نشست خبری اولین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با حضور استاد حسن عباسی برگزار شد

اولین نشست خبری اولین دوره جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با حضور استاد حسن عباسی دبیر این جشنواره و وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در حسینیه هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار ضمن اشاره به برگزاری اولین دوره این جشنواره بازی‌های رایانه‌ای گفت: برای اینکه جشنواره بازی‌های رایانه‌ای زیر سایه جشنواره فیلم عمار قرار نگیرد تصمیم گرفتیم آن را به صورت جداگانه و در اردیبهشت ماه برگزار کنیم. بازی‌نویسان و بازی‌سازان می‌توانند تا 15 اسفندماه آثار خود را در 6 موضوع استقلال‌خواهی و استقلال‌ستیزی، بیداری اسلامی، تحولات منطقه و مسئله فلسطین، فناوری هسته‌ای، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و بازی‌های اقتباسی ارسال کنند.

منفرد در مورد قالب‌های بازی‌ها گفت: قالب‌های مسابقه اولین دوره بازی‌های جشنواره عمار عبارتند از: بازی‌نامه‌نویسی، بازی‌های اندروید و بازی‌های تک مرحله و چند مرحله پی سی است.

در ادامه نشست حسن عباسی گفت: موضوع بازی‌های رایانه‌ای عصاره‌ای از هفت هنر است و کمتر از 10 سال آینده تحولات ساختاری، نظام‌سازی جوامع را بوجود می‌آورد. ثقل کلاس‌داری در آموزش و پرورش در بازی تمرکز می‌کند و در مفهوم‌سازی اخیر از  آموزش، اصالت در بازی قرار گرفته است. در حوزه علوم دانشگاهی هم در آینده شاهد خواهیم بود که نظام سازی از طریق سازوکارهای بازی‌ها رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات مختلفی که مراکز تحقیقات استراتژیک در اروپا اعلام شده است تلویزیون،‌ رادیو و سینما با ریزش شدید مخاطب روبرو می‌شوند و چنین مسئله‌ای را در سینمای ایران هم شاهد هستیم. یکی از دلایل چنین امری این است که آثار سینمایی و تلویزیونی یک سویه هستند و امکان تعامل وجود ندارد. صنعت ملی رسانه با بحران عدم تعادل روبروست.

عباسی افزود: بازی‌های رایانه‌ای 3 ویژگی را دارند که در سایر رسانه‌ها نیست اول اینکه نقش اول بازی را مخاطب آن بازی خواهد داشت. دومین ویژگی این است که در اثر سینمایی و فیلمنامه نمی‌توان هیچ دخل و تصرفی داشت ولی در بازی کامپیوتری این امکان برای کاربر است که سناریوهای مختلف را اعمال کند. مسئله سوم اینکه کارگردانی کار در بازی‌های رایانه‌ای به دست مخاطب است و خودش صحنه را کارگردانی می‌کند.

وی گفت: کنش‌گری و آزادی شخص بازی کننده در بازی‌های رایانه‌ای سبب شده که رسانه‌های دوره قبل مثل سینما،‌ رادیو و تلویزیون مخاطبانشان را از دست دهند. چون نسل جدید درگیر قابلیت کنش‌گری و تعامل شده است.

وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار به خاطر امنیت نظام‌سازی این رسانه است گفت: بر اساس تحقیقاتی که موسسه «ترند وان» انجام داده است دگردیسی در جامعه به 5 مرحله تقسیم شده است. جامعه صنعتی، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانش‌پایه که از جمله ویکی‌ها و تعامل اشتراک بین دانش‌ها در آن دیده می‌شود و جامعه چهارم جامعه مجازی است که بر مبنای اصالت و کاراکتری است که مخاطب خلق می‌کند. برای اولین بار است که این اتفاق در تاریخ مدرن تحقق یافته است و فرد در قالب آواتار اسطوره خودش را می‌سازد و این کنشگری در طول تاریخ بشری سابقه نداشته است.

دبیر بازی‌های رایانه‌ای به پنجمین مرحله دگردیسی جامعه از منظر موسسه تحقیقاتی «ترند وان» اشاره کرد و گفت: جامعه الحاقی در کمتر از 10 سال آینده فراگیر خواهد شد و ثقل آن در بازی است. بازی فقط یک پدیده هنری،‌ رسانه‌ای و سرگرمی نیست. اهمیت بازی در سیاستگذاری فرهنگی به عنوان ثقل اقدامات فرهنگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به هدف‌های جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار گفت: مهمترین جهت‌گیری این است که جامعه نگاه جدی به مقوله بازی پیدا کند و اینکه مسئولان بازی را به عنوان پدیده نوظهور و گران بپذیرند و حمایت‌های جدی کنند.

وی ادامه داد: در جشنواره تلاش داریم ارزش‌گذاری‌های مناسبی در آثار صورت بگیرد تا زیرساخت‌های فنی بازی‌های کامپیوتری فراهم شود ضمن اینکه هنرمندان حوزه گرافیک و هنر باید ورود جدی به این حوزه داشته باشند.

عباسی خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله برای بازی‌های رایانه‌ای مسئله توزیع است. عمده بازی‌هایی که در کشور تولید می‌شوند بیشترین صدمات مالی و اقتصادی را از این حوزه می‌خورند. یکی از موضوعاتی که در جشنواره پیگیری می‌کنیم این است که عقبه پشتیبانی بازی‌های رایانه‌ای قوی شود چون متفاوت از انواع دیگر رسانه‌ای است.

در ادامه نشست وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار گفت: در مواجهه با جهان غرب 3 رویکرد متفاوت وجود دارد؛ عده‌ای از ابزارها فرار می‌کنند و برای مصونیت رویکرد فرار را انتخاب می‌کنند گروهی دیگر هم هستند که فقط نقد می‌کنند اما رویکرد سوم بنا به تعبیر شهید آوینی این است که حجاب تکنیک را در اختیار می‌گیرند و ابزارها را به نفع آرمان‌های ملکوتی مصادره می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع ساخت بازی‌های رایانه‌ای گفت: بچه‌های انقلاب در این عرصه هم فرصت‌های خوبی به دست آورده‌اند ضمن اینکه فضای بازی ابعاد فلسفی و منطقی دارد و جامعه ایرانی با همان عقبه فرهنگی و فلسفی خود می‌تواند قابلیت‌های چشم‌گیری را فراهم کند.

جلیلی اضافه کرد: در زمینه بازی‌های رایانه‌ای گنجینه بسیار بزرگی در اختیار داریم چون اسطوره‌ها و ماجراهای بسیاری در کشور داریم که می‌توان از آنها بازی ساخت. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند این بستر را فراهم کند که بازی‌سازان و مهندسان جوان کشور نظریه‌پردازان و هنرمندان به هم نزدیک شوند. تا به امروز آثار نسبتا خوبی تولید شده است و امیدواریم این جشنواره فرصت‌های دیگری را فراهم کند.

وی در مورد حمایت‌های مالی که از ساخت بازی‌های رایانه‌ای صورت خواهد گرفت گفت: من از سمت مدیریت فرهنگی مشهد این وعده را می‌دهم که پروژه‌ها و موضوعاتی که در مورد واقعه مسجد گوهرشاد ساخته شود، حمایت مالی کنیم و از کسانی که در موضوع واقعه مسجد گوهرشاد و 7 سال دفاع مقدس (سال‌های 1313 تا 1320 از زمان صدور فرمان کشف حجاب تا کنار رفتن دیکتاتوری رضا خان) حمایت مالی می‌کنیم.

جلیلی گفت: سنت وقف، این امکان را هم برای ساخت آثار و بازی‌های کامپیوتری فراهم می‌کند.

در ادامه حسن عباسی در پاسخ به سوالی درمورد حمایت‌های دولتی از جشنواره عمار گفت: مهمترین هدف جشنواره مردمی بازی‌های رایانه‌ای عمار موضوع گفتمان‌سازی است و 3 جامعه هدف از جمله مردم یا مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای، مسئولان و جامعه نخبگان و سوم بازی‌سازان و بازی‌نویسان را درگیر می‌کند.

عباسی همچنین از ترجمه کتاب فلسفه بازی‌ها و انتشار آن برای ایام جشنواره خبر داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط:

خبرگزاری مهر – بسیاری از سازوکارهای آینده به نفع بازی‌های رایانه‌ای تغییر می‌کند

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.