گزارشی از متن و حواشی رونمایی مستند «نبرد خاموش»

 گزارشی از متن و حواشی رونمایی مستند «نبرد خاموش»

حسن عباسی: با کدام مبانی‏اقتصادی قول بهبود اقتصاد در ۶ ماه تا دو سال را می‏دهید!؟/«نبرد خاموش»؛یک مستند معمولی، یک خواننده خوب!

در حالی که مدتی است انتخابات به مهم‌ترین موضوع مورد بحث در تمامی محافل تبدیل شده، اکران پرشمار مستندهای سیاسی به برنامه‌ی ثابت دانشگاه‌های کشور تبدیل شده است. مستندهایی چون «میراث آلبرتا ۲؛ روایت اروپایی» و «مصاف» که اکران دانشگاهی آنها با استقبال بالای دانشجویان همراه شده است و نشان داده که جذابیت مستند سیاسی برای جامعه‌ی دانشگاهی کمتر از جذاببیت مناظرات و جلسات پرسش و پاسخ نیست.

 


در آخرین مورد از این اکران‌ها، دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری هم دانشگاه علم و صنعت میزبان مراسم رونمایی از آخرین اثر تولیدی مرکز مستندسازی سفیر با نام «نبرد خاموش» بود؛ مستندی با موضوع «تحریم» و به کارگردانی «مصطفی رضوانی» کارگردان مستند مشهور «مهارنشده». مطلب زیر گزارشی است از متن و حاشیه‌ی این رونمایی:

به گزارش رجانیوز، مراسم رونمایی از مستند «نبرد خاموش» راس ساعت ۱۳:۳۰ و بدون تأخیر در حالی آغاز شد که آمفی تئاتر ۶۰۰ نفره‌ی شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت کاملا مملو از جمعیت بود. این استقبال بالای دانشجویان در حالی رخ می‌داد که روز قبل هم تعداد زیادی از دانشجویان علم و صنعت به تماشای مستند «میراث آلبرتا ۲» نشسته بودند.
گزارشی از متن و حواشی رونمایی مستند «نبرد خاموش»
تعداد زیاد تیزرهای پخش شده و اعتراض تماشگران
قبل از آغاز مراسم، تعدادی تیزر مربوط به محصولات جدید موسسه‌ی «سفیر» به نمایش درمی‌آید تا مشخص شود که این موسسه‌ی مستندسازی دانشجویی بر خلاف سال گذشته، سال ۹۲ را با دست پر آغاز نموده است. از جمله‌ی این تیزرها به نمایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تیزر قسمت دوم مستند «مصاف» با موضوع نقد وقایع مهم برهه‌ی زمانی ۷۸ تا فتنه‌ی ۸۸ که به زودی قرار است رونمایی شود، تیزر مستند «کدام انحراف؟» با موضوع نقد عملکرد دولت‌های نهم و دهم که برگ برنده‌ی آن یک گفتگوی مفصل با «اسفندیار رحیم مشائی» است، مستند «فاکتور صوری» با موضوع نقد سیستم بانکداری کشور و بالاخره مستند «جای خالی» با موضوع وضعیت فرهنگی جامعه! احتمالاً با این تعداد تیزر، شما هم تأیید می‌کنید که موسسه‌ی «سفیر» ایام پرکاری را پشت سر می‌گذراند.
البته تعدد تیزرهای پخش شده و تایم بالای تیزرها اعتراض جمعیت حاضر در سالن را در پی دارد. به هر حال بعد از حدود بیست دقیقه و پس از تلاوت قرآن، در حالی که همه منتظر اکران مستند هستند، اعلام می‌شود که با توجه به جلسه‌ی پیش آمده برای «دکتر حسن عباسی»، سخنرانی ایشان به قبل از اکران فیلم منتقل شده است. البته سخنرانی «حسن عباسی» هم همیشه آنقدر حاشیه دارد که کسی به این جابجایی برنامه اعتراضی نکند.
گزارشی از متن و حواشی رونمایی مستند «نبرد خاموش»
اگر رابطه با آمریکا راه‌حل مشکلات اقتصادی است، پس چرا یونان و ایتالیا این همه مشکل دارند؟
دکتر عباسی طی سخنانی ابتدا به تبیین معنای اقتصاد مقاومتی می‌پردازد و می‌گوید: «اگر رابطه با آمریکا و غرب و عدم وجود تحریم مشکلات اقتصادی را حل می‌کند، چرا یونان به عنوان ورشکسته‌ترین کشور اتحادیه اروپا شناخته می‌شود؟ چرا ایتالیا ۲۷۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد؟ چرا فرانسه با هزاران مشکل دست در گریبان است؟ چرا در کل اروپا فقط کشور آلمان است که نسبت به بقیه کشورها اوضاع خوبی دارد؟ اینکه دائماً اعلام می‌شود که با بهتر شدن رابطه‌ی با غرب مشکلات ما نیز حل خواهد شد، چرا این کشورها که رابطه‌ی خوبی را آمریکا دارند، هنوز مشکلات‌شان حل نشده است؟ اصلا چرا در خود آمریکا جنبش‌های ضد وال استریت و ۹۹ درصدی رخ داده است و بدهی‌های ۱۷ هزار میلیارد دلاری دارد؟»
«عباسی» در ادامه اضافه می‌کند: «این افرادی که نامزد انتخابات شده‌اند، و قول بهبود اوضاع اقتصادی را در ۶ ماه داده‌اند، بگویند چگونه و براساس چه مبنایی می‌خواهند این کار را انجام دهند؟ اگر این افراد می‌خواهند اوضاع اقتصادی را با مکاتب نئوکینزی اصلاح کنند، باید نگاهی به یونان بیاندازند و آینده‌ی برنامه‌هایی که می‌خواهند در شش ماه اجرا کنند را ببینند و اگر می‌خواهند از مدل فریدمنی که هدفمندی‌ها نیز براساس آن اجرا شده است، نگاهی به آمریکا بیاندازند که چگونه دچار جنبش‌های ۹۹ درصدی شده است.»
گزارشی از متن و حواشی رونمایی مستند «نبرد خاموش»
۸۰ درصد اقتصاد ما ربوی است، چرا مسئولین به فکر آخرت مردم نیستند؟
رییس مرکز دکترینال بدون مرز انتقادات تندی را نیز پیرامون اقتصاد ربوی کشور مطرح می‌کند: «سال گذشته یکی از مراجع بزرگ تقلید گفت ۸۰ درصد از مردم ما گرفتار مسئله‌ی ربا هستند و این حرف، این سوال را در پی دارد که چرا مسئولین ما و مخصوصاً اساتید علوم انسانی به فکر مردم و آخرت آنها نیستند؟ چرا مبانی صحیح اسلامی را تولید نمی‌کنند؟ یک مطالبه از این هشت کاندیدای ریاست جمهوری داشته باشید و بخواهید یک نفر بگوید که چطور می‌خواهد ربا را از این اقتصاد بزداید. این را پاسخ دهند و احتیاجی نیست که شش ماهه یا دوساله مشکلات را حل کنند در همان چهار سال انجام دهند کافی است.»
دکتر عباسی با بیان اینکه مافیا در اقتصاد ما نفوذ کرده است، تصریح می‌کند: «تنها راه درمان جریان‌های مافیایی بیرحم که فقط به فکر منافع خودشان هستند، این است که به کمک جریان‌های عدالت خواه به مردم معرفی شوند و قوه‌ی قضاییه با بی‌رحمی تمام با آنها برخورد کند.»
گزارشی از متن و حواشی رونمایی مستند «نبرد خاموش»
تشکر عباسی از نورافکن به دست‌ها!
 وی سپس با تقدیر از سازندگان مستند «نبرد خاموش» می‌گوید: «باید از جوانانی که سعی می‌کنند نورافکن و پروژکتور در دست بگیرند و روی بعضی از نقاط ضعف و قوت کشور نور بیندازند، تشکر کرد.»
دکتر عباسی در ادامه با بیان این موضوع که مقدمه‌ی انذار، مأیوس کردن است، می‌افزاید: «باید مردم و ملت را از اقتصاد ربوی بانک‌ها و ارتباط با آمریکا مأیوس کرد. بعد از مأیوس کردن نوبت به انذار دادن می‌رسد و بعد از آن باید به مردم بشارت داد.»
انتقاد عباسی از ریتم کند «نبرد خاموش»
او که ظاهراً پیش از این، «نبرد خاموش» را تماشا کرده، ادامه می‌دهد: «بخش مأیوس کردن و انذار دادن در مستند به خوبی نمایش داده شده بود، اما بخش سوم که بشارت دادن، امید آفرینی و ارائه‌ی راهکار بود، جای کار بیشتری داشت.» وی همچنین انتقاداتی را نسبت روند کند و زمان زیاد مستند مطرح کرده و می‌گوید که این مشکل با تدوین مجدد از بین خواهد رفت.
او در پایان حرف‌هایش را این طور خاتمه می‌دهد: «انتقادات دیگری هم از این مستند دارم که چوم نمی‌خواهم به بینندگان قبل از دیدن مستند دید بدهم، آن‌ها را به سازندگان مستند جداگانه خواهم گفت.»
حکایت تحریم‌ها و کم کاری دولت!
پس از پایان سخنرانی «عباسی»، بالاخره مستند «نبرد خاموش» به نمایش درمی‌آید. آغاز مستند به موضوع تاثیر تحریم‌ها بر روند زندگی مردم می‌پردزد. دکتر «میرکاظمی»، -وزیر بازرگانی دولت نهم- و «شریعتمداری»- وزیر بازرگانی دولت اصلاحات-  از جمله کسانی هستند که در این مستند با آنها گفتگو شده است. مصاحبه با مردم و بیان درد و دل آنها پیرامون مشکلات اقتصادی در کنار پرداختن به موضوع تحریم ناجوانمردانه‌ی دارو و پیگیری مرگ تعدادی از هم وطنان در اثر نبود دارو عمده‌ی بخش اول مستند را تشکیل می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مستند که در همان نگاه نخست جلب نظر می‌کند، بهبود کیفیت تصویربرداری آن نسبت به مستندهای قبلی این موسسه است؛ گرچه برخی پرش‌های بی‌ربط مستند از جایی به جای دیگر، بدجوری توی ذوق مخاطب می‌زند.
در ادامه و بعد از بیان تأثیرات منفی تحریم، نوبت به نمایش فرصت‌های ایجاد شده در اثر تحریم‌ها می‌رسد. نشان دادن وضعیت یک کارخانه‌ی لوله‌سازی در شیراز و یک مرکز داروسازی و حرکت آن‌ها به سمت تولید داخلی بعد از تحریم، مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این بخش از مستند هستند.
«نبرد خاموش» به سراغ اشتباهات و کم‌کاری‌های دولت می‌رود و انتقادات تندی را در این بخش نثار دولت می‌کند. در پایان هم مستند به دنبال راه حل دور زدن تحریم‌ها می‌رود که متأسفانه این بخش از مستند اصلاً خوب از آب در نیامده است. کلاً باید گفت نسخه‌ی فعلی، از شلختگی در تدوین و نداشتن خط محتوایی مشخص به شدت رنج می‌برد و انتظارات را از کارگردان «مهارنشده» برآورده نمی‌کند. گرچه تیتراژ پایانی مستند که با یک آهنگ زیبا و با صدای «سینا دستخوش» همراه است، کمی از بار شلختگی مستند می‌کاهد.
خودتقدیری سفیری‌ها به شیوه ی صداوسیما!
بعد از اتمام مستند، تعدادی از دست‌اندرکاران موسسه‌ی «سفیر»، به شیوه‌ی خودتقدیری معروف صداوسیما، به تقدیر از سازندگان «نبرد خاموش» پرداختند! مراسم تقدیر سفیری‌ها از خودشان در حالی برگزار شد که بیشتر تماشگران، سالن را به خاطر طولانی شدن بیش از حد مراسم ترک کرده بودند. در این میان، اما نکته‌ی جالب تقدیر ویژه از خواننده‌ی تیتراژ پایانی مستند -«سینا دستخوش»- است. خواننده‌ی جوان و با استعدادی که می‌توان کاملاً به آینده‌ی او امیدوار بود. به هر حال، او با تشویق حاضران به روی سن می‌آید و یک بار دیگر ترانه‌ی پایانی تیتراژ را می‌خواند. البته قرار بود بعد از تقدیر از عوامل مستند، جلسه پرسش و پاسخی هم برقرار شود که به دلیل طولانی شدن مراسم، این جلسه لغو می‌شود.
ایده بدهید، ما مستند بسازیم
بیرون سالن اکران، گروه مستند سازی «سفیر»، در یک اقدام منحصر به فرد در مورد مستندهای در حال ساخت خود از حاضران در سالن ایده می‌گیرند؛ بدین ترتیب که بیرون سالن، حضار با کاغذهایی رو به رو می‌شوند که در آن طی توضیحاتی از مخاطبان خواسته شده تا ایده‌های خود را برای مستندهای آینده‌ی این گروه ثبت کنند و در اختیار این موسسه قرار دهند. از دیگر نکات قابل ذکر هم فروش سی‌دی مستند «مصاف» است که با استقبال نسبتاً مناسب دانشجویان روبرو می‌شود..
مراسم سرانجام به پایان می رسد و ما می مانیم و انتظاری که از مستند کارگردان جوان «مهار نشده» برآورده نشد!
عکس های مربوط به گزارش تصویری : ( برای دیدن هر عکس روی لینک آن کلیک کنید . )

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/1.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/2.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/3.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/4.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/5.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/6.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/7.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/8.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/9.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/10.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/11.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/12.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/13.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/14.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/15.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/16.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/17.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/18.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/19.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/20.jpg

http://dl-abbasi.ir/Amir/1392/img/university/Nabard%20Khamosh/21.jpg

 

درباره امیر (سردبیر پایگاه)

امیر؛ سردبیر پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار فایل‌های جلسات استاد حسن عباسی است. هیچ دسترسی به استاد عباسی ندارم پس لطفا سوالات مهم خود که فقط استاد عباسی در توان پاسخ به آن است را برای ما ارسال نکنید و به سایت اندیشکده مراجعه نمایید و در آن پایگاه بپرسید.

11 دیدگاه

  1. توی سایتای دیگه که میرم و میبینم کلیدواژه‌های دروغی برای جذب مخاطب زدن حالم بد میشه و سریع میام بیرون. چون از شخصیتشون انتظاری ندارم چیزی هم نمیگم. اما وقتی میام تو سایت دکتر میبینم یه مشت آدم دروغگو دارن سایت ایشون رو اداره میکنن در حد استفراغ منجزر میشم و به حالشون تأسف میخورم.
    من دنبال فیلم فاکتور صوری بودم. به من بگید برای چی این کلید واژه رو تو صفحه‌ای که اصلا ربطی بهش نداشت درج کردید؟!

    • سلام علیکم
      تعریف کلمه‌ی کلیدی این است که از توی متنی که روی سایت قرار می گیرد کلماتی به عنوان برترین ها ، که در سرچ ها مورد توجه است و احتمال سرچ آن بیشتر است در سایت به عنوان تگ یا همون برچسب به نوشته اضافه می شود
      و این کلمه ی کلیدی که فرمودین در نوشته به کار برده شده “مستند «فاکتور صوری» با موضوع نقد سیستم بانکداری کشور” و چون به کار برده شده در کلمات کلیدی است
      و در این مطلب هم استاد عباسی در مورد مستند دیگری از مجموعه سفیر صحبت کرده اند که واقعا بی ربط نیست

      در پناه حق

  2. با سلام خدمت شما برادران بزرگوار آقا سجاد و ااقا امیر می خواستم بدونم چرا کلبه کرامت در تدوین جلسات برگزار شده این قدر طول میده سایتش هم بخش ارتباط با ما نداره نمیتونیم نظر بدیم شما که تو تهران هستید موضوع رو به اطلاعشون برسونید با تشکر از زحمات فراوانی که میکشید

  3. خوشم میاد طرفدار های دکتر جلیلی تمومشون بچه بسیجی ها و آدم های مخلصند. به امید پیروزی جبهه مقاومت بر سازش

  4. سلام
    ممنون گزارش خوبی بود
    چقدر دوست داشتم من هم میرفتم ولی امتحانات دانشگاه دست و پا مونو بسته حتی برای انتخابات هم .این هفته هم کلاس اندیشکده رو نرفتم.
    خیلی ناراحتم
    یا زهرا

  5. سلام خسته نباشید
    اگه امکان داره صوت سخنرانی رو هم رو سایت بزارید
    ممنون

    Only jalili

  6. بهتره عکس جليلي رو روي سايت نزاريد تا خود استاد نظرشون رو بگن کدوم کانديد وقتي اين عکس رو ميزاريد توي سايت استاد همه فکر ميکنن نظر ايشون اينه صبر کنيد تا استاد نظرشون رو بگن .با اين کار براي استاد مشکل درست ميکنيد

  7. آقا سلام شرمنده اینجا می پرسم. شما این جزوه دوره غرب شناسی استراتژیک دکتر عباسی رو ندارید؟ از کجا میشه گیر اورد؟ به صورت pdfاگر دارید بزارید لطفا.

  8. دو لینک تصویری بخش هایی از این سخنرانی

    http://www.aparat.com/v/m14kj

    http://www.aparat.com/v/6c5go

    در ضمن اگه صلاح میدونی این لینک را روی صفحه اصلی قرار بده برای شرکت در نظرسنچی انتخابات
    http://entekhabeshoma.ir

  9. سلام
    چرا دکتر عباسی یه جلسه برای نقد تک تک کاندیدا ها که تقریبا همه نظر خودشونو اعلام کردن نمیزاره؟؟؟؟؟؟؟مثلا در دانشگاه ها!!!!!!!
    حمایت شما از آقای جلیلی در این سایت به آقای دکتر عباسی ربطی داره و این کاندیدا مورد نظر ایشون هم هستند؟؟؟؟ یا مثل همیشه شما یک سایت مستقل هستید و کاری به دکتر عباسی ندارید!!!!

    • سلام
      استاد عباسی هنوز به طور رسمی کاندیدای مورد نظر خودشون رو اعلام نکردن
      و جلیلی مورد نظر بچه های این سایت است و با نظر استاد نیست.