او همه چیز را زیبا می‌دید…

?برای بانو #زینب(س) همه چیز زیبا بود؛ افلاکی، ملکوتی، جبروتی و لاهوتی بود نه زمینی و دنیوی. آن گاه که از او پرسید، «چه دیدی در کربلا، چه شد در عاشورا؛» فرمود: «ما رَأیتُ الا جَمیلا»

?نه با چشم سر (عین) نه حتی با چشم دل (بصیرت) که با چشم فؤاد خود رؤیت می‌نمود. ساحت‌های وجود خود را لایه لایه از صدر تا شغاف و از قلب تا فؤاد درنوردیده و به کنه دل خود دست یافته و حال، با چشم دیگری می‌دید…
چشم #فؤاد.
رؤیا، از فؤاد انسان می‌جوشد و سربرمی‌آورد و از این دیدِ هنرمندانه است که همه چیز بر او جمیل می‌آمد.

?و اینجاست که زیبایی‌شناسی، استتیک و علم‌الاستحسان عاجز می‌ماند. هنرمندی که جمیل می‌انگارد و می‌نگارد، ورای محاسبات عالم ماده، مخاطب اثر هنری خود را « #ربوبیت» می‌کند. و از این نظر، عجب نیست که کار هنرمند، خدایی کردن است.

?هنرمند توحیدی، مؤمن به خداست؛ پس او مخاطب اثر هنری خود را به گونه‌ای می‌پروراند که هم‌چون زینب(س) چهار ساحت وجودی خود را درنوردیده و به تثبیت در فؤاد خود دست یابد. چراکه غایت حکمت قرآنی هنر، #تثبیت_فؤاد است.

❇️ #هنر_متعالی، هنر متعهد و هنر انسان‌ساز، جامعه را برمی‌انگیزاند؛ و هنری‌ست که خشیت را در صدر رقم می‌زند و صدر انسان را خاشع می‌کند، آن گاه شغاف انسان را فارغ از حمیت کرده و سکینت می‌بخشد؛ سپس قلب را ربط می‌دهد و نرم می‌کند و از همین جا‌ست که اشک‌ها سرازیر می‌شود. آن گاه برمی‌انگیزاند و با تثبیت در فؤاد، او را آرام می‌کند.

دکترین حالت
دکترین حالت

? l1l.ir/3wy7
#کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت
#نظریه_ثبت_در_فؤاد استاد حسن عباسی

?پنجم جمادی‌الاول، روز میلاد با سعادت #حضرت_زینب(س) تبریک و تهنیت باد.

✅ در جلسه ۶۰۷ کلبه کرامت، با موضوع «ریخت شناسی(۵) – سینمای مخاطب» (در آبان ۹۴) با عبور از هنر سنتی ارسطو و هنر مدرن نیچه، به حکمت هنر قرآنی پرداخته شده است. این جلسه دیدنی را دریافت کنید:

مطلب اختصاصی
کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @dr_abbasi

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. داور نظری رازلیقی

    سلام. مطالب خیلی اموزنده بود ولی با این حال دانلود سخنرانی های جدید دکتر امکان نداره بلکه 5 سال پیش ان امکان داره .اگر امکان دسرسی به مسائل روز امکان داشت خیلی موثر بود .ممنون