سخنرانی استاد حسن عباسی در دومین اجلاس ملی «اصحاب عشق»

استاد حسن عباسی در دومین اجلاس «اصحاب عشق» گفت: ما در مساله نفوذ نباید صرفا نگران مصادیق خارجی و بیرونی نفوذ باشیم بلکه باید مقداری هم نگران ناکارآمدی‌های هشت سال مدیریت‌هایی که به ما منتصب هستند و منتصب خواهند بود، باشیم. این را هم بدانیم که امروز با پدیده‌ای به نام «استحاله نظام» روبه‌رو هستیم که برای مقابله با آن موضع انتقادی و ضدنفوذی ما کفایت نمی‌کند. اگر بتوانیم پرچم قسط را بلند کنیم، سازوکارهای نفوذی دشمنان نظام و انقلاب موثر واقع نخواهد شد.

مسئله امروز ما ناکارآمدی سیستم مدیریتی است

حسن عباسی با تاکید بر اینکه مسئله امروز ما ناکارآمدی سیستم مدیریتی است گفت: در رابطه با مسائل نفوذ و سازوکارهای مربوط به مقابله با آن، ما باید بیشتر از اینکه نگران نفوذ از بیرون باشیم، یک مقدار هم نگران ناکارآمدی‌های مدیریت‌هایی که به ما منتصب هستند و منتصب خواهند بود، باشیم. بالاخره بخش عمده‌ای از مشکلاتی که امروز در صنعت نفت، اقتصاد و سایر صنایع وجود دارد به مدیریت دوستان ما در هشت سال گذشته برمی‌گردد. امروز بدتر از نفوذ، ناکارآمدی‌هایی است که ما در سیستم مدیریتی داریم. ببینید کارآمدی نظام مسئله است؛ آنجایی که ما مجبور شدیم پای میز مذاکره برویم مسئله ناکارآمدی اقتصادی بود، آنجایی که ما شیشه پیکان را نمی‌توانستیم بسازیم و پیکان را بردیم داخل موزه گذاشتیم، مسئله ناکارآمدی بود. از آن طرف حسن تهرانی مقدم موشک بالستیک می‌ساخت و می‌شد.

كارشناس مسائل استراتژيك در ادامه گفت: مردم هشت سال کار را دست کسانی دادند که به ما منتصب بودند؛ مجلس هم دست ما بود و بهتر است که انتقاد درونی هم داشته باشیم. الان شما ببینید اگر به سراغ هر مدیر اصول‌گرا و حزب‌اللهی و بسیجی که در سیستم مدیریتی هشت سال گذشته بودند بروید، هر 3000 نفرشان سکوت کردند و هیچ کدامشان کف صحنه نیستند. بالاخره نوبت و دوره شما بود و یک جاهایی باید بیایید و جواب دهید. لذا مسئله مهم و اولویت‌دار، کارآمدی و اثربخشی نظام است.

ناکارآمدی به اسم دین اسلام!

حسن عباسی با بیان اینکه سال گذشته حضرت آقا در دیدار با استادان دانشگاه‌ها فرموند که مبنای علوم انسانی غربی، غیرتوحیدی است خاطرنشان کرد: سال گذشته 4000 پزشک به رئیس جمهور نامه زدند که آقای رئیس جمهور! پدیده عجیبی به نام سونامی «سرطان ریه» در حال شیوع است و جلوی قلیان را بگیر. 4000 نفر پزشک امضا جمع کردند ولی برای سخنان سال گذشته رهبر معظم انقلاب یک نفر استاد علوم انسانی ما یقه چاک نکرد. اگر این علوم انسانی غیرتوحیدی است الان 2 میلیون و 600 دانشجوی علوم انسانی داریم. ما 120 رشته را بررسی کردیم و دیدیم که همه نظریه‌هایشان تثلیثی است. دانشجویان با خواندن اینها در ظاهر موحدند و در باطن به تلقی مسیحی و تثلیثی می‌رسند. اینجا هم دوستان وزارت علوم ما، رؤسای دانشگاه‌های دوره قبل باید پاسخگو باشند.

وی نکته دیگر را غفلت دوستان اقتصادی دولت دهم از اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی را حضرت آقا سال هشتادونه – نود  فرمودند، چرا دوستان اقتصادی ما در دو سالی که روی کار بودند آن را پیاده نکردند؟ در همان دوران افرادی در سطح بالای اقتصادی کشور بودند که با وقاحت تمام گفتند که چه کسی گفته است که اسلام اقتصاد دارد؟! می‌خواهید دنبال نفوذی بگردید این است. لذا مسئله امروز ما ناکارآمدی آن هم به اسم دین اسلام است.

موضع انتقادی و ضدنفوذی ما کفایت نمی‌کند

حسن عباسی گفت: امروز با پدیده‌ای به نام «استحاله نظام» روبه‌رو هستیم. می‌خواهند نظام را از درون استحاله کنند و این را بدانید که برای مقابله با آنها موضع انتقادی و ضدنفوذی ما کفایت نمی‌کند. نکته کلیدی این مقابله این است باید نظام را کارآمد و اثربخش کنیم.

وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمودند نفوذ شبکه‌ای است، افزود: این نفوذ شبکه‌ای از قبل زمینه‌هایی مثل قضیه فتنه را داشته که آقا فرمودند این از سال‌ها قبل زمینه‌سازی شده بود و رقم خورده بود. ما در این فضا باید حرف‌های زمین مانده حضرت آقا را از زمین برداریم. یکی از حرف‌های زمین مانده آقا، مسئله اقتصاد مقاومتی است، یکی دیگر مسئله تحول در نظام علوم انسانی است و اینها همه زمین مانده است.

باید پرچم قسط را بلند کنیم

این كارشناس مسائل استراتژيك ادامه داد: به قول بزرگان و مفسرین کارکرد دین یک کلمه است؛ «قسط».  عینک را در نظر بگیرید؛ کارکردش بهتر دیدن است و اگر نشود که با آن بهتر دید، به کارکرد خودش نرسیده است. کارکرد دین هم قسط است که از عدل بالاتر است؛ یعنی باید سهم هر کس را، هر چه هست بپردازیم. باید پرچم قسط را بلند کنیم و باید سهم هر کس هر چقدر هست به او پرداخته شود.

عباسی با تاکید بر اینکه ناکارآمدی برنامه‌های دشمنان اثبات شده است اضافه کرد: در شش ماهه اول سال آمریکایی‌ها هزار جلد کتاب چاپ کردند که حدود 50 جلد از این کتاب‌ها در ایران ترجمه شده است. این هزار جلد کتاب دارد به ما می‌گوید که اقتصاد اروپا و آمریکا و جهان پاشیده است. سال دیگر همین موقع جمهوری اسلامی با رکود تورمی مواجه است، این‌گونه نیست که درهای کشور را باز کنند و زندگی و معیشت مردم بهتر شود. مردم در اثر مواجهه با این مسائل نیاز به حرکت عمومی دارند. از این منظر ما می‌دانیم که افق این حرکت چیست، مردم حرکتی را که صورت گرفته پس خواهند زد، اما تا آن موقع خدا می‌داند چه تخریبی از سیاست‌های کلان نظام صورت خواهد گرفت.

در برابر لیبرالیسم باید سواد فقهی مردم بالا برود

 وی در ادامه به تشریح دغدغه حضرت آقا در شکل‌گیری جبهه انقلاب اسلامی در لایه‌های مختلف پرداخت و افزود: دوستان من خواهش می‌کنم آرایش‌مان را آرایش جبهه‌ای کنیم. این واژه یک واژه نظامی است. آقا فرمودند؛ شبیه‌خون فرهنگی، فرمودند؛ قرارگاه فرهنگی، فرمودند؛ جنگ نرم، فرمودند؛ افسران جنگ نرم و… . تمام کلید واژه‌های نظامی حضرت آقا طرح ریزی نظامی می‌خواهد. طرح ریزی نظامی به این معنا است که ما باید یک جبهه‌ای را ترسیم کنیم. این جبهه چندین لایه دارد و از طریق قاعده تک جبهه‌ای می‌توانیم مسائل را پاسخ دهیم.

حسن عباسی با تاکید بر اینکه همچنان هم فاقد جبهه هستیم و چریکی می‌جنگیم و آرایش جبهه‌ای نداریم از اینکه هنوز هم احساس نمی‌کنیم نفوذ صورت گرفته، ابراز تأسف کرد و گفت: نفوذ همین استادانی هستند که علوم انسانی غیرتوحیدی را تدریس می‌کنند. نفوذ همین بانکی است که هنوز هم مشکل ربوی بودنش حل نشده است. لیبرالیسم کاربردی یعنی چه؟ یعنی بانک و ربا در بانک. لیبرالیسم کاربردی یعنی بورسی که از دی ماه 92 تا مرداد 94، 180 هزار میلیارد تومان از درآمد مردم در آن از بین رفت.

وی در پایان صحبت‌های خود را این‌گونه جمع‌بندی کرد که ما باید به استراتژی دشمن کاربردی حمله کنیم. باید نظام را از درون و به شکل عمیق‌تر دینی کنیم، در قبال تحجر لیبرالیسم باید سواد فقهی مردم را بالا ببریم و این مسئولیت دوستان طلبه حاضر در جلسه را سنگین‌تر می‌کند. در جامعه ممکن است اصطکاک به‎وجود آید. برای حل این اصطکاک، به جای اینکه دین را در زندگی مردم مؤثر و کارآمد جلوه دهند، آن را روبه‌روی مردم قرار می‌دهند. بنابراین در برابر لیبرالیسم یک راه داریم و آن این است که باید سواد فقهی مردم بالا برود.

منبع: حلقه وصل

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.