سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع اقتصاد درون‌زا در عصر ترامپ

استاد حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال، روز دوشنبه – ۲۲ آذر ۹۵ – در جمع دانشگاهیان تفرش با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: ترامپ از حزب جمهوری خواه انتخاب شده است، هر چند که اعلام کرده وابسته به این حزب نیست ولی افراطی گراها در اطرافش وجود دارند . اوباما با شعار تغییر آمد ولی پس از 8 سال نتوانست تغییر ایجاد کند. ترامپ نیز می خواهد رؤیای سقوط کرده آمریکا را برگرداند.

عباسی اضافه کرد: به طور مشخص وضعیت اقتصادی آمریکا در 2 سال گذشته دچار فروپاشی‌هایی شده است و وجود ورشکستگی در برخی از ایالات آمریکا به نوعی زنگ خطر است. رؤیای آمریکا در حال فروپاشی جدی است و براساس اسناد منتشره از سوی صندوق بین المللی پول در سایت «Economics reader,s digest» بیان شده آخر دوره اوباما، اقتصاد جهان 60 تریلیون دلار بدهی دارد و اقتصاد کشورهایی که در این اسناد به رنگ قرمز هستند در حال فروپاشی است.

وی ادامه داد: بر اساس ادعای این صندوق اقتصاد کشورهایی نظیر برزیل، کانادا، مکزیک، ژاپن، چین ، هند و استرالیا در حال فروپاشی است ولی می گویند در شرایط پسا برجام این کشورها می خواهند مشکلات اقتصادی کشور ما را حل کنند در حالی که خودشان در وضعیت بغرنجی هستند. البته بسیاری از افراد می خواهند جلوی انتشار این آمار و ارقام را بگیرند و حتی اینها را کتمان کنند.

اقتصاد جهان عملا ورشکسته است

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال اضافه کرد: اقتصاد جهان از سال 2011 تاکنون 45 تریلیون دلار درآمد داشته ولی 60 تریلیون دلار بدهی دارد. پس اقتصاد جهان عملا ورشکسته است. کل بودجه آمریکا 4 تریلیون دلار است در حالی که از 60 تریلیون دلار بدهی اقتصادی در دنیا، سهم آمریکا 20 تریلیون دلار است؛ چطور ترامپ می خواهد معجزه کند.

عباسی با اشاره به چاپ پول بدون پشتوانه در 190 کشور جهان، بیان کرد: خلق پول، خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است، چراکه با چاپ پول، برای بشر ثروت تولید نمی شود بلکه فقط کاغذ چاپ شده است. مردم نیز هرچه از این کاغذها استفاده می کنند بیشتر فقیر می شوند چراکه پول بدون پشتوانه چاپ می شود. بر طبق نظریات جهان در سال 2050 میلادی بدهی‌های اقتصادی به حدی می رسد که جهان را متلاشی می کند.

متخصص جنگ ارزی در کشور نداریم

وی با بیان این مطلب که جنگ سایبری و جنگ ارزی دو جنگ خطرناک جدید برای نسل امروزی است، گفت: بزرگترین جنگ سایبری علیه تأسیسات نطنز انجام شد و جنگ ارزی نیز اقتصاد کشور را نابود می کند. اما برای این جنگ متخصص در کشور نداریم.

عباسی با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری تاکید دارند که آقایی و سروری دلار را بشکنید و ملت را نجات دهید، اضافه کرد: هر کشوری که مبنای اقتصادش دلار آمریکا باشد، بسته به کوچکی و بزرگی نظام اقتصادی آن کشور، تورم اقتصادی آمریکا را به خود جذب می کند. در حال حاضر تورم آمریکا 400 درصد است ولی آمریکا از این طریق توانسته تورمش را تک رقمی کند و به عبارت بهتر دست در جیب سایر کشورها کند.

ترامپ برجام را به هم نمی زند

وی با شاره به اینکه ترامپ از برجام به عنوان اهرم فشار استفاده می کند، اظهار کرد: او برجام را به هم نمی زند و آن را بهانه ای برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران قرار می دهد. امسال با گذشت پس از 3 سال، و با وجود بیشترین همکاری، اما آمریکا مزد ایران را خوب داد و داماتو را علیه ایران تصویب کرد، در صورت وتوی آن توسط اوباما ، کنگره آمریکا داماتو را به قانون تبدیل و لازم الاجرا برای ترامپ می کند.

 رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال تصریح کرد: در شرایط پسابرجام گفته می شود که حجم عظیم سرمایه گذاری میلیاردی در ایران انجام می شود و صنایع نفت و گاز نیاز به 90 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دارد این در حالی است که در سال 75 مشخص شد که هر شرکت و یا کشوری که بیش از 20 میلیون دلار در زیر ساختهای نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند، آمریکا آن کشور را در دادگاههای بین المللی محاکمه می کند. پس با این وجود در برجام عملا اتفاقی نیافتده است.

عباسی به قانون U-Turn وزرات خارجه آمریکا اشاره و بیان کرد: این قانون در حوزه چرخه دلار و مناسبات یک طرفه آمریکا است. به این معنا که اگر در گذشته تنها ایران تحریم بود با تصویب این قانون 190 کشور در مبادله با ایران در تحریم قرار می گیرند، چون کشورها نمی توانند کالایی را به ایران بدهند و باید تنها از طریق دلار مبادلات انجام شود.

وی تصریح کرد: در این 2 سال و نیم مذاکره، مذاکره اقتصادی انجام نشد چراکه ایران به آمریکا خوش بین بود ولی آنها نسبت به ایران بدبین بودند.

 رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به تصویب سیاست‌ درهای باز چین در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سیاست در سال 83 نهایی و چاپ شد، در سال 92 کار شد و در سال 95 به این نتیجه رسیدند که اجرایی نمی شود و سرمایه گذاری خارجی گسترده و تکنولوژی گسترده به ما نمی دهند.

استقلال به معنی انزوا نیست

عباسی به روی کار آمدن ترامپ اشاره کرد و یادآور شد: در این وضعیت شرایط برای جمهوری اسلامی دشوارتر می شود و راه حل مقام معظم رهبری تکیه بر اقتصاد مقاومتی درون زا است. نگاه به بیرون مشکلی را حل نمی کند. مگر نیروگاه اراک و نظنز با نگاه به بیرون ساخته شده است. اگر به اساتید و دانشجویان میدان داده شود  و باور هم وجود داشته باشد، معجزه می شود چراکه هنوز شهریاری‌ها در دانشگاه وجود دارند. این به معنای انزوای کشور نیست، استقلال اسمش انزوا نیست. هر ملتی حریمی دارد.

وی با تاکید بر باور نخبگان کشور، اضافه کرد: نخبه همان انسان متعهدی است که حاضر است برای مصالح کشور فکر کند، گوش دهد و تلاش کند. حتما نباید از المپیاد و از دانشگاه شریف باشد.

 رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال در پاسخ به سوالات دانشجویان مبنی بر جلوگیری از انجام مذاکرات از همان ابتدا، گفت: در حکومت مردم سالاری دینی اقناع مردم امری مهم است. در عید سال 92 مقام معظم رهبری گفتند که به مذاکرات خوش بین نیستند ولی برخی فکر می کردند که ارتباط با آمریکا چاره کار است، الان با این تجربه برجام، اکثریت مردم متوجه شدند که آمریکا قابل اعتماد نیست و این باور مردمی نوعی سرمایه ارزشمند است.

عباسی اضافه کرد: غرور ایرانی احیا می شود و تاسیسات هم بر می گردد اما ثابت شد که آمریکا غیر قابل اعتماد است . این حرف مهمی است که رئیس جمهور در مراسم 16 آذر در دانشگاه تهران می زند که «در مذاکرات خواستیم ثابت کنیم که آمریکا قابل اعتماد نیست»؛ این حرف از کسی شنیده می شود که می گفت«عرصه سیاست خارجی عرصه خوش بینی و بد بینی نیست و عرصه اقدامات رئال و واقعی است». ما می‌توانیم برگردیم و دوباره تأسیساتمان را احیا کنیم ولی آنچه که نمی‌توان احیا کرد اعتماد مردمی است که در حکومت مردم سالاری دینی مخدوش شود.

وی افزود: مردم امروز اقناع شده‌اند و این مسئله سرمایه عظیمی است. البته اگر دشمن بیشتر خطا کند، برمی‌گردیم و دیگر محدودیت‌های سابق را نمی‌پذیریم.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال در پاسخ به سوال دانشجویی دیگر، مبنی بر چرایی برداشتن صفر از پول ایران، اظهار کرد: در اقتصاد جهانی هنگامی که ارزش پول پایین آید مرسوم است که 3 صفر را بردارند تا هزینه چاپ مجدد اسکناس و به هم ریختن ساختار نظام حسابداری کشور، قابل پذیرش باشد ولی برداشتن یک صفر، نمی‌صرفد. در پروژه ریال، مفهوم ریال را احیا کنیم نه تومان را؛ البته به نظر می‌آید که در این مقطع نباید انجام می‌شد چرا که به کشور شوک وارد می‌شود و باید در شرایط غیر ملتهب دیگری این سیاست‌های اصلاحی انجام می‌شد.

عباسی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگر در خصوص اختلاس‌های بابک زنجانی گفت: اختلاس‌های نفت‌خوار بابک زنجانی، یکی از ساختارهای اختلاس داخل کشور است و این محصول دولت قبل از دولت نهم و دهم است. زنجانی در دوره‌های قبلی به ساز و کاری رسید و حتی سران جناح‌های چپ و راست از او تقدیر کردند.

وی ادامه داد: اساسا پدیده بابک زنجانی برآمده از اقتصاد لیبرالی است که در هر دولتی وجود دارد و نکوهش بابک زنجانی‌ها، نکوهش لیبرالیسم است و نه نکوهش جناح سیاسی.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال  اضافه کرد: در تابستان سال 92 تا سال 94 بابک زنجانی 180 هزار میلیارد تومان بورس تهران را خرید و 4 وزیر به رئیس جمهور نامه نوشتند که هستی چند وزراتخانه از دست رفته و به داد ما برسید ولی صدایی در نیامد. من بیشتر از این که وزیر و دولت را مقصر بدانم اساتید و دانشگاه ها را مقصر می دانم چراکه پایه سیستم بانک، ربوی است و در هر جایی که باشد بابک زنجانی‌ها در می‌آیند.

عباسی گفت: باید مسائل را به صورت ریشه‌ای دید و از لیبرالیسم اقتصادی فاصله گرفت و به سراغ حوزه و دانشگاه‌ها رفت و مدلی جایگزین روش منحط لیبرالی یافت تا ملت نجات یابد.

حوزه و دانشگاه باید تولید علوم جایگزین کنند

وی خاطر نشان کرد: عناصر فکری حوزه و دانشگاه باید تولید علوم جایگزین کنند. درست است که دولت در عرصه ی سیاسی مقصر است ولی در عرصه بنیادین حوزه و دانشگاه مقصرند که چرا تولید علوم جایگزین نکرده اند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

درباره یکتا (دبیر بخش خبری پایگاه)

یکتا ؛ دبیر بخش خبری پایگاه هستم و ماموریتم در این پایگاه انتشار اخبار مربوط به استاد حسن عباسی است.