منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، چیست؟

??۲۷ آذر، روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه است.

✅ وحدت حوزه و دانشگاه زمانی ممکن است که هم حوزه و هم دانشگاه بر محور #توحید جمع بشوند. مبانی دانشگاه آن گونه که امام خامنه‌ای بیان داشتند: «..مادی، غیرالهی و غیرتوحیدی‌ست.» و از اساس مشکل دارد.

دانش حوزوی هم نیاز به خالص سازی و پالودن خود از تهاجمات علمی غربی و شرقی، یهودی و مسیحی، سنتی و مدرن، و … دارد. چراکه در طول هزاروچهارصد سال گذشته ۵ بار به اسلام تهاجم فرهنگی شده است:

1️⃣ اسرائیلیات. یهودیان تازه مسلمان شده، اسطوره‌ها و برخی انگاره‌های یهود را در قالب روایت دروغین وارد اسلام کردند.

2️⃣ علم کلام مسیحی. که از کلیسای امپراتوری بیزانس وارد اسلام شد.

3️⃣ فلسفه‌ی یونانی (هلنیسم). خاندان عباسیان در تلاش برای کم‌فروغ نشان دادن نور وجود ائمه(ع) با تأسیس دارالحکمه، دست به ترجمه‌ی گسترده‌ی متون یونانی زدند.

4️⃣ عرفان شرقی. حاصل شکست‌هایی بود که در اسلام صورت گرفت.
5️⃣ مدرنیته غرب.

✨وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه، بر محور #توحید امکان‌پذیر است. اسلام، حاکمیت معرفتی را از آنِ اصل #توحید می‌داند. بر این اساس، ساده‌انگارانه است اگر توحید را یکتاپرستی بدانیم و از آن عبور کنیم.
? yon.ir/eBZeF
?توحید یعنی آنکه بدانیم عالم را #خلقت و #جعل است. خدای متعال غیر از آنکه خالق است، جاعل نیز هست؛ فراتر از عالم خلق، عالم جعل است؛ که فرمود: «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَة» (این است و جز این نیست که در زمین برای خود خلیفه «جعل» می‌کنم.) درک حقیقی توحید، از دروازه‌ی شناخت مفهوم «جعل» می‌گذرد. عالم خلق، عالم ماده است؛در عالم خلق، دوتایی‌هایی وجود دارد که هریک بدون دیگری ناقص است. هر دوی آن‌ها ضروری‌ست و نمی‌توان یکی را حذف کرد. همچون شب و روز، زن و مرد. قرآن کریم این رابطه را «زوجیت» می‌نامد. اما عالم جعل، عالم معناست. در عالم معنا، زوجیت (دوآلیسم) به‌گونه‌ای توسط خداوند جعل شده است که یکی از این دوگانه‌ها باید زدوده شود و دیگری حفظ شود؛ همچون: حق و باطل، صدق و کذب، خیر و شر، یقین و شک، سعادت و شقاوت.

#کرسی_نظریه_پردازی #کلبه_کرامت

❇️ برای مطالعه بیشتر، به جلسات سرفصل « #دیرین_شناسی_فهم» و « #خلق_و_جعل» و همچنین به جلسات « #اسلام_ناب» (در اردیبهشت سال ۸۹) مراجعه نمایید:
▶️ yon.ir/s6bjg
▶️ yon.ir/Sea5n

▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/520
▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/521

کانال رسمی استاد حسن عباسی
? @Hasanabbasi_ir

? چرا وحدت حوزه و دانشگاه همچنان لاینحل مانده است؟

❓و اصلاً منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، چیست؟

?جامعه ما تنها جامعه‌ای است که بر سر دو راهی است. چون هیچ جامعه‌ی دیگری دو پارادایم معرفتی ندارند. ولی در جامعه ما به تبع رویکرد دینی، این دو وجود دارد و هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، دامنه‌شان معلوم نشده است.

?در زمان شیخ بهایی، فقها میان‌دار همه‌ی نیازهای جامعه بودند. در فرهنگ و هنر، سبک زندگی، معماری، مهندسی، علم، قضائی و..؛ اما حوزه علمیه‌ی امروز که محصور شده در فلسفه و کلام و فقه و از نیازهای روز عقب‌نشینی کرده، خودش را در قبال معماری، سبک زندگی، علوم پایه و.. مسئول نمی‌داند! و همین موجب شده بخش مهم نیازهای جامعه را دانشگاه با علم مدرن پاسخ بدهد.
به طور نمونه، جریان علمی کشور چه در دانشگاه و چه در حوزه، نسبت به تخریب بنیان‌های اعتقادی در داروینیسمِ علوم زیستی و پزشکی سکوت کرده است!

❓آیا اصلا علوم پایه اسلامی و علوم انسانی اسلامی داریم؟
?اساساً بین معرفت انسانِ مسلمان و انسان غیرمسلمان فرقی وجود دارد یا نه؟

?در سطح رهبری ایشان معتقدند: «مبنای علوم انسانی غرب، غیرتوحیدی، مادی و غیرالهی‌ست» – ۱۱ تیرماه ۹۳
?در سطح رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجتهدی که سواد دینی دارد، او معتقد است «مبانی علم، یهودی و مسیحی و مسلمان ندارد.» – ۱۴ اردیبهشت ۹۳

? این اختلاف نظر، در سطح استراتژیکی جامعه است که در درون دانشگاه و حوزه هم وجود دارد.
تکلیف خود را روشن کنیم؛ آیا علم دینی داریم، یا خیر. اگر نه، پس پاسخ‌مان در قبال ذات تثلیثیِ مطلق علوم انسانی و حتی علوم پایه، چیست؟
و اگر داریم، جایگاه #علم_توحیدی کجاست؟
? llink.ir/98tt
✅ کرسی نظریه پردازی کلبه کرامت در مجموع ۸۰۰ جلسه، با مطالعات تطبیقی، سعی در تولید علم بومی توحیدی داشته و به امید خدا خواهد داشت؛ اما به طور خاص، جلسات «دیرین‌شناسی فهم» و «خلق و جعل» از مجموعه سرفصل‌های کلبه کرامت را به شما دانشجویان و طلبه‌های جوان، توصیه می‌کنیم.

? kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=57
? kolbeh-keramat.ir/Sessions/?ItemCourse=1&ItemCategory=56

? ۲۷ آذر، روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه است.

اندیشکده یقین، مرکز بررسی‌های دکترینال
? @andishkadehYaghin

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.