وزارت زکات

وزارت زکات

در دانشگاه‌ها مواجهیم که اغلب اعتقادی به اقتصاد در اسلام ندارند. نه تنها طرحی درجایگزینی اقتصاد ربوی ارائه نمی‌کنند، بلکه غفلتاً یا تعمداً مفاهیم عظیم قرآنی را هم به سخره گرفته و به محاق می‌برند.

? اقتصاد صدقه‌ای برخلاف ذهنیت سخیفی که برخی در جامعه نسبت به آن ایجاد کردند، یک اقتصاد متعالی‌ست. این مفهوم قرآنی که یکی از راه‌حل‌های نجات از اقتصاد ربوی است باید در قالب نظام‌سازی دیده شود، نه صرفاً به عنوان امری اخلاقی. یکی از ویژگی‌های جامعه‌ی دینی این است که همه‌ی مردم، یا دریافت کننده زکات و صدقات باشند، یا پرداخت کننده‌ی آن. حتی در روایات تاکید بر این است که تنگدستان هم برای گشاده‌روزی صدقه دهند.

?در جایگزینی اقتصاد مدرن و نجات از نهادهای اقتصاد لیبرالی، می‌باید نهاد «وزارت زکات» تشکیل شود. اگر نماز، عبادت جسم و روح است، زکات، عبادتِ معیشت مؤمنین است. وزارت زکات، مبتنی بر آیه ۶۰ سوره توبه و دیگر آیات کلام‌الله مجید در تبیین معیشت دینی، به اراده‌ی الهی «ربا» را کنار خواهد زد.

?نهادی که امروز صدقات خرد را اداره می‌کند، کمیته امداد است. ساختار کمیته امداد، از پوشاندن ظرفیت قرآنی و فقهی زکات و صدقات عاجز است. به همین علت صلاحیت پوشش وزارت زکات را ندارد. برای انجام و تحقق این امر به مراکز مطالعات گسترده‌ و کارهای میدانی و پیمایشی عظیم به صورت داینامیک و پویا نیاز است.

?غفلت از ظرفیت‌های عظیم قرآنی در صدقه، زکات، خمس، قرض‌الحسنه، خسارت‌بار است. چون هنوز دولت‌ اسلامی نداریم، اقدامات ۶ نهاد «کمیته امداد امام خمینی»، «تأمین اجتماعی»، «بیمه»، «اوقاف و امور خیریه»، «به‌زیستی» و «امور مالیاتی در وزارت اقتصاد» علاوه بر جوهره‌ی سکولار و غیردینی‌شان (به جز اوقاف) فردی و پراکنده است. سیاست‌گذاری واحدی ندارند و معلوم نیست منابع در کجا و چگونه هزینه می‌شود. حتی تأمین اجتماعی (به عنوان یکی از نهادهای اصلی اقتصاد لیبرالی در کنار بانک، بورس، اوراق قرضه) به کاسب‌کاری، تجارت، شستا و… روی آورده است. با وجود وزارت زکات، سازمان تأمین اجتماعی غیر ضروری است. با شکل‌گیری دولت اسلامی، از منابع زکات، انفاق، صدقه، خمس و قرض‌الحسنه استفاده بهینه و مطلوب صورت می‌گیرد.

❇️ وزارت زکات، ذیل دکترین بیع در افق ۱۴۴۴ در کرسی نظریه‌پردازی کلبه کرامت (در جلسه ۴۹۲ و جلسه ۴۹۵ در اسفند ۹۲) پرداخته شده است که توصیه می‌شود ملاحظه نمایید

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.