سیدعلی قاضی، کوهی از عظمت و مقام توحید بود

✴️ #سید_علی_قاضی، کوهی از عظمت و مقام توحید بود؛ انسان ترازی که تاریخ اسلام کمتر به خود دید است.

❇️ اگر غایت خلقت انسان، عبودیت اوست؛ که «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»؛ و هیچ انسانی بر زمین نیست که در هر حال، در عبودیت الله تعالی یا در عبودیت نفس خود نباشد، (با این فرق مهم که عبودیت هرچه غیر الله، با ربوبیت آن پاسخ داده نمی‌شود؛ اما «رب» ما، باغبانی‌ست که خود کاشته و خود می‌پروراند؛ عبودیت خدا، ربوبیت خدا را شامل حال انسان می‌کند.) عبودیت انسان، چطور به حد اعلی برسد آنچنان که سید علی قاضی‌ها به آن قله دست یافتند؟ چه کنیم که ما نیز سید علی قاضی‌ها بپرورانیم؟

?هشت میلیارد انسان روی کره‌ی زمین!
شمع وجود شما دو روز است، می‌سوزد و تمام می‌شود؛ بر شما باد تراز انسانی.

✅ انسان تراز، انسانی است که ابلیس در نطفه‌گذاری او دخیل نباشد؛ در تربیت خود، به چنان ادبی دست یابد که عالم را محضر خدا ببیند پس در محضر او، معصیت نکند؛ (که رسول‌الله(ص) فرمود: «أَدَّبَنی رَبی فَأَحسَنَ تَأدیبی» رب من مرا به نیکوترین حال، ادب کرد.) در پیمودن درجات علم و معرفت، هرچه بالاتر ‌رود، خوف او از خدا بیشتر بشود (که: «رأسُ الحِكمَةِ مَخافَةُ اللَّهِ») رشید شده‌ای با قلب سلیم بشود که: «یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ» جوانمردی‌ که قوت جسمانی خود را در طاعت و خدمت خدا بطلبد؛ با هم‌نفس خود به سکینت برسد تا مودت و رحمت در او جعل شود؛ در بازار خودفروشی دنیا، مال و نفس خود را جز به خدا نفروشد؛ که: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» حدود الهی را محافظت کند و در هر حال، به جز ضرر و زیان دنیوی، فلاح و خسران اخروی خود را هم محاسبه کند.

انسان طراز
انسان طراز

?انسان ترازی که سید علی قاضی می‌شود…

?و بَشِّرِ المُؤمِنین…

??به مناسبت سال‌روز رحلت آیت‌الله میرزا علی‌آقا قاضی طباطبایی (۱۳۲۵‌ش)

❇️ جلسه ۳۷۲ کلبه کرامت با موضوع « انسان تراز» (در ۹۱/۶/۹) به مؤلفه‌های انسان تراز پرداخته است که می‌توانید از لینک زیر ملاحظه نمایید.

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.

یک دیدگاه

  1. با سلام وتشکر از زحمات جنابعالی لطفامقاله ایکه فیزیکدان امریکایی در مورد (علم امریکا احمق پرور است )را هم درج بفرمایید چون واقعا صحیح است و باشخاصی میخواهم ارسال کنم . میشود لطفا به ایمیل خودم هم بفزستید وهم درج کنید برایه خواندن همه که به بینند خیلی ممنون