استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با مرآت؛ شکست برجام، شکست 80 میلیون ایرانی است

استاد حسن عباسی رئیس مرکز بررسی های دکترینال در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت با اشاره به شکل گیری دو قطبی ظریف – سلیمانی طی سالهای اخیر گفت: حتی لایه های زیرین جامعه در سه سال گذشته احساس کرد رهبری کشور در حال طراحی یک بازی هوشمندانه در حوزه مسائل بین المللی است.

اگر دولتی ها درست اقدام  می کردند امروز شاهد برجام – ضد برجام نبودیم

عباسی افزود: نظام جمهوری اسلامی بنا داشت تا از یک سو در حوزه دفاعی امنیتی با کمک های مستشاری به مظلومان و جبهه های مقاومت کمک کند و از سویی دیگر در ساختار دیپلماتیک و روابط بین الملل با استفاده از وزارت خارجه یک گفتگوی تعاملی را پیگیری کند.

وی ادامه داد: اگر این دو استراتژی را مثل دو روی یک سکه ببینیم، تفاوتی ندارد که وقتی آنرا بالا می اندازیم طرف شیر سکه بیاید یا طرف خط آن که در این صورت این اتفاق پتانسیل امنیت ملی ما خواهد بود و منافع ملی همه جانبه کشور را درپی خواهد داشت، اما اگر طوری عمل شد که یکی دیگری را نفی کرد این برخلاف خواسته های رهبری خواهد بود.

رئیس اندیشکده یقین تاکید کرد: وقتی رهبری از مذاکره کنندگان تقدیر کردند معتقد بودند دو روی این سکه باید به موازات هم و در کنار هم حرکت کنند که اگر وزن دهی به هر دو حوزه به یک اندازه صورت می گرفت امروز شاهد ایجاد دو دستگی برجام – ضد برجام نبودیم.

عباسی با انتقاد از اعضای تیم مذاکره کننده و مسئولان دولت گفت: متاسفانه برخی به گونه ای عمل کردند و طوری سخن گفتند که حتی آب خوردن را هم به تحریم ها مرتبط کردند و این روش باعث ایجاد مشکل شد.

استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت
استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت

برجام حتی 5 درصد هم در اقتصاد ما موثر نبوده است

این تحلیلگر مسائل استراتژیک با یادآوری پیش بینی قبلی خود در خصوص نتایج رفع تحریم ها تصریح کرد: قبل از انجام توافق با داده های آماری و بررسی هایی پیش بینی می کردم که نتایج رفع تحریم ها در صورت برداشته شدن مطلق تحریم ها بیش از 5 درصد نخواهد بود چرا که اقتصاد کشور از مشکلاتی نظیر تئوری های مخدوش، مدیریت ناکارآمد و فشل بودن زیر نظام های اقتصادی رنج می برد.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید اعلام کنم حتی همان 5 درصد اثری که پیش بینی می شد در اقتصاد پسابرجام دیده شود نیز رخ نداده است و من رسما حرف خودم را پس می گیرم.

استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت
استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت

شکست برجام، شکست 80 میلیون ایرانی است

عباسی با بیان اینکه شکست برجام و توافق هسته ای خوشایند هیچ یک از 80 میلیون نفر ایرانی نیست گفت: رهبری نظام با ملت و دولت در خصوص برجام بازی نکردند که در نهایت بگویند این مذاکرات شکست خورده است بلکه ایشان فقط نسبت به بدعهدی طرف مقابل هشدار داده بودند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال خاطر نشان کرد: منظور ما از رفع مشکلات اقتصادی نشست و برخاست هواپیماهایمان در کشورهای دیگر و یا تردد کشتی های نفتی ما در آبهای بین المللی نیست چرا که این ها فقط مناسبات اقتصادی است و با خود اقتصاد که شامل تولید، اشتغال و رونق است کاملا تفاوت دارد.

وی به لزوم حفظ عزت کشورمان در مناسبات جهانی اشاره کرد و گفت: هم حضرت امام (ره) و هم مقام معظم رهبری تاکید دارند تا زمانی که آمریکا از روی تکبر با ما برخورد کند نباید به دنبال رابطه با او باشیم.

عباسی افزود: این طور نمی شود که کشوری مثل فرانسه که در زمان مذاکرات به عنوان پلیس بد هرگونه فشاری را بر کشور ما وارد می کرد و در سخت ترین شرایط با قهر از این کشور رفت امروز دوباره بخواهد با طلبکاری به بازار ایران بازگردد و اگر می خواهد هواپیما به ما بفروشد آنرا به نظر طرف آمریکایی منوط کند، این نوع رفتار پذیرفتنی نیست.

استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت
استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت

با شفاف شدن ابعاد برجام، آقایان سیف و صالحی هم به دلواپسان برجام پیوسته اند

این کارشناس مسائل سیاسی با ابراز تاسف از توهین برخی حامیان دولت به منتقدان در ایام مذاکرات اظهار کرد: در آن مقطع عده ای از دوستان انقلاب همایشی را با عنوان دلواپسیم برگزار کردند و گفتند ما نسبت به عواقب مذاکرات دلواپس هستیم که این همان چیزی است که امروز از زبان آقای صالحی به کرات شنیده می شود و ایشان نسبت به بدعهدی طرف مقابل گلایه می کنند.

وی ادامه داد: دلواپسی به تعبیر رهبر معظم انقلاب جرم نیست و اگر فردی که در موضوعی اطلاعاتی دارد نسبت به آن موضوع نظری داشته باشد نباید به او توهین کرد اما متاسفانه این اتفاق افتاد و چون موضع دولت این نبود که از ظرفیت منتقدان برای امتیازگیری از طرف مقابل استفاده کند به وضع موجود رسیدیم.

عباسی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به مذاکره کنندگان برای استفاده از نظر منتقدان گفت: در آن زمان وزارت خارجه پس از نشست و برخاست با تعداد معدودی از خبرنگاران و تحلیلگران جزء اعلام کرد که ما نظر منتقدان را گرفته ایم.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال افزود: زمانی مسئولان وزارت خارجه به نظر درست منتقدان پی بردند که آقای سیف در شورای روابط خارجی آمریکا علنا اعلام کرد تقریبا هیچ اتفاقی در برجام برای کشور ما نیفتاده است.

استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت
استاد حسن عباسی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی مرآت

اگر از ظرفیت منتقدان استفاده می شد شاهد شکست برجام نبودیم

این تحلیلگر مسائل استراتژیک با یادآوری هشدار منتقدان در خصوص عدم لغو تحریم   U-Turn  دلار در برجام خاطرنشان کرد: همانطور که اعلام شده بود آمریکایی ها از سال 87 با روی کار آمدن اوباما با حفظ شکل تحریم  U-Turn  دلار از آن به عنوان اهرم فشاری علیه کشورمان استفاده کرده اند و به هیچ وجه آنرا لغو نکرده اند.

وی تصریح کرد: آمریکا با یک طراحی جدید در حوزه تحریم ها، آنرا به میدان محاصره از سوی سایر کشورها تبدیل کرده است  که راه شکستن حلقه محاصره آن بود که آمریکایی ها یک جمله را در متن توافق قید کنند که ” وزارت خزانه آمریکا بلافاصله بعد از توافق  متعهد شود خطر مقوله U-Turn  و دوربرگردان دلار را در مناسبات بین کشورها با ایران منتفی اعلام کند” اما متاسفانه با بی توجهی مذاکره کنندگان علی رغم هشدار منتقدان این اتفاق رخ نداد و امروز ایران همچنان در محاصره قرار دارد و سند آن هم عدم توان فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ و ایرباس به ایران، اظهارات رئیس جمهور اتریش مبنی بر اینکه در حل مشکلات رابطه با ایران حتی اتحادیه اروپا هم نمی تواند کاری کند و چندین مورد دیگر است.

عباسی با بیان اینکه آمریکا با طراحی این سناریو ریسک معامله سایر کشورها را با ایران افزایش داده است گفت: اگر نظر منتقدان برجام مبنی بر بکارگیری رئیس کل بانک مرکزی در تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار می گرفت و آقای سیف نیز در حالی که آقای صالحی در خصوص نحوه پرکردن قلب راکتور اراک از بتن با آقای مونیز صحبت می کرد با آقای جک لو وزیر خزانه داری آمریکا مذاکره می کرد امروز شاهد این نبودیم که آقای سیف 14 هزار کیلومتر از ایران پرواز کند و در آمریکا از دستاورد تقریبا هیچ برجام سخن بگویند.

وی تاکید کرد: زمانی که طرف آمریکایی خواسته های خود را مبنی بر تعطیل کردن فردو و راکتور اراک و کاهش محسوس سانتریفیوژها از ایران مطالبه می کرد ما نیز می بایست با استفاده از آقایان سیف و طیب نیا مطالبات اقتصادی خود را از طرف مقابل طلب می کردیم و با دستان پر از مذاکرات بیرون می آمدیم.

رئیس اندیشکده یقین با ابراز ناامیدی از تحقق آثار اقتصادی برجام در کشور خاطرنشان کرد: با طراحی جدید آمریکایی ها در محاصره اقتصادی و بویژه با توجه به عدم لغو تحریم U-Turn  دلار نه تنها اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد افتاد بلکه اوضاع به مراتب نسبت به پیش بینی های قبلی وخیم تر خواهد بود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی مرآت

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.