آژاکس ۲، بررسی کودتای توئیتری ژوئن ۲۰۰۹
روند به وجود آمدن و شکلگیری وقایع پساز انتخابات دهم ریاست جمهوری، با توجه به شواهد موجود و بررسی نمونههای قبلی این نوع رفتار سیاسی، در کشورهایی مانند اوکراین، گرجستان و… مشخص کرد، حوادثی که از ساعات پایانی شب ۲۲ خرداد ۸۸ آغاز و در حدود دو ماه تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور را در برگرفت، یک پروسه از پیش طراحی شده [چند ماه پیش از انتخابات] و یا به عبارت دیگر، حرکت خزندهای برای براندازی جمهوری اسلامی ایران از درون، با استفاده از تکنیکهایعملیاتروانی و شگردهای جنگ نرم بود، حرکتی که در بین تحلیلگران و محققان علوم سیاسی و روابط بینالملل به کودتای مخملین مشهور است. به نوعی میتوان گفت، تعداد بسیار زیادی از افرادی که به نوعی در حوادث پس از انتخابات، با شگردهای گوناگون تبلیغاتی و رسانهای وارد فاز نافرمانی مدنی شدند، در حقیقت مهرههای یک صحنه بازی از پیش طراحی شده بودند و خود از آن اطلاعی نداشتند.
دکتر حسن عباسی در تاریخ ۸۸/۵/۱۰ در سخنرانی با عنوان “آژاکس ۲، بررسی کودتای توئیتری ژوئن ۲۰۰۹” به تبیین آنچه توسط رسانههایی مانند سایت وزارت خارجه اسرائیل، BBC Persian (بیبیسی فارسی)، VOA (صدای آمریکا) و همچنین شبکههای اجتماعی و مینیبلاگهایی مانند Facebook.com (فیس بوک) و Twitter.com (توئیتر) در مهندسی اجتماعی و به مدیریت آشوب، مدیریت محتوایی و اطلاعرسانی و دامنزدن به اغتشاشات انجامید اشاراتی مستند میکند. در ادامه به آنچه که تحت عنوان پروژه آژاکس ۲ در خصوص انتخابات ۸۸ در ایران توسط جریان های خارجی ترسیم شد، پرداخته می شود. راهبردی که توسط دموکراتها به “استراتژی توئیتری اوباما” مشهور است.
مدت زمان: ۱ ساعت 30 دقیقه
تاریخ : ۱۰ مرداد ماه ۱۳۸۸
مکان برگزاری: فرهنگسرای رسانه / مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی اصفهان
کاری از : مؤسسه اندیشکده یقین
موضوع : آژاکس ۲
فرمت: mp4 , mp3
کیفیت: عالی
دانلود فایل صوتی:
دانلود – Direct Download Link (کیفیت بالا)
دانلود – Direct Download Link (کیفیت پایین)
دانلود فایل تصویری:
دانلود به صورت پارت های ۱۰۰ مگابایتی:
دانلود پارت ۱ : Direct Link
دانلود پارت ۲: Direct Link
دانلود پارت ۳: Direct Link
دانلود پارت ۴: Direct Link
دانلود پارت ۵: Direct Link
“ژوزف نای” در اواخر دهه ۸۰ میلادی مفهوم قدرت نرم را وارد ادبیات سیاسی نمود. او در تعریف قدرت نرم در کتاب خود “قدرت و وابستگی متقابل در عصر اطلاعات” میگوید:
“قدرت نرم، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشورهدف، از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی یک کشور به قدرت نرم دست مییابد که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونهای ترسیم کند که از آنها امتیاز بگیرد.”
به تعبیر سادهتر، قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب، از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است.
نکته قابل توجه اینکه ابزار اصلی در اعمال قدرت نرم [جنگ نرم] رسانههای همهگانی، در اشکال و کاربردهای گوناگون هستند، زیرا مهندسی افکار عمومی در جوامع امروزی توسط رسانهها صورت میگیرد. امروزه نیز اینترنت به عنوان گستردهترین و سریعترین شبکه اطلاعرسانی بینالمللی، نقش ویژهای را در عملیاتی کردن طراحهای رسانهای دارد، نقشی که نمونه عینی آن در حوادث و اغتشاشات پساز انتخابات ایران به وضوح آشکار شد. راهبردی که توسط دموکراتها به “استراتژی توئیتری اوباما” مشهور است.
در این سخنرانی نوع نگاه دموکراتها به ایران [اوباما] و هم چنین دستور العمل Brookings Institution (موسسه بروکینگز)، به عنوان یکی از مشهورترین مؤسسات استراتژیک و تصمیمساز متمایل به دموکراتها، در رویارویی با ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرید.
سلام
سخنرانی دکتر عباسی با عنوان آژاکس ۲ کامل هست یا نه
سلام
ممنون که زحمت میکشید و فایل ها رو میزارید.
یه سخنرانی دارن دکتر پیرامون ایران 1414
صوتیش همه جا پیدا میشه. تصویریشو ندارین بزارین؟