او یک حکیم بود…

??یازدهم جمادی‌الاول، سال‌روز ولادت خواجه نصیرالدین طوسی است.

✳️ حکیم #خواجه_نصیرالدین_طوسی، از علمای برجسته‌ی اسلام است که علاوه بر فلسفه، علم کلام، منطق و اخلاق در سیاست، ریاضیات و نجوم نیز سرآمد عصر خود بوده است. وی در اسلام آوردن مغول‌ها نقش بسزایی داشت و شاگردان بزرگی همچون «علامه حلی» و «قطب‌الدین ‌شیرازی» را نیز تربیت نمود.

❓خواجه نصیرالدین طوسی، یک عالم دین بود، اما چرا یکی از دانشگاه‌های صنعتی ایران به اسم او نام‌گذاری شده است؟ و عجب‌تر آنکه روز بزرگداشت خواجه، به روز مهندس مشهور است.

✅ تخصص و اشراف حیرت ‌انگیز یک عالم دینی بر علوم ریاضیات و نجوم، حاصل چه چیزی جز درجه‌ی اعلی #حکمت او می‌تواند باشد؟

❌ یکی از سنجه‌های تمدن غرب، نظام مدارج تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان در مدرسه و فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) است. قواعد و مراحلی که در آن سوی دنیا تعیین شدند و در این سو کورکورانه و بنده‌وار، همه از آن تبعیت می‌کنند. دکتر شدن در نگاه ما، غایتِ عالم شدن است پس روز و شب در پی آن می‌دویم در حالی که احتمالاً دکتری نیست که حتی معنای درست « دکترا » خود را بداند!

هفت شهر عشق را عطار گشت// ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

?اگر انسان، عزیزی داشته باشد که او را گم کرده است، چگونه در پی آن می‌دود و تا او را نیابد، آسوده نمی‌شود؟ انسان مؤمن نیز گمشده‌ای دارد اما چگونه در پی آن باشد، وقتی از گمشده‌ی خود بی‌خبر است؟! گمشده‌ی ما چیست؟

❇️ امام علی(ع) #حکمت را گمشده‌ی مؤمن می‌دانند که: «الحكمة ضالة المؤمن»

?فرق حکیم شدن از دکتر شدن، در خوف از خدا است که: «رأس الحكمة مخافة الله عزّوجلّ» حکیم کسی است که هرچه بیشتر پیشرفت می‌کند، به خوف او از خدا افزوده می‌شود؛ خودش را بیشتر در محضر خدا می‌بیند و معصیت نمی‌کند. امروز انسان‌ها در مدرسه از خدا خوف دارند؛ وارد دانشگاه که می‌شوند، به تردید می‌رسند اگر به دکترا رسیدند و هنوز نمازخوان ماندند، حاصل تربیت خانوادگی، لقمه حلال و شیر پاکی‌ست که از آن بهره‌مند بوده‌اند. چراکه علم ارائه شده در دانشگاه، به خوف انسان از خدا نمی‌انجامد. می‌توان به اعلی‌ترین درجات دانشگاهی رسید اما یک فاسد اخلاقی بود. در حالی که گام نخست در نیل به حکمت، تزکیه است. «ویُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة» حکیم انسانِ مؤمنی‌ست که تزکیه شده و با علمِ معطوف به ادب، پرورانده شده است. او به عالی‌ترین سطح معرفت دست پیدا کرده است جایی‌ که فؤاد انسان بیدار شده و به رستگاری رسیده است در حالی که در علم نیز سرآمد است.

شناخت طراز
شناخت طراز

کرسی نظریه پردازی کلبه کرامت
نظریه معرفت تراز استاد حسن عباسی

?برای داشتن خواجه نصیرالدین طوسی‌ها، ابن سیناها، شیخ بهایی‌ها، ملاصدراها و… باید حکیم پروراند. از کنکور و مدرک دانشگاهی که گنگ‌هایی خواب دیده در آن سوی دنیا تعیین کرده‌اند، چنین برنمی‌آید. عمر افراد در پی دکتر شدن، به استثمار می‌رود تا مدارکی به دست آورند که اعتباریاتی بیش نیستند و در آخرت هم به کارشان نمی‌آید.

❇️ دست‌یابی به حکمت، از گذرِ رشد، اعتدال، یقین، حضور، انصاف و قسط میسر است که در جلسه ۵۴۱ کلبه کرامت (آبان ماه ۹۳) با عنوان « معرفت تراز» پرداخته شده است و می‌توانید آن را از لینک زیر ملاحظه نمایید:

مطلب اختصاصی
کانال رسمی استاد حسن عباسی

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.