دانلود برنامه هفت با حضور استاد عباسی با موضوع سینمای دینی

استاد عباسی بامداد شنبه 4 دی 89 در برنامه هفت از شبکه 3 سیما به نقد سینمای دینی پرداخت. این برنامه در کمتر از 24 ساعت بیش از 30 بازتاب در رسانه ها داشته است که گزیده این برنامه به نقل از مشرق نیوز امده است.

مدت زمان: 39 دقیقه

تاریخ پخش: 4 دی ۸۹ 

مجری: فریدون جیرانی

موضوع : سینمای دینی

کاری از: شبکه 3 سیما

فرمت: DIVX , MP3

کیفیت: عالی

فایل صوتی و تصویری با لینک مستقیم در ادامه مطلب …

 

در منابع خمسه قدرت یعنی سیاست، اقتصاد، نظامی گری، اجتماع و فرهنگ، هنرمندان و فرهنگیان از یک سو و نظامیان با نزدیک شدن به مفهوم شهادت، دینی تر ازحوزه های سیاست و اقتصاد هستند. به گزارش سرویس جنگ نرم مشرق، حسن عباسی تحلیلگر مسایل استراتژیک با حضور در برنامه هفت ،به تحلیل مفهوم سینمای دینی و مذهبی در ایران و جهان پرداخت. دکتر حسن عباسی از اساتید برجسته علوم استراتژیک، در خصوص سینمای دینی در ایران و جهان گفت: اکثر فیلم هایی که عموم مردم به نام سینمای دینی می شناسند، صرفا سینمای تاریخی است و اگر بخواهیم به آن ها نمره بدهیم، نمره ی سینمای تاریخی می گیرند یک برهه ای از تاریخ را روایت می کنند، نه سینمای دینی. وی فیلم هایی همچون مختارنامه، مریم مقدس در ایران و ده فرمان و ال سید در سینمای غرب را فیلم هایی تاریخی دانست و گفت: این فیلمها برهه ای از تاریخ را روایت می کنند و محتوای دینی آن ها در حداقل است. فیلم دینی این است که بتواند یک حس دینی را به مخاطب منتقل کند.

عباسی با اشاره به فیلم هایی همچون طلا و مس و ترومن شو تصریح کرد: فیلمی همچون طلا و مس یک مضمون دینی را در غالب یک حس به مخاطب منتقل می کند، و عشق به همسر را نه از نوع شهوت و بلکه از این جهت که وی یک انسان است را به خوبی نمایش می دهد.

این کارشناس مسایل فرهنگی با تفکیک بین دو چهارچوب تصوری متمایز حکمت هنر و فلسفه هنر به تشریح این موضوع پرداخت و گفت:

هنر همواره از مجرای وحی به انسان الهام می شود و نمی تواند خارج از مقوله و چهارچوب وحی باشد . این وحی یا وحی الهی است و یا وحی شیطانی.

این استاد دانشگاه افزود: فلسفه هنر ، تبدیل وحی شیطانی به گزاره های ذهنی و فکری با زبان غریزه است ، وسپس تبدیل این ذهنیت به حس است. چنین هنری ماهیت اغواگری و سرگرمی دارد. درحالیکه حکمت هنر تبدیل وحی الهی به عقل با زبان فطری و سپس تبدیل عقل و مکنونات قلبی به حس است. چنین هنری همواره به ارشاد و اعتلای انسان نیل می کند. اما متغیر اصلی در تفکیک این دو حوزه متفاوت هنر، جنبه ی اغوا و ارشاد آنهاست.

رییس مرکز بررسی های دکترینال پس از نقد اینترتینمنت (entertainment) به عنوان محصول وحی شیطانی و فلسفه ی هنر غربی و با جایگزین نمودن حکمت هنر و ماهیت ارشاد و اعتلای آن بحث سینمای دینی را اینگونه تشریح کرد:

برای آنکه سینمای دینی را از دل قرآن استخراج نماییم، نیازی نیست که برای سینماگران خودکلاس تفسیر قرآن بگزاریم، بلکه یک سری انگاره های دینی در قرآن وجود دارد که معمولا با “انّ” یا “قد” در ابتدای فراز قرآنی آغاز می شوند. این آیات دکترین های قرآنی هستند که سنت های الهی هستند و تغییر ناپذیر هستند و هنرمند بدون بررسی تاریخ برای رسیدن به این دکترین ها، میتواند این انگاره ها را دستمایه ای برای ساخت فیلم دینی قرار دهد. ضمن اینکه یک سریگزاره های تشریعی نیز در تعالیم دینی مانند “قاعده ی نفی سبیل”وجود دارد که راه را بر کفار برای تسلط بر مسلمین می بندد. به گونه ای که با این قاعده در ژانر سینمای دینی دیگر نمی توان فیلمی چون از کرخه تا راین داشت که زن مسلمان – که در مبانی هنر در یونان باستان که به آن گایا می گویند، نماد عقیده و سرزمین است- به عقد مرد اجنبی درآید.

این منتقد سریالهای غربی با تشبیه صحنه تئاتر به عالم هستی، و فیلم برداران پشت دوربین به کاتبان اعمال و افعال، اصالت را از آن مخاطبی دانست که پشت تلویزیون نشسته و به صحنه های تئاتر نگاه می کند و اظهار داشت: عالم هستی هم همینگونه است، به این مفهوم که ما انسانها می دانیم که خدایی هست و به اعمال و افکار و افعال انسانها مسلط است، لذا اصالت از خداست.

این استاد دانشگاه سپس فیلم ترومن شو با بازیگری جیم کری را نمونه یک فیلم دینی که به انتقال مفهوم اصالت می پردازد عنوان کرد و گفت: در این فیلم جیم کری در دنیایی زندگی می کند که مردم کشورش اعمال او را از طریق دوربین ها می بینند، در حالی که خودش از این موضوع خبر ندارد و زمانی که متوجه می شود به فکر نوع رفتارهایش می افتد.

وی در ادامه سخنانش، ارائه مفاهیم قرآنی در قالبی هنری را ضروری دانست و گفت: ما در قرآن آیه هایی داریم که با “اِنّ” آغاز می شود، این آیه های دکترین های زندگی جوامع بشری باید قرار بگیرد، به عنوان مثال فیلم طلا و مس، مفهوم آیه “ان مع العسر یسرا” را با یک حس هنری به مخاطب انتقال می دهد.

وی افزود: این در صورتی است که معنای این آیه به اشتباه برای مردم گفته شده است، در این آیه بعد از “اِنّ”، واژه “مع” آمده است که به معنای “با” است، لذا آیه اشاره می کند که با سختی، آسانی است.

وی گفت: در زندگی های امروزی شاهدیم که مردم تلقی دیگری از این آیه دارند به این صورت که این آیه اینگونه برایشان جا افتاده که “ان بعد العسر یسرا”، یعنی بعد از هر سختی، آسانی است.

در ادامه رئیس مر کز بررسی های دکترینال با اشاره به سخن رهبر انقلاب در جمع هنرمندان که فرمود کسی چیزی به شما نداده است که از شما مطالبه کند، تصریح کرد: جامعه دانشگاهی و حوزوی ما باید به این نکته توجه کنند که، این عیب هنرمند و کارگردان نیست که فیلم دینی نمی سازد، چون کارگردان نمی داند فیلم دینی چیست، چون فقه نمی داند، لذا این وظیفه جامعه دانشگاهی و حوزوی است که باید بیاید بگوید این این آیه قرآنی چنین مفهومی دینی در بردارد، از اینجاست که کارگردان می تواند آنرا در قالب یک فیلم روایت کند و فیلم دینی بسازد.

عباسی تعداد فیلم های دینی ساخته شده در کشورمان را بسیار ناچیز خواند و با بیان اینکه حتی بسیاری از کارگردانان وقتی فیلمی می سازند نمی دانند که فیلم دینی ساخته اند گفت: یک کارگردان می رود فیلمی می سازد وقتی از او می پرسیم فیلم دینی ساخته ای می گوید نه من قصدم این نبوده، چون نمی داند فیلم دینی چیست.

حسن عباسی با تاکید بر اینکه در 5 منبع قدرت یعنی  سیاست ، اقتصاد، نظامی گری، اجتماع و فرهنگ، هنرمندان و فرهنگیان از یک سو و نظامیان با نزدیک شدن به مفهوم شهادت، دینی تر هستند لذا در حوزه های سیاست و اقتصادبه شدت غیردینی هستیم،به موضوع بانکداری اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در قرآن آمده است که ربا به جنگ با خدا رفتن است، و میدانیم که بانک اصلا بر پایه ربا برقرار شده است.

حسن عباسی،استاد برجسته حوزه استراتژی با اشاره به فیلم مستندی به نام “ترقی پول” که نایل فرکوسن، استاد دانشگاه هاروارد در سال گذشته در خصوص ریشه های تاریخی بانک ساخته است گفت: فیلم تاجر ونیزی همین موضوع را به تصویر می کشد، در ونیز آن زمان که خیابانها آب بود، پیاده رو ها هم مسقف بوده است، یهودیانی که ربا می دادند، روی یک صندلی می نشستند که اسم آن صندلی را گذاشتند “بانک”، بعدها ساختمانهایی را ساختند و به جای آن صندلی درون ساختمان به ربا دادن پرداختند، حالا امروز می گوییم بانکداری اسلامی، یعنی جنگ با خدای اسلامی.

این استاد دانشگاه همچنین به موضوع رشد و غی اشاره کرد و اظهار داشت: ما دو مفهوم در قرآن داریم، یکی رشد و دیگری غی، فیلم دینی می تواند هم رشد دهد و هم غی، هنرمند باید بتواند جامعه را با هنر خود رشید کند، و با مفهوم رشد، هنرمند مرشد تلقی می شود. این دو مفهوم از ضرورتی ویژه برخوردارند که باید به آن توجه شود.

دانلود فایل صوتی:

 دانلود – Direct Download Link

حجم:13.6 مگابایت

 منبع :دکتر عباسی

دانلود فایل تصویری:

 دانلود – Direct Download Link

 حجم:320 مگابایت

 منبع : کلبه ی کرامت

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

10 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید لطفا لینک هارو اصلاح کنید . باتشکر

  2. خدا قوت.دمتونم گرم.خدا به حکیم عباسی سلامتی و طول عمر بده مثل همیشه شفاف،زیبا و پر محتوا بود

  3. آقا لینک رو لطفا اصلاح کنین

  4. با عرض سلام و خسته نباشید از سایت خوبتون. لطفا هرچه زودتر لینک رو اصلاح کنید.

  5. سلام.اگه میشه لینک رو اصلاح کنید

  6. سلام
    خدا قوت
    آقا این دانلود نمیشه
    اگه میشه لینک رو اصلاح کنید
    یا علی

  7. سلام واقعا خدا اجرتون بده

  8. این قسمت هفت رو نمیشه دانلود کرد اگه امکان داره روی سرویسهای دیگه به اشتراک بگذاریدش ممنون

  9. بسیار عالی بود.
    ممنون به خاطر زحمتیکه میکشین.

  10. سلام. خدا قوت. خیلی ازتون ممنونم که همچین منبع با ارزشی رو در اختیار ما قرار دادید.
    آجرکم الله…
    یاعلی…