگر ارتباط داشته‌اند! که واکنش وزیر خارجه ما را به همراه داشت.

? #تجزیه‌طلبی یک سرفصل جدی در حوزه #سینمای_استراتژیک است.

? نیاز است خود جوانان انقلابی در زمینه موضوعاتی مثل موضوع امروز، خودشان دست به برگزاری کرسی‌های مختلف و جمع‌بندی و تولیدات رسانه‌ای بزنند. باید سوابق سینمایی جهان با پیش‌زمینه‌های قوی تاریخی، منتشر و تبلیغ شوند تا به حافظه تاریخی جوانان کمک کند. انقلابی‌ها نباید غافل‌گیر شوند.

??غافل‌گیر نشوید که هیچ‌کس به خاطر غافل‌گیری در تاریخ ستایش نشد.

منبع: کانال سینمای استراتژیک

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.